REPLICA ONLINE CONSTANTA

20° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
20° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Proiect futurist, în zona Pieţei Ovidiu: tunel cu parcare subterană şi lifturi care să te readucă la suprafaţă

Proiect futurist, în zona Pieţei Ovidiu: tunel cu parcare subterană şi lifturi care să te readucă la suprafaţă

Replica API 18 februarie 2014 | 00:00 159

Făgădău, "domnul fonduri europene", dă lecţii despre clădirile din zona peninsulară

Făgădău, "domnul fonduri europene", dă lecţii despre clădirile din zona peninsulară

Viceprimarul Constanţei Decebal Făgădău cunoaşte toate clădirile din zona peninsulară, ba chiar mai mult de atât. Îţi poate povesti detalii de care habar nu aveai, ca de exemplu cine a construit sinagoga din perimetrul amintit, când a fost construită, care este situaţia ei juridică şi cine a cumpărat de la comunitatea evreiască un teren pe care municipalitatea i l-a retrocedat. În afară de o discuţie care poate deveni o lecţie de istorie şi arhitectură, Făgădău anunţă că lucrează la noi proiecte, care să pună în valoare zona veche a urbei. Şi tot despre Făgădău adăugăm că l-am întrebat, destul de abrupt în contextul informaţiilor furnizate până la acel moment al interviului, dacă se pregăteşte să candideze la Primăria Constanţa. Răspunsul a fost: "Niciodată!".

Reporter: "Domnul fonduri europene", cum vă alintă domnul primar, care este stadiul lucrărilor în Piaţa Ovidiu? Când sunt gata? Ce alt proiect mai aveţi în plan?

Decebal Făgădău: Despre zona peninsulară nu cred că putem vorbi în câteva minute... toate proiectele sunt în grafic. Ceea ce ne-am asumat ca termen odată prin contractul de finanţare şi prin contractele de execuţie cu beneficiarii, va fi respectat. Eu sper să devansăm toate termenele astfel încât faleza s-o terminăm până la începutul sezonului estival 2014 sau iunie-iulie 2014, Piaţa Ovidiu să o inaugurăm, cu toate că ar fi trebuit să fie ultimul proiect, admit să fie primul din tot ansamblul acesta de străzi, instalaţii, circuite, stâlpi şi tot felul de nebunii din cauza domnilor de la Bucureşti care ne-au sucit ordinea firească, pe care noi o gândisem a lucrărilor, şi am început să facem "papionul cu nodul" că nodul era ultimul, e cel care leagă şi dă eleganţă papionului. Piaţa Ovidiu o vom finaliza, tot aşa, în acelaşi timp cu faleza, restul străzilor, aşa cum am spus de la început, decembrie 2014 este termen realist, numai că viaţa ne-a arătat că nu totdeauna poţi să te ţii de termene chiar şi când ai nişte programări corecte, nişte fluxuri financiare corecte pentru că pe teren se întâmplă de fiecare dată câte ceva surprizător în România...

Rep.: Se mai sparge câte o ţeavă...

D.F.: Evident. Eu cred că primăvara anului 2015 va găsi toate străzile incluse în proiectul de reabilitare din peninsulă finalizate. Cred că este timpul ca oamenii să constate că ce am promis noi ca municipalitate, am făcut în zona peninsulară. Eu mă bucur că văd că sunt tot felul de discuţii, controverse, că lumea începe să se uite la amănunte, la detalii....

Rep.: Cum că băncile nu sunt frumoase, că nu sunt bine montate, de exemplu.

D.F.: Frumuseţea e un lucru relativ....

Rep: Dar sunt comentarii de genul acesta, le-aţi văzut pe site, la articolele despre zonă.

D.F.: Da, dar comparativ cu gropile de mai înainte, sunt infinit mai frumoase, comparativ cu imobilele proprietate privată nerestaurate...

Rep: Revenind la întrebare: următorul proiect?

D.F.: Ceea ce în Bucureşti a început acum mai bine de 10 ani şi încă nu s-a finalizat, la noi se termină în mai puţin de 2 ani, după cum vedeţi. Vă amintesc că lucrările la Piaţa Ovidiu au început la sfârşitul lunii noiembrie 2012 şi iată că la un an de zile cam 90 la sută este gata. Evident, acum lucrăm la amănunte, finisaje, tot felul de chiţibuşeli, reglaje fine pentru că a trecut o iarnă, a trecut o primă zăpadă peste granit - am văzut şi noi cum se comportă, unde sunt deficienţe, ce trebuie înlocuit, ce trebuie făcut - sunt lucruri absolut fireşti să le reglezi. Nu cred că nimeni din Constanţa a contractat o lucrare cu 5 ani garanţie. Noi am făcut aceste lucruri - toate lucrările din zona peninsulară vor avea garanţie 5 ani aşa că dacă azi nu este totul la linie, va fi cu siguranţă.

Rep.: Şi următorul proiect?

D.F.: Următoarele proiecte... Aici este destul de greu de spus pentru că ceea ce noi ne-am planificat ca şi municipalitate, este puţin ţinut în loc de negocierile România - Comisia Europeană, nu ştim pe ce axe vor fi finanţări, nu ştim care sunt priorităţile României, nu ştin care vor fi alocările, nu ştin pe ce principiu se va merge, dar în mod cert noi ne-am pregătit, avem un audit al municipalităţii realizat împreună cu experţii Băncii Mondiale, ne dorim să continuăm lucrările, să punem în valoare lucrările pe care le facem în momentul de faţă cu bani europeni. De exemplu, unul dintre proiecte va fi un proiect care se va numi ARTERRA - un acronim european şi va pleca din intersecţia de la gară, pe malul portului - fostul drum al portului - până la Poarta 1. Va continua cu şoseaua de coastă până la tronsonul al doilea - Prelungirea Bucovina, altfel spus, dacă aceasta este peninsula în momentul de faţă reabilitată cu fonduri europene şi acesta este inelul pe care noi îl creăm împreună cu primul tronson de şosea de coastă, mergem puţin mai departe până în zona Gării, Poarta 4 şi continuăm până la prelungirea Bucovinei. De asemenea, propunem o subtraversare în zona Pieţei Ovidiu, un tunel care să fie un circuit scurt, să nu mai mergi pe toată această zonă, dacă nu ai treabă. Va fi o subtraversare cu amenajare de locuri de parcare subterane, evident cu ieşiri cu lifturi deasupra, cum este în toată lumea. Toate lucrurile astea pot părea fantasmagonice în momentul de faţă, dar ţin să vă spun că la fel păreau şi lucrările care se desfăşoară astăzi în urmă cu 2-3 ani. Eu le cer constănţenilor să aibă încredere că tot ceea ce ne punem în cap, facem, ceea ce am promis, în mod cert vom face şi că aşteptăm de la dânşii să îşi păstreze aceeaşi atitudine de critici, dar pe de altă parte ne dorim ca să se şi implice în dezbaterile din etapa de pregătire a proiectului. Avem multe proiecte - proiecte de regenerare urbană a cartierelor de pe raza municipiului Constanţa, de creştere a eficienţei energetice, de eficientizare a transportului la nivelul mun. Constanţa nu doar transportul public ci artere principale, timpi de aşteptare, undă verde, transport special - salvare, pompieri, autobuz de şcoală, dacă există deci sunt lucruri absolut normale dar pe care noi nu e facem publice pentru că, pe de o parte, am văzut că lumea nu este foarte interesată de aceste subiecte, pe de altă parte pentru că vedem că problemele legate de STS - unde să fie sunt mai importante.

Rep.: În zona peninsulară ce faceţi cu clădirile? Vă dau un exemplu - sinagoga stă să cadă - ce se întâmplă cu acea clădire?

D.F.: Vă dau un răspuns puţin mai amplu. Vă răspund întâi despre ceea ce se va întâmpla cu imobilele din zona peninsulară, care este atitudinea noastră faţă de proprietarii imobilelor din zona peninsulară după care revin, punctual, la "sinagogă". Vreau să subliniez că fiecare constănţean are o voce la fel de puternică ca şi a noastră, are o autoritate morală la fel de mare ca şi autoritatea municipalităţii. Dar de obicei, în România, în ultimii 24 de ani, am reuşit să pulverizăm atât de mult răspunderea şi decizia încât de un monument istoric se ocupă toată lumea şi nimeni, ca să fim concreţi. Aşa că, pentru a nu mai fi nici o scăpare, vom forma un grup de lucru printr-un protocol. Pentru că nu putem să dăm dispoziţie de primar care să fie opozabilă altor subordonate de exemplu, Prefecturii sau Ministerelor. Şi atunci vom face un protocol de colaborare între Municipiul Constanţa cu sarcină către aparatul executiv, către cei din Primărie şi Ministerul Culturii, prin Direcţia Judeţeană de Cultură sau prin altcineva responsabil, desemnat de către Minister. Inspectoratul de Stat în Construcţii, Ordinul Arhitecţilor din România, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi eu am propus ca din această comisie să mai facă parte una, două, trei figuri reprezentative ca şi personalităţi, ca şi cunoaştere, ca şi imagine publică, ca persoane iubitoare a zonei istorice iar acest grup de lucru va emite somaţii către proprietarii de imobile în temeiul Legii 422 de Protecţie a Monumentelor Istorice, va face recomandări către Administraţii în ceea ce priveşte măsurile punitive la adresa proprietarilor, în acelaşi timp cu un set de măsuri-suport de ajutorare a celor care vor să facă dar au anumite greutăţi - de ordin birocratic, hârţogărie, nu au acces la arhivă, la documente, etc sau material. Şi în acest moment poate gândi un mecanism de întrajutorare. Nu ştiu în momentul de faţă ce va ieşi, în orice caz, nu vom sta cu mâinile în sân pentru că nu face o investiţie de 50 de milioane de euro, cel puţin eu, personal, nu permit ca o muncă de 5 ani doar până în momentul de faţă să fie batjocorită de cineva care stă cu mâinile în sân sau vrea să speculeze pe piaţa imobiliară. Pentru că această investiţie în zona peninsulară trebuie completată ca să fie un teren propice pentru investiţii şi punere în valoare a ceea ce suntem noi de fapt - Constanţa. Noi am făcut tot ce se poate astfel încât investitorii să găsească cel mai fertil teren dim municipiul Constanţa - nu vorbesc de staţiunea Mamaia din punct de vedere al investiţiei. Zona cea mai veche are infrastructura cea mai nouă. Nicăieri în Constanţa în momentul de faţă nu ai apă, canal, electricitate, gaz, comunicaţii îngropate atât de noi şi toate în acelaşi timp - toate aduse la buza terenului tău sai în imobilul tău - toate astea fără cheltuială din partea investitorului. Şi dacă noi am făcut toate lucrurile acestea, ne aşteptăm ca şi ei să facă minimum o restaurare a faţadei pentru că cei care pierd nu sunt doar cei care pierd imagine politică, publică s.a.m.d. - lucrul acesta nu contează. Pierdem noi, toţi constănţenii, pentru că dacă se ridică valoarea pieţei imobiliare, valoarea business-ului în zona peninsulară creşte, automat, orice evaluare a unui apartament, a unei proprietăţi pe raza municipiului Constanţa. Îmi doresc ca uşur, uşor, toţi oamenii să înveţe să gândească prin buzunarul propriu, prin interesul propriu şi atunci trebuie să ştii cine eşti, ce posezi, ce valorează ceea ce posezi şi ce îţi doreşti de la viaţă prin această prismă. Nu vom sta cu mâinile în sân în ceea ce îi priveşte pe proprietarii de imobile din zona peninsulară indiferent de mari, mici, bogaţi, săraci, cu firme, fără firme sunt ei. În ceea ce priveşte subiectul "sinagogă", vă spun ca aceasta este, din păcate, ultima sinagogă din Constanţa (...) Sinagoga a fost redată cultului mozaic - Asociaţia Evreilor din România. (...) Dar vreau să vă spun că terenul pe care stă sinagoga nu este sută la sută limpede din punct de vedere juridic.

Mai multe detalii, pe care nu trebuie să le ratezi: la secţiunea VIDEO!

Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367