REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.1° Constanța Joi, 18 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6703
13.1° Constanța Joi, 18 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6703
 

"Proprietarii terenurilor pe unde trece autostrada nici macar nu stiu ca vine exproprierea peste ei"

"Proprietarii terenurilor pe unde trece autostrada nici macar nu stiu ca vine exproprierea peste ei"

Replica API 6 aprilie 2011 | 00:00 161

Presedintele CJC, Nicusor Constantinescu:

Presedintele CJC, Nicusor Constantinescu:

Preşedintele Consiliului Judeţean Nicuşor Constantinescu îşi exprimă dezamăgirea vizavi de faptul că în ultimii şase ani nu s-a reuşit terminarea a 20 de kilometri de autostradă pe segmentul Cernavodă- Medgidia. În plus, până luna trecută, din totalul celor 760 de imobile care trebuiau a fi expropriate pe tronsonul Cernavodă- Medgidia, au fost rezolvate doar 4,6% din exproprieri, susţine preşedintele CJC.

Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Nicuşor Constantinescu, s-a deplasat în cursul zilei de ieri la Cernavodă, împreună cu specialişti din cadrul Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie, ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi reprezentanţi ai firmei de construcţii Colas. Ei au semnalat faptul în ultima vreme s-au înregistrat o serie de probleme la finalizarea lucrărilor la Autostrada Soarelui, mai ales în zona km 152-166, unde nu au fost efectuate descărcări de sarcină arheologică şi nici exproprieri de teren. Una dintre nemulţumirile preşedintelui CJC este legată de faptul că lucrările la autostradă s-au oprit la Cernavodă în anul 2004. "De atunci şi până în prezent s-au schimbat cinci miniştri ai transportului. Mai mult decât atât, în 2009, s-a modificat legislaţia privind autorizaţiile în construcţii pentru investiţiile de interes naţional şi s-a decis că Autostrada Soarelui reprezintă o astfel de investiţie. În consecinţă, tot ce înseamnă documentaţii de urbanism au intrat în grija Ministerului Transportului", a precizat Nicuşor Constantinescu. De-a lungul timpului, a mai spus el, au existat în jur de 10-15 variante care să lege Medgidia de Cernavodă şi Constanţa. "Eu, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, am eliberat certificate de urbanism şi am răspuns mereu solicitărilor care au venit în legătură cu acest proiect. Este absurd să nu putem termina 54 de kilometri de drum câţi sunt de la Constanţa la Cernavodă, când japonezii au reparat în 13 zile mult mai mulţi kilometri. Noi n-am fost în stare ca în şase ani să terminăm nici cei 20 de kilometri de autostradă pe segmentul Cernavodă- Medgidia", a completat preşedintele CJC. El a mai spus că din anul 2009 nu mai are atribuţii privind autorizarea acestui tronson. Cu toate acestea, a subliniat Nicuşor Constantinescu, peste tot trebuie făcute descărcări de sarcini arheologice şi exproprieri. Din păcate, "multe persoane nici măcar nu ştiu că vine exproprierea peste ei", a concluzionat Nicuşor Constantinescu.

Cetăţenii nu au fost informaţi

Preşedintele CJC este de părere că ministerul, care trebuia să se ocupe de exproprieri, a omis să-i înştiinţeze pe locuitori că autostrada va trece pe terenul lor. La rândul său, reprezentantul firmei Colas, cea care execută lucrările la autostradă, Claude Duperon, a spus că ei "nu pot intra cu forţa peste terenul oamenilor". Reamintim că până la data de 14 martie 2011, din 760 de imobile care trebuiau a fi expropriate pe tronsonul Cernavodă- Medgidia, au fost rezolvate doar 4,6% din exproprieri. Mai mult decât atât, pentru că proprietarii de culturi viticole din zonă nu ştiu ce se întâmplă, au început deja lucrările agricole, cum ar fi legatul şi tăiatul viţei de vie. "Până la această dată, nici unul dintre aceştia nu a fost anunţat oficial despre expropriere, nu s-au făcut evaluări şi nici măsurători în teren", spun reprezentanţii CJC. În plus, luna trecută, ministrul Anca Boagiu a identificat un nou duşman al finalizării autostradei, pe francezii de la Colas. Tot ea a mai spus că vinovat de întârzierea autostrăzii se face şi Nicuşor Constantinescu. Referitor la această problemă, Constantinescu susţine că ministrul Transporturilor este de fapt singurul vinovat pentru întârzierea lucrărilor de la Autostrada Soarelui, pe segmentul Cernavodă - Medgidia.

Au mai fost eliberate zece certificate de urbanism

Preşedintele CJC a ţinut să precizeze că la Constanţa nu sunt probleme cu exproprierile şi descărcările de sarcină, ci doar între Cernavodă şi Medgidia. "Azi am dat alte zece certificate de urbanism pe care le voi înmâna Ministerului Transporturilor, ca să nu mai argumenteze că eu sunt acela care nu vreau aceste autorizaţii. Aceste certificate se dau pentru zece variante, de la km 152+500 până la 166+410, adică 921 de metri lungime de traseu", a susţinut Constantinescu. Acum mai rămâne doar să fie finalizate exproprierile şi date muzeului "şi nu unui SRL cum s-a întâmplat până acum". Cu documentele în mână, el a spus că îşi asumă această responsabilitate şi dă certificatele de urbansim, deşi nu e de competenţa lui să facă acest lucru.

La Medgidia se lucrează din februarie

Prezent la Cernavodă, Directorul Muzeului Naţional de Istorie şi Arheologie, Gabriel Custurea a spus că în acea zonă au fost descoperite 22 de situri arheologice, întinse pe o suprafaţă de 20 km. "Aici pot fi aşezări foarte mici sau se pot întinde pe kilometri întregi şi trebuie cercetată cu atenţie toată zona. Avem experienţa autostrăzii Constanţa- Medgidia, unde se lucrează din februarie. Acolo merge totul foarte bine, dar nu putem şti ce găsim în pământ", a precizat Custurea. Şi directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Aidun Ibram a spus că nu crede că s-au rezolvat toate problemele la Cernavodă. "Pe acelaşi teren apar mai mulţi proprietari. Cu toate acestea, nu se poate opri executarea lucrării".

Proprietarii de terenuri sunt dezamăgiţi

Panait Trantu deţine o suprafaţă foarte mare de teren agricol la Cernavodă. Pe terenul lui ar trebui să fie amplasat chiar piciorul podului. Bărbatul este pe zi ce trece tot mai nedumerit. "Eu ştiam că trebuie să renunţ la nouă hectare din cele 180 pe care le am pentru finalizarea construcţiei autostrăzii", a declarat omul. Între timp, n-a mai primit informaţii legate de construcţie şi a început lucrările de întreţinere a viei. Din toamnă şi până acum a făcut o cheltuială în plus la care va trebui să renunţe. "Este greu de făcut un calcul în ceea ce priveşte pierderile noastre, pentru că nu este vorba numai despre suprafaţa expropriată. Ca să nu fie probleme, trebuie să ne retragem încă vreo 16 metri. Cert este că de vreo 5-6 ani tot refac planurile. Prima dată a fost o altă variantă a autostrăzii. Apoi, anul trecut, s-a refăcut traseul de la Cernavodă spre Medgidia. În prima variantă, aveam o vie de 20 km cu sistem de irigaţii şi am renunţat la ea, apoi am auzit că se schimbă traseul şi am rămas fără program de sistem de irigaţii", a încheiat el.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
33725484010
5/49
32319203522
joker
22391819369