REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.4° Constanța Joi, 18 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6703
10.4° Constanța Joi, 18 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6703
 

Registrul Auto Român: Modificările operate în baza RNTR 8 nu afectează semnificativ activitatea service-urilor de tahografe

Registrul Auto Român: Modificările operate în baza RNTR 8 nu afectează semnificativ activitatea service-urilor de tahografe

Replica API 26 februarie 2020 | 00:00 400

Modificările operate de Registrul Auto Român în baza RNTR 8 privind noile condiţii de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi a limitatoarelor de viteză, precum şi de autorizare a operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi nu afectează semnificativ activitatea service-urilor de tahografe, afirmă reprezentanţii RAR, într-un comunicat.

Reacţia RAR vine după ce în presă au apărut informaţii în care sunt invocate acuzaţii ale Asociaţiei Naţionale a Service-urilor Auto din România la adresa Registrului Auto Român şi în care se contestă unele măsuri legale de desfăşurare a activităţii instituţiei (speţa fiind "tahografele inteligente").

"Modificările operate de RAR în baza RNTR 8 privind noile condiţii de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi a limitatoarelor de viteză, precum şi de autorizare a operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi au fost făcute ca urmare a obligativităţii aplicării prevederilor Ordinului de Ministru nr. 1333/2019. Scopul emiterii ordinului respectiv a fost acela de a asigura punerea în aplicare a unor prevederi ale Hotărârii Guvernului nr. 693/2018 privind stabilirea condiţiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum şi a condiţiilor de montare, reparare, reglare şi verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere şi a limitatoarelor de viteză", precizează instituţia, pe propria pagină de Facebook.

Mai exact, spune RAR, este vorba de limitarea tehnică impusă de Reglementările RNTR 8 prin care inspecţia tahografelor digitale din generaţia a doua ("inteligente") poate fi efectuată numai cu echipamentele de inspecţie ale producătorului respectiv de tahografe.

"În ciuda celor speculate, acest demers nu afectează semnificativ activitatea micilor operatori economici independenţi care prestează activităţi de inspecţie a tahografelor, argumentele fiind următoarele: nu există nicio prevedere în reglementările RNTR 8 care să interzică unui operator economic să fie abilitat pentru efectuarea inspecţiei tahografelor inteligente de către mai mulţi producători de tahografe sau reprezentanţi ai acestora, astfel încât să poată efectua inspecţii pentru toate tipurile de tahografe inteligente existente pe piaţă; echiparea autovehiculelor cu tahografe inteligente a devenit obligatorie la prima înmatriculare, de la data de 15.06.2019, conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/502 al Comisiei din 28 februarie 2018 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/799 de stabilire a cerinţelor pentru construirea, testarea, instalarea, operarea şi repararea tahografelor şi a componentelor acestora", se menţionează în comunicat, potrivit Agerpres.

Din datele disponibile la nivelul RAR, piaţa inspecţiei tahografelor inteligente reprezintă numai 1% din piaţa inspecţiei tahografelor, iar pe termen scurt şi mediu, având în vedere rata de penetrare în parcul rutier naţional a autovehiculelor echipate cu tahografe inteligente, piaţa inspecţiei tahografelor inteligente se va menţine puternic minoritară.

"Exemplificăm cu date statistice: în primele două luni ale acestui an au fost inspectate 361 de tahografe inteligente, adică o parte infimă din totalul celor aflate în exploatare. Din punct de vedere tehnic, soluţia adoptată de legiuitor a avut în vedere noutatea tehnologică şi particularităţile constructive ale tahografelor inteligente aşa cum au fost prevăzute în legislaţia UE aplicabilă, precum şi volumul mare de informaţii, sub forma unor proceduri de inspecţie, care conţin coduri de evenimente şi abateri furnizate doar de către producătorii fiecărui tip de tahograf în parte. Toate aceste modificări legislative menţionate au fost supuse în prealabil dezbaterii în spaţiul public", adaugă RAR.

Asociaţia Naţională a Service-urilor din România acuză Registrul Auto Român că blochează că activitatea service-urilor de tahografe din România printr-un nou Regulament "controversat".

Într-un comunicat, ANSAR semnalează că prin noul RNTR 8 (Reglementări privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică), aprobat prin Ordinul 1333/2019, Registrul Auto Român reglementează din octombrie 2019 cine şi cum să efectueze verificările aparatelor tahograf ce echipează autovehiculele comerciale care transportă mărfuri sau persoane, în contextul apariţiei tahografelor inteligente.

ANSAR subliniază că pe piaţa aparatelor ce înregistrează timpii de lucru şi de odihnă ai şoferilor activează mai mulţi producători la nivel european, producători care sunt reprezentaţi şi în ţara noastră şi care acoperă prin reţelele lor de parteneri necesităţile operatorilor de transport.

În acest context, noul Regulament stabileşte normele de autorizare, monitorizare şi control ale operatorilor economici ce îşi desfăşoară activitatea în România prin instalarea şi verificarea periodică a tahografelor şi limitatoarelor de viteză şi are o serie de efecte negative.

Asociaţia menţionează printre aceste efecte negative ale regulamentului faptul că: împiedică accesul la piaţă pentru operatorii economici care sunt autorizaţi doar cu un singur importator, în condiţiile în care echipamentele necesare acestei activităţi sunt concepute în aşa fel încât să acopere toate modelele aparatelor aflate pe piaţă, acest lucru constituind de facto un monopol; limitează şi/sau interzice dreptul la muncă al angajaţilor care nu deţin permis de conducere categoria C sau D, în ciuda faptului că până la apariţia noilor reglementări aceştia îşi desfăşurau activitatea doar cu categoria B; interzice reprezentanţilor producătorilor de tahografe sau echipamente de testare, efectuarea cursurilor de pregătire pentru tahografele inteligente produse de ceilalţi producători; pune în imposibilitatea reautorizării operatorii economici care nu au angajaţi care deţin categoriile de permis menţionate, încălcând liberul acces la o activitate economică şi impune reguli restrictive pentru activităţile desfăşurate prin intermediul atelierelor mobile, condiţionând o limită de 25 km faţă de alte ateliere fixe.

"Drept urmare, transportatorii vor avea mult mai puţine opţiuni în selectarea unui prestator de servicii precum şi creşterea exponenţială a preţurilor serviciilor prestate. Această abordare nu este întâlnită la nivel european şi trebuie tratată cu mare atenţie deoarece au apărut deja distorsiuni prin defavorizarea şi excluderea de pe piaţă a multor firme, precum şi concedierea unor angajaţi. Facem un ultim apel la autoritatea emitentă pentru stopa aplicarea acestor reglementări şi a trece cât mai rapid la elaborarea unui regulament care să respecte normele de drept, dialogul social şi principiile unei pieţe concurenţiale", se precizează în comunicatul ANSAR.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
33725484010
5/49
32319203522
joker
22391819369