REPLICA ONLINE CONSTANTA

19° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
19° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Religia ar putea fi aleasă ca disciplină de examen la Bacalaureat

Religia ar putea fi aleasă ca disciplină de examen la Bacalaureat

Maria ONICA 15 martie 2023 | 14:22 2445

Religia ar trebui să poată fi aleasă de către elevi, la fel ca alte discipline din trunchiul comun, ca probă de examen la noul Bacalaureat, propus în proiectul legii Educației. Asta solicită 13 reprezentanți ai cultelor religioase recunoscute de statul român, într-o adresă comună trimisă ministrei Educației, Ligia Deca. Reprezentanții bisericilor vorbesc despre faptul că Religia nu ar trebui discriminată ca disciplină școlară, în raport cu celelalte discipline din trunchiul comun, care pot fi alese de elevi pentru a susține probe la Bac.

Religia ar putea fi aleasa ca disciplina de examen la Bacalaureat

„Nediscriminarea Religiei în raport cu alte discipline școlare din trunchiul comun, prin includerea acesteia în lista disciplinelor școlare, la alegere, în cadrul examenului național de Bacalaureat pentru ca elevii care frecventează orele de religie să aibă posibilitatea de a-și valorifica și verifica competențele dobândite la această disciplină, una dintre puținele care se studiază pe tot parcursul învățământului preuniversitar și singura care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților”. 

Astfel, clericii semnatari cer modificarea Articolului 99 din proiectul legii învățământului preuniversitar, alineatele 4), 5) și 6).

Structura Bacalaureatului, cu organizare cel mai devreme în 2027, pe modelul din proiectul de lege:
”(4) Examenul național de bacalaureat constă în susținerea următoarelor probe:

a) proba A01 – probă orală de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările/calificările – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;
b) proba A02 – probă orală de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;
c) proba A1 – probă scrisă la Limba și literatura română – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările/calificările, cu excepția elevilor de la profilul umanist,
specializarea filologie și pentru elevii care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;

d) proba A2 – probă scrisă la Limba și literatura română pentru elevii de la profilul umanist,
specializarea filologie – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare, cu excepția elevilor care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială;
e) proba A3 – probă scrisă la Limba și literatura română pentru elevii care au studiat disciplina Limba și literatura română pentru școli și secții cu predare în limba maternă, cu programă specială;
f) proba B – două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație
internațională, în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin niveluri de competență corespunzătoare celor din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine. Pentru prima limbă străină nivelul de competență vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referință pentru limbi străine; pentru a doua limbă străină, nivelul de competență vizat este echivalent nivelului B1, respectiv A2, în funcție de tipul de probă, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.

Prin excepție, elevii din învățământul în limba unei minorități naționale care studiază doar o singură limbă de circulație internațională susțin proba doar din această limbă;

g) proba C – proba de evaluare a competențelor digitale, în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelurile de competență în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Examenele cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
h) proba D – probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă comună pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale de la toate filierele, profilurile și specializările – se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare;
i) proba E – două probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naționale de evaluare;
j) Proba F – probă scrisă, obligatorie, pentru evaluarea competențelor de bază, complementare profilului/probelor scrise E.

(5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfășurate după cum urmează:

a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la Matematică și o probă, la o disciplină relevantă pentru profilul real la alegere între: Informatică, Fizică, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Fizică/Chimie/Biologie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul real la alegere între: Fizică, Chimie, Biologie, Matematică sau Informatică, alta decât cea la care a susținut proba obligatorie;
c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie și științe socio-umane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică două probe scrise, dintre care o probă obligatorie, la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau științe socio-umane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie;
e) pentru filiera tehnologică, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire și o probă, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
f) pentru filiera vocațională, două probe, dintre care, una obligatorie dintre disciplinele de specialitate și alta, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializării.

(6) Proba F va viza competențele de bază, după cum urmează:

a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază la alegere între: matematică, fizică, chimie, biologie;
b) pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane studiate;
c) pentru filierele tehnologică și vocațională, probă scrisă pentru evaluarea competențelor prevăzute la litera a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E”.

Tot legat de disciplina Religie, clericii semnatari solicită păstrarea prevederilor din protocoalele existe privitoare la predarea acesteia.

Ce reproșează cultele: „Eliminarea precizării referitoare la stabilirea unei perioade de înscriere la religie sau de schimbare a opțiunii prin ordin al ministrului educației pentru anul școlar următor, care poate crea confuzie și noi presiuni asupra elevilor, în vederea retragerii de la ora de religie: „…într-o perioadă stabilită prin ordin al ministrului educației, pentru anul școlar viitor… în perioada specificată…”.”

În același document cultele au solicitat și ca diversitatea să nu mai fie definită în proiectul legii învățământului, iar profesorii să nu mai fie obligați să o promoveze, îi cer Ligiei Deca reprezentanții cultelor religioase, la inițiativa Patriarhiei ortodoxe. Acestea mai solicită ca sintagma „orientare sexuală” să fie ștearsă din document.

Documentul este semnat de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe, Înaltpreasfințutul Părinte Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București – Biserica Romano-Catolică, Preafericitul Părinte Cardinal Lucian – Biserica Unită cu Roma, Rego-Catolică, Preasfințitul Episcop Datev Hagopian – Arhiepiscopia Bisericii Armene din România, Episcopul Bela Kato al Bisericii Reformate din România, Episcopul Reinhart Guib – Biserica Evanghelică C.A. din România, Episcopul Dezso Zoltan Aorjani al Bisericii Evanghelice Lutherane din România, Episcopul Istvan Kovacs al Bisericii Unitariere Maghiare, Viorel Iugam, președintele Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România, Cornel Haureș – președintele Bisericii Creștine după Evanghelie din România, Pastorul Ioan Filip – președintele Bisericii lui Dumnezeu Apostolice din România – Cultul Creștin Penticostal, Aurel Neamțu – președintele Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea, Mulfiul Iusuf Muurat – Șeful Comunității Musulmane din România, potrivit edupedu.ro

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Aiureala de ev mediu in mileniul 3. Spalare pe creier Terminati cu prostiil3 astea ca sunt si asa prea p****i copiii astia si nu din vina lor
3
1
Oare totcei de mai jos or fi botezati, si-or fi botezat copiii, s-or fi cunumat la biserica sau bunicii, parintii si-i-or fi "ingropat cu preotul"? Daca da, de ce ati facut-o? Nu trebuie sa raspundeti nimanui....doar voua.
0
2
Ce sa va învețe popii? Cum sa mințiți, cum sa furați, cum sa luați șpagă și cum sa futeti copii în c*r. Cam asta va poate învață biserica. Îndobitocire..
5
2
E un film pe Netflix "How to Get Away with Murder", gen "Cum sa scapi nepedepsit de crima". O materie deosebit de utila in liceu ar fi "Cum sa scapi nepedepsit pentru un furt de cel putin un milion de coco", in loc de Antreprenoriat, care te invata sa muncesti cinstit, ptiu, ptiu.
3
0
In primul rand este doar o propunere si inca nu stim daca se va adopta, in al doilea rand chiar daca se va adopta nimeni nu va fi obligat sa aleaga religia, in al 3 lea rand la 18 ani copiii sunt deja suficient de maturi pentru a sti ce vor si a face alegerea pe care o doresc, deci nu poate fi vorba de nici o indoctrinare; indoctrinarea are loc intotdeauna mult mai devreme; nu iau apararea bor despre care nu am o parere buna si sunt ateu dar inflamarea fara rost pe cele mai diverse subiecte mi se pare cel putin nociva; in privinta asta sunt de acord cu principiile crestine; invatamantul este varza din alte motive care nu au nici o legatura cu religia si propunerea asta
0
4
Completati urmatorul text: Eu pup poapa popii, popa pupa …. mea
7
1
Ba jeguri de ortodoxsi. Hoților. Idioților nu vedeți că vă băgați prea mult în viața r*mânilor pe timpul lui Ceaușescu ereati tăcuți că na acum aveți glas jegurilor
7
2
D-lor de la min.educatiei,cite materii mai trebuie introduse spre studiu elevilor și implicit la testări și bacalaureat?oare în minister aveți și psihologi care girează aceste programe și care sa se gândească la psihicul elevilor?sau aceste materii sunt introduse pentru a mari nr.de profesori?
11
1
Religia la bac, bomboana de pe coliva unui popor indobitocit de lipsa unui invatamant de calitate
18
2
Mars ma de aici, analfabetule functional. Cunosti tu istorie. Tu ori esti oligofren ori te pune cineva sa mananci c***t pe site uri.
4
18
Pai cu papagali fanatici ca Doru si Gunoaie care sunt bineinteles unu si aceeasi persoana, cum sa iesi din Evul mediu cand traiesti cu capul bagat adanc in propriul chur.
10
3
Cand aveti de gand sa iesiti din Evul Mediu si sa terminati cu porcariile astea?
22
2
La greu mai jos
5
13
Mama ce studiu stiintific ai facut tu ba baiatule. Deaia e planeta in haos ca nu mai cred oamenii in nimic. Pai toate razboaiele de la religie fanatica pleaca ma dobitoculee. Uita-te la rusi cum baga biserica la inaintare. Ca e un razboi sfant, ca pwula mea. Iranienii la fel, cu Alahu lor cu tot si regimu ala religios pana in panzele albe. Toate razboaiele au fost in numele religiei, da tu esti prea dobitocc sa intelegi asta, tocmai ca Religia a reusit sa-ti spele cei 2 neuroni ramasi liberi. Religia aia din scoala ar putea fi inclocuita cu o ora de educatie financiara, sa stii in pwula mea cum sa te descurci in viata. o ora de educatia mediului, Sa te invete sa nu mai fi ghiolban si sa arunci gunoiul pe unde iti vine, Si muuulte alte informatii ce ar putea fi predate in beneficiul real al elevilor. Asa ca mai du-te-n pwula mea cu religia ta cu tot.
27
4
Va intrebati de ce intreaga planeta e in haos? Cititi comentariile de mai jos si o sa vedeti ce cretini o populeaza
6
24
Iar in sala de clasa toti elevii vor fi deghizati in popi si măicuțe... PUIE BOR
17
2
Indobitocire totala!!
19
2
Sigur au nevoie in dezvoltarea economiei Sa aduca mai multi ani pt biserica ca doar reprezintă viitorul
16
1
Un popor de cretini !Asta se vrea sa ajungem !
24
3
Ar trebui eliminata de tot din scoli religia. Ju are ce cauta in programa scolara. Pisamash pe ea de religie
27
6

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102