REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.1° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
17.1° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

România riscă să rămână fără navigatori! 20 de marinari sunt blocaţi într-un port din Tunisia

România riscă să rămână fără navigatori! 20 de marinari sunt blocaţi într-un port din Tunisia

Replica API 19 septembrie 2015 | 00:01 249

Ministerele şi Parlamentul dorm în bocanci

Ministerele şi Parlamentul dorm în bocanci

Sursa foto: atylaship.com

Nava Asirat, sub pavilion Republica Moldova, este reţinută din 1 august a.c. în urma unui litigiu comercial în portul Gabes, din Tunisia. Potrivit Sindicatului Liber al Navigatorilor, la bord se află un echipaj de 20 de persoane, toate de naţionalitate română, nemembri SLN. Echipajul este neplătit din luna iulie a.c. şi acuză la bord condiţiile de muncă şi viaţa precară. O parte din echipaj acuză boli de piele, rinichi, inimă şi stomac.

Autoritatea Navală Română şi SLN anunţă că au demarat procedurile pentru executarea poliţei de securitate financiară în vederea plăţii şi repatrierii echipajului. Totodată, potrivit SLN, agenţia de crewing Sea Wind Shipping face eforturi pentru a avea echipajul repatriat. De asemenea, aceştia au întrerupt contractul de furnizare personal navigant încheiat cu societatea National Transport Company, din Constanţa, pentru nava Asirat, pentru nerespectarea clauzelor, neplata echipajului şi a datoriilor faţă de agenţia de crewing.

Ministerul Afacerilor Externe este informat şi se încearcă să se obţină de la autorităţile tunisiene aprobarea repatrierii echipajului actual. Totodată, SLN informează din nou Autoritatea Navală Română, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Muncii, în privinţa implementării cât mai urgente a MLC 2006, astfel încât contractele semnate de navigatorii români să garanteze că minimul condiţiilor de muncă şi viaţa de la bord să fie conforme cu regulile Convenţiei.

Legi cu „dedicație” pentru ANR. Nimic pentru navigator

După lupte seculare, ambiția președintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, a avut efecte: Parlamentul României a ratificat la sfârșitul lunii iunie a.c. convenția MLC 2006. Mai mult de doi ani au fost necesari pentru țara în care nu funcționează mai nimic ca navigatorii români să fie, chiar și puțin, luați în seamă. Convenția semnată la Geneva, în 2006, prevede un sistem de asigurare financiară, socială și de sănătate, de acoperire socială de pensie, sănătate și ajutor financiar în caz de abandon, dar și de hrană la bord, combustibil, până când sunt repatriați.

Totodată, se așteaptă ca navele substandard să părăsească incinta Portului Constanța, în care vor intra doar navele care respectă standardele convenției.

Ratificarea am făcut-o, urmează implementarea! România este obligată ca, în termen de 12 luni, să își alinieze legislația la Convenție, altfel riscă sancțiuni drastice, dar care nu sperie pe nimeni! Potrivit lui Mihălcioiu, delăsarea este ca la ea acasă printre autoritățile românești, care până acum nu doar că nu au ridicat un deget în privința implementării, dar nici nu dau vreun semn că au de gând să o facă.

„ În 12 luni trebuie implementat! Nu ne oprește nimic, trebuie să lucreze oamenii la legislație, pe care s-o racordeze cu Convenția. Trebuie legislație românească. În perioada asta, ne așteptăm la toate belelele, la marinari reținuți, vin tot timpul cei care nu-și primesc banii. Eu consider și sindicatul nostru consideră că trebuie schimbată legislația. Acum se ține cont de legislația care favorizează altele... schimbarea legislației se produce în interesul CERONAV, în interesul ANR, când au ei un ordin și au ceva de schimbat, schimbă. Dar trebuie văzute toate aceste schimbări în interesul navigatorului!

Când se vor face inițiative legislative în interesul navigatorului? (...) Vorbim degeaba, ministerele ne spun că ANR este autoritate și ei decid, iar ANR... nu achiesează niciodată la schimbarea unei legi care să fie favorabilă navigatorului. Adică, o lege în care navigatorii români să nu mai fie înșelați de agenția de crewing, de armator, de alte lucruri care se pun cap la cap. Noi vedem lucrurile foarte simplu: o legislație în care agenția de crewing trimite navigatori numai la nave care sunt acoperite cu contracte legale internațional, iar asta o poate vedea ANR.

Agentul de crewing solicită ANR să îi dea aprobare să dea la anumite nave navigatori, ANR ne solicită nouă să le spunem care sunt navele cu contracte și noi le spunem, apoi măsurile în consecință. Este cea mai simplă chestiune care trebuie făcută. Nu intră oamenii în sindicat obligatoriu, nu avem nici un fel de probleme, vor fi numai navigatori care vor naviga pe legislație și pe contracte legale și nu se vor mai întâmpla lucruri care se întâmplă acum: abandonați pe colo, pe colo, fără ca nimeni să poată să intervină efectiv!

Contractele legale înseamnă și respectarea obligațiilor armatorului, pentru că avem niște pârghii prin care îi facem pe armatori să respecte legislația, niște asigurări care intră imediat în funcțiune când armatorul nu își respectă obligațiile. Acum, noi nu putem... la o navă care are un armator fără un contract legal, acceptat la nivel internațional, ăsta face ce-l taie capul! Făcând ce-l taie capul, o face în interesul lui, normal! Nu în interesului navigatorului, ori o angajare se face cu o balanță de ambele părți, ai răspunderi și obligații, nu?”, a spus Mihălcioiu, pentru Replica.

„Dacă nu mai sunt navigatorii, ăștiălalții dispar!”

Aleșii noștri nu sunt în stare să redacteze o lege simplă. Au demonstrat-o în nenumărate rânduri, o demonstrează și în privința implementării MLC 2006. Mihălcioiu trage însă un semnal de alarmă și susține că cea mai dură „amendă” pe care România o riscă dacă nu va implementa Convenția în timpul rămas de zece luni este aceea de a rămâne fără dreptul navigatorilor de a se îmbarca!

„Legea asta trebuie să fie făcută de cei care sunt îndreptățiți să o facă. Ministerul Transporturilor, prin ANR, probabil și Direcția Muncii și altele, chiar și cu noi, avem și noi câteva lucruri de spus.

Împreună putem să lucrăm și să iasă ceva, să putem să avem navigatori acoperiți din punct de vedere social și cu pensie acasă. Sunt multe lucruri de făcut. (...) Armatorul să poată contribui într-un cont în România cu o sumă de bani. Mult mai simplu. Trebuie făcută o procedură foarte simplă, cu complicațiile astea nu face nimeni, nici un armator nu vine să se înregistreze în România ca contribuabil, să poată să plătească prin toate hățișurile astea de legi care sunt aici. S-au dus toți. Trebuie să avem legi clare, simple. (...)

Dacă nu armonizăm legislația, riscăm sancțiuni. Intrăm în infringement față de directiva europeană, față de corpul de control, față de MLC 2006. Acum am ratificat-o, dar ești obligat și de alte instrumente să o pui și în practică! Cea mai mare „amendă” va fi că nu vom mai avea navigatori dacă noi mergem în stilul acesta! Susținem o lege în România făcută pentru navigatori și nu pentru cei adiacenți, adică ANR, CERONAV, agenții de crewing, sindicat ș.a.m.d.! Navigatorii trebuie să fie în centru! Dacă nu mai sunt navigatori, ăștiălalții dispar!”, a concluzionat Mihălcioiu, pentru Replica.

România are aproape 22.000 de navigatori și 13.000 de navigatori personal auxiliar, care lucrează pe nave de pasageri, în diferite locuri și servicii. Din cei 22.000, avem activi 9.624, Aproximativ 800 de comandanți; șefi mecanici, în jur de 900 de oameni și ofițeri maritimi și punte câte 3.000 de navigatori, iar nebrevetați sunt 4.214.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218