S-a ales praful de magia Crăciunului! Clinica Visa Med vrea să facă bani de pe urma copiilor din centrele de plasament?
S-a ales praful de magia Crăciunului! Clinica Visa Med vrea să facă bani de pe urma copiilor din centrele de plasament?
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestCrăciunul ar trebui să fie despre lumină, speranță și generozitate, despre mâini întinse care aduc zâmbete acolo unde există doar lacrimi. În acest spirit, mai multe companii din Constanța au dorit să aducă bucurie copiilor din Centrul de Plasament „Micul Rotterdam”, suflete nevinovate care își scriu dorințele pe hârtie cu speranța că cineva, undeva, le va auzi. Însă, în loc să fie întâmpinați cu recunoștință, donatorii s-au lovit de o cerință tulburătoare: o taxă de sute de euro pentru o așa-zisă promovare, cerută de reprezentanții clinicii Visa Med. Sub pretextul unei campanii caritabile organizate de clinica de renume, din Constanța, administrată de fostul șef al DSP Constanța, Eugen Dumitru Enache, s-au ridicat suspiciuni că, de fapt, copiii au devenit un mijloc pentru profit. Cum poate cineva să profite de suferința unor orfani în numele generozității? Și ce s-a ales din magia Crăciunului, când dorințele simple ale celor mici sunt folosite pentru câștiguri financiare? Această poveste cutremurătoare pune în lumină nu doar durerea celor uitați de soartă, ci și lăcomia ascunsă sub masca altruismului. Situația a fost adusă și la cunoștința Protecției Copilului. Directorul Mihaela Ristea sfătuiește oamenii care vor să doneze să contacteze Direcția, și nu se încreadă în așa-zisele campanii.
În prag de sărbători, când generozitatea ar trebui să fie cuvântul de ordine, un scandal cutremură orașul Constanța. O așa zisă campanie de donații pentru Centrul de Plasament „Micul Rotterdam”, un demers care ar fi trebuit să aducă zâmbete copiilor orfani, a fost umbrită de suspiciuni de profit pe spatele acestor suflete nevinovate. Sub coordonarea Visa Med și a reprezentantei sale, Ana, companiile care doreau să facă un bine s-au trezit în fața unei bariere neașteptate: o taxă de aproximativ 500 de euro pentru „promovare”, potrivit surselor noastre. Nu este clar, deocamdată, cum au ajuns companiile să o apeleze pe această Ana...
„Generozitate“ contra cost
Mai multe firme din Constanța au dorit să participe la această campanie, care implică scrisori emoționante scrise de copiii din centru. Intenția? Să doneze jucării, haine și alte articole utile pentru micuți. Însă, după ce au luat legătura cu Ana, reprezentanta Visa Med, au descoperit că „procedura” presupune mult mai mult decât un simplu gest de bunătate. Companiile erau invitate să plătească această taxă pentru a acoperi costurile producției foto-video, așa-zisa promovare a sponsorilor, și pentru plata echipei „de băieți” care ar lucra la campanie.
Ceea ce este revoltător? Chiar și firmele care au declarat că nu doresc promovare și vor să rămână anonime au fost presate să contribuie financiar. Într-o conversație halucinantă, reprezentanta Visa Med a încercat să justifice acest onorariu prin necesitatea de a „plăti băieții” și a sugerat că, fără această plată, donațiile nu ar putea fi gestionate corect. Astfel, cine are de pierdut? Doar orfelinatul, care ar fi putut beneficia de cadourile companiilor care au fost îndepărtate de taxa impusă de Visa Med.
„Nu vrem promovare, vrem doar să donăm“
Un dialog recent dintre o companie locală și Ana a scos la iveală absurditatea situației. Reprezentanta firmei a încercat să clarifice cum poate ajuta fără a plăti taxa impusă. Răspunsurile? Evazive și contradictorii: „Din suma respectivă care se dă, o parte se duce către producția noastră, către băieții care gestionează campania și o parte se duc către promovarea efectivă a companiei respective. Putem scădea suma respectivă și vă promovați voi singuri, cum vreți. Deci din suma respectivă se poate scădea. Fiecare poate să pună pe pagina lui de Facebook, de Instagram, cum dorește, pentru că este o campanie socială.”
Centrul de plasament „Micul Rotterdam”
Când compania a spus că nu dorește promovare și dorește să doneze direct, tonul vocii reprezentantei s-a schimbat, sugerând că acest lucru nu se aliniază cu „procedurile” campaniei: „Haha! Am înțeles, am înțeles! Da! Ideea este că este o campanie coordonată de o agenție.” Mai mult, chiar și după clarificări repetate, a rămas neclar dacă donațiile pot fi făcute fără a trece prin acest filtru financiar suspect: „Am înțeles! Putem să facem și așa, vedem cum facem. Mă consult cu echipa mea și revin.” În mod evident, Ana de la VisaMed nu a mai revenit cu un apel către companie.
Reporterii Replica au contactat-o pe Ana de la Visa Med
Pentru a investiga această situație controversată, reporterii Replica s-au dat drept reprezentanții unei firme de contabilitate din Constanța, manifestând dorința de a face o donație anonimă către Centrul de Plasament „Micul Rotterdam”. Am discutat direct cu Ana, coordonatoarea campaniei, iar răspunsurile sale au fost clare: pentru a dona, era necesară achitarea unei taxe pentru materiale foto-video.
Eu fac pro bono ce fac, dar băieții respectivi trebuie plătiți
Iată conversația:
Reporter: Noi nu voiam să donăm articole vestimentare, jucării pentru cei mici.
Ana: Aaa, am înțeles. Păi mai am niște scrisori, trebuie să mă uit, să văd câte mai am, să vă dau și dumneavoastră câteva. Noi facem o campanie anul acesta, cu aceste scrisori ale copiilor. Sunt 50 de copii în centru, 35 de fete și 15 băieți și facem o campanie prin care promovăm și companiile respective, în sensul că noi gestionăm campania cu producții foto și video. Am niște băieți, eu fac pro bono ce fac, dar băieții respectivi trebuie plătiți. Și atunci avem niște pachete pe care vi le putem da și vă gândiți în ce pachet îl puteți încadra și cum să procedăm.
Rep: Cam care ar fi sumele așa, orientativ?
Ana: Trebuie să mă uit și revin imediat la dumneavoastră.
Rep: Păi, și dacă nu vrem promovare? Noi vrem să rămânem în anonimat.
Ana: Din suma respectivă care se dă, o parte se duce către producția noastră, către băieții care gestionează campania și o parte se duc către promovarea efectivă a companiei respective. Putem scădea suma respectivă și vă promovați voi singuri, cum vreți. Deci din suma respectivă se poate scădea. Fiecare poate să pună pe pagina lui de Facebook, de Instagram, cum dorește, pentru că este o campanie socială.
Rep: Cum adică să scădem? Din ce să scădem? Adică tot trebuie să plătim o sumă?
Ana: Din suma pe care noi o percepem pentru livrarea de produse video și foto.
Rep.: Păi noi un avem nevoie, nu vrem!
Ana: Haha! Am înțeles, am înțeles! Da! Ideea este că este o campanie coordonată de o agenție.
Rep: Păi și noi, dacă nu vrem să avem legătură cu agenția, și vrem doar să le donăm copiilor, nu se poate?
Ana: Am înțeles! Putem să facem și așa, vedem cum facem. Mă consult cu echipa mea și revin.
Video 1:
Sunată pentru un punct de vedere, n-a recunoscut nimic!
Ulterior, am sunat-o din partea ziarului Replica, iar tonul discuției s-a schimbat radical. Ana a negat orice acuzație, susținând că „poate nu a înțeles bine” și încercând să justifice situația prin explicații contradictorii și evazive. O atitudine care lasă loc de prea multe întrebări și prea puține răspunsuri.
„Campania este făcut cu acordul Direcției, iar sumele de bani sunt pentru a cumpăra cadourile copiilor, în cazul în care nu le puteți cumpăra personal. Sau se poate face un contract de sponsorizare, contractul oficial direcției, prin care firmele sau cine dorește pot sponsoriza“, a spus reprezentanta Visa Med. Nici când i s-a transmis că a stat de vorbă cu un reporter, care s-a dat drept reprezentantul unei firme, aceasta nu a recunoscut. „Mie îmi e necunoscută această discuție. Nu știu cine afirmă așa ceva. Eu nu am pronunțat niciodată sume de bani. Vorbele mele au fost: contracte de sponsorizare. Probabil că nu am înțeles foarte bine... Ori eu, ori dumneavoastră. E o neînțelegere la mijloc. E minunat dacă pot dona produse. Sunt acuzații grave pe care mi le aduceți, eu nu fac așa ceva!”
Video 2:
Câștiguri mascate?
Cu 500 de euro de la fiecare companie participantă, campania pare să devină mai puțin despre binefacere și mai mult despre profit. Dacă doar 10 companii ar fi de acord să participe, suma ajunge la 5000 de euro – bani care ar trebui să fie destinați copiilor, dar care, în realitate, sunt împărțiți între producția foto-video și echipa de organizare. De unde această sumă exorbitantă, mai ales în contextul unei campanii caritabile?
Centrul de plasament „Micul Rotterdam”
Exploatarea vulnerabilităților
Copiii din „Micul Rotterdam” sunt suflete nevinovate care merită mai mult decât să fie folosiți ca o monedă de schimb într-o afacere de sărbători. Oamenii de bine care doresc să le aducă un strop de bucurie sunt puși într-o poziție ingrată, în care trebuie să aleagă între a plăti o taxă absurdă sau a se retrage din campanie.
Centrul de plasament „Micul Rotterdam”
Acest scandal ridică o întrebare importantă: unde se oprește generozitatea și unde începe interesul personal? În timp ce Visa Med se apără susținând că totul este făcut „pro bono” și că echipa implicată trebuie plătită, etica acestui demers rămâne profund îndoielnică.
Punctul de vedere al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului
Mihaela Ristea, directorul DGASPC Constanța, a declarat că nu a aprobat desfășurarea unei astfel de campanii și că aceste inițiative ar trebui să fie transparente și în beneficiul exclusiv al copiilor. „Dacă oamenii doresc să facă donații, îi așteptăm să intre în contact direct cu noi. Este important ca orice ajutor să fie direcționat clar și corect către cei care au cu adevărat nevoie, fără intermedieri care ridică suspiciuni. Copiii noștri merită mai mult decât să fie implicați în astfel de situații discutabile,” a subliniat aceasta.
Mihaela Ristea, directorul DGASPC Constanța
Concluzie: Cine protejează copiii?
Crăciunul ar trebui să fie despre bunătate, nu despre afaceri mascate. Este momentul ca autoritățile să investigheze această situație și să se asigure că astfel de campanii nu devin surse de profit pentru organizatori. În timp ce copiii din „Micul Rotterdam” scriu scrisori către Moș Crăciun, unii par să scrie facturi către companiile donatoare.
Visa med, administrată de fostul șef al DSP Constanța, Marius Enescu
Precizăm că Visa Med SRL este deținută de Stere și Gheorghe Armeanu, cel din urmă fiind acționar majoritar, cu 90 % procente. Administratori sunt Anca Armeanu și Marius Dumitru Enescu, acesta fiind fostul șef al DSP Constanța și fost consilier județean PNL.
De menționat că am încercat să aflăm poziția conducerii clinicii legat de cele semnalate mai sus. Reprezentanții unității medicale nu au revenit cu un punct de vedere până la închiderea ediției.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News