REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
11.4° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Scandal monstru pe tema acţiunilor Portului Constanţa. Mazăre acuză sindicaliştii: "Sunteţi plătiţi de Comănescu..."

Scandal monstru pe tema acţiunilor Portului Constanţa. Mazăre acuză sindicaliştii: "Sunteţi plătiţi de Comănescu..."

Replica API 20 mai 2014 | 00:00 259

Burlacu: "Nu este corect să amestecăm genul de activităţi din staţiunea Mamaia cu activităţile din Portul Constanţa"

Burlacu: "Nu este corect să amestecăm genul de activităţi din staţiunea Mamaia cu activităţile din Portul Constanţa"

Liniştea care, oarecum, plana asupra Constanţei în această perioadă s-a zguduit luni, prin întrevederea între primarul Constanţei, Radu Mazăre şi liderii sindicali ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), conduşi de Mircea Burlacu. Ambele tabere au afişat intenţia de a purta discuţii paşnice şi productive, s-au străduit din greu, însă, pe final, dezbaterile au degenerat şi nu au ezitat să-şi arunce cuvinte grele. La Instituţia Prefectului, cu un Radu Volcinschi în rol de mediator speriat, care spera la discuţii încununate cu succes, Radu Mazăre şi-a continuat pledoaria cu care şi-a obişnuit concetăţenii în ultima perioadă: 33% acţiuni în Port pentru municipalitate înseamnă investiţii private, locuri de muncă, gigacalorie scăzută şi includerea zonei vechi în circuitul turistic.

"Îmi asum această greşeală, faptul că stăm de vorbă destul de târziu. E adevărat că, pentru mine, au fost anumite evenimente care m-au precipitat, dar mai bine mai târziu decât niciodată. De două luni de zile încerc să am discuţii cu domnii operatori, le-am transmis invitaţia nu prin scris, ci verbal. Din păcate, unii au dorit, alţii n-au dorit să stăm de vorbă. Acum, poate nu ne-am înţeles, eu sunt surprins că dumneavoastră aţi iniţiat o acţiune de protest împotriva transferului de acţiuni, cele 13% către Primărie şi 14% să fie scoase pe bursă. În opinia mea, în aceşti 24 de ani, Portul nu s-a dezvoltat aşa cum ar fi trebuit. Dacă facem o plimbare prin Port şi în staţiunea Mamaia, veţi constata că este o diferenţă enormă de investiţii, de dezvoltare, de locuri de muncă. Am înţeles că aveţi temerea că veţi rămâne fără locuri de muncă. Interesul meu ca primar al acestei comunităţi este ca comunitatea să beneficieze de pe urma Portului şi să crească traficul de marfă, investiţiile şi locurile de muncă. (...) Investiţiile în Port sunt de două naturi. Una, investiţiile majore care se fac în infrastructură, în domeniul public al statului, bani în mare parte europeni dar şi de la guvern. Nu discutăm de transferul proprietăţii, ci al unui pachet de acţiuni la compania care administrează proprietatea statului. Investiţia pentru care s-a bătut domnul Comănescu şi a pierdut-o, lucrare pentru digul de nord, în valoare de 100 de milioane, este finanţată din fonduri europene şi de la bugetul statului, nu de administraţia Portului Constanţa. Digul de nord este şi va rămâne, indiferent de acţionariat, proprietatea statului. (...) Interesul nostru este să crească traficul de marfă, locurile de muncă şi profitul. Din profitul respectiv ar urma să beneficiem noi, adică oraşul Constanţa. Nu cred că este în regulă ce se întâmplă în Port. Nu cred că este în regulă să se stabilească preţul chiriilor pentru operatorii privaţi prin ordonanţă de urgenţă. Nu cred că este normal ca unii să plătească tarifele de acum 15 ani de zile, iar alţii, care vin şi închiriază teren să li se facă evaluare, să fie scoase la licitaţie şi să plătească un tarif de 10 ori mai mare. Nu este un mediu concurenţial", a declarat Mazăre. În replică, Burlacu a invocat imposibilitatea de a compara activitatea portuară cu dezmăţul turistic. "Un discurs frumos, din păcate unul politic. Nu este corect şi nici util să amestecăm genul de activităţi din staţiunea Mamaia cu genul de activităţi care se desfăşoară în Portul Constanţa. Sunt diametral opuse, nu au nimic în comun. Managementul activităţii de exploatare portuară înseamnă oameni cu abilitate foarte complexă. Sună frumos, că veţi crea locuri de muncă, veţi aduce marfă în port. Domnule primar, punctul nostru de vedere este unul total diferit, este fundamentat juridic, nu datează de ieri, de alaltăieri. În anul 2006, când domnul Orban (Ludovic Orban - n.r.) a dat 20% la consiliul local şi 20% fondul Proprietatea, am reacţionat şi am făcut la Bucureşti miting de protest. Nu ai cum să implici segmentul de privatizare în luarea deciziei de autoritate, care aparţine eminamente statului. Portul Constanţa este unul dintre cele mai scumpe porturi. Contextul geopolitic în ultima perioadă a fost să fie ales ca o alternativă la celelalte porturi din Marea Neagră. În condiţiile în care noi vom adăuga, şi-aşa sunt destul de multe tarife şi taxe la nivelul portului, sunt două rânduri în care operatorii portuari vor fi nevoiţi să taie. Primul lucru, vor tăia din costul forţei de muncă, acum undeva la 65-70% din bugetul de investiţii şi cheltuieli. Armatorii vor veni dacă sunt îndeplinite în Port trei condiţii. Tarifele şi taxele portuare să fie scăzute, tarifele şi calitatea serviciilor de prestaţie a operatorilor portuari să fie scăzute şi competitive în raport cu alte porturi şi riscul sau ratingul de port", a declarat Burlacu.

Ameninţări şi presiuni, proteste şi ambiţii

Burlacu nu a ezitat să se lege şi de modelul pe care Mazăre vrea să-l preia pentru Portul Constanţa, respectiv Rotterdam şi Hamburg. Edilul Constanţei, însă, şi-a menţinut poziţia. "Eu m-am întâlnit aici cu managerul portului, cu primarul şi cu delegaţia de la Rotterdam. Ei mi-au spus că Rotterdam a fost deţinut 100% de municipalitate, după care a avut nevoie de o infuzie de capital, pentru a creşte. Acum, 70% este deţinut de municipalitate, iar 30% de stat. Asta mi-au spus, asta vă zic", a declarat Mazăre, care l-a aprins pe Burlacu, invocând un nou argument. "Cine a scornit-o, nu putem să spunem decât că nu este adevărat. Chiar şi portul Rotterdam, este în curs de preluare de stat. Mă rog, nu vă contrazic părerea. Este adevărat, domnule primar, dar procesul continuă. Vreau să continui şi eu. În comparaţie cu Portul Constanţa, Rotterdam şi Hamburg sunt porturi născute şi create de municipalitate. E o mare diferenţă. Constanţa este principalul port al statului român, iar importanţa acestuia a crescut în ultima perioadă exponenţial, având în vedere preconizata dezvoltare economică în zona Asiei de Sud-Est şi nu în ultimul rând pe proiectul Comisiei Europene, de încercare de degrevare a traficului şi o parte din mărfuri să fie preluate de Portul Constanţa. Portul Constanţa este un port al României, născut prin efort naţional, în egală măsură au participat toate comunităţile locale, din toată ţara şi efortul bugetar a fost al statului. În condiţiile astea, de unde justificarea ca Portul să treacă în proporţie de 33% la municipalitate. Mai avem un argument, administraţia porturilor Constanţa se întinde de la portul Mangalia, până la portul Midia. Sunt patru comunităţi locale. Oare comunităţile acelea n-ar avea şi ele probleme cu gigacaloria? Probleme sociale? Mangalia? Ştim foarte bine ce s-a întâmplat, Agigea sau Năvodari? N-au şi ele dreptul, dacă e să ne gândim, că facem împărţirea asta? Insistăm şi nu vom ceda ca statul român să nu rămână acţionar majoritar. Domnule primar, să rămână cu 50%, să faceţi ce vreţi cu ele!", a declarat Burlacu. După aceste afirmaţii, situaţia a devenit foarte tensionată, iar Burlacu a luat foc, după ce Mazăre a prezentat dosarele cu 45.000 de semnături, cu acordul constănţenilor dat pentru iniţiativa municipalităţii: "Cu argumente de-astea că au semnat oamenii cu asociaţiile de blocuri, se umblă din scară în scară. Aşa prostiţi dumneavoastră aparatul de stat? Avem o temă de discuţie pe descentralizarea Portului, statul, ca acţionar majoritar. Dacă aveam şi noi asociaţii de locatari... Facem referendum la nivel naţional", a declarat Burlacu, urmat de Mazăre: "Facem referendum la nivel local", un răspuns care, evident, a dat tonul altor divergenţe. Burlacu a reacţionat: "Este Portul ţării, nu e al dumneavoastră", la care Mazăre a răspuns: "Dar CET-ul nu e al ţării?". Răspunsul lui Burlacu: "Ăla nu e obiectiv strategic naţional, dom-le!"; Mazăre: "Obiectivul şi interesul dumneavoastră este să-i apăraţi pe cei care vă plătesc acolo, respectiv pe Comănescu şi pe cei care v-au dat banii. Am înţeles...". Ridicat de la masa tratativelor, Burlacu a aruncat bomba: "Ştiu de la cineva din Primărie că sunteţi interesat cam mult de persoana mea, de la o vreme. Se discută "ce facem cu ăsta"? Ştiu eu!", a concluzionat liderul FNSP, care, după şedinţă, a declarat că va protesta în faţa Primăriei Constanţa şi că va merge cu ambiţia, în curând, la Bruxelles. De precizat că peste 300 de persoane, lucrători în Portul Constanţa, au protestat luni dimineaţă în faţa sediului APC. A fost prima zi din seria de trei, prin care sindicaliştii îşi exprimă indignarea faţă de actualele demersuri ale municipalităţii Constanţa, susţinute atât de ministrul Transporturilor, Dan Şova, cât şi de primul ministru Victor Ponta, de a acorda Primăriei Constanţa 33% din acţiunile companiei portuare, faţă de 20% cât are în prezent.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367