REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.6° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
12.6° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Se inmultesc suspiciunile de scufundare intentionata a navei Medy

Se inmultesc suspiciunile de scufundare intentionata a navei Medy

Replica API 3 septembrie 2010 | 00:00 237

Armatorul turc nu gaseste ajutor nici printre conationalii sai,

Armatorul turc nu gaseste ajutor nici printre conationalii sai,

Reprezentantul armatorului turc al navei Medy, scufundată în dimineaţa zilei de 01.09.2010, trebuia să sosească încă de acum două zile în Constanţa, dar surse din cadrul Căpităniei au declarat ieri pentru "Replica" faptul că Mehtap Denizcilik nu şi-a trimis încă nici un om. Pe de altă parte, un oficial al asiguratorului P & I al navei s-ar fi aflat ieri la biroul şefului Căpităniei Constanţa, Alexandru Mezei, dar acesta din urmă a negat informaţia, spunând că nu ştie cine e asiguratorul cargoului Medy. De altfel, Mezei a purtat ieri un dialog de-a dreptul amuzant cu "Replica", în genul transmisiunilor telegrafice. Astfel, întrebat dacă mai sunt noutăţi în cazul Medy, şeful Căpităniei ne-a transmis un milităreşte "negativ". Cât despre identitatea asiguratorului, Mezei a făcut o veritabilă risipă de cuvinte: "nu-l ştim". La fel şi despre suspiciunea din ce în ce mai mediatizată privind scufundarea premeditată a navei, pentru încasarea asigurării: "Hmmm...Suspiciuni. Cuvânt greu. Nu".

Cu toate acestea, indiciile care vin în sprijinul teoriei fraudării asiguratorului sunt destul de numeroase. Oficialităţile spun doar că ancheta e în plină desfăşurare şi nu poate fi emis nici un punct de vedere până la finalizarea acesteia. Operatorii din shipping spun că astfel de scufundări intenţionate s-au făcut dintotdeauna, peste tot în lume, iar armatorul îşi încasează de regulă banii, pentru că frauda în aceste situaţii este extrem de greu de dovedit. De altfel, "Replica" a avut informaţii certe că unii dintre armatorii navelor capturate de piraţii somalezi îşi abandonau intenţionat vasul şi echipajul în mâinile teroriştilor, tocmai pentru a încasa asigurarea, pe care o împărţeau apoi frăţeşte cu piraţii. În cazul navei Medy, aspectul cel mai bătător la ochi sunt intrările etanşe care au fost lăsate peste tot deschise, deşi procedura standard pentru astfel de situaţii prevede "sigilarea", pe cât posibil a tuturor căilor de acces, "neglijenţa" echipajului favorizând astfel scufundarea navei. Apoi, echipajul a părăsit brusc nava, fără a face nici cel mai mic efort pentru salvarea vaporului, deşi exista sprijin din partea ARSVOM-ului. Practic, echipajul şi comandantul turc au abandonat pur şi simplu nava, ca după un scenariu bine stabilit, cu mult înainte de faza critică. Acum, nava "Safir" a ARSVOM patrulează în cvartalul în care s-a scufundat Medy, pentru a interveni în cazul unei poluări accidentale. Din motive birocratice, nu se poate trece la scoaterea controlată a zecilor de tone de motorină şi uleiuri din corpul navei Medy, întrucât ancheta e în desfăşurare, iar combustibilul este probabil de bun simţ şi nu iese de capul lui la suprafaţă, până finalizarea cercetărilor.

Amendă record, de 50.000 de lei, pentru poluare

Singura măsură luată, deocamdată, a fost amenda record de 50.000 de lei, aplicată comandantului Ghiural Turk, pentru poluarea produsă în urma scufundării. Din câte se pare, există deja suficiente date pentru anchetatori să deschidă şi un dosar penal pe numele comandantului turc, tocmai pe baza suspiciunilor existente până acum referitoare la fraudarea asiguratorului. În privinţa armatorului Mehtap Denizcilik, putem spune că nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu nici un agent, fiind refuzat de absolut toate companiile solicitate, inclusiv de conaţionalii săi turci. Ultima speranţă a sa era ieri MGM Marine Shipping, dar reprezentantul agentului, Guney Friket, ne-a spus că nu a ajuns la nici o înţelegere cu armatorul. Se prea poate ca oamenii să fi aflat că armatorul nu e tocmai parolist când vine vorba de înţelegeri, cel mai la îndemână exemplu fiind cel al agentului care s-a ocupat de Medy până la plecarea sa din Portul Constanţa. Italrom Shipping are şi acum de primit câteva mii de euro pentru serviciile prestate armatorului Mehtap Denizcilik şi nu ştie cui să se mai adreseze pentru a-şi vedea banii. "Pentru el e o sumă mică, câteva mii de euro nu ar trebui să însemne ceva pentru un armator. Pentru mine însă, care trăiesc din cele 3-400 de euro pe care le primesc după ce agenturez o navă, înseamnă foarte mulţi bani. Nu ştiu cum voi recupera banii", ne-a mărturisit administratorul Italrom Shipping, Dan Balamaci. Şi, cu toate că încă nu şi-a văzut banii pentru agenturarea navei, Italrom plăteşte şi cazarea pentru cei 17 membri ai echipajului de pe Medy. Turcii au fost cazaţi de pe 01.09.2010 la hotelul Oriana şi urmează să plece din Constanţa în cursul zilei de azi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108