REPLICA ONLINE CONSTANTA

20.8° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
20.8° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Tomis Marina ÎNCASEAZĂ CHIRII încă DOI ani din Portul Tomis!

Tomis Marina ÎNCASEAZĂ CHIRII încă DOI ani din Portul Tomis!

Replica API 23 iunie 2021 | 00:03 3948

Contractul de concesiune a Portului Tomis, încheiat de Tomis Marina Management cu CNAPM, ajunge la final pe 30 iunie a.c. și, după cum se știe, Tomis Marina s-a luptat pentru a obține prelungirea contractului. Portul Constanța nu mai vroia să continue colaborarea, însă societatea a mers la Curtea de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa de pe lângă C.C.I.N.A, care s-a pronunțat în favoarea acesteia. Așa se face că zilele următoare, contractul va fi prelungit. Directorul CNAPM, Florin Goidea, ne-a declarat că tranzacția se va încheia cu condițiile impuse de companie, una dintre acestea fiind majorarea chiriei.

Portul turistic Tomis a umplut buzunarele unor apropiați ai clanului Mazăre și a rămas nemodernizat, deși, potrivit contractului, ar fi trebuit să fie realizate investiții serioase. Plătește Statului Român puțin peste 5.000 de euro/lună, însă încasează, numai pentru o barcă, ca să poată acosta acolo, 10.000 de euro.

Contractul ajunge la final luna aceasta, iar Tomis Marina Management nu avea să stea cu mâinile în sân, văzând că nu mai poate suge bani cu duiumul din exploatarea Portului Tomis. Așa că a demarat procedurile, în instanță,d e obligare a CNAPM la prelungirea contractului. Pretențiile nu au fost minore. Tomis Marina Management vroia închirierea pe o durată egală cu perioada rămasă până la amortizarea integrală a investițiilor realizate de societate în baza contractului de închiriere în derulare, respectiv până în decembrie 2043; prin închirierea integrală a infrastructurii de transport naval aferentă aceluiași contractul de închiriere din 2004, obiectul închirierii urmând a cuprinde dreptul de folosință a 19.190 mp teren domeniul public, dreptul de folosință a 19.190 mp platformă, suprastructură proprietate privată a Portului Constanța, punerea la dispoziție a bunurilor domeniu public, constând în cheuri, acvatoriu, diguri, taluz, dreptul de utilizare neexclusivă a tuturor bunurilor de interes comun. Totodată, are pretenția închirierii bunurilor CNAPM la un tarif care să nu depășească valoarea actuală de închiriere din contractul din 2004, respectiv 5.206 euro / lună.

Florin Goidea: Urmează să prelungim contractul

Instanța din Constanța a decis că litigiul nu poate fi judecat decât de către Curtea de Arbitraj, ceea ce s-a și întâmplat, care a decis, luna trecută, prelungirea contractului. Directorul CNAPM, Florin Goidea, ne-a declarat că tranzacția urmează să aibă loc în zilele următoare. Însă, nu cu condițiile impuse de SC Tomis Marina. ”Urmează să fie prelungit, până în anul 2024, în conformitate cu legea și cu decizia Curții de Arbitraj. Va fi prelungit cu condițiile impuse de noi, printre acestea, majorarea chiriei”, ne-a declarat Goidea.

În aceste condiții, Primăria Constanța nu va putea să-l ia în administrare, așa cum și-a propus. Cel puțin în următorii doi ani. De altfel, proiectul privind aprobarea solicitării trecerii imobilului „Port Tomis“ din domeniul public al Statului Român în domeniul public al municipiului Constanța a fost aprobat de consilierii locali, în dată recentă.

Cum a pus mâna Tomis Marina pe Portul Tomis

Să ne amintim, însă , cum s-a derulat tranzacția. În anul 2004, CNAPM, condusă la acea vreme de Gheorghe Moldoveanu, a concesionat Portul Tomis, până-n 2021, firmei Sisteme Internaționale de Afaceri –București SA. Între timp, rolul de antreprenor general a fost preluat de firma SC Tomis Marina Management SRL, numită înainte SC Sisteme Integrate de Afaceri. Inițial, singurul acţionar al firmei era chiar Sisteme Internaționale de Afaceri SA, ulterior schimbându-se acționariatul. În iunie 2006, când APMC era condusă de Mircea Banias, contractul de închiriere a fost renegociat, iar printr-un act adițional s-a stabilit o noua chirie, valabilă de la 1 decembrie 2005, de 3.224,5 euro / lună. În februarie 2008, Adunarea Generală a Acționarilor din firma Tomis Marina Management a decis cooptarea în afacere a SC Euromarina SA, firmă cu capital turcesc, reprezentată de Hasan Malik Kececioglu și Mustafa Nihat Demirel. Pe cheiul portului Tomis au răsărit containere, construcții provizorii care au fost transformate în cafenele şi restaurante. Acestea au fost închiriate de Tomis Marina Management altor afaceriști Societatea a avut și un om în Consiliul Local, în persoana lui Valentin Pîrvulescu, de la PSD, directorul societății. Aceasta a rămas în consiliu, din perioada lui Mazăre, până în 2020.

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a constatat mai multe nereguli

Corpul de Control constatat o serie de nelegalități în contractul încheiat cu CNAPM în 2004. Prețul contractului nu a fost fundamentat economic, având în vedere potențialul economic al zonei. Garanția constituită de chiriaș nu a fost realizată la nivelul valorii de 1 milion euro, astfel cum era stipulat în contract. Termenul de finalizare a investițiilor din sarcina chiriașului a depășit cele 36 de luni stabilite prin contract, fără sancțiuni.

O altă neregulă stabilită de Corpul de Control face referire la existența pe platformele închiriate a unor construcții, diferite de cele realizate de chiriaș, în urma investițiilor convenite prin contract, fără să se poată face dovada existenței autorizațiilor de construire și a acordului Administrației. Urmare a celor constatate, organele de control au solicitat documente justificative privind construcțiile suplimentare, dar compania, condusă la acea vreme de Ionescu, nu le-apus la dispoziție până la finalizarea acțiunii de control.

Directorul Tomis Marina este fostul consilier local PSD, Valentin Pîrvulescu

Societatea Tomis Marina Management este deținută de firma Euromateria (50 %), aceasta fiind controlată de turcii Suat Surmen (38%), Mehmet Kerim Kalgay (30%), Seref Surmen(28%), Mustafa Nihat Demirel (2%) Hasan Malik Kececioglu (2%. Al doilea acționar al SC Tomis Marina Management Aterina Global SRL (50 %). În 2019, Sisteme Internaționale de Afaceri SA s-a retras din acționariat. Firma Sisteme Internaționale de Afaceri SA este deținută de Valentin Gheorghe Ionescu, condamnat în dosarul Retrocedărilor.

Fostul consilier PSD Valentin Pîrvulescu, directorul Tomis Marina

Directorul societății este fostul consilier local PSD, Valentin Pîrvulescu. Începuse un nou a mandat, după alegerile locale, însă și-a dat demisia din PSD, așa că și-a pierdut calitatea în Consiliul Local.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Ceai facut Bobita? Sti ce zic?
1
0
la vremuri noi tot noi mazare.
6
0
Mincinosi! stationarea in port este vreo 100 Euro! Oricum solutia este sa mareasca tarife in loc sa se gandeasca cum fac o marina atractiva! gandire de 2 lei
9
2
mananca din astfel de aranjamente oculte. Statul vaca de muls.
4
1
10.000 Euro? Pe ce lume traiesti? Dezinformare totala. Totusi, cei care trebuie sa ia portul Tomis, nu sunt inca pregatiti sau nu s-a cazut inca la pace!
7
5
Oare nu au fost intelesi si au mers la arbitraj de ochii presei???? Ce credeti?
8
1

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367