REPLICA ONLINE CONSTANTA

21.4° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
21.4° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Traseul lui Omar Hayssam la malul mării, legăturile cu Portul Constanţa şi firmele implicate

Traseul lui Omar Hayssam la malul mării, legăturile cu Portul Constanţa şi firmele implicate

Replica API 30 aprilie 2015 | 23:42 584

Scenariu ca la carte

Scenariu ca la carte

Omar Hayssam, sursa foto: cotidianul.ro

Complicii lui Omar Hayssam au fost condamnaţi la închisoare, la finele anului 2014, de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României. Astfel, Omar Mahmoud şi Omar Mukhles au primit câte 5 ani, pe când Mustafa Tartousi a primit 7 ani. Însă, în motivarea deciziei de condamnare, aspecte interesante sunt notate, precum traseul acestora pe ruta Bucureşti – Constanţa şi plasarea lui Hayssam la bordul navei Al Inran (Imam T), din Portul Constanţa. Totodată, este precizat şi faptul că Tartousi Mustafa avea relaţii puternice în Portul Constanţa, inclusiv cu Poliţia de Frontieră, putând plasa orice persoană la bordul unei nave, fără un control riguros.

Astfel, în motivarea deciziei de condamnare, judecătorii au precizat că inculpatul Tartousi Mustafa, cetăţean sirian, era stabilit de mai mulţi ani pe raza municipiului Constanţa, fiind asociat şi administrator al S.C. Tartousi Shipping SRL Constanţa şi S.C. Askila Shipping SRL Constanţa. Principalul obiect de activitate al acestor societăţi comerciale îl constituiau transportul naval, managementul navelor şi agenturarea navelor de transport maritim. Nava Iman T, sub pavilion R.P.D. Coreea de Nord, a fost achiziţionată în anul 2000 de către S.C. Tartousi Shipping SRL Constanţa, fiind transferată unor armatori străini, iar actualul proprietar „Mediteranean Line” din Delaware SUA are adresa de contact tot în Constanţa la sediul S.C. Tartousi Shipping SRL, managementul navei fiind asigurat de la 19.07.2001 la 14.10.2002 de către S.C. Askila Shipping SRL Constanţa şi după 14.10.2002 de către S.C. Tartousi Shipping SRL Constanţa. Totodată, despre inculpatul Tartousi Mustafa, care era stabilit de foarte mulţi ani în România şi era foarte cunoscut în Portul Constanţa, având o sferă relaţională foarte bine organizată, se ştia în rândul comunităţii arabe şi în mediile interlope că are posibilitatea, datorită raporturilor sale cu poliţia de frontieră, vama, poliţia sanitară, să introducă fără un control riguros orice persoană în port, să o urce pe un vas al său şi să o scoată din ţară. La obţinerea tuturor acestor informaţii a contribuit un martor, numit de judecători „A”. Relaţiile de afaceri ale inculpatului cu membrii familiei Omar erau foarte strânse, acesta dezvoltând parteneriate comerciale cu familia Omar sau realizând, de-a lungul anilor, transporturile de cherestea pentru export ale familiei Omar. În acest context relaţiile sale erau foarte apropiate cu inculpatul Omar Mahmoud, dar îi cunoştea foarte bine şi pe Omar Hayssam şi Omar Mukhles. Omar Mahmoud era cel mai bun cunoscător, dintre membrii familiei Omar, în ceea ce priveşte relaţiile comerciale în port, accesul în port, relaţiile şi legăturile existente în port. Omar Mahmoud se ocupa în principal de activitatea de export a cherestelei derulată, în folosul familiei, prin firma „Madlene Import-Export”, ipostază din care prezenţa sa în port putea fi justificată foarte uşor şi chiar constituia un avantaj datorită cunoaşterii de către acest inculpat a realităţilor existente în portul Constanţa. Toate aceste legături şi ceea ce se cunoştea despre Tartousi Mustafa, l-au determinat pe Omar Hayssam să îşi organizeze plecarea din România prin portul Constanţa cu o navă manageriată şi agenturată de inculpat.

Tartousi a pregătit deplasarea lui Hayssam pe ruta Bucureşti - Constanţa şi apoi prin port

Astfel, Omar Hayssam, în iunie 2006, a dat dispoziţii clare cu privire la achiziţionarea de telefoane mobile şi cartele, pentru a comunica, dar şi autoturisme noi pentru drumul Bucureşti – Constanţa, tocmai să nu atragă atenţia. Ulterior s-a stabilit asigurarea deplasării până în municipiul Constanţa unde se realiza joncţiunea cu Tartousi Mustafa, supravegherea, şi atunci când era necesar, anunţarea oricărui control inopinat efectuat de autorităţi la domiciliul său, pe toată durata acţiunilor premergătoare părăsirii ţării, construirea şi susţinerea unor alibiuri cât mai convingătoare prin determinare la declaraţii neconforme realităţii a altor persoane din comunitatea arabă sau alte medii pe care le frecventau, ascunderea, prin intoxicarea autorităţilor judiciare şi a opiniei publice, a faptului că Omar Hayssam a părăsit teritoriul ţării şi a datei la care a plecat acesta. Omar Mahmoud a fost cel care urma să-l însoţească pe acesta până la Constanţa şi să realizeze îmbarcarea sa pe vas.

Traseul lui Hayssam, „descifrat” prin intermediul apelurilor şi sms-urilor

Evidenţierea tehnică a modului de deplasare a lui Omar Hayssam a fost posibilă datorită apelurilor efectuate şi a mesajelor tip-SMS, prin vizualizarea poziţiei geografice a releelor de telefonie mobilă accesate la iniţierea de apeluri şi mesaje. Ultima dată oficială în care prezenţa lui Omar Hayssam este atestată în România este ziua de 28.06.2006 când a fost fixat un termen de judecată în dosarul de terorism. Deplasarea finală în vederea plecării din ţară s-a realizat în cursul zilei de 29.06.2006. Anterior, în data de 28.06.2006, inculpatul Omar Mahmoud s-a deplasat cu un BMW, înmatriculat pe firma “City Center” în direcţia Constanţa, fiind surprins de camerele radar ale Poliţiei Rutiere pe raza localităţii Coşereni, judeţul Ialomiţa. În data de 29.06.2006, inculpatul Omar Mukhles, cu un autovehicul marca Renault Laguna, porneşte în direcţia Constanţa, din Bucureşti, pe traseul Bucureşti - Urziceni, având drept rol verificarea şi asigurarea traseului în vederea deplasării în siguranţă a lui Omar Hayssam. Autovehiculul în cauză a fost surprins de aparatele radar ale Poliţiei Rutiere la data de 29.06.2006 ora 16,19 circulând pe raza localităţii Coşereni, jud. Ialomiţa pe sensul de mers către Constanţa. La data de 30 iunie 2006, începând cu ora 00:09 şi până la ora 04:29, Mustafa Tartousi şi Mahmoud Omar au mentinut legătura prin apeluri reciproce, inculpatul fiind localizat, cu o singură excepţie, în zona şi in incinta portului, inclusiv în celula corespunzătoare din punct de vedere geografic antenei instalate la 28 „Siloz Fosfati Chimpex incinta port, dana 54”, care acoperă şi dana 46, loc de unde a plecat Iman T. Ulterior, s-a constatat că preluarea lui Omar Hayssam s-a realizat în noaptea de 29 spre 30 iunie 2006, în intervalul orar 00:12-02:37, de la un punct situat în afara portului, traseul către sau dinspre respectivul punct incluzând zona strada Baba Novac, Aleea Nalbei, zona locuinţei lui Tartousi Mustafa din Constanţa. Acesta l-a preluat pe Omar Hayssam, s-au deplasat împreună la vasul Iman T şi înainte cu puţin de ora 02,00 l-a urcat la bordul navei. Acest fapt a fost posibil doar cu ştiinţa comandantului navei Tartousi Yousef, văr primar cu inculpatul. Ieşirea din România a lui Hayssam s-a realizat în noaptea de 30.06/01.07.2006 orele 04:40. După părăsirea teritoriului României, conform graficului şi a jurnalului de bord traseul navei Iman T a fost următorul : 30.06. ora 04:40, nava a părăsit portul Constanţa; 01.07, nava se afla in proximitatea zonei de coastă a Turciei; 05.07, nava ajunge în portul Alexandria (Egipt), 16.07, nava pleacă din portul Alexandria (Egipt) catre Tartous (Siria); 18.07, nava ajunge în portul Tartous (Siria). Prezenţa acestuia la bordul navei a fost confirmată de mai mulţi marinari români, dar şi a altor martori, care au depus declaraţii la dosar.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367