REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.1° Constanța Mie., 24 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6709
18.1° Constanța Miercuri, 24 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6709
 

Vești bune și rele ale SLN în privința navigației la Marea Neagră

Vești bune și rele ale SLN în privința navigației la Marea Neagră

Replica API 11 iulie 2015 | 00:00 117

Final de campanie

Final de campanie

Sindicatul Liber al Navigatorilor a desfășurat în această săptămână controale pe navele staționale în porturile românești și au depistat grave nereguli.

În cadrul unei conferințe, organizată vineri la sediul SLN, președintele Adrian Mihălcioiu a prezentat un scurt bilanț.

„Au fost trei echipe de control în porturile Constanța, Agigea și Midia. Numărul navelor inspectate a fost 45 anul acesta, cele mai multe pavilioane au fost turcești, respectiv șase; cinci pavilioane rusești, cinci din Malta, apoi Panama, Antigua, Moldova, Togo, Cook Islannds, Grecia, Hong Kong, Egipt, Tanzania, toate pleiadele și absolut tot ceea ce înseamnă pavilion de complezență. Vârsta medie a navelor inspectate de noi este de 20 de ani, numărul navigatorilor a fost de 764. În România, pe an, vin cam 50.000 de navigatori în cele trei porturi. Vis-a-vis de contractele pe care le-am găsit la nave, 13 erau cu contracte de muncă acceptabile în standarde internaționale, restul de 32 de nave aveau numai contracte individuale de muncă, iar două nu aveau deloc! Deși, toate navele erau acoperite de convenția maritimă 2006. MLC este obligatorie. Numai 13 erau conforme cu acest certificat. (...) Pe Marea Neagră, după patru zile, au fost 20 de porturi inspectate, inclusiv Turcia și Israel. Pe țări: două porturi în Bulgaria, două porturi în Georgia, un port în Israel, trei porturi în România, șase porturi în Rusia, două porturi în Turcia și patru porturi în Ucraina. Numărul navigatorilor găsiți la bord, pe naționalități, cei mai mulți au fost navigatori filipinezi: 464. Apoi, turci, 453 și ucraineni, 434. Am avut o creștere de navigatori români față de anul trecut, 78. Anul trecut au fost găsiți la bord numai 14. Iată că a crescut numărul navigatorilor români la bordul navelor din Marea Neagră. Ce am mai constatat față de anul trecut, în România nu am avut probleme cu neplăți ale echipajelor”, a spus Mihălcioiu, care susține că a depistat și situații alarmante la bordul navelor verificate.

„Cel mai mic salariu a fost de 300 de dolari, pentru un timonier. Probleme am găsit și la certificatele P&A, care asigură navigatorii împotriva accidentelor, deceselor și îmbolnăvirilor. 32 de nave erau acoperite cu certificate care nu specificau nivelul de asigurare al navigatorilor. Era probabil la latitudinea armatorului câți bani se dau, dacă se dau, în cazul unui accident. (...) Am avut echipe de control alături de Autoritatea Navală Română, care și-a exprimat interesul de a avea un raport final față de ce am făcut noi aici și vis-a-vis de Marea Neagră. România a ratificat Convenția MLC 2006, urmează să fie publicată în Monitorul Oficial. Atunci, aceste nave cu aceste probleme vor naviga pentru un voiaj sau nu vor mai veni în România, pentru că situațiile sunt alarmante. (...) Le va fi frică să nu aibă certificatele MLC retrase. Pavilioanele cele mai rele au fost în continuare Moldova, Togo, Tanzania, Sierra Leone, Honduras. (...) Am găsit la navele cu sirieni la bord certificate îndoielnice. Nu sunt reale, obținute de navigatori pe un studiu și pe un examen, pe un model efectuat potrivit standardele internaționale. (...) Turcia eliberează certificate MLC fără ca inspecțiile de pavilion să fie făcute în conformitate cu MLC 2006. Repet, ce am văzut nu duce la absolut nimic. E un certificat MLC 2006 nerespectat deloc. Sunt niște contracte făcute fiecare după ureche. Am găsit și un contract ITF la una din nave, individual de muncă, colectiv. Adică, în contractul individual era tot contractul colectiv de muncă ITF, fără să fie înregistrat sau semnat. Contractele de muncă trebuie semnate între reprezentanții armatorului și reprezentanții navigatorilor. În orice caz nu pot fi semnate de un navigator”, a mai spus Mihălcioiu.

Amintim că, joi, s-au inspectat nouă nave în porturile Agigea și Constanța. La șase dintre nave s-au găsit salarii mai mici decât minimul acceptat prin Convențiile MLC 2006 care acopereau navele, condiții de muncă fără materiale și haine de protecție adecvate la trei dintre nave, o navă a avut un navigator care a necesitat intervenție medicală de urgență, fiind imediat evacuat cu salvarea. Nava a venit din Turcia.

S-au acordat șase avertismente, iar la o navă, imediat după inspecție, comandantul a raportat că a intrat în posesia hainelor de protecție tot echipajul.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218