REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
11.4° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Chiţac: Problema locuitorilor din cartierul Henri Coandă se rezolvă prin muncă la salubrizare şi educaţie

Chiţac: Problema locuitorilor din cartierul Henri Coandă se rezolvă prin muncă la salubrizare şi educaţie

Replica API 27 februarie 2016 | 00:57 717

Candidatul PNL la Primăria Constanţa ar renunţa la contractul cu Polaris

Candidatul PNL la Primăria Constanţa ar renunţa la contractul cu Polaris

Vergil Chiţac

Candidatul liberalilor la Primăria Constanţa, Vergil Chiţac, pare încrezător în şansele sale la alegerile din această vară şi se consideră un factor de stabilitate la nivelul organizaţiei municipale a PNL. Pare un om cu toate răspunsurile la el şi nu se încurcă atunci când este reluată o întrebare pe o temă sensibilă: îţi va spune acelaşi lucru ca la o discuţie anterioară cu presa, semn că ori este sincer, ori s-a pregătit temeinic pentru confruntările cu jurnaliştii. Cum Portul Constanţa nu putea fi scos din discuţia cu candidatul PNL, a fost firească întrebarea despre cum vede Chiţac relaţia dintre primărie şi administraţia portuară. „Lucrurile trebuie să rămână aşa”, a declarat, în cadrul unui interviu, Vergil Chiţac, adică fără procente care să revină administraţiei locale, pentru că inclusiv Avocatul Poporului a concluzionat că aşa ceva este nelegal. Trecând la un alt subiect de discuţie, Chiţac a precizat că din conducerea organizaţiei municipale a PNL Constanţa vor face parte oameni din societatea civilă, care vor deveni membri de partid. Cel mai probabil, unii dintre ei se vro regăsi şi în lista de candidaţi pentru Consiliul Local Municipal Constanţa. În ceea ce priveşte organizaţia judeţeană a PNL Constanţa, marcată de tensiuni în ultima perioadă, pe seama desemnării unei noi conduceri, Chiţac a lămurit situaţia preşedintelui unic, o propunere care urmează să devină realitate în cursul zilei de luni, 29 februarie: „Este o soluţie domnul Dragomir (deputatul George Dragomir – n.r.). De asemenea, dumnealui îşi asumă calitatea de candidat pentru Consiliul Judeţean”.

Reporter: Când şi cum v-a venit gândul unei candidaturi la Primăria Constanţa?

Vergil Chiţac: Este o istorie care datează de vreun an de zile, având o discuţie nu foarte serioasă cu George Dragomir - pe care îl cunosc de o viaţă -, la o cafea. Era doar o posibilitate la vremea aceea, azi a devenit o certitudine. Dorinţa dumnealor (a celor de la PNL – n.r.) s-a cuplat şi cu analiza mea privind oportunitatea continuării activităţii la Academia Navală cu încă un mandate de rector. Eram deja de 6 ani comandant şi rector, iar încă un mandate ar fi însemnat 10 ani, ceea ce, în opinia mea, este cam mult. De altfel, sunt convins că în orice funcţie publică, desemnată sau aleasă, două mandate sunt arhisuficiente. Dacă aş avea puterea, aş limita la două mandate.

Rep.: În două mandate, poate că unii abia îşi fac „încălzirea”.

Vergil Chiţac.: Opt ani ai timp să faci ce ţi-ai propus, peste opt ani intervine rutina.

Rep.: Cu cine v-aţi consultat înainte de a lua decizia finală privind candidatura la Primăria Constanţa?

Vergil Chiţac: Cu familia.

Rep.: Dar cu domnul Gabriel Comănescu (patronul Grup Servicii Petroliere – n.r.), aţi discutat? Vă întreb pentru că relaţia dumneavoastră cu dânsul va fi temă de campanie pentru contracandidaţi.

Vergil Chiţac: Este o cale de atac pe care o preconizam - această legătură. Comănescu îmi este o cunoştinţă, un fost student pe care l-am reîntâlnit în 2012, când Academia Navală împlinea 140 de ani de activitate, prilej cu care a sponsorizat generos activităţile pe care le-am derulat cu acea ocazie. De altfel, a fost printre puţinii absolvenţi care, după ce a reuşit în afaceri, a considerat că şcoala care l-a format merită să-i fie întors ceva.

Rep.: Care este cea mai urâtă imagine cu oraşul Constanţa care vă vine acum în minte?

Vergil Chiţac.: Zona peninsulară, incluzând aici şi coasta. Zona este emblematică pentru Constanţa. Nu îmi pot imagina turismul în oraş fără renovarea întregii zone. Chiar dacă o porţiune a fost reabilitată, încă mai e mult de făcut.

Rep.: Şi care este soluţia propusă de dumneavoastră?

Vergil Chiţac.: Trebuie făcută o inventariere a ceea ce mai este public. Nu poate rezista zona dacă ne limităm la numai două luni de turism. Zona trebuie să fie populată cât mai mult, să circule oamenii. Există două soluţii la care mă gândesc, dar pe care le voi detalia în programul de campanie: să fie sprijiniţi întreprinzătorii care comercializează ceva specific Constanţei: cafea la nisip, şuberec, să fie ceva tematic; în unele clădiri, pe care primăria eventual să le poată cumpăra, să mutăm unele instituţii publice ale primăriei. Sigur că lucrul acesta trebuie conexat cu o parcare supraetajată şi să nu mai circule maşini pe acolo, plus un transport în comun reabilitat şi eficient. Cred că un transport în comun cu maşini care să ajungă la ore fixe, după un anumit orar, ar reduce aglomeraţia din oraş, iar lumea va începe să îşi lase maşinile acasă.

Rep.: Pentru că v-aţi asumat rolul de candidat la Primăria Constanţa, presupun că aţi studiat bugetul oraşului pe 2016. Ce părere aveţi? Ce reproşaţi?

Vergil Chiţac: Reproşez faptul că ceea ce a transmis administraţia publică locală, prin intermediul unei scrisori, este o minciună. Se spune că este cel mai mare buget... Suma de 815 milioane include şi reportul de anul trecut, de 193 de milioane. Întrebarea este: de ce am avut excedent? 1. Pentru că este an electoral şi mă aştept la generozităţi din partea administraţiei locale sau 2. Pentru că le-a fost frică să cheltuiască bani şi această frică poartă un nume: DNA. Excedentul bugetar este de neînţeles. Sau poate au nevoie de excedent pentru proiecte cu finanţare europeană. Însă, în bugetul Constanţei, suma alocată pentru astfel de proiecte este zero! Anul trecut, au fost numai 40 de milioane de lei pentru proiecte europene cu fonduri nerambursabile, în comparaţie cu Iaşi, care a avut 295 de milioane. Dar, la Constanţa nici cei 40 de milioane nu au fost cheltuiţi. Sau, ai excedent când vrei să faci o investiţie importantă. Însă, aşa cum este structurat bugetul, 20% merg spre dezvoltare şi 80% pentru funcţionare. Înseamnă că avem prea puţină dezvoltare. Alte oraşe au 30%. Bugetul adevărat al Constanţei pe acest an este de 622 de milioane de lei, în comparaţie cu anul trecut, când am avut 695. Iar acei 622 de milioane sunt bani virtuali, pentru că este prima dată când se aplică noul Cod Fiscal şi nu ştim cât se va colecta din cât ne-am propus.

Rep.: În situaţia dată, ce veţi face dacă veţi fi ales primar?

Vergil Chiţac: Cred că suntem în situaţia de deficit bugetar şi, într-o astfel de situaţie, orice manager are două soluţii: să scadă cheltuielile, prin renegocierea tuturor contractelor pentru serviciile care au fost externalizate şi să crească veniturile prin crearea unui mediu propice, în favoarea investiţiilor de capital privat. Este ca acasă. E ca şi când dumneavoastră cheltuiţi 20 de milioane pe lună dar să luaţi un salariu de 15. Tot timpul veţi fi în deficit. Şi atunci ce trebuie să faceţi? Fie creşteţi 15-le acela şi îl faceţi 20, fie reduceţi şi nu mai cheltuiţi 20. Spre exemplu, în comparaţie cu Iaşul. De ce iau Iaşul ca referinţă? Totdeauna te compari cu un oraş care are acelaşi număr de locuitori dacă vrei să lucrezi în cifre absolute, dacă sunt diferite, atunci lucrezi în procente. Iaşul are cu 10.000 de locuitori mai mult. Te uiţi în bugetul lor şi vezi că la capitolul salubritate - toalete ecologice, groapă de gunoi, mediu - asta înseamnă 27 de milioane şi în Constanţa este 80. Bineînţeles că în toată chestiunea asta salubritatea este esenţială. Şi atunci te întrebi, pe bună dreptate: cum se pot ei curăţa cu 27 de milioane şi Constanţei îi trebuie 80. Eu vorbesc despre bugetul pe 2015 acum. E o chestie de bun simţ la urma urmei. Plecând de la acest exemplu, eu spun că toate aceste contracte de furnizare a serviciilor sunt supradimensionate şi trebuie negociat. Şi de aici economiseşti nişte bani. Pe de altă parte, trebuie să gândeşti cum să faci ca să creşti bugetul la primărie. Nu există decât o singură soluţie: creşterea numărului de locuri de muncă - deci crearea de locuri de muncă bine plătite. (...) Dar pentru asta, administraţia trebuie să creeze un mediu prietenos.

Rep.: Referitor la cartierul Henri Coandă... Acesta se va extinde, este deja aprobat acest lucru - nu mai este nimic de făcut. Ce soluţii aveţi dvs., în cazul acestui cartier, pentru oamenii de acolo, astfel încât ei să nu mai fie văzuţi ca o povară de către ceilalţi constănţeni?

Vergil Chiţac: E normal ca acei oameni să aibă ceva deasupra capului. Dar să conexăm crearea cartierului Henri Coandă cu retrocedările care s-au făcut în zona peninsulară. Ele au mers mână în mână şi dvs., presa, aţi publicat articole din care rezultă că sunt indicii rezonabile să credem că a fost o acţiune deliberată, şi anume: mulţi oameni din acel cartier au venit din casele din zona peninsulară care au fost retrocedate, vom vedea exact cui. Acei oameni nu puteau pleca decât dacă li se oferea un alt acoperiş deasupra capului, motiv pentru care, în opinia mea, este o legătură evidentă între crearea Henri Coandă şi retrocedarea caselor din zona peninsulară. Noi trebuie ca pe aceşti oameni să îi integrăm în societate. Nu e nimic rău că stau în aceste case, dar nu trebuie să stea 24 de ore. Adică vreau să spun că trebuie să aibă un loc de muncă. Sunt indicii care spun că acolo a crescut indicele de infracţionalitate - tocmai pe fondul lipsurilor şi a faptului că nu au un loc de muncă. Acolo se nasc şi cresc copii care au o educaţie cel puţin precară. În aceste condiţii, noi nu am rezolvat problema pentru că doar le-am oferit un loc unde să stea, dar nu problema integrării lor sociale. Şi atunci propunerea mea este următoarea: primăria să aducă alături ONG-uri şi să ne ocupăm imediat de educaţia acelor copii care trebuie să meargă la şcoală, să mănânce o masă acolo şi să stea chiar la un afterschool. Oamenii de acolo care pot munci, să o facă. Având în vedere situaţia extrem de dificilă creată cu acest contract cu Polaris, eu analizez varianta în care serviciul de salubritate trebuie să treacă în subordinea primăriei şi executat în regie proprie. Ce avantaje văd eu: 1. Banii rămân în Constanţa - dacă faci salubrizare cu cineva de la Baia Mare, banii se duc acolo cu profit cu tot, nu rămân în Constanţa; 2. Va fi mai ieftin serviciul, pentru că excludem profitul firmei; 3. Dăm de muncă oamenilor din acest cartier, potrivit pregătirii lor. Dacă au de muncă şi nu se duc... să fiu iertat!

Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614