REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
11.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Comandantul împuternicit al ISU Dobrogea pare depăşit de situaţie

Comandantul împuternicit al ISU Dobrogea pare depăşit de situaţie

Replica API 24 septembrie 2015 | 00:00 257

Nepregătit sau prost îndrumat?

Nepregătit sau prost îndrumat?

Daniel Petrov

Judeţul Constanţa a fost zguduit, în ultimii ani, de câteva evenimente dramatice care au fost gestionate, în primă fază, de către ISU Dobrogea. Vorbim despre incendiul de la restaurantul Beirut, din 5 aprilie 2014, în urma căruia 3 fete şi-au pierdut viaţa, incendiul de la complexul Histria, de pe bulevardul Aurel Vlaicu, din data de 19 decembrie 2013, soldat cu pagube materiale şi incendiul de la cherhana, din zona plajei Corbu, înregistrat în luna septembrie 2015. Despre toate aceste nefericite evenimente şi urmările lor, reporterii „Replica” de Constanţa au încercat să obţină informaţii, motiv pentru care au formulat o solicitare către instituţie. Răspunsul sosit într-un târziu, cu semnătura inspectorului şef împuternicit Daniel Petrov, nu a adus nici o lămurire, probabil din considerente birocratice.

Cele trei incendii au ajuns în atenţia opiniei publice, la mijloc fiind vehiculate şi nereguli. Spre exemplu, la intervenţia de la restaurantul Beirut, oamenii aflaţi la faţa locului au menţionat că s-a intervenit târziu, că pompierii nu au mai urcat la etaj, spunând că nu se află nimeni acolo. Totodată, neclarităţi au fost şi în cazul elicopterului prăbuşit în Siutghiol şi tot aşa. La aceste întrebări ne-a răspuns inspectorul şef împuternicit Daniel Petrov.

Reporter: Care sunt paşii în cazul unui asemenea eveniment de proporţii, precum unul dintre cele 3 incendii prezentate mai sus?

Daniel Petrov: Operaţiunile principale privind desfăşurarea intervenţiei pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă sunt prevăzute la art. 35, secţ. a IV-a, cap II din O.M.A.I., nr. 1.134 din 13. 01. 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind planificarea, pregătirea, organizarea, desfăşurarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie ale serviciilor de urgenţă profesioniste, publicat în Monitorul Oficial nr. 50 din 19.01.2006.

Rep.: Ancheta se desfăşoară în colaborare cu alte instituţii, însă din cadrul ISU este un departament special sau este desemnată o anumită persoană? Concluziile cam la cât timp apar? Au fost întocmite aceste fişe?

D.P.: Stabilirea cauzei probabile de incendiu se poate realiza în următoarele moduri: direct sau în urma unei activităţi de cercetare. Stabilirea directă a cauzei probabile de incendiu se face la faţa locului imediat după stingerea incendiului, de regulă de către şeful gărzii de intervenţie. În cazul în care nu se poate stabili direct cauza probabilă de incendiu, se desemnează o echipă formată din minim două persoane. Deplasarea acesteia în zona afectată se realizează într-un timp optim, înainte de a apărea modificări ale amprentei incendiului. Concluziile stabilite prin oricare din cele două metode se materializează prin documente specifice.

Rep.: Se poate să intrăm în posesia fişelor cu concluzii? Cu precădere la incendiul înregistrat la complexul Histria. De la ce a pornit totul, s-a lăsat cu sancţiuni, care este situaţia de fapt.

D.P.: Procesul verbal de intervenţie se completează în trei exemplare, care se distribuie după cum urmează: exemplarul nr. 1 la sediul unităţii, exemplarul nr. 2 la proprietar, iar 3 la subunitatea în al cărei raion de intervenţie a avut loc evenimentul. Inspectoratul va pune la dispoziţie informaţii conţinute de acesta doar la solicitarea organelor abilitate: Parchet, Poliţie, societăţi de asigurări, instanţe de judecată sau la solicitarea altor persoane fizice şi juridice afectate de eveniment. În consecinţă, nu vă putem pune la dispoziţie procesele verbale încheiate în urma intervenţiilor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă menţionate de dumneavoastră.

Rep.: Se întocmesc fişe cu paşii intervenţiei, se arhivează, se semnează, sunt ţinute în evidenţă?

D.P.: Evenimentele cu efecte deosebite sau impact media, care impun informarea ierarhică, se consemnează de către personalul abilitat, în ordine cronologică, în jurnalul acţiunilor operative, document care este nedestinat publicităţii.

Rep.: Având în vederea că, spre exemplu, la depozitul Histria se presupune că a fost vorba despre un scurtcircuit electric de la un sistem improvizat, aceste aspecte nu se verifică în prealabil?

D.P.: Complexul comercial Histria, amplasat în municipiul Constanţa, bulevardul Aurel Vlaicu nr. 163 B., a fost verificat în ceea ce priveşte domeniul apărării împotriva incendiilor, respectiv protecţiei civile, atât anterior producerii evenimentului din decembrie 2013, de către inspectorii instituţiei noastre (fiind realizate două controale) cât şi ulterior producerii evenimentului (anul 2014), fiind desfăşurate două acţiuni de control în domeniile mai sus amintite, implicit pe latura investiţiilor. Urmare a deficienţelor constatate, vă informăm că societăţilor în cauză, în speţă Histria Cam SRL, respectiv SC Myc SRL (persoane juridice ce administrează imobilul) le-au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, constând în avertismente, respectiv amenzi.

Rep.: Cum justifică ISU faptul că nu a existat autorizaţie pentru securitatea la incendiu pentru nici una din cele trei firme care îşi desfăşoară activitatea în clădirea unde se află şi restaurantul Beirut. Nu se derulează controale în acest sens sau nu există vreo evidenţă? Un alt aspect ar fi legat de tragedia de pe lacul Siutghiol, când patru persoane şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii elicopterului SMURD. La acea dată au fost mai multe acuzaţii cu privire la faptul că militarii au greşit zona şi au ajuns mult prea departe faţă de locul accidentului.

D.P.: Aspectele sesizate de dumneavoastră se referă la intervenţii care fac obiectul unei cercetări penale. În consecinţă, informaţii nu vă pot fi puse la dispoziţie decât de organele abilitate şi doar după finalizarea cercetărilor.

Rep.: Care este situaţia personalului angajat al ISU? Este suficient, mai există deficit?

D.P.: În prezent, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea al Judeţului Constanţa se confruntă cu un deficit de personal care, însă, nu influenţează gestionarea situaţiilor de urgenţă.

Rep.: Cât despre echipamente, urmează a mai fi achiziţionate? Sunt suficiente?

D.P.: ISU Dobrogea al judeţului Constanţa este beneficiarul mai multor proiecte de achiziţii a mijloacelor de intervenţie, din fonduri europene, demarate atât la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă cât şi la nivelului Consiliului Judeţean Constanţa.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218