REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.2° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
18.2° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Fenomenul „burnout” pe două roţi scoate din minţi constănţenii! Ce riscă băieţaşii care turează motoarele

Fenomenul „burnout” pe două roţi scoate din minţi constănţenii! Ce riscă băieţaşii care turează motoarele

Replica API 26 octombrie 2015 | 00:02 624

Fum, zgomot, cauciucuri distruse şi posibile accidente

Fum, zgomot, cauciucuri distruse şi posibile accidente

Sursa foto: pinterest.com

Pe lângă vestitele liniuţe sau drifturi, pasionaţii de senzaţii tari şi motoare puternice mai au la dispoziţie şi alte elemente care să le încânte “simţurile”. Bineînţeles că totul se organizează într-un cadru legal şi participanţii au o vastă experienţă în spate şi sunt echipaţi corespunzător, motiv pentru care spectacolul creat este de-a dreptul încântător. Însă, cum altfel nu se putea, mereu apar şi amatorii, care imită toate tehnicile pe unde apucă, punându-şi vieţile în pericol, deranjând lumea şi toate pentru a da bine în faţa celorlalţi. Este vorba de aşa-zisul fenomen burnout pe două roţi, pe care au început să-l testeze tot mai mulţi tineri în diferite zone ale urbei de la malul mării, inclusiv în zona din parcul Tăbăcărie, cunoscută ca „La Lac”. Însă, precizăm că motocicliştii cu experienţă, care fac parte şi din anumite cluburi, nu recomandă aceste metode de „stunt” amatorilor.

Motoare turate, miros de cauciuc încins şi mult fum! Cam aceasta este atmosfera când anumiţi motociclişti, numiţi de unele persoane „Tomisari”, se apucă să imite tehnicile de burnout pe unde apucă. Spre exemplu, în luna octombrie, un pasionat de motociclete, care lucrează ca mecanic la o vulcanizare din municipiu, s-a filmat de cel puţin 3 ori în timp ce „se spărgea în figuri”, cu precizarea că oricum îşi schimbă cauciucurile moca.

Bineînţeles că şi publicul are un rol de a încuraja astfel de acţiuni, iar el nu lipseşte din nici un viedeoclip. Spre exemplu, pe 16 octombrie, tânărul mecanic alături de un „tovarăş” s-au dat în stambă în parcul Tăbăcărie, în zona cunoscută ca La Lac. Ulterior, acesta a refăcut scenariul şi în faţa clubului Heavens Hell, după o noapte de distracţie, cel mai probabil, sub privirile pline de admiraţie ale celor din jur. „Dar ce fac? Vor să se dărâme?” se aude vocea unei fete.

„Nu, fac burnout”, îi răspunde cineva. Şi, din câte se pare, cam orice posesor de motor, care nu ţine la cauciucuri, ar dori să încerce măcar o dată, numai că unii ţin seama de riscurile la care se expun. În acest sens, internetul este plin de întrebări despre cum se face un burnout. „Roata din faţă trebuie ţinută fixă cu ajutorul frânei de mâna şi sprijinită de ceva (asta nu e obligatoriu) şi în acelaşi timp se rupe aderenţa roţii spate prin accelerare şi eliberare a ambreiajului.

Burnout cu maşina are acelaşi procedeu, diferenţa fiind tracţiunea faţă-spate a maşinilor şi modul de operare al frânei. Rezultatul acestui proces este încălzirea extremă a cauciucului sau cauciucurilor în mişcare şi eliberarea unei cantităţi de fum. A face burnout cu motocicleta este nu numai spectaculos pentru pasionaţii auto-moto, dar şi periculos deoarece se poate pierde controlul vehiculului, ceea ce poate duce la accidentări şi daune”, sunt explicaţiile date de cei cu experienţă. Totodată, veteranii din cluburile de motociclişti nu recomandă să se încerce aşa ceva.

„Cel mai bine ar fi să nu încerci. Toate aceste lucruri duc la o uzură considerabilă a caucicului spate, a frânelor şi nu în ultimul rând a motorului, plus că se pot întâmpla accidente. Cred că burnout-ul adevărat, ca manevră de stunt, constă în a avea ambele picioare în scăriţe, roata faţă frânată, însă nu de tot, ci eliberată puţin, încât motocicleta să descrie nişte cercuri largi, cu viteză mică şi cu roata spate în derapaj continuu relativ la sol”, a fost răspunsul unui motociclist cu experienţă, dat unui novice care voia să încerce aşa ceva cu orice preţ. Însă, sfaturile de genul acesta nu prea sunt băgate în seamă şi, până când nu are loc vreun accident, probabil că tinerii teribilişti nu se potolesc.

Constănţenii, enervaţi de zgomotul motoarelor

Revenind la constănţeni, mecanicul care a tot pus în practică manevra aceasta chiar se amuza la un moment dat că i-au ieşit sârmele din anvelope. Dar le va schimba, că le ia gratis. Trecând la partea legală, potrivit poliţiştilor rutieri constănţeni, dacă această tehnică este făcută pe loc, autorii riscă amenzi la legea 61/1991, (pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice) pentru tulburarea ordinii şi liniştii publice.

Dacă se lasă cu organizarea de curse, deja se intră în altă sferă, iar dacă se produc şi accidente, atunci deja se lasă cu cercetări penale. Mai exact, strict legat de cazul celui care a postat filmuleţele pe reţelele de socializare, potrivit punctului 25 din legea 61/1991, tulburarea, fără drept, a liniştii locuitorilor prin producerea de zgomote cu orice aparat sau obiect ori prin strigăte sau larmă reprezintă contraveţie şi se sancţionează cu cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei. Cât despre zgomotul infernal, constănţenii s-au plâns în nenumărate rânduri cu privire la turarea motoarelor pe bulevardul Tomis sau Mamaia, cât şi în zona Parcului Tăbăcărie.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102