REPLICA ONLINE CONSTANTA

21.2° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
21.2° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Mita pentru Radu Mazăre nu era mită! Era... „comision de succes pentru proiectul Henri Coandă”

Mita pentru Radu Mazăre nu era mită! Era... „comision de succes pentru proiectul Henri Coandă”

Replica API 6 aprilie 2016 | 00:13 393

Potrivit procurorilor, a fost folosit în afacere şi contul lui Mihai

Potrivit procurorilor, a fost folosit în afacere şi contul lui Mihai

Alexandru Mazăre şi Avraham Morgenstern

Radu Mazăre a fost trimis în judecată, la finele lunii martie, de către procurorii DNA, alături de fratele său Alexandru Mazăre, fiind vorba despre dosarul cartierului social Henri Coandă. Precizăm că, în ceea ce-l priveşte pe primarul demisionar al Constanţei, este vorba despre al patrulea dosar în care este trimis în judecată de procurorii anticorupţie. Prezentul dosar are ca obiect, în primul rând, săvârşirea unor infracţiuni de corupţie (luare de mită de către Radu Ştefan Mazăre şi complicitate la această infracţiune de către fratele său şi infracţiunea corelativă de dare de mită de către Morgenstern Avraham) şi, în al doilea rând, săvârşirea unor infracţiuni de fals în declaraţii de către cei doi fraţi Mazăre. În plus, în toată „schema” s-a folosit şi contul celui de-al treilea frate Mazăre, Mihai.

Ca prezentare a situaţiei de fapt, potrivit rechizitoriului întocmit de DNA, în cursul anului 2011, Avraham Morgenstern, reprezentantul Shapir Structures SRL i-a dat lui Radu Mazăre, primarul municipiului Constanţa de la acea vreme, suma totală de 175.000 de euro pentru a facilita câştigarea de către această societate, în condiţii avantajoase, a licitaţiei având ca obiect contractul de construire a Campusului social Henri Coandă în valoare de 40.964.030 lei fără TVA (circa 10 milioane de euro). Ajutorul acordat de Alexandru Mazăre a constat în faptul că a pus la dispoziţie contul său deschis în Israel pentru primirea unei părţi din suma de 175.000 de euro. Suma aceasta a plecat din contul societăţii la data de 16.08.2011 cu justificarea de onorariu de succes (success fee) pentru proiectul „Construcţii montaj inclusiv a serviciului de proiectare – PT, PAC, DDE – aferent obiectivului de investiţii Construire unităţi locative modulare în Municipiul Constanţa şi lucrări tehnico-edilitare aferente – Campus social Henri Coandă pentru Zona I” şi servicii privind depunerea, verificarea, controlarea şi urmărirea ofertei pentru acest proiect. „Trebuie subliniat că, la data efectuării acestui transfer, nu demarase încă procedura de licitaţie întrucât documentaţia de achiziţie nu era aprobată şi, evident, nici anunţul de organizare a licitaţiei nu era încă publicat în SEAP. Aşadar, societatea nu doar cunoştea la acea dată că urma să fie organizată o licitaţie pentru construirea campusului social Henri Coandă, ci chiar era sigură că o va câştiga, plătind la acea dată un onorariu de succes pentru câştigarea acestei licitaţii. Totodată, la aceeaşi dată de 16.08.2011, dată la care (...) transferă banii în Cipru cu titlul de comision de succes pentru proiectul Henri Coandă, primarul Mazăre Radu Ştefan solicita comisiilor de specialitate din primărie avizarea documentaţiei de achiziţie (potrivit rapoartelor întocmite la această dată – (...) comisia nr. 5 şi (...) comisia nr. 1). Aşadar, concomitent cu demersurile prin care primarul Mazăre Radu Ştefan solicita comisiilor de specialitate din primărie şi Consiliului Local aprobarea documentaţiei de achiziţie, societatea (...) S.R.L. (viitoare câştigătoare a licitaţiei) plătea onorariul de succes pentru câştigarea licitaţiei neanunţate în mod public încă”, potrivit rechizitoriului întocmit de DNA. La datele de 13.09.2011 şi 06.12.2011 suma de 175.000 de euro intră în conturile personale ale fraţilor Mazăre (la data de 13.09.2011suma de 95.000 de euro în contul lui Radu Ştefan Mazăre şi suma de 40.000 de euro în contul lui Alexandru, iar la data de 6.12.2011 suma de 40.000 de euro este transferată către contul lui Alexandru Mazăre însă, întrucât acest cont fusese închis în luna octombrie 2011, suma este redirecţionată către contul altei persoane, fiind vorba despre cel de-al treilea frate Mazăre.

Hotărâri de consiliu, negocieri private acasă la Mazăre şi lipsa conturilor din declaraţiile de avere

Potrivit situaţiei de fapt, în schimbul acestei sume de bani, Radu Mazăre a efectuat o serie de demersuri, unele intrând în atribuţiile sale de serviciu (iniţierea unor hotărâri de consiliu prin care au fost aprobate diversele etape ale proiectului de construire a campusului social Henri Coandă), altele în afara (contrare) atribuţiilor sale de serviciu (participarea la întâlniri private cu Avraham Morgenstern şi o altă persoană, pe parcursul desfăşurării procedurii de licitaţie, în care erau discutate şi stabilite aspecte referitoare la contractul de construire a campusului, deşi acest contract ar fi trebuit să fie rezultatul exclusiv al procedurii de licitaţie şi nu al unor negocieri private între el şi Radu Ştefan Mazăre). „Anterior depunerii ofertei de către societatea (...) S.R.L., Avraham Morgenstern a dorit să obţină acordul prealabil al primarului Mazăre Radu Ştefan cu privire la oferta sa, atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere financiar. Acest acord a fost obţinut în cadrul a două întâlniri pe care Avraham Morgenstern le-a avut cu Mazăre Radu Ştefan, întâlniri care au avut loc în data de 19.10.2011, în Constanţa, acasă la primar, şi în data de 02.11.2011, în Bucureşti, la un loc public (…)”, se mai arată în rechizitoriu. În acelaşi timp, Radu şi Alexandru Mazăre nu au consemnat în declaraţiile de avere existenţa şi disponibilul conturilor personale deschise în Israel, unde au primit aceste sume de bani. „Ca urmare a probelor administrate în cauză, inclusiv pe baza documentelor bancare obţinute din Israel, rezultă următoarea situaţie de fapt: În declaraţia de avere depusă la data de 23.05.2011, completată şi depusă în calitate de primar al mun. Constanţa, Mazăre Radu Ştefan nu a indicat existenţa contului său personal deschis la Israel (...) Bank şi nici a disponibilului existent în acest cont. În declaraţia de avere depusă la data de 11.05.2012, completată şi depusă în calitate de primar al mun. Constanţa, Mazăre Radu Ştefan nu a indicat suma de 95.000 de euro obţinută cu titlul de onorarii (“fees”) de la (...) Inc în anul fiscal anterior. În declaraţia de avere depusă la data de 29.06.2012, completată şi depusă în calitate de primar al mun. Constanţa, Mazăre Radu Ştefan nu a indicat suma de 95.000 de euro obţinută cu titlul de onorarii (“fees”). În declaraţia de avere depusă la data de 25.05.2011, completată şi depusă în calitate de senator, Mazăre Alexandru nu a indicat existenţa contului său personal deschis la Israel (...) Bank şi nici a disponibilului existent în acest cont (...); În declaraţia de avere depusă la data de 30.05.2012 (completată la data de 29.05.2012) completată şi depusă în calitate de senator, Mazăre Alexandru nu a indicat suma de 80.000 de euro obţinută cu titlul de onorarii (“fees”) de la (...) Inc în anul fiscal anterior. În declaraţia de avere depusă la data de 18.12.2012, completată şi depusă în calitate de senator, Mazăre Alexandru nu a indicat suma de 80.000 de euro obţinută cu titlul de onorarii (“fees”) de la (...) Inc în anul fiscal anterior. În cazul inculpatului Mazăre Alexandru se reţine că în declaraţiile de avere date în anul 2012 nu a consemnat suma de 80.000 de euro întrucât, potrivit documentelor de la dosar, aceasta este suma transferată de societatea (...) către inculpat cu titlul de onorarii. Faptul că o parte din sumă (40.000 de euro) este redirecţionată către contul lui (...) se datorează exclusiv faptului că anterior contul inculpatului fusese închis. Acest fapt, însă, nu schimbă titlul cu care au fost transferaţi banii iniţial – onorarii pentru Mazăre Alexandru. Existenţa şi conţinutul conturilor personale ale inculpaţilor Mazăre Radu Ştefan şi Mazăre Alexandru rezultă din documentele puse la dispoziţia organelor judiciare române de organele judiciare din Israel, care şi-au dat acordul folosirii acestora în vederea dovedirii infracţiunilor de fals”, potrivit rechizitoriului.

De ce a fost transferat programul la RAEDPP?

Însă, ce este interesant se leagă și de faptul că Programul de construire unităţi locative modulare în municipiul Constanţa şi lucrări tehnico-edilitare aferente-Campusul social „Henri Coandă”, declarat obiectiv de interes public local, aprobat prin hotărârea Consiliului Local al municipiului Constanţa nr. 65/31.03.20113 a fost transferat ulterior către Regia Autonomă „Exploatarea domeniului public şi privat” Constanţa. De ce a fost necesar acest lucru? Pentru că primăria nu putea emite bilete la ordin. În consecință, s-a decis ca proiectul să fie transferat către RAEDPP Constanţa, care putea emite bilete la ordin, primăria urmând să garanteze plata, prin avalizarea acestor bilete. Costurile finanţării urmau a fi prevăzute în valoarea contractului. Apoi, printr-o dispoziție emisă de Radu Mazăre, au fost nominalizaţi 3 experţi cooptaţi pe lângă Comisia de evaluare, fără drept de vot, toate persoane de "încredere" din cadrul Primăriei municipiului Constanţa.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367