REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
16.2° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

NEGLIJENŢE CRIMINALE: elicopterul nu avea voie să zboare fără veste şi barcă de salvare la bord

NEGLIJENŢE CRIMINALE: elicopterul nu avea voie să zboare fără veste şi barcă de salvare la bord

Replica API 17 decembrie 2014 | 12:03 592

Dacă ARSVOM era conectat la 112, oamenii trăiau şi acum!

Dacă ARSVOM era conectat la 112, oamenii trăiau şi acum!

Tragedia produsă luni, 15 decembrie, pe lacul Siutghiol, din Constanţa, unde patru salvatori de oameni n-au mai putut fi salvaţi la rândul lor şi au pierit strigând după ajutor, rămâne, ca de obicei, un mister pentru autorităţi. Chiar dacă, la cald, nu e bine să dai sentinţe şi să execuţi vinovaţi, toate indiciile culpabilizează pentru dezastrul de pe Siutghiol autorităţile statului care aveau în grijă echipajul şi elicopterul SMURD. Cu toate acestea, mai mult ca sigur, şefii numiţi politic ai instituţiilor care trebuiau să împiedice producerea unei asemenea tragedii vor scăpa nepedepsiţi pentru neglijenţa lor criminală.

De-a dreptul strigător la cer este faptul că cei patru oameni - pilotul comandor Petre Corneliu Cătuneanu, copilotul căpitan comandor Claudiu Crăcănel, medicul Laura Vizireanu şi asistenta medicală Camelia Harton - au murit, efectiv, cu zile. De două lucruri absolut banale trebuia să fie capabil statul pentru ca cei patru eroi să fi fost şi azi printre noi, şi nu în sicrie: să conecteze la sistemul 112 ARSVOM-ul, un serviciu de urgenţă, prin excelenţă şi/ sau să echipeze elicopterul care zbura deasupra apei cu veste de salvare şi costume anti-hipotermie. „În momentul în care o aeronavă trece pe deasupra unei zone lacustre, trebuie să aibă obligatoriu veste de salvare la bord şi echipament specific de semnalizare. Ei au spus că aveau un traseu Tulcea - Constanţa, adică 90% numai peste ape zburau. Şi nu aveau veste de salvare la bord… Este o lege clară în acest sens, pe care SMURD şi oricine trebuia s-o respecte. Un alt element esenţial în acest caz este ignorarea rolului pe care îl putea avea ARSVOM. Dacă sistemul 112 era conectat cu ARSVOM, aşa cum e conectat la munte cu salvamontiştii, acei oameni trăiau şi acum. Nava Jupiter era la 500 de metri de locul unde s-a prăbuşit elicopterul, la debarcaderul Neptun, cu doi oameni în permanenţă la bord şi cu motoarele pornite, pentru că aşa îşi asigură căldura. Dacă erau solicitaţi prin 112 să intervină, în maxim 5 minute ajungeau la faţa locului. Cine spune că nava era în conservare, nu ştie ce vorbeşte. Acea navă se ridică de pe apă numai dacă îngheaţă lacul, în rest e activă tot timpul şi e a unei instituţii bugetare, de stat, era obligată să intervină. Dacă era în conservare, de ce a mai venit la faţa locului, din proprie iniţiativă, după ce au văzut la televizor ce se întâmplă, că pe ei nu i-a chemat nimeni?”, a declarat pentru „Replica” Dorel Constantin Onaca, fost director ARSVOM, cu nenumărate acţiuni de salvare în palmares, şi consilier al preşedintelui României. Facem precizarea că cel care a declarat că nava ar fi, conform tuturor datelor, în conservare, este chiar întemeietorul serviciului SMURD, secretarul de stat în cadrul MAI, dr. Raed Arafat. În acelaşi context, mai adăugăm şi faptul că elicopterul SMURD nu mai avea flotoarele din dotarea iniţială, dar, din câte se vede, nici barca pnemumatică specială, care în situaţii de genul celei de luni, la impactul cu apa s-ar fi umflat automat şi i-ar fi putut menţine la suprafaţa apei pe cei patru membri ai echipajului. Potrivit specialiştilor consultaţi de „Replica” de Constanţa, flotoarele din dotarea elicopterului ar fi fost eliminate dintr-un motiv simplu, dar care a condus la o tragedie: fără flotoare aparatul de zbor a devenit mai uşor, iar consumul de combustibil s-a diminuat!

Constantinescu: Întrebaţi-l pe Arafat unde sunt flotoarele elicopterului

Vorbind tocmai despre dotarea elicopterului SMURD, Nicuşor Constantinescu, a declarat marţi că aparatul de zbor a fost achiziţionat în cadrul unui program România-Bulgaria, însă destinaţia şi dotările acestuia au fost schimbate cât timp el a fost suspendat de la conducerea instituţiei. „Acest elicopter a făcut 180 de ore de intervenţie, pentru că destinaţia lui nu este numai de a transporta pacienţi, este de a survola teritoriul Constanţei şi teritoriului Dobrici, teritoriul Mării Negre, teritoriul lacului, de-aia v-am spus că are o destinaţie specială. Această destinaţie, din păcate, a fost schimbată cât timp eu am fost în Statele Unite ale Americii, în noiembrie anul acesta. De cine a fost schimbată? De domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri”, a spus Nicuşor Constantinescu la Curtea de Apel Bucureşti, unde s-a prezentat la procesul lui Radu Mazăre privind retrocedări ilegale de terenuri. Constantinescu a precizat că elicopterul a avut flotoare pentru a pluti, pe care nu le mai avea la data producerii accidentului, avea două motoare, unul pentru eventualitatea în care se defectează celălalt, a avut troliu pentru a putea salva pe cineva cu ajutorul hamului. „Eu ştiu că ieri, din păcate, Căpitănia Portului Constanţa nu a fost activată pentru a interveni cu bărci de mare viteză. Ştiţi că exista o navă Jupiter pe lac, la 500 de metri de locul naufragiului? De ce nu a fost activată? Eu nu pot să activez nimic, din cauza deciziei instanţei, deşi sunt vicepreşedintele Comitetului de Urgenţă, nu am dreptul să iau legătura cu angajaţii Consiliului Judeţean, nu am dreptul să comunic cu consilierii judeţeni. Eu sunt preşedintele în funcţie şi atât. Eu am anunţat prefectul, am anunţat instituţiile pe care le pot anunţa”, a afirmat Constantinescu. El a povestit că a refuzat, în urmă cu un an, să semneze pentru schimbarea destinaţiei elicopterului, ştiind „implicaţiile penale” pe care l-ar avea acest lucru, însă schimbarea destinaţiei a fost făcută oricum, cât timp a fost suspendat din funcţie. „Eu am refuzat public anul trecut să predau acest elicopter structurilor Ministerului de Interne, domnului Arafat, fără să-şi asume cineva responsabilitatea schimbării destinaţiei. Nu pot să schimb eu, că vrea Arafat. Eu i-am spus: 'domnule secretar de stat, dacă vrei, semnează dumneata, anulează contractul, răspunde în faţa lumii, ia aprobare de la Uniunea Europeană şi eu ţi-l dau', că nu sunt nebun să plătesc eu mentenanţă, piloţi, medici de la puţinii bani ai Consiliului Judeţean. Nu am fost de acord cu această cerere abuzivă. Întrebaţi-l pe domnul Arafat unde sunt flotoarele”, a mai spus Constantinescu.

Cristian ANTON, Alexandra VASILE, Rocsana CRISTEA

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218