REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.8° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
14.8° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Sabotaj economic: deştepţii care ţin închis Podul Agigea provoacă pierderi de 5 milioane de euro pe lună

Sabotaj economic: deştepţii care ţin închis Podul Agigea provoacă pierderi de 5 milioane de euro pe lună

Replica API 14 martie 2014 | 00:00 570

Agenţii portuari şi copiii din sudul judeţului sunt cei mai afectaţi

Agenţii portuari şi copiii din sudul judeţului sunt cei mai afectaţi

Inconştienţii din Ministerul Transporturilor care administrează problema, reală sau inventată, a podului de la Agigea provoacă pierderi de peste 5 milioane de euro pe lună numai agenţilor economici care activează în Portul Constanţa Sud- Agigea, fără a mai pune la socoteală cheltuielile suplimentare ale primăriilor din sudul judeţului, ale operatorilor de transport local, chinul navetiştilor şi mai ales al copiilor pentru care mersul la şcoală a devenit un adevărat calvar. Zeci de mii de constănţeni sunt direct afectaţi, alimentele au devenit mai scumpe, din cauza cheltuielilor de transport mai mari, iar unele administraţii locale trebuie să achite daune de zeci de miliarde de lei vechi pentru depăşirea unor termene contractuale. Un dezastru în toată regula, din cauza mafiei din Transporturi care a generat această problemă a podului de la Agigea. Practic, pentru a putea fura câteva milioane de euro din bani publici (din ce se ştie, reparaţiile ar costa 12 milioane de euro), nelegiuiţii din sistem provoacă pierderi economice colaterale de zece ori mai mari, plus chinul şi batjocura la adresa a jumătate din judeţul Constanţa. Un veritabil sabotaj economic pentru care, desigur, nu există nici un vinovat.

Instituţiile publice din Constanţa au început deja să contabilizeze pierderile suferite după măsura din ianuarie a acestui an, de restricţionare a traficului pe podul de la Agigea. Vorbim de multe milioane de euro, lună de lună, astfel încât, la sfârşitul anului 2014, când se estimează a fi terminate lucrările de reparaţii, vom putea vorbi de pagube de circa 100 de milioane de euro, fără a mai pune la socoteală chinul miilor de copii şi navetişti. Cei mai afectaţi sunt agenţii economici din Portul Agigea, care bifează pierderi de peste 5 milioane de euro pe lună, adică un total de peste 60 de milioane de euro aruncaţi pe apa sâmbetei la finele lui 2014, numai din estimările actuale, care se pot însă înrăutăţi pe parcurs. Informaţiile ne-au fost oferite de Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură (CCINA) Constanţa, în urma unei solicitări a cotidianului "Replica". "Pe baza informaţiilor transmise de agenţii economici ce îşi desfăşoară activitatea în incinta Portului Constanţa Sud-Agigea, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa a realizat o centralizare a pierderilor financiare directe ce ar putea fi înregistrate, ca şi consecinţă imediată, a închiderii podului de la Agigea. Astfel, prejudiciul estimat a fi înregistrat, în prima lună ce succede închiderii podului, se ridică la valoarea de 4.768.000 euro, valoare ce nu include cheltuielile suplimentare generate de: penalităţile contractuale ce vor fi datorate ca urmare a executării cu întârziere a obligaţiilor contractuale asumate, cu titlu de exemplu menţionăm lucrările de construcţii şi reparaţii pentru unităţi navale offshore, lucrări ce se execută după o coordonare navală laborioasă; cheltuieli suplimentare ce urmează a fi angajate pentru a preîntâmpina nerespectarea termenului de execuţie a lucrărilor, cu titlu de exemplu menţionăm executarea lucrărilor cu un număr suplimentar de salariaţi; cheltuielile suplimentare generate de transportul personalului; cheltuielile generate de majorarea tarifelor de către subcontractori", se arată într-o informare. Iar cele aproape 5 milioane de euro, într-o singură lună, fără cheltuielile suplimentare şi penalităţile ce vor fi contabilizate ulterior, nu reprezintă decât o parte a pagubelor, consideră CCINA.

"Precizăm faptul că, în analiza efectuată, nu au fost incluse pierderile financiare ce urmează a fi suportate de agenţii economice ce activează în zona de sud a judeţului Constanţa în alte domenii de activitate decât cele portuare, pierderi care au fost estimate la aproximativ 300.000 Euro/ lună", se mai arată în documentul trimis redacţiei noastre. "Considerăm că valorile prezentate, cu titlu de estimare parţială a pierderilor, sunt suficient de mari pentru a responsabiliza autorităţile decidente în a analiza cu obiectivitate şi profesionalism dacă măsura închiderii acestui pod este cu adevărat necesară, analiză ce nu poate fi realizată decât în urma unei expertize imparţiale, efectuată de o companie ce nu este implicată, în acest moment, în relaţia contractuală dintre administratorul CNADNR, contructorul Bilfinger Berger Baugesellschaft, consultantul Louis Berger şi proiectantul IPTANA", apreciază Mihai Daraban, preşedintele CCINA.

Sudul judeţului, zonă calamitată: bilete de transport mai scumpe cu 25%, copii care ajung noaptea acasă de la şcoală

Prima comună afectată e Agigea, unde închiderea podului a dus imediat la creşterea costurilor pentru serviciile de salubrizare, dar şi la un transport mai scump. "În principal, au crescut costurile serviciului de salubritate cu 25 %, la fel şi la transportul pensionarilor, elevilor şi studenţilor", ne-a declarat primarul Cristian Cârjaliu. La Tuzla, cei care vor să se bucure de dreptul fundamental la libera circulaţie trebuie să folosească bacul: "Pietonii sunt barcaţi şi debarcaţi la pod, iar magazinele îşi fac aprovizionarea în zilele când este ridicată restricţia", ne-a spus edilul din Tuzla, Florin Micu. Aceleaşi probleme legate de scumpirea transportului şi restrângerea dreptului la circulaţie sunt, de altfel, în toate localităţile de la sud de podul Agigea. Unele primării au însă probleme suplimentare, cum ar fi oraşul Techirghiol, pus în situaţia de a scoate din buget zeci de miliarde de lei vechi: "În primul rând, s-a întârziat în ceea ce priveşte derularea lucrărilor în Techirghiol, a fost mărit şi costul pe transport al constructorilor, iar acum aceştia încearcă să recupereze banii de la noi. În jur de 10 miliarde de lei vechi sunt până acum, cred. Sper, însă, să se ridice restricţia cât mai repede", ne-a explicat Adrian Stan, primarul oraşului. În Costineşti, dincolo de pierderile financiare, trebuie evidenţiată suferinţa copiilor care se mai duc la şcoală: se scoală cu noaptea în cap şi se întorc acasă tot după căderea întunericului. O bătaie de joc incredibilă a inconştienţilor care se joacă cu podul de la Agigea. "Elevii sunt cel mai tare afectaţi. Ori nu se mai duc la şcoală sau, dacă se duc, pleacă dimineaţă la 9, chiar dacă nu au cursuri şi ajung seara înapoi acasă. Dar aşa, pagube nu sunt", a spus, la rândul său, Traian Cristea, primarul din Costineşti. Evident, şi Mangalia, cea mai mare localitate din sudul judeţului, este afectată de închiderea podului de la Agigea. Tocmai dată fiind mărimea oraşului şi a numărului de firme, persoane care au de suferit este greu de contabilizat acum o sumă de bani, dar pagubele cresc de la o zi la alta. "Rugămintea mea e ca lucrările să se termine până la începutul verii, aşa cum au promis, altfel va fi o problemă. În rest, cetăţenii Mangaliei nu au resimţit efectele închiderii podului, s-au adaptat. La fel, s-au adaptat şi transportatorii, adică au înţeles că e o problemă cu podul şi că trebuie reparat", a declarat, diplomat, primarul Cristian Radu.

Cristian ANTON, Alexandra ANTON, Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367