REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.5° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
11.5° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Şoferii nu mai suportă pietonii gură-cască: „Trecerea semaforizată este cea mai bună soluţie”

Şoferii nu mai suportă pietonii gură-cască: „Trecerea semaforizată este cea mai bună soluţie”

Replica API 12 aprilie 2016 | 00:18 426

Din punct de vedere legal nu există sancţiuni...

Din punct de vedere legal nu există sancţiuni...

Sursa foto: Cristi Stoica

Şoferii indisciplinaţi în trafic primesc sancţiuni. Dar pietonii? Cam aceasta este întrebarea care stă pe buzele conducătorilor auto, mai ales atunci când sunt nevoiţi să stea minute bune în dreptul trecerilor pentru pietoni întrucât oamenii se mişcă foarte încet, vorbesc la telefon sau se răzgândesc la jumătatea drumului şi aleg să se întoarcă. Potrivit poliţiştilor rutieri, situaţiile de acest gen sunt destul de întâlnite însă, din punct de vedere legal, nu se sancţionează.

De multe ori, participanţii la traficul rutier se plâng cu privire la pietonii care traversează haotic. Nemulţumirile nu lipsesc nici cu privire la cei care traversează carosabilul prin loc permis, aici fiind vorba despre cei care apar brusc pe trecere, despre cei care nu se asigură, vorbesc la telefon, se mişcă încet, cât şi altele. Spre exemplu, pe pagina de Facebook „Şoferi model vs pericole în trafic”, un şofer a spus: „La Cora Bratianu situaţia e tot mai grea pentru şoferi pe zi ce trece. E mult mai uşor să treci de intersecţie (de sens) decât de trecerea de pietoni. Azi (5 aprilie – n.r.) mi-au trebuit mai mult de 2 minute jumătate să trec de trecere, (mie şi celor care erau în rând cu mine) şi totul din cauza pietonilor. Unii gesticulau la telefon, alţii făceau glume, alţii se răzgândeau la jumătate… Şi uite aşa coada era deja de sus, de pe pod. Şoferii claxonează, pietonii înjură şi gesticulează. Oricât nu ne-ar place, trebuie spus lucrul ăsta. Şoferii sunt puşi între ciocan şi nicovală în această situaţie”. Mulţi dintre cei care au cititi mesajul au fost de acord cu el, precizând că soluţia cea mai bună ar fi, aşa cum era în trecut, trecere de pietoni semaforizată. „Trecerea de pietoni semaforizată este cea mai bună soluţie. Drept exemplu avem din anii precedenţi trecerea din satul de vacanţă spre staţiune. Ani la rând a funcţionat perfect semaforizarea. Pietonii asteptai şi mai apoi treceau toţi”, este una dintre păreri. „O altă problemă este aceea că nu sunt organizaţi. Acolo unde nu sunt treceri semaforizate, traversează cum le vine. Stau, stau şi pun piciorul pe trecere când se apropie maşina. Traversează şi apoi apare altul şi tot aşa. Nu stau şi ei să formeze un grup, nu au nici o treabă. Apoi mai sunt cei care se mişcă foarte încet, butonează telefonul, vorbesc, dar tot ei sunt deranjaţi în momentul în care sunt claxonaţi”, a spus, pentru „Replica”, un şofer. Potrivit poliţiştilor rutieri, astfel de situaţii în care pietonii se deplasează foarte încet şi chiar se apucă să se lege la şireturi sunt destul de întâlnite. Numai că, din punct de vedere legal, nu se sancţionează. Aceste gesturi ţin mai mult de educaţie... Astfel, potrivit Art. 72 OUG 195/2002, care se referă la reguli pentru alţi participanţi la trafic, este specificat că pietonii sunt obligaţi să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcţia lor de mers. Când şi acostamentul lipseşte, pietonii sunt obligaţi să circule cât mai aproape de marginea din partea stângă a părţii carosabile, în direcţia lor de mers. Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaţi în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate şi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor. Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector. Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcţie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, precum şi cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role. Se exceptează de la respectarea regulilor stabilite pentru pietoni poliţistul rutier şi persoanele care se află pe platforma drumului public şi sunt autorizate, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, să îndrume sau să dirijeze circulaţia rutieră, în condiţiile stabilite prin regulament. Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor trebuie să fie de cel puţin un metru.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614