Veste cumplită pentru Oil Terminal: americanii vor să construiască un terminal petrolier în Portul Constanţa
Veste cumplită pentru Oil Terminal: americanii vor să construiască un terminal petrolier în Portul Constanţa
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestProiect de sute de milioane de euro, cu aproape toate autorizaţiile la zi
Proiect de sute de milioane de euro, cu aproape toate autorizaţiile la zi
Oil Terminal este foarte aproape de a-şi pierde calitatea de singurul terminal petrolier din Portul Constanţa. Minmetal, operatorul preluat acum doi ani de gigantul american ADM de la controversatul afacerist Liviu Ghebaur, se află pe ultima sută de metri pentru obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare unui terminal petrolier care va concura direct societatea de stat constănţeană. Viitorul obiectiv va avea o capacitate totală de 320.000 metri cubi, în condiţiile în care Oil Terminal dispune în prezent de o capacitate de circa 1,4 milioane metri cubi.
Reprezentanţii Oil Terminal au participat la dezbaterea publică pentru emiterea acordului de mediu necesar obiectivului de investiţii pe care Minmetal intenţionează să-l dezvolte, respectiv ,,Înfiinţare capacitate de dezvoltare şi operare produse petroliere şi petrochimice lichide vrac, MOL V Port Constanţa”.
„Acesta va fi amplasat longitudinal, între benzile transportoare Mintetal (vecinătatea Pod MINMETAL) şi incinta Oil Terminal, în zona de amplasare a Centralei Termice SP Port iar pe lăţime, între liniile de cale ferată ale CFR care acced la Oil şi SICIM şi fascicolul de conducte al Oil Terminal. Suprafaţa construibilă este de aproximativ 7600 m2 .
Viitorul obiectiv va avea 20 de rezervoare de stocare a produselor, fiecare având o capacitate de cca 16 000 m3 . Cele 20 de rezervoare sunt grupate pe produse câte 4 şi sunt repartizate astfel: benzină, motorină, IFO sau păcură, uree şi biodiesel. Obiectivul este prevăzut cu rampe de încărcare CFF şi auto şi două posturi de acostare pentru încărcare / descărcare produse petroliere şi chimice, în Dana 85.
Oil Terminal a solicitat date şi informaţii în baza prevederilor Ordinului 196/2006 privind limitele de siguranţă, faţă de reţeaua Sistemului de Transport naţional al ţiţeiului şi produselor petroliere şi ale Legii 59/2016, care reglementează activităţile din obiectivele care prezintă risc major în exploatare şi a formulat observatii in conformitate cu prevederile art. 18 al Ordinului 135/ 10.02.2010 de aplicare a Metodologie de evaluare a impactului de mediu”, se arată într-un document emis de Oil Terminal.
După cum era de aşteptat, societatea de stat nu este deloc încântată de americanii care-i vor suprima monopolul din port şi anunţă că îşi va da acordul doar după ce Minmetal va respecta toate prevederile legale. „Consiliul de Administratie, întrunit în şedinţa din data de 12.05.2017, a constatat că Oil Terminal va putea acorda aviz favorabil numai după ce vor fi îndeplinite condiţiile tehnice prevăzute de legislaţia în vigoare”, se mai arată în raportul companiei.
Investiţia ce poate ajunge şi la 1,5 miliarde mai aşteaptă avizul de mediu
Potrivit raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului depus de Minmetal la APM, obiectivul a primit de la Primăria Constanţa certificat de urbanism pe 16.07.2014, care a fost ulterior prelungit până pe 16.07.2017. Până în prezent, proiectul a primit aviz pentru sănătatea populaţiei, avize de la Regionala CFR, Statul Major General, avize de securitate la incendiu, precum şi acordurile necesare de la Comvex şi Chimpex. Suprafaţa de teren este de 81.766 metri pătraţi, din care suprafaţa destinată activităţii industriale este de 75.566 metri pătraţi.
Costurile unui astfel de proiect este de ordinul sutelor de milioane de euro, dar poate depăşi şi 1,5 miliarde de euro, în funcţie de complexitatea investiţiilor. Ar fi cea mai mare investiţie realizată vreodată în Constanţa şi una din cele mai mari din România. În prezent, societatea de stat Oil Terminal are singurul terminal petrolier din Portul Constanţa şi cel mai mare de la Marea Neagră. Archer Daniels Midland (ADM) este un conglomerat american fondat în 1902, având sediul la Illinois şi peste 240 de facilităţi de producţie în 60 de ţări, fiind cel mai mare producător de etanol din Statele Unite ale Americii, unul dintre cei mai mari producători de biodiesel din Europa, cel mai mare procesator de porumb, grâu şi cacao din lume, dar având şi una dintre cele mai mari reţele de transport şi logistică din lume.
Rocsana CRISTEA
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News