AEROPORTUL Mihail Kogălniceanu a intrat în COLAPS!
AEROPORTUL Mihail Kogălniceanu a intrat în COLAPS!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestAeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu face parte din categoria aparte a aeroporturilor de interes național care funcționează ca facilitate pentru forțele aeriene române și partenerii strategici militari ai României. De ani de zile, însă, societatea are profitul pe minus iar, în viitorul apropiat, nu se întrevăd vești bune. Ceea ce înseamnă că statul va continua să subvenţioneze funcţionarea acestuia din banii publici. Este destul de greu să ajungă, prea curând, pe plus, ne-a spus directorul Bogdan Artagea. Companiile care să încheie contracte cu Aeroportul sunt greu de găsit, în condițiile în care multe dintre acestea vor taxe 0, dar și un anumit procent, per pasager. Cel mai bun an al AIMK a fost înainte de 1990, iar de atunci, a mai atins ”performanța” în urmă cu trei ani, prin Blue Air. În prezent, directorul se află în negocieri cu o companie nou înființată, dar e greu de crezut că aceasta va accepta taxele impuse de Aeroport.
Criza generată de pandemia Covid-19 a condus la o scădere de aproximativ 50% a traficului de pasageri față de previziunile pe anul 2020, respectiv la scăderea drastică a veniturilor proprii ale aeroportului (chirii spații, chirii spații publicitare de închiriat, tarife aeroportuare de pasageri, etc.). Astfel, în anul 2020, pe fondul epidemiei COVID-19, traficul a înregistrat o scădere semnificativă, multe din zborurile regulate, dar și cele tip charter, fiind anulate. Aeroportul a avut o cifră de afaceri de 24 milioane de lei, profitul pe minus și datorii de 3,3 milioane de lei.
Salvarea societății vine de la stat, prin subvenția pe care aceasta o primește anual. Anul acesta, a primit 7 milioane de euro, cu 2 milioane mai mult decât anul anterior. De mai bine de 11 ani, societatea nu a mai avut profit, iar anul 2020 a avut cea mai mică cifră de afaceri din ultimii 5 ani.
Artagea: E puțin probabil să ajungem pe plus, companiile nu vor să plătească taxe
AIMK are traficul de pasageri extrem de redus, mai ales dacă ne comparăm cu celelalte aeroporturi din țară. În timp ce Aeroportul Henri Coandă Internațional din Otopeni a înregistrat în 2020 aproape 4,5 milioane de pasageri, aeroportul nostru a depășit, cu puțin 40.000 anul trecut. În ritmul acesta, este puțin probabil ca profitul să ajungă pe plus. Ar fi nevoie de un million de pasageri pentru ca acest lucru să se întâmple. ”Este puțin probabil să ajungem pe plus, deși avem cele mai mici tarife din țară. Trebuie să avem un million de pasageri. Anul trecut, am avut peste 40.000 de mii. Este foarte greu să reluăm curse, pentru că nu există pasageri. Am avut cursa spre Roma, a funcționat două luni și am suspendat-o până anul viitor, prin martie, aprilie”, ne-a declarat Bogdan Artagea, directorul Aeroportului.
Bogdan Artagea
”Companiile nu vor să plătească taxe mari, altele vor taxe 0 și mai vor să le dăm și bani pe fiecare pasager. Ori, nu putem să suportăm lucrul acesta”, a completat Artagea.
Cel mai bun an al Aeroportului… înainte de 1990
Înainte de 1990, Aeroportul Mihail Kogălniceanu avea 750.000 de pasageri, iar după această dată, a mai atins performanța, însă nu la aceleași cote, în urmă cu trei ani, cu ajutorul Blue Air, când a avut 150.000 de pasageri, după cum ne-a mai precizat Artagea. În prezent, directorul este în negocieri cu companii mai mari, iar de două luni cu o companie proaspăt înființată, în vederea încheierii unui contract, pentru curse spre Milano și Pisa. Însă, spune Artagea, e destul de greu să o facă să accepte taxele impuse. Totodată, este în discuții cu un alt ofertat pentru o cursă spre Bratislava și Munchen.
Până când Aeroportul Mihail Kogălniceanu va reuși să ajungă, măcar pe profit 0, va continua să se ”agațe” de zborurile comerciale și cele militare.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News