REPLICA ONLINE CONSTANTA

9.4° Constanța Joi, 18 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6703
9.4° Constanța Joi, 18 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6703
 

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor: publicitatea la medicamente este periculoasă!

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor: publicitatea la medicamente este periculoasă!

Replica API 15 februarie 2016 | 23:03 229

Este încurajată automedicaţia

Este încurajată automedicaţia

Publicitatea medicamentelor este o temă intens dezbătută în ultimul timp. Pe data de 14 decembrie anul trecut, Senatul a aprobat interzicerea reclamelor explicite la medicamente în audiovizual, precum şi interzicerea totală a reclamelor la medicamentele ce se eliberează doar pe bază de reţetă, publicitatea fiind permisă prin intermediul altor mijloace decât cele audiovizuale. Acest proiect de lege a stârnit reacţii diverse din partea Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România, a preşedintelui Klaus Iohannis şi a preşedintelul Colegiului Farmaciştilor din Constanţa. De asemenea, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România consideră că publicitatea la medicamente susţine automedicaţia.

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a luat act cu interes de iniţiativa parlamentară privind legea pentru modificarea art. 17 din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, precum şi a Legii audiovizualului nr. 504/2002, iniţiativă care în mod esenţial interzice publicitatea explicită în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune, inclusiv pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fără prescripţie medicală. APC apreciază această iniţiativă, menită să combată fenomenul automedicaţiei, care poate conduce la complicaţii medicale neaşteptate: „Este un fapt cunoscut că scopul publicităţii este să creeze nevoia de consum, iar adminstrarea de medicamente din proprie iniţiativă este un rezultat al acesteia. Nu admitem ca distribuitorii de medicamente şi farmaciile să obţină creşteri în cifra afaceri exploatând preocuparea oricărui bolnav în faţa neplăcerilor aduse de maladie. Un produs farmaceutic, fie el medicament, supliment alimentar sau dispozitiv, trebuie recomandat de specialişti şi nu de firmele de publicitate”, a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedintele APC Romania. Există deja suficiente aspecte necorespunzătoare unui climat economic normal care se regăsesc în domeniul farmaceutic, plecând de la numărul impresionant de farmacii, care uneori se succed două-trei pe acelaşi trotuar, şi terminând cu insistenţa cu care personalul din farmacie recomandă produse care, după acesta, ar trebui să însoţească medicamentele indicate de medicul specialist. Pe lângă acestea se adaugă reclamele, care au ajuns să domine în mod covârşitor spaţiul publicitar al posturilor de radio şi televiziune. Dacă în orice alt domeniu economic susţinem rezolvarea problemelor pe calea funcţionării unei concurenţe robuste, în domeniul farmaceutic apreciem că intervenţia legiuitorului este bine venită, ţinând cont de impactul produselor farmaceutice asupra sănătăţii umane.

Pe de altă parte, Asociația Producătorilor de Medicamente Generice din România declara că nu este de acord cu propunerea legislativă venită din partea Senatului, conform căreia trebuie interzisă publicitatea de orice fel la medicamente, în domeniul audiovizualului. APMGR consideră că această lege ar încălca dreptul la informare al consumatorului, temându-se și de pierderi financiare semnificative, în cazul în care ar fi aprobată. Președintele Klaus Iohannis a retrimis însă legea la Parlament pentru reexaminare, întrucât aceasta ar încălca anumite directive europene. Vasile Rizea, președintele Colegiului Farmaciștilor din Constanța este indignat de consumul fals de medicamente pe care îl promovează producătorii. El consideră că cei ce fac acest lucru atentează la sănătatea cetățenilor: ” Atât timp cât faci publicitate la un medicament, înseamnă că defapt, atentezi la sănătatea populației. E ca și cum, hai să facem reclamă la cea mai bună mâncare care este whiskey-ul. Medicamentul nu are nenoie de reclamă. Noi îl tratăm pe om cu medicamente dar dacă nu e bolnav...”, declara Rizea. Amintim că Senatul a aprobat luni, 14 decembrie, interzicerea reclamelor detaliate pentru medicamente în domeniul audiovizualului, precum şi interzicerea totală a reclamelor la medicamentele ce se eliberează doar pe bază de reţetă, publicitatea fiind permisă prin intermediul altor mijloace decât cele audiovizuale.

Geanina DRĂGOI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
33725484010
5/49
32319203522
joker
22391819369