CFR bagă 150 de mil. de euro să deschidă un tunel pe care l-a închis în 1992, pentru a avea acces feroviar în Port
CFR bagă 150 de mil. de euro să deschidă un tunel pe care l-a închis în 1992, pentru a avea acces feroviar în Port
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestCFR SA va cheltui peste 150 de milioane de euro pentru a redeschide tunelul Palas din Constanța, pe care l-a închis în 1992. Compania feroviară de stat a descoperit astfel brusc că obiectivul istoric creat de Anghel Saligny este, de fapt, foarte util României, după ce, în urmă cu 30 de ani i-a pus cruce pentru că-l considera fără rost. Lucrările vor dura 2 ani și vor fi finanțate din banii publici ai Ministerului Transporturilor.
Guvernul a adoptat recent o hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului de reabilitare a liniei ferate Palas din Constanța. Concret, este vorba despre redeschiderea tunelului Palas, pe care tot CFR l-a închis în anul 1992. Acum, aceeași CFR va plăti nu mai puțin de 753 de milioane de lei pentru a-l redeschide.
Astfel, în Monitorul Oficial de pe 24 octombrie 2024 a fost publicată ”Hotărârea nr. 1298/2024 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii "Reabilitarea şi electrificarea liniei CF 816 Palas-Port A, consolidare tunel km 224+670-225+160, pentru a asigura al doilea acces feroviar în Port Constanţa”, lucrare de utilitate publică de interes naţional.
”Finanţarea obiectivului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi din alte surse legal constituite în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se mai arată în Hotărârea de Guvern.
Proiectul reprezintă doar ultima dovadă a ”genialității” perpetue a guvernanților români, care s-au trezit să cheltuie acum peste 150 de milioane de euro pentru a redeschide un tunel pe care tot ei l-au închis.
Ce presupune proiectul de reabilitare a tunelului Palas
În proiectul de act normativ pus de Ministerul Transporturilor în dezbatere publică pe 10 septembrie 2024, CFR arăta că ”Proiectul de investiții are ca obiectiv asigurarea condițiilor pentru crearea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil și sigur, preocupare esențială pentru dezvoltarea economică a României.
Aceasta presupune realizarea liniei CF pe traseul existent pentru linie simplă, cu reabilitarea tunelului pentru linie simplă și extinderea acestuia pe 200 m spre stația Palas, instalație BLAI nouă pentru linia curentă Palas – Constanța Port Zona A și rețeaua de cabluri aferentă, modificare soft și hard instalație CE existentă în stația Palas pentru preluarea echipamentelor adăugate pe linia curentă Palas – Constanța Port Zona A, electrificarea liniei. Viteza de circulație proiectată este de 50 km/h.
Realizarea acestui obiectiv prezintă avantaje tehnice, economice şi sociale, având un impact pozitiv asupra activității economice prin sporirea gradului de tranzit al mărfurilor spre/si din Portul Constanța precum și în sporirea gradului de încredere în serviciile oferite de modul de transport feroviar.
Realizarea lucrărilor propuse prin prezenta hotărâre, va contribui la îmbunătățirea calității serviciilor pentru călători și va avea impact pozitiv asupra calităţii vieţii şi condiţiilor sociale”.
Conform documentului citat, proiectul presupune ”reabilitarea liniei de cale ferată pe traseul existent 3,5 km; reabilitarea tunelului pentru linie simplă 490 m; extinderea tunelului spre stația Palas 200 m; electrificarea liniei Palas – Constanța Port Zona A 1 buc”. Durata de execuție a investiției este de 24 luni, iar valoarea totală a proiectului este de 753.806.000 lei, cu TVA inclus.
Potrivit specialiștilor de la Club Feroviar, ”tunelul de la km 224+670-225+160 a fost proiectat de inginerul Anghel Saligny și a fost construit între anii 1896-1900. O performanță greu de atins chiar și cu tehnologia actuală, având în vedere că tunelul subtraversează calea ferată dublă (în acea zonă) Constanţa-Mangalia, DN 39 Constanţa-Mangalia, străzi şi diverse conducte de termoficare, gaze, canalizare, alimentare cu apă de pe teritoriul municipiului Constanţa. Tunelul este inclus în categoria lucrărilor de artă din Patrimoniul Naţional, prin soluţia arhitectonică a portalelor şi prin cea inginerească a secţiunii transversale, respectiv căptuşeală integrală din zidărie de piatră de talie”.
În 2004, Radu Mazăre voia să transforme tunelul feroviar Palas într-un rutier
Timp de aproape 100 de ani, trenurile care intrau în Portul Constanța treceau prin tunelul Palas. Numai că lipsa de investiții în mentenanță a dus la degradarea tunelului creat de Anghel Saligny, iar în cele din urmă CFR a decis să-l închidă în 1992, în loc să-l repare.
Ulterior, CFR s-a încăpățânat să țină obiectivul istoric al lui Saligny închis și a refuzat să-l predea Primăriei Constanța, care voia în 2004, prin edilul de atunci, Radu Mazăre, să preia tunelul feroviar Palas pentru a-l transforma în tunel rutier.
În 2011, guvernanții au dat dovadă de o prostie ieșită din comun și au demontat pur și simplu întreaga suprastructură a căii ferate. Anii au trecut, iar aceeași CFR descoperă acum că a comis o tâmpenie cât ea de mare, mai ales în contextul în care România are nevoie disperată de un acces cât mai bun în Portul Constanța, pe fondul războiului din Ucraina. Iar tunelul Palas, monumentul istoric și ingineresc secular al lui Saligny pe care l-au închis, era exact ce îi trebuia.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News