REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.4° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
10.4° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Conducerea Portului Constanţa, în vizorul DNA. Care sunt CONTRACTELE PENALE

Conducerea Portului Constanţa, în vizorul DNA. Care sunt CONTRACTELE PENALE

Replica API 19 martie 2016 | 08:26 881

Prime discriminatorii şi angajări ilegale

Prime discriminatorii şi angajări ilegale

În urmă cu aproximativ un an, a fost întocmit un raport al Ministerului Transporturilor ce viza ilegalităţile din cadrul CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, un raport amănunţit de 200 de pagini, peste care, se pare, s-a aşternut praful, din moment ce nu au survenit, până acum, schimbări la conducerea companiei! Raportul Corpului de Control din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), privind neregurile din Portul Constanţa, îi scoate în faţă pe Valeriu Ionescu, şeful Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) şi Decebal Şerban, directorul adjunct al CNAPM. Zeci de contracte au fost găsite cu probleme, câteva dintre acestea implicând fapte de natură penală, în acest sens fiind sesizat DNA-ul. Modul necorespunzător în care CN APMC a încheiat şi derulat contracte de achiziţie publică, de concesiune şi de închiriere, de modul în care a fost urmărite şi recuperate creanţele, de activitatea de control financiar sau de procesul de angajare şi promovare a angajaţilor, sunt câteva dintre deficienţele constatate.

Aproximativ 300 de contracte încheiate de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (CNAPMC) din 2012 până în 2015 au fost verificate de Corpul de Control al Minsiterului Transportului, în 2015. Multe dintre acestea, mai ales cele de achiziţii publice, au fost găsite cu probleme, fapt ce implică posibile fapte de natură penală, indică raportul al Corpului de Control trimis de Ministerului Transporturilor în perioada aprilie-mai 2015 să verifice activitatea companiei. Deficienţe apar în relaţiile cu societăţi aflate în pragul falimentului, care au închiriat, fără a avea licenţă de lucru, de la CNAPM, diferite bunuri immobile. „Prin neaplicarea clauzelor contractual existente, referitoare la rezilierea unilateral, în cazul contractelor de concesiune şi respectiv interzicerea accselului către bunul dat în folosinţă, în cazul proceselor verbale de folosinţă prin neistituirea măsurilor asiguratorii, în special sechestrul asupra bunurilor imobile şi prin neaplicarea modalităţilor de executare silită prevăzute de lege, CNAPM SA a permis acumularea unor creanţe în volum foarte mare şi cu o probabilitate de încasare din ce în ce mai mică pe măsură ce societăţile debitoare se apropie de radiere“, se arată în raport. La nivelul Direcţiei Infrastructură din cadrul CNAPM nu se regăseşte o evidenţă clară a situaţiei din teritoriu aferent responsabilităţilor de serviciu, permiţând astfel derularea unor activităţi neautorizate, fără licenţă de lucru în zona respectivă. „Deşi există reglementări legale extrem de precise referitoare la condiţiile ce trebuiesc îndeplinite de către agenţii economici pentru desfăşurarea de activităţi în perimetrul zonelor libere, acestea nu sunt respectate. CN APM a efectuat o serie de controale şi a întocmit procese verbale de contravenţie doar la sesizarea echipei de control, însă nu pentru toate societăţile analizate de unde rezultă că pot exista multe alte societăţi care desfăşoară activităţi fără licenţe, cu licenţe expirate sau desfăşoară alte activităţi decât cele specificate în licenţe, despre care compania nu are cunoştinţă“, se mai arată în raport. Societăţile care au închiriat bunuri proprii către alte societăţi fără a deţine licenţă pentru această activitate, eludând plata valorii licenţelor de lucru sunt: SC Tubomecanica SA şi SC Europinvest Free Zone SRL, către SC Geso Rom Containers, SC Ades către SC Timber House Service SRL, SC Ice Age SRL către SC Europort Est SRL. Referitor la aceste contracte, Corpul de Control al MinsietruluI Transporturilor spune că „apreciem că reprezentanţii CNAPM şi-au exercitat în mod defectuos atribuţiile de serviciu, achiziţionând servicii juridice cu încălcarea cerinţelor imperative ale legii respective fără a fi întrunite condiţiile de excepţie reglementate în mod expres de acesta, fără ca în prealabil să fie obţinută aprobarea achiziţiei de către ordonatorul principal de credite şi fără mandatarea în acest sens a reprezentanţilor statului în AGA“, spune raportul.

Nereguli majore la contractele de consultanţă juridică. A fost sesizat DNA

Reprezenanţii CNAPM, se arată în raport, au încheiat, în mod nelegal, după data de 30.04.2014 la care a expirat valabilitatea contractului nr 33518/4.11.2013, două acte adiţionale prin care achiziţionau servicii de consultanţă şi/sau reprezentare juridică, cu SCPA Ceparu şi Irimia. CNAPM a efectuat plăţi nelegale de 122.931,03 lei, sumă ce reprezintă prejudiciu adus companiei. „Având în vedere toate aspectele constate cu privire la atribuirea şi derularea contractului, considerăm că, din datele cuprinse în documentele prezentate şi din modul în care au acţionat reprezentanţii CNAPM, rezultă în mod rezonabil indicii cu privire la săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, prevăzută la articolul 13, din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie“. Având în vedere constatările prezentate şi prevederile legale, comisia de control consideră că se impune sesizarea DNA cu privire la indiciile de săvârşire a infracţiunii de abuz în serviciu. Un alt contract, alte nereguli. Este vorba despre contractul încheiat cu SC Deloitte Audit SRL şi Reff & Asociaţii SCA. Şi în acest caz au fost constate deficienţe care conduc la încălcarea, de către reprezentanţii CNAPM, a legii. Obiectul contractului era tocmai auditul legal cu privire la eventualele aspecte de nelegalitate la contractele cu Van Oord şi Royal Haskoning. Din analiza clauzelor, livrabilelor şi facturii reiese în mod cert, susţine raportul Corpului de Control, că CNAPMC a achiziţionat de fapt servicii de asistenţă şi consultanţă juridică şi nu de auditare. Altfel spus, conducerea CNAPMC a schimbat cu bună ştiinţă codul serviciilor achiziţionate pentru a da aparenţa de legalitate - serviciile de auditare sunt incluse la servicii de contabilitate, de audit şi gestionare a registrelor contabile. Raportul arată că potrivit OUG 26/2012, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital de stat, care au în structura organizatorică departament juridic - CNAPMC are un serviciu juridic cu 5 oameni, nu pot să achiziţioneze servicii juridice de consultanţă. Potrivit raportului, conducerea companiei exercitat în mod defectuos atribuţiile de serviciu, existând suspiciunea de săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, impunându-se, din nou, sesizarea DNA.

Prime discriminatorii și angajări ilegale

Corpul de Control a mai stabilit faptul că reprezentanții CNAPM au acordat prime în mod discriminatoriu. Astfel că, informațiile liderului de sindicat Mircea Burlacu, potrivit cărora membrii de Sindicat al Sindicatului Portului beneficiază de prime mai mici, comparative cu membrii Sindicatului din CNAPM, sunt jusitificate. Au fost identificate deficiențe în ceea ce privește modul în care se desfășoară activitatea de recrutare/promovare a personalului și modul de întocmire a documentelor: astfel, prin încheierea actelor adiționale 16584/14.6.2012 la contractul individual de muncă al Mădălinei Crețu și nr. 16850/18.6.2012 la contractului lui Șerban Decebal a avut drept consecință blocarea anumitor posturi, spune raportul Corpului de ontrol, fiind încălcate prevederile Codului Muncii. De asemenea, între CNAPM, în calitate de angajator și Mădălian Crețu și Izabel Mocanu , în calitate de salariate, au fost încheiate acte adiționale prin care s-a stabilit că cele două vor beneficia de un spor de 800 de lei pentru exercitarea sarcinilor de secretar CA și AGA. Acestea nu ar fi trebuit adăugate în contractul de muncă, deoarece calitatea de salariat este dobândită în baza unui contract de muncă, în timp ce aceea de secretar reprezintă o activitate independentă față de atribuțiile postului. Mai mult, raportul a scos la iveală că în perioada 2012-18.03.2015 CNAPM nu a organizat nici un concurs sau examen, accentul fiind pus pe proba de interviu și perioada de probă, fiind încadrate pe funcții persoane care nu îndeplinesc condițiile de pregătire și vechime. Un exemplu este angajarea lui Viorel Cătălin Cristea, pe post de consilier al directorului general, care demonstrează, spune raportul, modul discreționar și lipsa de transparență din partea conducerii CNAPM, cu privire la angajarea și promovarea personalului. Potrivit raportului, faptele incriminate sunt de compentența DNA, așa că nu ne-ar mira ca, în acest moment, procurorii să aibă în lucru un dosar de abuz în serviciu, care vizează conducerea executivă a CNAPM.

Mirela Sorina PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367