Cum a pierdut comuna Cumpăna banii europeni pentru centrul de tineret
Cum a pierdut comuna Cumpăna banii europeni pentru centrul de tineret
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestMariana Gâju
În luna iulie 2013, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Constanța” a demarat implementarea proiectului ”Reabilitarea, extinderea și dotarea unei clădiri din Zona Metropolitană Constanța, localitatea Cumpăna, în vederea utilizării acesteia drept centru pentru tineret”. Proiectul implica reabilitarea și dotarea unei clădiri, în vederea înființării unui centru de tineret care să le ofere tinerilor metode alternative de învățare, o educație informală care să vină ca o completare la cunoștințele pe care le acumulează în școli, să asigure accesul la informație și să reprezintă un loc de întâlnire pentru desfășurarea unor activități cultural-artistice și educative
În 2013, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Constanța” a urcat pe SEAP anunțul de achiziții publice având ca obiect „Reabilitarea și extinderea unei clădiri din zona Metropolitană Constanța, localitatea Cumpăna, în vederea utilizarii acesteia drept Centru pentru tineret”. În urma procedurii, câștigătoare a fost Societatea de Construcții, Instalații si Montaj (SCIM SA), motiv pentru care, între cele două s-a încheiat contractul de execuție lucrări nr.212/14.11.2013. Pe parcursul executării contractului nr.212, urmare a intervenirii unor situații neprevăzute ce au impus luarea unor măsuri de consolidare suplimentare, s-a încheiat contractul de execuție nr.663/5.08.2015 care a avut ca obiect „Lucrări complementare pentru obiectivul Reabilitarea și extinderea unei cladiri din zona Metropolitană Constanța, localitatea Cumpana, în vederea utilizării acesteia drept centru pentru tineret” și termen de execuție 30 zile calculat de la primirea ordinului de începere a lucrărilor. Contractul de execuție nr.663/5.08.2015 a fost încheiat în urma unei proceduri de achiziție distinctă de cea prin care a fost încheiat contractul nr.212/2013, publicată în SEAP. Ulterior, SCIM SA emis factura fiscală nr.2996/20.11.2015 în cuantum de 298.977,49 lei, față de care a fost emis Certificatul de Plată nr.1/30.09.2015 de către achizitor prin diriginte de santier și confirmat de către Beneficiarul final al lucrării UAT Cumpana prin Primar. SCIM SA spune că Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Constanța” nu și-a respectat obligația de plata, deși a emis prin intermediul executorului judecatoresc somația nr.11/8.02.2016, acțiune rămasă fără rezultat. Motiv pentru care a deschis acțiune în instanță. Au cerut și obligarea la plata penalităților de 0,007% pe zi din valoarea facturii neachitate, în cuantum de 32.020,49 lei calculate de la data scadentei până la data de 1.07.2016.
”Societatea debitoare a recunoscut existența debitului pretins, neexistând un refuz de plată al facturii, iar SCIM SA și-a indeplinit obligațiile contractuale, aspect dovedit cu procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor la stadiul fizic nr.1/16.10.2015”, au relatat reprezentanții societății în fața instanței.
Lucrare nefinalizată, bani europenei pierduți!
În replică, reprezentanții Asociației spun că SCIM SA invocă ca temei de drept al cererii sale, contractul de execuție lucrari nr.212/14.11.2013, precum și factura fiscală emisă și neînsușita de Asociație, omițând să amintească că lucrările nu au fost finalizate, iar cele executate au fost efectuate necorespunzător, astfel că societatea este cea care îi datoreaza suma de 3.582.035,27 lei, reprezentand contravaloarea prejudiciului cauzat ca urmare a neîndeplinirii culpabile a obligațiilor contractuale, Mai spun reprezentanții Asociației că nu sunt reale nici susținerile cu privire la faptul ca situațiile de plată au fost confirmate de catre beneficiarul final al lucrării, în speță UAT Cumpana, dimpotrivă, beneficiarul final al lucrării și-a exprimat în mod constant neulțumirea față de modul de executare al lucrărilor atât din punct de vedere tehnic cât și sub aspectul nerespectarii termenelor contractuale.
Prin neîndeplinirea de către societate a obligațiilor asumate prin cele două contracte de executie, Asociația s-a aflat în imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor asumate în cadrul contractului de finantare nerambursabilă nr.3758/12.07.2013, încheiat cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. Ca urmare a nefinalizarii proiectului până la data limită, respetic 31.12.2015, Asociația a invocat în instanță faptul că este obligată să restituie Ministerului Dezvoltarii Regionale și Administrației Publice, suma de 763.118,82 lei, reprezentând totalitatea cheltuielilor efectuate până în prezent în cadrul proiectului. ”Încă de la demararea lucrarilor de execuție, reclamanta a înregistrat intârzieri în respectarea graficului de executie asumat și, deși reclamanta , prin participarea la procedura de achiziție a anlizat documentația tehnică, pe parcursul derulării lucrărilor, a invocat permanent diverse neclarități/neconformități ale proietului tehnic, tergiversând astfel execuția lucrărilor. În cadrul acestui contract de lucrări complementare reclamanta nu și-a indeplinit obligatiile contractuale, nefinalizând în termen lucrările asumate și neprezentand pârâtei documentația necesară organizarii receptiei la terminarea lucrarilor”, au mai relatat reprezentanții Asociației în instanță. Însă, faptul că lucrările complementare nu ar fi fost realizată, nu reiese din expertiza prezentată la dosar. Aceasta a constatat că lucrările au fost duse la bun sfârșit.
Tribunalul Constanța a admis acțiunea SCIM SA, pe motiv că pretenţiile cu care a fost investită instanța nu sunt aferente contractului nr.212, ci contractului nr.663 care a avut ca obiect doar lucrări de fundaţie. Faptul că primul contract nu s-a finalizat nu poate determina neplata celui de-al doilea contract care a fost încheiat printr-o procedură de atribuire distinctă și executat integral, conform expertizei efectuate în cauză. ”Neconcordanţele din proiectul tehnic iniţial aferent contractului nr.212, constatate şi de Inspectoratul de Stat în Construcţii, şi care au determinat suspendări repetate ale execuţiei lucrărilor aferente contractului nr.212 , la cererea pârâtei, conform adreselor de la dosar nu sunt imputabile reclamantei, întrucât procedura de atribuire a contractului a avut ca obiect doar execuția lucrărilor, nu și proiectarea”, reiese din motivarea instanței. ”Admite cererea. Obligă pârâta la plata către reclamantă a sumei de 298.977,49 lei reprezentând debit principal, datorat conform facturii fiscale nr. 2996/20.11.2015, precum şi la plata sumei de 32.020,49 lei reprezentând penalităţi de întârziere contractuale. Cu recurs în 10 zile de la comunicare”, se arată în minuta instanței. Dosarul se află în fază de recurs, următorul termen fiind stabilit pentru 8 ianuari 2020.
Mariana Gâju nu a putut fi contactată pentru un punct de vedere, și nici reprezentanții Asocieției de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Constanța”.
De precizat faptul că proiectul început și nefinalizat de către Zona Metropolitană Constanța, privind realizarea unui centru de tineret, a fost preluat de Compania Națională de Investiții.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News