REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024
Anul XX Nr. 6717
11.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024 Anul XX Nr. 6717
 

Curtea de Conturi: Abateri de la legalitate la Primăria Castelu; la cât se ridică suma imputată administraţiei locale!

Curtea de Conturi: Abateri de la legalitate la Primăria Castelu; la cât se ridică suma imputată administraţiei locale!

Replica API 2 martie 2019 | 12:56 951

Nicolae Anghel

Primăria Castelu a fost suspusă, la fel ca toate celelalte unităția dministrativ teritoriale și instituții, la un control al auditorilor Curții de Conturi. Verificarea s-a desfășurat anul trecut, iar procesul verbal de constatare al abaterilor a fost remis Primăriei Castelu în octombrie 2018. Aproape 24 de milioane de lei, atât este prejudiciul cauzat de șeful administrației locale și de angajații Primăriei Castelu, bani pe care primarul trebuie să-i recupereze.

Una dintre abateri este menținerea nejustificată în contul 231 „Active fixe corporale în curs de execuție” a unor sume reprezentând valoarea unor investiții care au fost finalizate și pentru care au fost întocmite procese verbale de recepție. Concret, în balanța de verificare întocmită la data de 31.12.2017 soldul contului 231”Active fixe corporale în curs de execuție este în suma de 7.238.909 lei.

Din verificarea elementelor din care este compus acest sold s-a constatat că figurează înregistrate sume reprezentând valoarea unor investiții care au fost finalizate atât în anul 2017 cât și din perioade anterioare, pentru care au fost întocmite procese verbale de recepție dar nu au fost transferate în conturile corespunzătoare de active fixe.

Valoarea estimativă a abaterii constatate este de 7.238.909 lei. Cauzele și împrejurările care au condus la apariția deficienței constatate au constat în faptul că, în toată această perioadă, inventarierea anuală a imobilizărilor necorporale și corporale în curs de execuție nu s-a realizat faptic astfel încât să se constate pentru fiecare obiectiv de investiții stadiul de execuție, existența proceselor verbale de recepție pentru cele finalizate în baza cărora investițiile să fie înregistrate în conturile de evidență contabilă corespunzătoare, depistarea eventualelor lipsuri din gestiuni.

Consecințele economico-financiare ale abaterii de la legalitate și regularitate constă în prezentarea eronată a elementelor patrimoniului entitatii astfel că situaţiile financiare anuale nu oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei entităţii pentru exerciţiu financiar auditat.

Din verificarea documentelor financiar-contabile care au stat la baza înregistrărilor în contabilitate şi, implicit, la întocmirea situaţiilor financiare, s-a constatat că activitatea financiar-contabilă nu este condusă în toate cazurile corespunzător prevederilor Legii contabilităţii nr.82/1992. S-au luat unele măsuri de remediere, implementarea acestora urmând a fi continuată.

Ce au constatat, mai exact, auditorii în documentele financiar-contabile!

În balanța de verificare întocmită la dată de 31.12.2017 sunt evidențiate doar în contul 103 bunurile care fac parte din patrimoniul entității că fiind bunuri din domeniul public fără a se evidenția distict în conturile de evidență corespunzătoare valoarea bunurilor care fac parte din domeniul privat.

Există o diferența nejustificată în suma de 22.412.405 lei între soldul contului 103” Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al entității”(15.165.378 lei) și valorile înregistrate în șoldurile conturilor 21101-terenuri(988.889 lei), 211.02-amenajări terenuri (15.991.413 lei) și 212 Clădiri (20.597.481 lei). De asemenea, valoarea bunurilor înregistrate în contul 103 a fost diminuată nejustificat în anul 2017 față de anul 2016 prin înregistrarea amortizării în suma de 19.778.223 lei aferentă clădirilor, terenurilor și împrejmuiri terenuri care fac parte din domeniul public.

Nu au fost înregistrate, mai spun auditorii, în evidența financiar contabilă în conturile 211 și corespunzător în contul 103 suma de 556.027,50 lei reprezentând valoarea unui teren în suprafață de 52.500 mp achiziționat conform contractului de vânzare cumpărare autentificat prin Încheierea nr.264/21.07.2017, această valoare figurând eronat în continuare în contul 231”Active fixe în curs de execuție” deși această suma a fost achitată și s-au finalizat demersurile de înscriere a dreptului de proprietate la Oficiul Cadastrului.

De asemenea, nu au fost efectuate demersurile legale în vederea modificării valorilor reevaluate ale terenurilor și clădirilor în inventarul bunurilor ce aparțîn domeniului public și privat al entității. Au fost scăzute nejustificat din evidența financiar contabilă valoarea bunurilor din domeniul public aferente rețelei de apă de pe rază localității Castelu care au fost date în administrare unui operator în baza contractului de delegare de gestiune încheiat cu acesta.

Curtea de Conturi a mai constatat plata unor cheltuieli în valoare de 39.261 lei, în baza unei decizii definitive judecătorești, reprezentând drepturi salariale restante si alte cheltuieli conexe acordate unui functionar public, inspector în cadrul Compartimentului urbanism – cadastru, ca urmare a încetării nelegale a raportului de serviciu, precum și necalcularea si nevirarea la bugetele respective a contribuțiilor ce revin angajatului si angajatorului.

Nu s-au dispus măsuri privind stabilirea debitelor şi recuperarea acestora de la persoanele care au contribuit la producerea faptelor care au generat aceste cheltuieli. Consecința economico – financiară a abaterii constă în utilizarea nelegală a creditelor bugetare alocate la titlul I ”Cheltuieli de personal”, în condițiile în care angajatul nu a prestat activități profesionale, datorită încetării nelegale a raportului de serviciu, iar entitatea nu a luat măsuri de stabilire a persoanelor care au procedat contrar legii, în vederea recuperării sumelor care au condus la prejudicierea bugetului UATC Castelu.

Efectuarea de plăți nelegale pentru servicii de telefonie mobilă și combustibil

În urma verificării cheltuielilor pentru telefonie mobilă în 2017 s-a constatat că UATC Castelu are contract de servicii telefonice în sistem SHARE (grup) pentru un număr de 72 abonamente (numere telefonice). Dintre aceste abonamente au fost utilizate de personalul primăriei un numar de 35 abonamente restul fiind achitate nelegal de catre entitate.

De asemenea, prin contractul anterior mentionat entitatea a primit 28 telefoane mobile care au fost distribuite catre personalul unității de învățământ dar nu au fost înregistrate în evidența financiar contabilă ca bunuri de natură obiectelor de inventar și, în consecință, nu au fost înregistrate în patrimoniul entității. Valoarea abaterii constatate este în sumă totală de 54.723 lei.

În anul 2017, UATC Castelu nu a stabilit normative proprii de cheltuieli privind consumul de combustibil, și a achizitionat o cantitate de 21.446 litri de combustibil în valoare de 95.343 lei care a fost trecută direct pe cheltuieli, contrar prevederilor legale care prevăd evidența strictă a consumului de combustibil pentru autovehiculele din parcul auto și evaluarea stocului de combustibil la incheierea exercitiului financia.

Concret, s-au achiziționat 2.161 litri de benzină, 18.017 litri de motorină și alt combustibil nespecificat 1.268 litri, aceste cantități fiind alimentate de la diversi furnizori de combustibil, inclusiv, în baza cardurilor de combustibil și a carnetelor de BCF-uri, achiziționarea fiind recunoscută în urma facturilor. Combustibilul a fost utilizat atât pentru incălzirea primăriei precum și pentru parcul auto al entității format din 7 autovehicule și utilaje.

Primăria nu a stabilit prin Hotărâre de Consiliu Local un normativ lunar de carburant, așa cum este prevazut de legislația aplicabilă și a evidențiat pe cheltuieli întreaga cantitate de combustibil achiziționată pe baza facturilor primite de la furnizori, deși aceasta ar fi trebuit să fie evidențiată în contabilitate pe un cont de stocuri. Valoarea abaterii constatate este în sumă totală de 95.343 lei.

Plata nelegală pentru o persoană care a ocupat temporar funcția de secretar al comunei

În perioada 18.08 – 06.11.2015 în care secretarul comunei, Cornel Mihon, s-a aflat în concediu medical, respectiv concediu de odihnă, atribuțiile de secretar au fost delegate prin dispozițiile primarului altor două persoane.

Astfel, delegarea atribuțiilor de secretar au fost date unei persoane încadrată la primăria Castelu în funcția de referent clasa III, grad profesional superior. De asemenea s-a constatat că aceasta nu a absolvit studii superioare și în aceste condiții nu au fost respectate prevederile art.V din Legea nr.251/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.188/1999 potrivit cărora pentru exercitarea funcției publice de conducere de secretar al comunei erau necesare studii superioare juridice sau administrative.

Auditorii au mai constatat, de asemenea, că în aceste perioade raportul de serviciu al secretarului nu a fost suspendat, acesta beneficiind de drepturile salariale corespunzătoare concediului de odihnă și concediului medical. În același timp prin dispozițiile primarului au fost stabilite și achitate drepturi salariale corespunzător funcției de conducere de secretar pentru cele două persoane care în perioada 24.08.2015-06.11.2015 au exercitat funcția de conducere de secretar al unității administrativ teritoriale. Valoarea estimativă a erorii/abaterii constatate pe eșantionul verificat este în suma de 7.748 lei. Cauza abaterii constatată produse se regăsește în funcționarea defectuaasă a sistemului de control intern .

Valoarea totală a abaterilor este 23.743.415 lei.

Reprezentanții UAT Castelu, deși au avut posibilitatea, nu au exprimat un punct de vedere cu privire la constatările auditorilor.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Curtea de Conturi sa vina si la Primaria Cruce. Sa-si rezerve timp ca vor avea de lucru.
1
0
La Medgidia cand o sa vina si daca a fost cea facut curtea de conturi cea mai de cacao institutie vine si spune luati masuri la ce ma intreb la pantofii primarului sau a lui Gugui fura de rupe si
3
0
Groapa l-a facut primar pe asta
3
1
Va asteptam si la Mangalia domnilor de la curtea de conturi, sa vedeti cat au de scris cei de la Replica pe urma.
3
0
acest analfabet, la propriu si imi asum ce spun- repetent non stop, dintr-o familie- vai mama- lipsa carte- ajuns cu studii superioare, cumparate bineinteles- inconjurat tot de nulitati ca si el- plimbarile la manastiri si pomenile electorale l-au ales pe acest neica nimeni- cred cel mai prost primar pe care il are romania la ora actuala- dezstru general, daca nu va fi schimbat si ous o persoana integra cu minime cunostinte- comuna se duce de rapa
5
0
Uuuo curtea de conturi!
3
1
Vinovat e psd
1
1
As vera sa va intreb:daca judecatorii il pun pe primar sa sara gardu dincolo ca nui departe gasiti altu mai bun?
2
0
Ca escroc versat ce sunt si ca machidon imputit si betivan notoriu declar ca si hoata de nevastamea a ciordit cat a putut de la primaria castelu cand era angajata aici ca mare futelnita a primarilor de aici !
5
3

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272