Damen, înfrângere la Curtea Supremă în scandalul corvetelor de 1,2 miliarde euro
Damen, înfrângere la Curtea Supremă în scandalul corvetelor de 1,2 miliarde euro
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestMiercuri, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursurile formulate de grupul Damen Schelde Naval Shipbuilding BV împotriva Guvernului României, dosar în care Ministerul Apărării Naționale, Naval Group și Șantierul Naval Constanța SA au fost intervenienți. Hotărârea este definitivă.
Compania olandeză Damen continuă demersurile în instanță pentru anularea procedurii de atribuire a contractului pentru achiziţia celor patru corvete militare pentru Forţele Navale, licitație câștigată de Naval Group. După ce a pierdut prin instanțe procesul cu MApN, Damen a ajuns până la Curtea Supremă, solicitând anularea actului administrativ, respectiv anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018, privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. Pe 12 octombrie, Curtea Supremă a respins acțiunea, decizia fiind definitivă.
Damen a contestat rezultatul licitației pentru cele patru corvete care ar fi trebuit să intre în dotarea Forțelor Navale și al cărui câștigător a fost desemnat Naval Group, în asociere cu Șantierul Naval Constanța. Olandezii aduc o serie de acuzații grave, care sugerează acte de corupție. Una din cele mai serioase face referire la condiția de bază a atribuirii contractului, respectiv cea potrivit căreia navele trebuie să fie construite în România. ”Toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale. În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.
Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație”, spuneau cei de la Damen, în urmă cu ceva timp.
Suspiciuni de corupție
Tot cei de la Damen susțineau că navele nu vor fi construite pe șantierul din Constanța, așa cum s-ar presupune din asocierea pe care fracezii de la Naval Group au făcut-o cu Șantierul Naval Constanța și cu care au și câștigat licitația, ci vor fi doar asamblate aici. În plus, Damen vorbește despre o alianță care s-a încheiat recent între Naval Group și italienii de la Fincantieri, de asemenea participanți la licitație, ceea ce sugerează explicit o înțelegere ilegală între cei doi competitori. În plus, acele ”incertitudini, suspiciuni și controverse” invocate de Damen cu privire la atribuirea acestui contract pot fi cu ușurință traduse prin acuzații de corupție la adresa oficialilor români.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News