Decizie istorică. Statul român reziliază oficial contractul cu olandezii de la Damen
Decizie istorică. Statul român reziliază oficial contractul cu olandezii de la Damen
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestRomânia va rezilia oficial contractul de asociere cu olandezii de la Damen pentru șantierul naval din Mangalia, la mai bine de un an după ce batavii anunțaseră, la rândul lor, că se retrag din joint venture-ul creat în 2018. Despărțirea cu scandal dintre România și Damen este a doua țeapă monumentală luată de țara noastră în privința celui mai mare șantier naval românesc, după ce și sud-coreenii de la Daewoo au rupt o asociere similară, în 2016, abandonând Mangalia pe fondul unor dosare penale ce făceau referire la daune de sute de milioane de dolari. Dosarele au fost mușamalizate, iar șantierul din Mangalia și muncitorii săi trebuie să treacă peste alte vremuri tulburi, fără nicio speranță de mai bine la orizont.
Statul român a decis să rezilieze contractul încheiat în 2018 cu Damen pentru operarea șantierului naval din Mangalia, punând punct astfel unui nou capitol păgubos pentru economia României și zecile de mii de constănțeni care depind de soarta acestuia. Hotărârea istorică ar urma să fie luată pe 28 noiembrie 2024, la Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor de la Șantierul Naval 2 Mai SA, firma prin care statul român controlează 51% din Damen Shipyard Mangalia SA.
În convocatorul emis de societatea deținută de Ministerul Economiei se arată și formularea hotărârii ce urmează a fi luate: ”Aprobarea rezilierii Contractului de asociere încheiat în data de 09.11.2018 între 2MMS și Damen Holding B.V. în termenii și la termenele menționate în adresa 2MMS nr.748 din 02.10.2024 (Notificarea de remediere)”.
Rezilierea contractului va fi semnată din partea statului român de către Doru Jianu, directorul general al Șantierului Naval 2 Mai SA Mangalia.
Decizia României de a încheia oficial socotelile cu Damen vine după ce olandezii denunțaseră încă din august 2023 contractul cu privire la șantierul Mangalia. Batavii spuneau atunci că statul român a încălcat contractul de asociere și au cerut ulterior și falimentul șantierului, de la care susțin că au de încasat datorii 160 de milioane de euro. În paralel, Damen a dat în judecată România, de la care solicită daune de 500 de milioane de euro.
„Insolvența nu este sfârșitul“
După ce olandezii au cerut instanței falimentul șantierului, Damen Shipyards a depus la rândul său cerere de intrare în insolvență, pe care a și obținut-o, în mai 2024. Insolvența avea să fie prezentată încă de la început drept o mare realizare pentru șantierul din Mangalia, potrivit acelorași guvernanți care nu au fost în stare să deruleze un contract profitabil pentru România și sudul Constanței.
Insolvența șantierului din Mangalia se judecă acum pe rolul Tribunalului Constanța, iar soarta acestuia este cu totul incertă. Nimeni nu știe sau nu spune ce comenzi ar putea aduce statul român pentru a asigura funcționarea șantierului naval din Mangalia și nici dacă acesta va fi preluat de un alt investitor.
„Insolvența nu este sfârșitul. Odată deschisă procedura de insolvență, prin înghețarea datoriilor, penalitățile nu mai curg. Odată intrată în insolvență, firma devine o carte deschisă pentru creditori. Activitatea societății va fi transpusă public. Toată lumea poate vedea ce se întâmplă în societatea Damen. Vorbim de cel mai mare șantier din România.
Ca suprafață, are 1 milion de mp, cheile au o lungime de 1,5 km, 11 ateliere, 18 macarale, dintre care una de tip Goliat, de 1.000 de tone. Activul se ridică la 1,26 miliarde de lei, dintre care active imobilizate de 0,26 miliarde de lei și active circulante de 1 miliard de lei”, declara în septembrie Florin Constantin, de la CITR, cei care gestionează insolvența șantierului din Mangalia.
Șantierul din Mangalia ar putea fi salvat de o companie la care este acționară Norvegia
„Datoriile sunt de 1 miliard de lei, aproximativ 206 milioane de euro. Sunt 1.453 de angajați, dintre care 761 activi și 692 în șomaj tehnic. Ne aflăm la 3 luni de la deschiderea procedurii de insolvență, dar, în mare, vreau să subliniez că, deși este o situație dificilă, noi credem în capacitatea acesteia de redresare și de a contracta noi proiecte. Este foarte important să atragem noi clienți și asta și facem. Discutăm cu potențiali clienți și este un număr de o mare anvergură”, mai spunea reprezentantul CITR.
Atragerea de clienți noi de către patronul Ministerul Economiei este de domeniul SF-ului, guvernanții români demonstrând în absolut toate cazurile că sunt cei mai incompetenți manageri cu putință.
Practic, șantierul naval din Mangalia s-ar desființa cu totul dacă statul ar rămâne să se ocupe singur de el, motiv pentru care par mai degrabă credibile informațiile potrivit cărora se negociază intens preluarea parțială sau completă a șantierului de către norvegienii de la Aker Solutions, specializați în infrastructură energetică, precum eolienele offshore. Structuri pe care șantierul din Mangalia chiar începuse să le construiască în mod serios în ultimii doi ani.
Un argument al valorii și seriozității acestora stă pur și simplu în faptul că sunt deținuți în proporție de 30% de către statul norvegian, probabil cel mai bun manager statal din lume. Adică exact opusul incompetenței legendare a statului român.
România înșiră țepele de la Mangalia: sud-coreenii de Daewoo, olandezii de la Damen. Cine urmează?
Aker Solutions este condusă de Darren Thomas, are peste 11.000 de angajați în 15 țări și a raportat pentru 2023 un venit net de 1,68 miliarde de euro.
La noi, Damen Shipyards Mangalia SA nu a mai depus un bilanț fiscal din 2021, când raporta afaceri de 552 milioane lei, profit zero și datorii de 824,7 milioane lei. În septembrie 2023, Replica dezvăluia că șantierul din Mangalia înregistrase în 2022 afaceri de 311,2 milioane lei și pierderi de 83,8 milioane lei, cele mai mari de când Damen a preluat managementul șantierului.
Despărțirea dintre România și olandezi vine după doar 6 ani de colaborare în privința șantierului din Mangalia, interval în care statul român nu a avut niciodată niciun fel de cuvânt de spus, deși era acționar majoritar. În 2016, același stat român rezilia contractul similar încheiat în 1997 cu sud-coreenii de la Daewoo, cu aceleași victime: șantierul din Mangalia.
În aproape 20 de ani de colaborare, asiaticii au știut să aducă comenzi de vapoare la Mangalia, dar au știut să și devalizeze șantierul cu sute de milioane de dolari, potrivit informațiilor publice vehiculate la un moment dat și complet mușamalizate ulterior.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News