E oficial! Daewoo a scos la vânzare şantierul din Mangalia. Statul român, invitat să cumpere pachetul majoritar de acţiuni
E oficial! Daewoo a scos la vânzare şantierul din Mangalia. Statul român, invitat să cumpere pachetul majoritar de acţiuni
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestAnunţul a dus la o creştere cu peste 15% a acţiunilor la bursă
Anunţul a dus la o creştere cu peste 15% a acţiunilor la bursă
Daewoo a scos, în mod oficial, la vânzare pachetul de 51% din acţiunile Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), confirmând astfel informaţiile despre intenţia de a renunţa la şantierul naval din sudul Constanţei. Statul român, care deţine 49% din DMHI, a fost invitat să-şi exercite dreptul de preemţiune şi să cumpere partea deţinută de coreeni. Cel mai probabil, România va refuza oferta, iar şantierul ar urma să ajungă în posesia olandezilor de la Damen, aflaţi în negocieri avansate cu Daewoo.
Consiliul de Administraţie (CA) al Şantierului Naval 2 Mai SA Mangalia a convocat ieri Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) pentru data de 18/19.10.2017, primul punct de pe ordinea de zi fiind „exercitarea dreptului de preemţiune privind vânzarea pachetului majoritar de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. La societatea mixtă Daewoo Mangalia Heavy Industries SA”. Practic, este primul anunţ oficial al coreenilor cu privire la intenţia fermă de a pleca din România, după ce media internaţională specula de circa un an de zile asupra planurilor Daewoo de a scăpa de mai multe participaţii la companiile pe care le deţine, pe fondul crizei profunde în care se află constructorul sud-coreean de nave.
Daewoo Mangalia devine Damen Mangalia
Şantierul Naval 2 Mai SA este compania de stat prin care România deţine pachetul de 49% din DMHI, situaţie în care are dreptul legal de a fi prima opţiune a acţionarului majoritar pentru vânzarea pachetului majoritar de 51%. Este însă de domeniul fantasticului ca statul să profite de acest drept de preemţiune şi să preia integral şantierul din Mangalia. Cel mai probabil, după formalitatea de faţă, prin care Daewoo notifică statul român că are întâietate la preluarea pachetului majoritar, vor apărea şi primele informaţii oficiale despre intenţia olandezilor de la Damen de a achiziţiona şantierul din Mangalia. Care se va numi, astfel, Damen Mangalia Heavy Industries, deci îşi va păstra acronimul DMHI.
Daewoo vs Damen în cifre
Vânzarea şantierului coreeano- român din Mangalia către Damen, care mai deţine un şantier naval în Galaţi, este atipică. DMHI este de patru ori mai mare decât Şantierul Naval Damen Galaţi SA, chiar dacă numărul de angajaţi este aproape acelaşi. DMHI a raportat pentru anul 2016 o cifră de afaceri de 2.057.195.188 de lei (circa 450 de milioane de euro), în timp ce gălăţenii au derulat în aceeaşi perioadă afaceri de 548.359.211 lei (aproximativ 120 de milioane de euro).
Deşi au doar un sfert din capacitatea de producţie a sud-coreenilor, olandezii au 2.253 de angajaţi, valoare sensibil apropiată de cea a DMHI, unde lucrează 2.389 de oameni. Diferenţele devin însă ameţitoare când vorbim de performanţe financiare. DMHI a înregistrat anul trecut pierderi de 483.916.110 lei (peste 100 de milioane de euro), în timp ce Damen a raportat un profit net de 1.105.870 de lei.
Şantierul olandez din Galaţi are datorii totale de 480.165.027 de lei, rezonabile într-un context de activitate stabil, pentru ca DMHI să bată toate recordurile, cu datorii de 5.350.084.563 de lei. Situaţia se păstrează, la scală, şi în cazul companiilor-mamă. Damen Shipyards Group a derulat în 2016, prin cei 9.000 de angajaţi de pe cele 33 de şantiere ale sale, afaceri de 1,7 miliarde de euro, cu un profit net de 29 de milioane de euro. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) este unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, cu peste 13.000 de agajaţi, afaceri de aproape 13 miliarde de dolari şi pierderi de 1,6 miliarde de dolari în 2016.
Daewoo, salvat de statul sud-coreean
Statul sud-coreean a trebuit să preia DSME pentru a salva de la faliment una dintre cele mai mari companii ale sale. În aprilie, Daewoo a beneficiat de conversia în acţiuni a unor datorii de peste 3,3 miliarde de dolari şi fonduri noi de încă 2,6 miliarde de dolari. Prin planul său de reorganizare, Daewoo vrea să vândă, în afara şantierului său din Mangalia, alte 14 subsidiare. Daewoo se află din 1997 în România.
R.C.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News