Începe procedura de dizolvare a RADIONAV! Ce se va întâmpla cu angajații?
Începe procedura de dizolvare a RADIONAV! Ce se va întâmpla cu angajații?
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestMinisterul Transporturilor a decis dizolvarea companiei Companiei Naţionale de Radiocomunicaţii Navale RADIONAV, furnizorul de până acum al serviciilor radio-navale pentru porturile românești la Marea Neagră. Recent, în Adunarea Generală a Acționarilor s-a decis desființarea societății, hotărârea fiind comunicată Oficiului Registrului Comerțului, urmând ca aceasta să fie publicată în Monitorul Oficial. O parte dintre atribuții vor fi preluate de Autoritatea Navală Române, o parte vor intra sub umbrela ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementareîn Comunicații). Angajații, în funcție de noroc, vor fi împărțiți între cele două instituții, însă nu toți. De altfel, trebuie precizat că aceștia, în frunte cu directorul Gheorghe Bucur, au deschis, în iunie a.c., un proces pe rolul Tribunalului Constanța împotriva companiei prin intermediul căruia își cer drepturile salariale.
RADIONAV a ajuns în situația altor companii ale statului, falimentată și fără a se fi încercat salvarea ei de către miniștrii care s-au perindat, de-a lungul timpului, la Transporturi. ”S-a ales praful!”, susține și șeful Autorității Navale Române, Alexandru Mezei. În urma desființării, atribuțiile Radionav vor fi făcute ping-pong între institutiile statului, ANR și ANCOM. La fel și unii angajați, în timp ce alții fără loc de muncă. În dată recentă, a s-a întrunit Adunarea Generală aAcționarilor ce a decis desființarea societății, hotărâre ce a fost comunicată Oficiului Comerțului urmând ca aceasta să fie publicată în Monitorul Oficial, susține Alexandru Mezei, șeful ANR. ”Se va numi un lichidator, în termen de 30 de zile de la publicare va începe evaluare companiei, a bunurilor. O parte din activități, din câte știu eu, va fi preluaă de ANR, voi lua și 5 persoane, restul urmând să preia ANCOM. Nu știu dacă dumnealor vor lua persoane, nu știu cine va lua clădiri, restul patrimoniului, nu știu, treaba lichidatorului ce va face și cum le va valorific”, a spus Mezei. Gheorghe Bucur, directorul RADIONAV, nu a vrut să comenteze.
Angajații își cer drepturile în instanță!
De precizat faptul că, pe 19 iunie a.c., cei aproximativ 30 de angajați, în frunte cu Gheorghe Bucur, au deschis acțiune în instanță, solicitând drepturi salariale. Instanța nu a stabilit încă un prim termen de judecată.
Reamintim că, în şedinţa Guvernului din 12 august a.c., a fost discutat Memorandumul privind „Dizolvarea Companiei Naţionale de Radiocomunicaţii Navale „RADIONAV” – S.A. Constanţa. Potrivit documentului semnat de Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, „o parte dintre atribuțiile RADIONAV stabilite prin actul său constitutiv sunt realizate de către Autoritatea Navală Română, autoritatea centrală de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, care gestionează interfaţa electronică unică de raportare.”. În anul 2016, se arată în memeorandum, Corpul de Control al Prim-ministrului a efectuat un control la RADIONAV în legătură cu respectarea dispozițiilor legale și a normelor interne cu privire la organizarea și funcționarea companiei, precum și cu privire la îndeplinirea atribuțiilor acesteia, finalizat cu întocmirea Raportului nr. 1560/2016. Astfel, în raport este consemnat faptul că:”deși are statut de companie națională, organizată ca societate comercială pe acțiuni, C.N. RADIONAV S.A. funcționează ca o instituție publică, fiind finanțată preponderent (în proporție de peste 85 %) din subvenții acordate de la bugetul de stat.” Totodată, în același raport este consemnat faptul că, deși RADIONAVprimește subvenții de la bugetul de stat în considerarea calității sale de ”operator public unic” în domeniul furnizării serviciilor de radiocomunicații navale, o parte din atribuțiile RADIONAV interferează cu activități desfășurate de alte entități publice, respectiv Autoritatea Navală Română (ANR) și Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime” S.A.Constanța. ”Ministerul Transporturilor a efectuat o analiză asupra activității RADIONAV, a statutului juridic și situației companiei, cu scopul de a identifica necesitatea menținerii companiei în structura actuală sau reorganizării ori desființării acesteia, luând în considerare și activitatea desfășurată la RADIONAV în ultimii trei ani de către autorități care au rolul de a controla folosirea resurselor financiare ale statului. Din analiza efectuată a reieșit faptul că o parte dintre activitățile aferente Serviciului Public de Radiocomunicații Navale de Apel, Pericol și Salvare sunt parțial caduce iar parțial se pot asigura de către Autoritatea Navală Română. Din anul 2017 veniturile proprii ale RADIONAV s-au diminuat considerabil, activitatea companiei fiind susținută din alocațiile bugetare de la bugetul de stat în proporție de aproximativ 98%. RADIONAVeste una dintre societățile care se supun prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare, iar din anul 2017 managementul RADIONAVnu poate fi asigurat în condițiile legii deoarece întreaga activitate a companiei este subvenționată de la bugetul de stat în timp ce toate cheltuielile aferente contractelor de mandat trebuie suportate din veniturile proprii ale companiei. Acestea sunt motivele care au condus la dizolvarea RADIONAV.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News