ÎPS Teodosie continuă meciul cu purtătorul de cuvânt al BOR!
ÎPS Teodosie continuă meciul cu purtătorul de cuvânt al BOR!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestContinuă schimbul de replici între ÎPS Teodosie și purtătorul de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu. De această dată, mărul discordiei îl reprezintă o nouă afirmație făcută de către Arhiepiscopia Tomisului care a emis un ordin prin care instituie perioadă de post între 26 – 28 februarie şi a precizat că în această perioadă clericii vor oficia în biserici şi mănăstiri Acatistul Bunei Vestiri şi Acatistul Sfântului Apostol Andrei, măsuri luate pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului. Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, susține că postul e eficient atunci când e folosit în favoarea „armelor și munițiilor pocăinței” – precizări făcute de Bănescu, chiar dacă numele lui ÎPS Teodosie nu este menționat explicit în mesajul acestuia.
ÎPS Teodosie și Vasile Bănescu
Răspunsul Arhiepiscopiei Tomisului după declarațiile lui Bănescu
„În legătură cu afirmațiile/meditațiile/exegezele domnului Vasile Bănescu, exprimate public și preluate cu nesaț de către un anumit curent din mass-media, Biroul de comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului, prin purtătorul de cuvânt, Pr. Mircea Cristian Pricop, îi adresează public domnului teolog, scriitor și purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, în interesul credincioșilor ortodocși din cuprinsul Arhiepiscopiei Tomisului, următoarele întrebări:
1. Luând ca referință doar două versiuni în limba română contemporană ale Sfintei Scripturi (Biblia sau Sfânta Scriptură tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod, Ed.IBMBOR, București, 2015, p. 1119: „Dar acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune și cu post”; Biblia sau Sfânta Scriptură, versiune diortosită după Septuaginta, redactată, adnotată și tipărită de Bartolomeu Valeriu Anania, arhiepiscop al Vadului, Feleacului și Clujului, Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Ed.IBMBOR, București, 2014, p. 1481: „Căci soiul acesta de demoni nu iese decât numai prin rugăciune și prin post”) din ce ediție a Bibliei, aprobată sau nu de Sfântul Sinod, a utilizat domnia sa citatul: „Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune și post” (Matei 17, 21)?
2. Având în vedere că, în repetate rânduri (dacă e nevoie, prezentăm dovezile), domnul Vasile Bănescu ne-a asigurat că luările de poziție ale domniei sale sunt exclusiv în interesul Patriarhiei Române și cu știința și binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh, îl rugăm să prezinte public binecuvântarea Preafericirii Sale sau aprobarea Sfântului Sinod în formă scrisă, pentru introducerea într-un text biblic de importanță covârșitoare pentru Ortodoxie, cu valoare de normă supremă, a parantezei „(din unii)” și a excluderii expresiei „numai cu”. Mai crede domnul purtător de cuvânt că „Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu” (II Timotei 3, 16) sau consideră că și acest text ar trebui și el modificat sau completat?
3. Din ce motiv purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a simțit nevoia de a modifica sau de a completa cuvântul lipsit de echivoc al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cea de-a doua Persoană a Sfintei Treimi, Care, cel puțin pentru noi, ortodocșii de rând („bigoții” nefericiți ai unei ere a „rațiunii, bunului simț și a luminilor”), a fost, este și va fi Dumnezeu Adevărat din Dumnezeu Adevărat (Filipeni 2, 6)?
4. Întrucât nu ne putem da seama ce fel de autoritate sau libertate a exercitat sau măcar ce a gândit domnul Vasile Bănescu când a procedat la completarea și modificarea unui text biblic, îi adresăm și întrebarea: Considerați că relativizarea, din condei, a unui principiu biblic fundamental aduce un beneficiu învățăturii ortodoxe, al cărei unică păstrătoare și exegetă este Biserica una, apostolească și sobornicească? Dacă da, care este acest beneficiu? Dacă nu, de ce vă substituiți soborului Bisericii?
5. Dincolo de permanenta atacare a persoanei ierarhului de la Tomis, chiar și de hârjoana neologismelor și a termenilor bombastici prin intermediul căreia domnul Bănescu încearcă, după propriile puteri, să ne transmită ceva iar noi încercăm, mereu la punctul 5 al comunicatelor noastre, să îl determinăm „să coboare printre muritorii de rând”, îl întrebăm pe domnul purtător de cuvânt al Patriarhiei: Apreciați că un purtător de cuvânt al unei instituții (bisericești sau nu) trebuie să aibă Curriculum vitae publicat pe un site instituțional sau academic de largă acoperire? Aveți un Curriculum vitae disponibil? Aveți bunăvoința să îl oferiți publicului prin intermediul unui astfel de mijloc de transparență?”, au transmis reprezentanții Arhiepiscopiei Tomisului.
De unde a pornit totul
Arhiepiscopia Tomisului a emis un ordin prin care instituie perioadă de post între 26 – 28 februarie şi a precizat că în această perioadă clericii vor oficia în biserici şi mănăstiri Acatistul Bunei Vestiri şi Acatistul Sfântului Apostol Andrei, măsuri luate pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului.
Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, susține că postul e eficient atunci când e folosit în „armelor și munițiilor pocăinței” – precizări făcute de Bănescu, chiar dacă numele lui ÎPS Teodosie nu este menționat explicit în mesajul acestuia. ÎPS Teodosie și Vasile Bănescu sunt deja într-un conflict deschis de mai mult timp
Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, a anunţat că săptămâna viitoare credincioşii vor avea post şi rugăciune cât mai intensă pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului şi a adăugat că acest lucru nu este un drept al său, ci o evidenţă a istoriei.
ÎPS Teodosie a fost întrebat, la Radio Dobrogea, dacă poate institui o zi de rugăciune în toată Arhiepiscopia Tomisului pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului.
„Sigur, să ne rugăm, iată, săptămâna viitoare va fi pecetluirea, dacă va fi, dacă nu, când vrea bunul Dumnezeu. Noi am făcut demersurile care se cuveneau că nu puteam să nu le facem, având un adevăr atât de evident şi atât de necesar de pus în realitate, sigur că să ne rugăm cu toţii. Şi iată, miercurea şi vinerea viitoare, chiar şi joi să ţinem post, miercuri, joi şi vineri, săptămâna viitoare, să avem post şi rugăciune cât mai intensă pentru această dorinţă a dumneavoastră, atât de justificată”, a declarat Arhiepiscopul Tomisului.
Acesta consideră că înfiinţarea Mitropoliei Tomisului este o evidenţă a istoriei.
„Sigur că eu nu pot să strig atât de tare ca şi cum e un drept al meu. Nu e un drept al meu. E o evidenţă a istoriei, un drept al frăţiilor voastre care locuiţi aici şi această necesitate o evidenţiază românii din toată ţara şi din diaspora. Eu sunt mereu atenţionat să fac ceva să fie pusă istoria Dobrogei şi Biserica Tomitană în evidenţă. Sigur, Dumnezeu dacă ne rugăm, El ne va ajuta şi în El am nădejdea”, a mai afirmat ÎPS Teodosie.
Precizările Arhiepiscopiei Tomisului
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, Mircea Cristian Pricop, a explicat că un ierarh poate institui o perioadă specială de post şi de rugăciune la solicitarea credincioşilor. „În exercitarea misiunii sale un ierarh ortodox poate institui o perioadă specială de post şi rugăciune la solicitarea clerului şi a credincioşilor. Au mai fost instituite în decursul timpului multe astfel de măsuri extraordinare. Pentru Arhiepiscopia Tomisului ultimul post special cu rugăciune instituit de către ierarh a avut loc în anul 2020, în contextul de atunci”, a afirmat purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului.
Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, susține că postul e eficient atunci când e folosit în „armelor și munițiilor pocăinței” – precizări făcute de Bănescu, chiar dacă numele lui ÎPS Teodosie nu este menționat explicit în mesajul acestuia. ÎPS Teodosie și Vasile Bănescu sunt deja într-un conflict deschis de mai mult timp. „Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post' – Evanghelia după Matei, cap. 17
Post și rugăciune. Dar nu doar trei zile. Demonul trufiei, al iubirii de stăpânire și al grăirii mincinoase în deșert este cumplit. El se poate manifesta inclusiv prin încălcarea ordinii statutare a Bisericii și tulburarea păcii din viața acesteia și a societății, prin acte de răzvrătire, indisciplină și presiune publică. Postul și rugăciunea sunt arme redutabile și foarte eficace împotriva demonilor care ne chinuie. Cu minima condiție de a le folosi exclusiv în registrul corect al armelor și munițiilor pocăinței, nu în cel greșit al asaltului asupra rațiunii, adevărului și bunului-simt", a spus purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, pe pagina sa de Facebook.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News