ITALIENII care au construit cartierul Santa Marina Bay, așteaptă BANII de la Primăria Constanța
ITALIENII care au construit cartierul Santa Marina Bay, așteaptă BANII de la Primăria Constanța
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestVergil Chițac, primarul ales al Constanței, va mai moșteni, de la predecesorii săi, o problemă mare cât Casa Poporului. Vorbim despre suma de peste 960.000 lei, pe care ar trebui să o plătească din banii constănțenilor, în cazul în care magistrații vor da câștig de cauză societății SC House 3000 Real Estate Investment, firmă care a absorbit FIN.CO.GE.RO. La sfârșitul anului trecut, Tribunalul Constanța a obligat municipiul Constanța, prin primar, la plata în favoarea firmei italiene, a următoarelor sume: 380.587,04 lei și 9.075.145 lei, reprezentând dobânzi la unele sume invocate de italieni. Primăria a formulat recurs, urmând ca magistrații să se pronunțe astăzi definitiv în acest caz. De altfel, primăria plătește, în prezent, firmei în cauză suma de 14.255.558,817 euro, plata efectuându-se eșalonat, pe o perioadă de 15 ani, în rate anuale egale, începând cu anul 2013.
Cum a "rezolvat" Făgădău situația
În ultima emisiune televizată din campania electorală, primarul Decebal Făgădău s-a lăudat pe un post local cu investițiile străine pe care le-a atras în oraș, printre care cartierul Santa Marina Bay construit de compania italiană Fincogero în zona Faleză nord. În același context Făgădău a explicat că afacerea a generat multe litigii cu Primăria, dar el ar fi rezolvat situația. Afacerea Fincogero-Santa Maria Bay este de fapt o rușine pentru administrația constănțeană care în prezent plătește 14 milioane de euro, eșalonat, către Fincogero după ce avocații primăriei au pierdut un proces cu investitorul italian.
Iată că, la această sumă, s-ar putea adăuga o alta. House 3000 Real Estate Investment a cerut, în 2018, plata sumei de 4.186.457, 48 RON cu titlu de dobândă legala penalizatoare, aferenta transei de plata nr. 5 din debitul principal de 61.236.178,454 RON, aferent primului stadiu de execuție al lucrărilor de urbanizare publica din cadrul proiectului Faleza Nord (debit supus executării silite prin somația din data de 26.01.2011); obligarea paratului la plata sumei de 632.711, 65 RON cu titlu de dobândă legala penalizatoare aferenta debitului de 9.075.145 RON, debit urmărit silit prin somația din data de 25.04.2017, aferent stadiului nr. 5 de execuție al lucrărilor de urbanizare publică din cadrul proiectului Faleza Nord; În subsidiar: obligarea paratului la plata sumei de 2.468.936,46 RON cu titlu de dobândă legala penalizatoare aferenta transei de plata nr. 5 din debitul principal de 61.236.178,454 RON, aferent primului stadiu de execuție al lucrărilor de urbanizare publica din cadrul proiectului Faleza Nord ( debit supus executării silite prin somația din dat a de 26.01.2011); obligarea paratului la plata sumei de 373.137, 64 RON, cu titlu de dobândă legala penalizatoare aferenta debitului de 9.075.145 RON, debit urmărit silit prin somația din data de 25.04.2017, aferent stadiului nr. 5 de execuție al lucrărilor de urbanizare publica din cadrul proiectului Faleza Nord.
De unde provin sumele!
La data de 15.06.2000, atunci când era primar Gheorghe Mihăieşi, între Municipiul Constanța și FIN.CO.GE.RO Spa Catania s-au încheiat două contracte de concesiune: unul având ca obiect terenul în suprafață de 51.870,79 mp localizat în zona Faleza Nord, în vederea construirii unui complex rezidențial cu 125 de vile, și cel de-al doilea având ca obiect un teren in suprafață de 10.620,05 mp aflat în zona Mihai Eminescu, pentru construirea unui complex hotelier și diverse facilitați de loisir (sala de concerte, centru de afaceri, piscina publica etc. În anul 2001, fostul primar Radu Mazăre a contestat contractele, urmând, ulterior, zeci de procese în instanţă, fostul edil considerând că Mihăieşi a greşit atunci când s-a obligat la “îndatorarea municipalităţii”. A pierdut, însă.
Tot în anul 2001 FIN.CO.GE.R0, a formulat o cerere de chemare in judecată pentru obligarea primăriei la predarea terenurilor ce făceau obiectul contractelor de concesiune mai sus menționate, la realizarea lucrărilor de infrastructură, iar in caz de neexecutare a acestora de către autoritatea locală, la autorizarea concesionarului la efectuarea lor. În 2006, Curtea Supremă a dispus obligarea primăriei la predarea terenurilor.
În anul 2009, ca urmare a inițierii de către concesionar a diverse demersuri de executare silită, reprezentanții municipiului, prin intermediul organului deliberativ, au aprobat încredinţarea formală către societatea italiană a executării lucrărilor de urbanizare aferente primului proiect- cel din Faleza Nord, emiţându-se în acest sens HCL nr.258 / 2009. Subsecvent au fost aprobate şi studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice ale lucrărilor de infrastructură, în final emiţându-se şi trei autorizaţii de construire pentru lucrările de urbanizare de la Faleza Nord —AC. 621, 628 si 1072/2010.
Primăria Constanţa a contestat toate sumele, dar a pierdut
Prin urmare, de-abia în anul 2010, concesionarul a fost în măsura să înceapă lucrările din cadrul Proiectului Faleza Nord. Ulterior, realizându-se un anumit stadiu de execuţie al lucrărilor de infrastructură publica, FIN.CO.GE.R0 a solicitat decontarea sumelor cheltuite pe seama primăriei, moment în care s-a refuzat în mod categoric plata oricărei sume de bani. Concesionarul a apelat la executarea silită a obligației Municipiului Constanta de a achita sumele de bani cheltuite în contul său, emiţându-se în acest sens somația cu caracter general din data de 26.01.2011. Aceasta somație a fost emisă în cadrul dosarului de executare nr.241/2008 pentru suma totala de 61.236.178,454 RON, reprezentând primul stadiu de execuție al lucrărilor de infrastructura publica de la Faleza Nord, la care s-au adăugat cheltuieli de executare. Suma a fost determinată de către executorul judecătoresc în baza titlului executoriu reprezentat de Sentința nr.4853/2004, in temeiul art.371 / 2 al.2, prin efectuarea unei expertize de specialitate.
Împotriva somației din data de 26.01.2011 precum şi împotriva executării propriu-zise, primăria a formulat contestaţie la Judecătoria Constanta, invocând o serie de motive de nelegalitate, printre care: inexistenţa unui titlu, prescripția dreptului de a obține executarea silita, întinderea creanței etc. În 2011, contestația la executare a fost respinsă ca nefondată, reținând-se caracterul legal al executării silite întreprinse de către societatea italiană, precum şi al somaţiei
Administraţia locală a cerut eşalonarea sumelor
În fata iminentei plății, reprezentanții debitorului au apelat la prevederile O.G. nr.22 / 2002, solicitând acordarea unui termen de gratie, respectiv eșalonarea la plata a creanței executate silit. În 2012, s-a dispus plata esalonată pe o perioada de 15 ani a creanței rezultate din lucrările de infrastructura executate la Proiectul Faleza Nord pana la data de 30.11.2010.
Primăria Constanța ar putea plăti către S.C. House 3000 Real Estate Investment o căruţă cu bani
Prin urmare, S.C. House 3000 Real Estate Investment, firma care a absorbit Fin.Co.Ge.Ro Spa Catania, cere plata tuturor dobânzilor aferente unor debite izvorâte din stadiile nr.1 — 5 de execuție a lucrărilor de urbanizare publica din Zona Faleza Nord. În noiembrie 2019, Tribunalul i-a dat câştig de cauză firmei italiene, căreia trebuie să-i plătească peste 960.000 lei. Pe 14 iulie, Primăria Constanţa a formulat recurs, la Curtea de Apel iar joi, 15 octombrie, magistrații se vor pronunța definitiv.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News