Mii de profesori care au promovat examenele de titularizare sunt menținuți, forțat, pe statut de suplinitor
Mii de profesori care au promovat examenele de titularizare sunt menținuți, forțat, pe statut de suplinitor
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestAtunci când vorbim de cadrele didactice, mulÈ›i zic că e floare la ureche să stai câteva ore la catedră, să predai o lecÈ›ie pe care o È™tii ca pe „Tatăl nostru“ însă, în realitate, lucrurile nu stau deloc aÈ™a. Ceea ce este mai puÈ›in cunoscut È™i reprezintă latura mai întunecată a învățământului este faptul că, dacă vor să îÈ™i păstreze locul de muncă, cadrele didactice sunt nevoite să susÈ›ină un examen de titularizare înainte de începerea fiecărui nou an È™colar, riscând astfel să nu atingă o notă de trecere, chiar dacă anul anterior au trecut cu brio examenul. Până în 2019, cine lua examenul de titularizare, era sigur pe post, de câÈ›iva ani încoace lucrurile s-au schimbat. Profesorii încearcă să tragă un semnal de alarmă È™i cer ca ocuparea locurilor de titulari să se realizeze exact cum s-au ocupat până în anul 2019, în baza legii 253 din legea 1/2011, mai exact printr-un singur examen.
memoriul transmis de un profesor din Constanța ministrului Educației, Ligia Deca
În contextual adoptării È™i publicării Legii nr. 198/2023 È™i a Metodologiei - cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul È™colar 2024—2025, aprobată prin Ordinul nr. 6.877/2023, cadrele didactice din învățământul preuniversitar angajate la acest moment cu contract individual de muncă pe viabilitatea postului îÈ™i manifestă interesul È™i îngrijorarea față de prevederile celor două acte normative care au rămas neschimbate în raport cu Legea învățământului preuniversitar nr. 1/2011, în legătură cu repartizarea, în È™edință publică organizată de inspectoratul È™colar judeÈ›ean, a acestei categorii de cadre didactice, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt deja angajate.
Repartizarea se face doar dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) È™i are viabilitate, cu atât mai mult cu cât acele posturi au fost ocupate prin ,,concurs naÈ›ional unic organizat de DJIP/DMBIP”, condiÈ›ie esenÈ›ială prevăzută È™i de Legea nr. 1/2011, dar È™i de actuala Lege a învățământului nr. 198/2023 la art. 177 alin. (1).
Au promovat examenul de titularizare, dar sunt... suplinitori
În acest context, în lipsa unui cadru legislativ clar definit în raport cu prevederile Legii nr. 53/2003, care stabileÈ™te că încadrarea salariaÈ›ilor la instituÈ›iile È™i autoritățile publice È™i alte unități bugetare se face numai prin concurs sau examen, cu persoana declarată ,,admisă” pentru respectivul post, iar conform prevederilor art. 12 alin. (1) din acelaÈ™i act normativ ,,contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată”, cadrele didactice solicită Ministerului EducaÈ›iei instituirea, în regim de urgență, a unor reguli necesare, suficiente È™i posibile care să conducă la o cât mai mare stabilitate È™i eficiență legislativă. Această necesitate vine din situaÈ›ia reală actuală în care se află un număr de cadrele didactice de ordinul zecilor de mii angajate cu contract individual de muncă pe viabilitatea postului, inclusiv din ConstanÈ›a, care au promovat È™i examenele de definitivare în profesia didactică È™i cărora le este menÈ›inut forÈ›at È™i în afara cadrului legal prevăzut de Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, statutul de suplinitor, deÈ™i au îndeplinit condiÈ›iile de titularizare în sistem prin promovarea concursului naÈ›ional de ocupare a posturilor vacante din învățământul preuniversitar cu nota peste 7 (È™apte).
o nouă adresă transmisă ministrului Deca
În argumentarea celor mai sus menÈ›ionate, profesorii susÈ›in că, ”în loc ca un cadru didactic calificat, care a dovedit cu succes proba cunoÈ™tinÈ›elor sale la susÈ›inerea concursului unic de ocupare a posturilor/catedrelor vacante, să se găsească temporar în această situaÈ›ie, asemenea unui ,,virus”, angajarea pe ,,viabilitatea postului” se răspândeÈ™te È™i infectează anual părÈ›i tot mai mari din sistemul de învățământ. De la câteva mii de cadre didactice angajate cu contracte individuale de muncă pe viabilitatea postului în anul 2019, s-a ajuns la un număr de ordinul zecilor de mii în anul 2024 È™i, fără o intervenÈ›ie legislativă, numărul actual nu poate decât să crească de la an la an. atragem atenÈ›ia că aceste posturi/catedre vacante, deÈ™i viabile în practică, ele sunt scoase la concursul unic de ocupare a posturilor/catedrelor vacante, pe perioadă determinată ceea ce îngreunează posibilitatea cadrului didactic de a se titulariza în sistemul de învățământ preuniversitar. De altfel, consideră cadrele didactice, că posturile scoase la concursul unic de ocupare a posturilor/catedrelor vacante pe perioadă determinată trebuie să se regăsească într-o situaÈ›ie excepÈ›ională pentru a justifica perioada determinată È™i pentru a se apropia mai mult de prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare, în care se precizează că ,,prin excepÈ›ie, contractul individual de muncă se poate încheia È™i pe durata determinată, în condiÈ›iile expres prevăzute de lege.
An de an, acelaÈ™i examen: „Efectiv, nu mai putem ca vară de vară să mergem la examen“
Toată situaÈ›ia a fost relatată de un profesor din ConstanÈ›a, care ne-a explicat, sub protecÈ›ia anonimatului, despre neregulile È™i nedreptățile la care sunt supuÈ™i. Cadrul didactic a relatat, pentru Replica, faptul că în ciuda promovării examenului, anul viitor trebuie să-l susÈ›ină, din nou... È™i următorul an, la fel. „Timpul este scurt, deoarece deja ne depunem iarăși dosarele pentru examenul de titularizare pe care îl dăm an de an. Îl promovam doar că să obÈ›inem un contract pe perioada de viabilitate a postului, È™i nu pe perioada nedeterminată. Acest tip de contract nu este prevăzut de codul muncii, iar în caz de restrângere, titularii au prioritate în alegerea posturilor la alte È™coli, pe când noi suntem primii care plecăm. Și multe alte dezavantaje. Până în 2019, toÈ›i au fost titularizaÈ›i în baza unui singur examen de titularizare. Din 2019 până în prezent, conform datelor EduPedu, suntem 50.000 de cadre didactice cu contract de munca pe perioadă determinată (în Revisal aÈ™a se încheie, că altfel nu au cum, nefiind prevăzut de codul muncii contractul de muncă pe viabilitatea postului) din totalul de 150.000 de cadre didactice la nivel naÈ›ional. Efectiv, nu mai putem ca vară de vară să mergem la examen. Nu este posibil după ce ai promovat un examen, la anul sa-l dai iarăși pe acelaÈ™i”, a relatat cadrul didactic, pe bună dreptate, revoltat.
Dacă te-ai titularizat acum 10 ani, ai prioritate chiar dacă ai obținut nota 5
Aceasta a mai relatat È™i faptul că cei care tocmai ce au ieÈ™it de pe băncile È™colii sunt din start ghinioniÈ™ti. Potrivit noii legi, în cazul unei restrângeri de activitate, au prioritate cei care s-au titularizat înainte de anul 2019, când s-a implementat noua procedură... chiar dacă a trecut examenul cu nota 5. „Sunt încadrat pe viabilitatea postului cu nota 9 la titularizare. Un alt coleg, titularizat cu mai mulÈ›i ani în urmă cu nota 5, va avea prioritate la completare în cazul unei restrângeri de activitate. Cum vi se pare acest lucru? Eu cred că ministerul ne face o mare nedreptate. Nu putem accepta aÈ™a ceva!”, a subliniat profesorul.
Nimeni nu îi aude
Solicitări au fost trimise peste tot, inclusiv la Ministerul EducaÈ›iei, premierului Marcel Ciolacu, chiar È™i Secretarului de Stat, Ionel Florian Lixandru. Nimeni nu vede, nimeni nu aude... toată lumea închide ochii.
adresă transmisă secretarului de stat Ionel Florian Lixandru
Răspuns au primit doar de la Ministerul EducaÈ›iei, însă total pe lângă subiect. „Angajarea pe perioadă de viabilitate a postului a devenit, dintr-o soluÈ›ie de conjunctură, o practică la scară largă. În loc ca un cadru didactic calificat, care a dovedit cu succes proba cunoÈ™tinÈ›elor sale la susÈ›inerea concursului unic de ocupare a posturilor/catedrelor vacante, să se găsească temporar în această situaÈ›ie, asemenea unui ,,virus”, angajarea pe ,,viabilitatea postului” se răspândeÈ™te È™i infectează anual părÈ›i tot mai mari din sistemul de învățământ. De la câteva mii de cadre didactice angajate cu contracte individuale de muncă pe viabilitatea postului în anul 2019, s-a ajuns la un număr de ordinul zecilor de mii în anul 2024 È™i, fără o intervenÈ›ie legislativă, numărul actual nu poate decât să crească de la an la an”, este un fragment din adresa trimisă Ministerului EducaÈ›iei.
adresă transmisă premierului Marcel Ciolacu
AjunÈ™i în pragul disperării, profesorii solicită emiterea unor soluÈ›ii care să È›ină cont de toate cele expuse mai sus È™i care să facă parte dintr-un act normativ care poate fi pus în aplicare imediat, înainte de parcurgerea în integralitate a calendarului naÈ›ional de mobilitate a cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe viabilitatea postului.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News