Numărul navigatorilor, în scădere din cauza promovabilităţii reduse la BAC!
Numărul navigatorilor, în scădere din cauza promovabilităţii reduse la BAC!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestVoi ce credeţi?
Voi ce credeţi?
Numărul studenţilor care se înscriu la Universitatea Maritimă Constanţa precum şi la Academia Navală “Mircea cel Bătrân” este în scădere din cauza promovabilităţii tot mai reduse la examenul de bacalaureat. Este concluzia lui Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
“Pe baza numărului mare de absolvenţi de liceu îşi făceau socotelile şi cei de la Universitatea şi de la Academia Navală, însă cred eu că având o promovare mai bună a navigatorilor români, a acestei meserii, a acestui sistem de lucru la nivel internaţional, se pot atinge parametri anilor trecuţi probabil undeva între 500-600 de candidaţi pe an.
Având în vedere şi faptul că piaţa shippingului are nevoie de ofiţeri cred eu că asta este un lucru bun şi studenţii ar trebui să fie încurajaţi un pic pentru a depăşi acea perioadă de cadeţie şi pentru a-şi prelua locul în flota mondială şi a ocupa acele locuri libere vacante din shippingul mondial. Vorbim de peste 20.000 de locuri de ofiţeri la această oră.
Ştim foarte bine că Europa are aproximativ 200.000 de navigatori activi pe navele maritime, din 1.600.000 cât sunt în total ceea ce este foarte puţin, având în vedere faptul că armatorii europeni deţin circa 50 – 55% din tonajul mondial. Undeva lucrurile sunt puţin fără un balans corect, capacitatea de tonaj şi cu numărul locurilor de muncă pentru navigatori este o diferenţă substanţială.”, a declarat pentru Replica de Constanţa, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.
Cariera de navigator a fost şi a rămas până în prezent preferată de mulţi dintre cei care ies de pe băncile liceului. Conform liderului SLN Adrian Mihălcioiu, odată cu evoluţia tehnologiei cariera de navigator nu mai este una permanentă, de o viaţă, aceştia având posibilitatea să se retragă în zece, douăzeci de ani.
“În mai multe rânduri noi spunem că încă meseria de navigator este una care îţi poate oferi un trai decent acasă, ţie şi familiei, şi pentru asta cred eu că se merită sau există un interes majopr în a-ţi desăvârşi o carieră în domeniul maritim. Nu se ştie pentru cât timp, într-adevăr. Dacă mai vorbim acum despre o viaţă pe mare... este mai greu să spunem asta. Acum, odată cu tehnologia avansată, nu mai este un termen atât de îndelungat de a da o carieră pentru un navigator.”, a adăugat acesta.
Cadeţia, perioada nefastă a navigatorilor mai puţin norocoşi: “Sunt companii care practic utilizează studenţii ca pe o ‘carne de tun’ ”
Navigatorii constănţeni nu sunt mulţumiţi de ceea ce li se oferă şi cum li se oferă. Vorbim acum despre condiţiile în care sunt nevoiţi să plece pentru a-şi efectua cadeţia, asta doar dacă au norocul să obţină şi această şansă. O parte dintre cadeţii români trăiesc uneori drame la bordul navelor. Spunem asta pentru că de cele mai multe ori sunt plătiţi slab, sau chiar deloc. Totodată, la bagajul de experienţă neplăcută se adaugă şi condiţiile şi felul în care sunt trataţi atunci când ajung pentru prima dată la bordul unei nave.
“Cel puţin doi ani de zile îi trebuie unui student care termină şcoala să poată să termine acea perioadă de cadeţie şi să îşi găsească un loc de muncă. Acesta este un termen optimist pentru că sunt şi oameni care încearcă de 4 sau 5 ani să îşi găsească un loc de muncă şi sunt şi mulţi care au terminat şi cadeţia însă nu au putut fi pe un vas ca ofiţer. Lucrurile trebuiesc văzute şi din alt unghi. Acolo unde îţi faci cadeţia, să şi rămâi pe mai departe.
Recomand să păstreze compania acolo unde se poate păstra compania. Mai sunt şi companii care practic utilizează studenţii ca pe o carne de tun. Nu sunt plătiţi deloc pentru munca pe care o fac la bord, ba mai mult, şi condiţiile la bord sunt total inadecvate şi le de multe ori viaţa în pericol. Mai mult decât6 atât mai dau şi bani pentru a face acest stagiu de cadeţie, ceea ce este împotriva legii.
Mie mi se pare că aici autorităţile ar trebuie să intervină, împreună să reuşim să vorbim să deschidem dialogul către ţările care au o flotă maritimă şi care ar putea să găzduiască şi cadeţi români, bineînţeles şi cu o susţinere din partea statului nostru pentru că acum vorbim de cadeţi, de studenţi, care practic peste 90% dintre ei îşi suportă singuri şi şcolarizarea şi perioada cadeţiei.”, a declarat liderul SLN pentru Replica de Constanţa.
Reamintim că numeroşi navigatori, în special ofiţeri de punte, susţin că în primăvară găsesc foarte greu agenţii de crewing care să-i ia în voiaj. Unii sunt acasă de şase lunii, alţii de mai bine de un an. În acest context încep să apară escrocii, care îi păcălesc pe navigatori, promitându-le slujbe bănoase, dar numai dacă plătesc nişte „comisioane”. Un ofiţer off shore a fost păgubit, într-o astfel de fraudă cu aproape 6.000 de euro!
Citeşte şi: Navigatorii, vizaţi de ESCROCI! Ofiţer off-shore ţepuit cu 6.000 de euro!
Paula SOLOMON
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News