REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.2° ConstanÈ›a Sâm., 4 Mai 2024
Anul XX Nr. 6719
16.2° ConstanÈ›a Sâmbătă, 4 Mai 2024 Anul XX Nr. 6719
 

Săptămână de foc în energie: ANRE decide soarta taxei de 2% pe cifra de afaceri şi preţurile reglementate pentru populaţie

Săptămână de foc în energie: ANRE decide soarta taxei de 2% pe cifra de afaceri şi preţurile reglementate pentru populaţie

Replica API 25 februarie 2019 | 00:00 257

Comitetul de Reglementare al Autorităţii de Reglementare în Energie (ANRE) va aproba în această săptămână modul de calcul al taxei de 2% pe cifra anuală de afaceri a companiilor din energie şi preţurile reglementate pentru consumatorii casnici pentru perioada 1 martie-31 decembrie 2019.

Comitetul de Reglementare se va întruni mai întâi luni, pentru a decide asupra contribuţiei de 2%, potrivit unor surse din piaţă. OUG 114 prevede că toate companiile licenţiate de ANRE vor fi obligate să plătească o contribuţie de 2% aplicată cifrei de afaceri din anul precedent din activitatea licenţiată.

Companiile ar fi trebuit să trimită cifrele de afaceri estimate până la data de 20 februarie,dar ANRE a dat un comunicat în care a anunţat că acest termen de prorogă, fără a a avansa o nouă dată.

Autoritatea trebuie să elaboreze legislaţia secundară pentru această taxă care apare în OUG. Această contribuţie exista şi înainte, dar era de doar 0,1% din cifra de afaceri. Creşterea la 2% a băgat în fibrilaţii mai ales furnizorii şi traderii de electricitate şi gaz pentru că, aşa cum s-a înţeles iniţial, se aplică pe tot lanţul producător-distribuitor-furnizor (furnizori) sau trader (traderi), şi totul se închide în preţul final cu care producătorul/traderul vinde marfa. Astfel, în preţul final taxa ar fi ajuns la peste 6%, ceea ce trimite furnizorii, mai ales cei mici, direct în faliment.

ANRE a elaborat un proiect de ordin, aflat în dezbatere publică, prin care se specifică faptul că taxa se aplică doar pe marjă, iar luni Comitetul de Reglementare va deide dacă aceasta va fi forma finală. Nu este obligatoriu ca lucrurile să rămână aşa, însă.

Recent, ANRE a publicat proiecte de ordine prin care tarifele de distribuţie a energiei electrice vor creşte totuşi de la 1 martie pentru toţi distribuitorii, cu circa 2,37% în medie. Cauza: taxa de 2% pe cifra de afaceri, introdusă de OUG 114, despre care oficialii au spus că se prorogă cel puţin un an, a fost recunoscută drept cost, şi va fi introdusă în tarife.

Odată decis cum se va aplica în final taxa de 2%, Comitetul de Reglementare se va întruni miercuri pentru a stabili preţurile reglementate la care cei patru furnizori de ultimă instanţă obligaţi (FUI), Enel, Electrica, E.On şi CEZ vor vinde energiia electrică celor circa şapte milioane de clienţi casnici.

Cel mai probabil, preţurile finale vor rămâne neschimbate, aşa cum aţi aflat deja din acest text:

Reglementarea preţurilor finale ar putea fi mai complicată dacă în final, din Comitetul de Reglementare al ANRE ar ieşi o taxa de 2% aplicată la tot, nu doar la marja furnizorului. În acest caz, ar trebuie refăcute toate calculele, iar cei care vor avea de pierdut vor fi producătorii. Ideea OUG 114 este plafonarea preţurilor actuale, or dacă taxa de 2% se aplică pe toate componentele din factura FUI, preţul final ar creşte, şi trebuie "tăiat" din nou de undeva.

Preţurile finale reglementate pentru populaţie vor avea, în acest an, două componente la nivelul preţului de achiziţie al energiei, din care se face un coş, la care se adaugă tarifele de transport, sistem, distribuţie, costul de furnizare, contribuţia de cogenerare, certificatele verzi, acciza şi TVA. Acele două componente sunt preţul din contractele bilaterale deja semnate de FUI pentru achiziţia de energie pentru acest an, aferent cantităţilor deja contractate şi preţul reglementat impus de ANRE de la care FUI vor cumpăra restul energiei, de la Hidroelectrica, Nuclearelectrica, CET-uri şi, cel mai probabil, Petrom şi Romgaz, care vor primi şi ele preţuri şi cantităţi obligatorii pentru piaţa reglementată.

ECONOMICA.net

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272