REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Vin., 3 Mai 2024
Anul XX Nr. 6718
11.4° Constanța Vineri, 3 Mai 2024 Anul XX Nr. 6718
 

Scafandrii Ispas si Zarafu au disparut din epava navei Medy

Scafandrii Ispas si Zarafu au disparut din epava navei Medy

Replica API 7 decembrie 2010 | 00:00 150

Dupa ce Marina Militara a inspectat zona,

Dupa ce Marina Militara a inspectat zona,

Indiferent care va fi verdictul instanţei ori a procurorilor în dosarul epavei Medy, un singur lucru este clar: va mai dura până când trupurile scafandrilor dispăruţi în data de 9 septembrie vor fi recuperate. Pe de o parte, familia lui Cătălin Ispas se luptă în instanţă cu angajatorul - firma Hunter's a lui Jorj Unciuleanu, pentru a demonstra că se face vinovat de ucidere din culpă -, iar totodată familiile îndoliate acuză autorităţile că nu s-au implicat suficient în căutarea scafandrilor dispăruţi, în zilele când încă se spera că cei doi tineri mai sunt în viaţă. Pe de altă parte, Armata a efectuat o inspecţie la epava Medy, însă rezultatul intervenţiei nu a fost comunicat. Singura declaraţie a fost că epava a fost inspectată în proporţie de aproape 100%, dar nu au fost găsiţi cei doi scafandri, şi cam atât. În acest timp, familiile şi prietenii scafandrilor protestau că nu sunt acceptaţi la bordul navei militare, în timp ce Jorj Unciuleanu - da.

Aşadar, oficial nu au fost comunicate foarte multe date ca urmare a inspecţiei Marinei Militare la epava navei Medy. Neoficial însă, surse din cadrul Căpităniei Zonale au precizat că Armata a întocmit un document, dar nu poate fi pus la dispoziţia presei ori a rudelor scafandrilor dispăruţi, întrucât are un caracter secret. Potrivit surselor noastre, documentul arată că între filmările efectuate de Agenţia Română de Salvare a Vieţilor Omeneşti pe Mare (ARSVOM) la epavă, dinainte de scufundarea efectuată de angajaţii firmei Hunter's, şi cele ulterioare, ale Marinei Militare, există o diferenţă. Nu ne referim la data la care au fost efectuate scufundările, ci la faptul că, înainte ca Ispas şi Zarafu să se scufunde la epavă, înregistrările ARSVOM arată că barca de salvare a navei Medy era prinsă bine de corpul acestei nave. Ulterior dispariţiei celor doi scafandri, când reprezentanţii Armatei au filmat epava, a reieşit din imagini că barca de salvare era mişcată de la poziţia iniţială, fiind desprinsă dintr-o legătură. De menţionat că legăturile unei bărci de salvare sunt extrem de complexe şi greu de desfăcut. De unde, au concluzionat sursele noastre - bazându-se pe datele puse pe hârtie de Armată -, există varianta ca cei doi scafandri să fi fost loviţi cu putere de barcă, după ce au reuşit să o desprindă dintr-unul din cele două dispozitive de prindere. "Probabil trupurile celor doi vor apărea la un moment dat la suprafaţă, după ce se va încălzi vremea", se mai speculează.

Scafandrii Marinei Militare au intrat în sala maşini

Tot potrivit surselor noastre, varianta ca cei doi scafandri să fi fost prinşi în epavă nu prea stă în picioare. Asta pentru că scafandrii Marinei Militare au cercetat aproape 100% din compartimentele epavei, dar nu au găsit nimic, nici măcar în sala maşini. "O singură porţiune - partea pe care s-a culcat nava, nu a putut fi verificată, fiind plină cu mâl. În rest, s-a intrat şi în sala maşini, unde scafandrii s-au chinuit jumătate de zi să aranjeze paleţi şi butoaie şi ce mai era răvăşit acolo, pentru a-şi face loc. După jumătate de zi, au concluzionat că nu e nimic acolo, că nu are rost să mai caute în sala maşini"; susţin sursele noastre, care precizează că intrarea în respectivul compartiment s-a făcut prin coşul navei.

Singurul colţişor necercetat din epavă - cabina încuiată a comandantului

Singura parte a navei, în afară de peretele plin cu mâl, care nu a fost cercetată - spun sursele noastre -, este cabina comandantului navei. Motivul: salonul respectiv este încuiat. Mai departe, încă de vineri, firma Aras, care a fost desemnată de asiguratorul navei să scoată combustibilul din epavă, s-a poziţionat în largul mării. Reprezentanţii companiei turceşti Aras au început deja să se scufunde la epavă, dar, au transmis aceştia autorităţilor portuare române, vizibilitatea este zero. Se va încerca intervenirea în navă, pentru scoaterea combustibilului în măsura în care se va mai limpezi marea.

Patru italieni şi-au încercat norocul la Medy şi au renunţat

Cât priveşte intervenţiile de căutare a scafandrilor dispăruţi - efectuate pe ipoteza că ei sunt prinşi în mare, reamintim că, în luna octombrie, cotidianul "Replica" de Constanţa semnala faptul că "o navă dă târcoale" zonei unde s-a scufundat nava Medy. Informaţia a fost confirmată abia acum, de reprezentanţi ai autorităţilor portuare: "Au fost patru italieni care au aflat de tragedie şi au vrut să-şi încerce norocul. Tot aşa, fără aviz, la fel cum a ieşit în larg şi Jorj Unciuleanu cu cei doi scafandri care nu au mai ieşit la suprafaţă. Italienii au coborât chiar 15 metri în adâncuri, după care au revenit la suprafaţă. Şi-au dat seama că este periculos şi ne-au informat şi pe noi că nu mai întreprind nimic. La concluzia că este prea periculos să caute ceva în mare, la epava Medy, au ajuns şi reprezentanţii firmei Shark. De aceea nu au mai intervenit, deşi anunţaseră că intenţionează să dea o mână de ajutor". Reamintim că, pe 9 septembrie a.c., angajaţi ai firmei Hunter's s-au deplasat în zona în care pe 1 septembrie s-a scufundat nava Medy, pentru a filma epava. Doi dintre scafandri - Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas nu au mai apărut la suprafaţă. Cristian Zarafu fusese angajat în urmă cu 4 ani la ARSVOM, iar Cătălin Ispas era angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Dobrogea".

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272