REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.7° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
13.7° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Se elimină criteriul promovabilității, la școlile de șoferi. Ce spun INSTRUCTORII AUTO!

Se elimină criteriul promovabilității, la școlile de șoferi. Ce spun INSTRUCTORII AUTO!

Replica API 26 aprilie 2021 | 23:08 4933

Ministerul Transporturilor renunţă să mai condiţioneze autorizarea şcolilor de şoferi pentru obţinerea unui procent minim de promovabilitate în rândul cursanţilor. Această condiţie oricum nu a fost aplicată până în prezent, deoarece normele de aplicare au fost amânate ani de zile. Cu alte cuvinte, Ordinul 733/2013 nu ar mai intra în vigoare pentru că… oricum a tot fost amânat. Însă, în ceea ce privesc școlile de șoferi, sunt acestea oare ușurate de ridicarea acestei condiționări? În rândurile de mai jos puteți citi și ce părere au reprezentanții unei școli de șoferi din municipiul Constanța.

Ce prevede ordinul?

Ordinul 733/2013 a fost emis în mandatul ministrului Relu Fenechiu pentru a elimina din piaţă şcolile de şoferi „de apartament”, despre care responsabilii din ministerul de resort spuneau pe atunci că nu asigură o pregătire corespunzătoare. Ordinul stabilea că şcolile de şoferi care nu obţin în primul an de la autorizare minimum 40% promovabilitate, respectiv 50% în următorul an, îşi pierd licenţa. „ART 10. În vederea creşterii calităţii actului de pregătire al cursanţilor în vederea obţinerii permisului de conducere, […] procentul minim de promovabilitate al şcolilor de conducători auto va fi de 50%, corelat cu o scădere cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire; scăderea cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire nu se aplică cursanţilor care efectuează pregătirea în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoria B”, se arată în Ordinul 733/2013 publicat în MO 267 din 13 mai 2013.

Ministerul s-a răzgândit între timp

După intrarea în vigoare a ordinului au urmat zeci de procese cu instructorii auto pe care ministerul le-a câştigat, iar mai apoi s-a adus în discuție faptul că timp doi ani ordinul ar trebui să fie amânat pentru ca şcolile de şoferi şi Direcţia Regim Permise şi Înmatriculări (DRPCIV) să se poată pregăti. Iată că în prezent, Ministerul Transporturilor s-a răzgândit şi, fără a motiva suficient, a propus „eliminarea condiţionării menţinerii valabilităţii autorizaţiei unei şcoli de conducători auto de îndeplinirea unui procent minim de promovabilitate, condiţionare care până în prezent nu a fost aplicată, urmare a amânării succesive a prevederilor normelor care stabilesc acest fapt”. Precizarea se regăseşte în nota unui proiect ce s-a aflat în dezbatere publică până la data de 19 aprilie.

Ministerul Transporturilor

Ce spune reprezentantul unei școli de șoferi din Constanța despre acest ordin

Reprezentantul școlii de șoferi Răcăreanu, Gabriel Răcăreanu, a declarat pentru Replica de Constanța că există metode mult mai eficiente pentru îmbunătățirea traficului și crearea de noi șoferi responsabili, iar acest procentaj impus nu aducea musai un efect benefic pentru șoferi și societate. „În primul rând, cine a dat de permis recent poate să confirme faptul că cerințele la examen sunt extrem de ridicate și că numai cu o pregătire temeinică poți obține permisul de conducere. Nu vorbim aici de cazurile de la Suceava, Pitești sau altele asemănătoare care nu fac deloc cinste SRPCIV dar care ne fac să punem la îndoială obiectivitatea examinatorilor. În opinia mea, măsură această poate fi una valida numai dacă este implementată în combinație cu o serie de măsuri care vor duce la îmbunătățirea calității traficului la nivel național”, ne-a declarat Gabriel Răcăreanu.

Penalizări mari pentru greșeli minore

„Grilă de examinare pentru proba practică prevede punctaje penalizatoare foarte mari pentru greșeli minore care nu țin neapărat de siguranță traficului. De exemplu, o oprire de motor se sancționează cu 5 puncte, dacă elevului în timpul manevrei i se stinge semnalizarea și din cauza emoțiilor uită să o repună mai primește 6 puncte. Este foarte ușor să strângi 21 de puncte în aproximativ 25 de minute, cât durează acum această proba în condiții normale. Ar trebui că elevul să conducă foarte aproape de perfecțiune”

În al doilea rând, capacitatea de concentrare și de gestionare a emoțiilor din timpul examenului reprezintă o altă problemă. Nu de puține ori am avut candidați foarte pregătiți din punct de vedere al aptitudinilor, dar care nu au reușit să-și stăpânească emoțiile din timpul examenului, motiv pentru care au picat. Nu mi se pare echitabil că școală de șoferi să fie trasă la răspundere pentru o astfel de situație. (…)”, a mai spus reprezentantul școlii de șoferi.

Procentajul punea presiune pe școlile de șoferi

„Nu în ultimul rând, un astfel de procentaj impus nu face altceva decât să pună o și mai mare presiune pe școlile de șoferi, inutilă din punctul meu de vedere. Pentru a putea rezistă într un mediu concurențial și pentru a fi căutat în acest domeniu trebuie să prestezi un serviciu de calitate. Dacă nu faci asta, vei dispărea în mod natural de pe piață. Procentajul poate produce efecte grave precum apariția unor discriminări în sensul că școlile ar putea ajunge să refuze colaborarea cu anumite persoane cu mai puțină “școală” sau cu aptitudini mai scăzute tocmai de teamă că aceștia ar putea să le afecteze negativ procentajul” , a adăugat acesta.

Toleranță zero pentru navigatori?

Termenul limitat pentru finalizarea pregătirii și susținerea examenelor punea anumite categorii de persoane în dificultate. De exemplu, au fost cazuri în care navigatorii ajungeau să reia școala din cauza acestei limitări. „Nu pot să nu aduc în discuție o altă condiție impusă odată cu implementarea procentajului, respectiv cea referitoare la termenul foarte limitat pentru finalizarea pregătirii. Putem spune că această condiție nu a adus produs absolut niciun efect benefic. Există foarte multe persoane cu probleme reale, pe care nu le puteau prevedea la momentul începerii instruirii care se pot află în situația în care depășesc termenele. Dau aici exemplul persoanelor care lucrează în străinătate, voiajorilor, persoanelor care suferă diferite afecțiuni medicale și care au nevoie de o perioada îndelungată de repaus. Din cauza faptului că ordinul nu prevede excepții de la termenul impus, aceste persoane se află în nefericitul scenariu în care trebuie să înceapă totul de la 0.

Pentru a concluziona, sunt de părere că există metode mult mai eficiente pentru îmbunătățirea traficului și crearea de noi șoferi responsabili, iar acest procentaj impus nu ar aduce niciun efect benefic pentru șoferi și societate”, a conchis Gabriel Răcăreanu.

Diana BERECHET

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102