rss

Anul XVI Nr. 3830 (3881), 3 iunie
Categorii
CLICK AICI pentru varianta WEB

Directorul Colegiului 'Mircea cel Bătrân': 'Și noi avem probleme financiare'

SECRETELE 'ȘCOLII – PEPINIERĂ DE OLIMPICI' din Constanța. INTERVIU cu prof. Vasile Nicoară: 'Nu se mai poate cu o lege a Educației cârpită!'

Colegiul Național „Mircea cel Bâtrân”, o unitate școlară de tradiție din Constanța, se numără printre cele mai bune licee din țară. O spun statisticele și clasamentele oficiale și neoficiale, care plasează colegiul din Constanța în top, în primele trei licee pe țară, atât în ceea ce privește promovabilitatea la Bacalaureat (de 100% în anul școlar 2017 - 2018), ultima medie de admitere (media 9,85 la admiterea din 2018) sau numărul de medalii obținute la concursurile și olimpiadele naționale și internaționale (de ordinul sutelor!). Într-un interviu acordat pentru „Replica de Constanța”, prof. dr. Vasile Nicoară, care se află de peste 15 ani la cârma instituției de învățământ, în funcția de director, vorbește despre ingredientele necesare pentru a asigura calitatea în educație, despre cât de ancorată trebuie să fie școala în realitate, pentru a pregăti viitori adulți de valoare, despre ce ar trebui să însemne reforma în sistemul de învățământ, dar și despre problemele financiare, care nu au ocolit colegiul.

Reporter: Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” Constanța este un liceu de elită, despre care se vorbește ca fiind o „pepinieră de olimpici”. Care este formula succesului?

Vasile Nicoară: Nu este o formulă a succesului, ci există niște condiții și premise. Unele au o importanță mai mare, altele mai mică, nu pot să fac o ierarhizare. Plec de la faptul că vorbim despre o școală veche, ceea ce înseamnă tradiție. A fost primul gimnaziu, înainte de debutul secolului XX, a fost primul liceu teoretic al Constanței.

Constanța a fost un oraș mic, a cărui dezvoltare a explodat, urban și economic, imediat după începerea lucrărilor la Portul Constanța, adică după 1895 și era nevoie de școli. Asta a fost o premisă. În perioada interbelică, dacă aveai opt clase erai un om școlit. Cine făcea și liceul, care era precum o facultate din zilele noastre - și mă refer la universitățile bune, nu la cele de unde iei diploma ca de la chioșc și nu vreau să dau nume. Având un debușeu social, economic și un statut cultural extraordinar, un absolvent de liceu era foarte important, iar băieții care au terminat liceul în perioada interbelică – căci era liceu de băieți - au ocupat poziții importante în oraș, în țară, în lume. Așa s-a creat tradiția de valoare. Ulterior, în anii 1936 – 1938 au fost niște evenimente deosebite. În 1936, Liceul „Mircea cel Bătrân” a fost declarat liceu de elită, din clasa E. Era o recunoaștere. Apoi, am găsit dovezi că în 1938 s-a organizat aici un congres al profesorilor de științe exacte, de fizică și chimie din toate țările balcanice și că aveau în momentul acela unul din cele mai bune laboratoare de fizică-chimie din România. Asta demonstrează că au fost preocupări, că liceul făcea parte din eșantionul cel mai bun. Sigur că războiul și întâmplările istorice ulterioare au adus multe distrugeri, inclusiv în ceea ce privește aparatura, căci această clădire a fost rechiziționată de Armata Sovietică. Din 1944 până în 1958 aici a fost Comandamentul Militar Sovietic, iar liceul a fost mutat la Colegiul Național „Mihai Eminescu” de astăzi, în schimbul de după-amiază. În 1948, învățământul în România s-a mixtat, au apărut clasele de băieți și fete, dar chiar și așa o bună perioadă a mai fost diferențiat, astfel că erau clasele de fete de la „Eminescu”, care învățau de dimineață, iar clasele de băieți de la „Mircea cel Bătrân”, după-amiază.

Această tradiție a creat dinastii de elevi. Străbunicul, bunicul, tatăl și copilul au trecut prin acest liceu, avem multe situații de acest gen. Bineînțeles, fiecare cu aderența sa, cu ceea ce a reprezentat pentru el liceul acesta, atât emoțional, dar și educativ, cultural, științific.

Păstrând sistemul de referință al timpului, întotdeauna la Colegiul „Mircea cel Bătrân” s-a făcut școală bună. Că astăzi nu se învață cum se învăța atunci, este adevărat. Dar asta nu înseamnă că se învață mai prost, mai puțin sau mai mult. Atunci aveau abac pentru aritmetică. Acum calculează cu telefonul.

Trecând de anii comunismului, s-a menținut ștacheta ridicată a școlii și au fost generații de oameni realizați. De când, după Revoluție, admiterea în liceu se face în sistem computerizat, suntem favorizați. Pentru că pleci de la această premisă a calității asigurate și a tradiției valoroase, și chiar și a impactului mediatic. „Care e cel mai bun liceu?” „Mircea!”, atunci aici vor să vină cei mai buni elevi. Sau la Liceul „Ovidius”, căci și acesta este un liceu foarte bun, și ei sunt la fel de privilegiați din acest punct de vedere.

La Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” se face școală de 120 de ani. La acestea se adaugă și faptul că, în rândul personalului didactic s-a creat aceeași aspirație de a ajunge la școlile cele mai bune. Iar în timp s-au selectat și profesorii. Nu neapărat că toți profesorii de aici sunt primii în branșa lor, dar calitatea s-a impus, o dată cu experiența. Drept dovadă, pot spune, ca manager al liceului, că sunt dificultăți în asigura finanțarea salariilor. Pentru că finanțarea se face după o formulă, iar în cadrul colegiului, din 80 de cadre didactice avem 60 de de profesori gradul I, zece doctori, 55 de profesori cu gradație de merit. Sigur că toate acestea sunt adaosuri la salarii, consistente, pot să treacă de 50% din valoarea salariului de bază. Ceea ce este o dificultate, față de o altă unitate școlară, unde au mulți debutanți, mai puține gradații și mai puține doctorate. Am folosit acest exemplu ca un argument pentru a arăta că în cadrul Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” este o foarte bună titrare și o expertiză dovedită în timp a profesorilor. Dacă există aceste ingrediente, adică ai aluatul bun, ai cuptorul să coci cum trebuie, și produsul este de calitate.

Reporter: Sunteți director al colegiului de peste 15 ani. V-ați confruntat cu numeroase provocări...

Vasile Nicoară: Da, sunt din 2002. Pot spune că anii școlari seamănă unul cu celălalt, dar în fiecare an apar noi provocări. Pornind de la legislația care este mereu în schimbare și nu întotdeauna în bine. Când se clamează mai tare descentralizarea, simți cum se strânge șurubul taman invers decât este declarația. Dar sigur că, aici, în cadrul colegiului, vorbim despre o înțelepciune în a ne consulta. Cadrele didactice suntem egale, aici, și există, atât creat prin lege, cât și prin politețea și civilizația noastră ca oameni, un cadru democratic de a rezolva lucrurile. Nu toată lumea este mulțumită, în fiecare oră și pentru fiecare faptă, dar ajungem la acea masă critică pozitivă, care să ducă mai departe interesul școlii. Apoi, profesorii văzând exemplele dinaintea lor, care s-au atașat echipei, la timpul lor, văzând modelele cu reușite extraordinare, s-au integrat.

Se poate spune că este o „pepinieră de olimpici”, pentru că într-adevăr din loturile de olimpici ale județului, uneori peste jumătate dintre participanți sau chiar mai mulți sunt de la liceul nostru. Se explică, pe de o parte pentru că primim elevi de calitate, iar pentru că pe de altă parte se lucrează intens cu ei. Dar, de asemenea, există acest ethos al școlii, în care copiii încep din gimnaziu să-și formeze modele dintre elevi, dintre cei mai mari decât ei; îi văd și își doresc și ei să le calce pe urme. Am o grijă permanentă și deosebită să mediatizez rezultatele lor, în primul rând în școală, ca toți să ia cunoștință de ei și să-i vadă cu admirație. Și cei care se afirmă sunt încântați, e vanitatea umană, e munca lor, iar pe de altă parte, văd și ceilalți și astfel se mobilizează, de la o generație la cealaltă, și apar noi și noi generații de olimpici.

Reporter: Acordați o atenție deosebită dezvoltării de parteneriate cu instituții de la nivel național și internațional. Pe de altă parte, aveți numeroase recunoașteri la nivel internațional a performanțelor elevilor. Vorbiți-ne despre această deschidere a școlii spre „univers”.

Vasile Nicoară: Ca să folosesc un cuvând cu greutate și ca exprimare și în sine, sunt ENORM de multe parteneriate, de acțiuni. Este realitatea care ne impune să procedăm astfel, să ne dezvoltăm pe această latură. Și acum avem câteva breșe, unde copiii merg singuri și dezvoltă relații. De exemplu, pe Parlamentul European al tinerilor, pe formare și dezvoltare personală, noi încă nu avem bine elaborat un program consistent, dar vin ei cu ONG-uri, cu propriile demersuri. Și nu putem să îi refuzăm. Căci dacă te închizi și refuzi, ei își vor găsi în altă parte sprijinul, iar școala pierde.

De aceea, m-am preocupat pentru zilele de week-end mai mult decât pentru cele obișnuite, de școală. În timpul săptămânii, este orarul, este răspunderea fiecărui profesor pe disciplina lui. Dar sâmbăta, este școala fără catalog, fără absențe și prezența obligatorie, este școala pasionaților și este mult mai frumoasă. Nu are clopoțel să sune de ieșire, nici nu auzi „Am scăpat!”. La ora 17,00, sâmbătă, pe holurile școlii nu auzi „Am scăpat!”, ci „Abia am terminat” sau „Nici nu am terminat și a trebuit să plec”. S-a întâmplat să fie seri în care a trebuit portarul să îi dea afară pentru că era foarte târziu. Sâmbătă sunt cercurile, centrul de cercetări al elevilor prin Fundația Alumni.

Din păcate, în România, titulatura de Centrul de Excelență și metodolia în sine este aproape impracticabilă, căci nu se alocă finanțarea necesară. Doar titulatura. Când este să elaborăm niște regulamente, metodologii, știm să le facem până la ultimul cuvânt, să sune bine, doar că uităm să punem și banii pentru a avea resursele materiale. Practic, nu se acordă atenție performanței în învățământ și în societate, iar pentru o dezvoltare suplimentară față de școală nu există forme finanțate de stat. Există doar ”Școala după școală”, after school, dar aceasta nu asigură performanța. Chiar dacă mai apar prin ordine de ministru posibilități de a organiza niște ore de ansamblu sportiv, ansamblu artistic, când mergi la normare, sunt primele pe care chiar singur trebuie să renunți, dacă nu ți le taie, pentru că nu te încadrezi în buget. Asta ce înseamnă? Că trebuie o investiție mai mare în învățământ.

Revenind, sunt multe activități internaționale și nu aș vrea să neglijez, pentru că unele sunt de mare importanță și au creat și un halou în jurul liceului.

Sunt concursurile NASA, în 2004 au fost primele premii câștigate. Inițiativa profesorului Ion Băraru de atunci a prins roade, pentru că din anul următor deja au început tot mai mulți elevi să se intereseze de cele două tipuri de concursuri; au fost sute de elevi, și aproape toți profesorii compatibili cu specificul concursurilor, de la noi din școală sunt deja integrați în ceea ce înseamnă aceste concursuri. Sunt deja 150 de premii câștigate în toți acești ani.

Ne-am diversificat pe partea științifică, adaptându-ne curentului nou care vorbește știință, matematică, fizică, chimie, informatică, introducând deja la clasa a VI-a un opțional cu experimente științifice de laborator. Un opțional cu lucruri foarte simple în sine, dar cu mare valoare științifică, și care vin și crează baza de înțelegere a principiilor teoretice. Avem grupuri, cercuri de robotică, de megatronică, sunt copii care, poate, paradoxal pentru mulți, învață să șurubărească, să desfacă un aparat casnic, stricat, învechit, să vadă din ce este făcut. Le spune profesorul despre „aurul electronicii”, de cupru, să scoată sârma din bobină. Ei nu știu că nu e mare câștig sârma aceea, dar e important că îl determini să o treacă prin mână.

Avem laboratoarele de chimie, care sunt mai tot timpul ocupate. Nu e vorba despre o masă de elevi, sunt vreo 20 de elevi, dar în fiecare an vine o altă generație din urmă. Este precum râul care e mereu râu, dar are o altă apă. Avem niște colege profesoare excepționale, pe care le vedeți la școală inclusiv duminicile sau în zilele de concediu, vacanțe, făcând experimente de laborator cu elevii.

Am subliniat rolul limbilor străine și pentru aceasta am căutat tot ceea ce statul român poate asigura, ba chiar și în afara resurselor garantate de stat. Am introdus toate programele Ministerului Educației de Bacalaureat francofon, de diplomă germană și acolo unde nu există parteneriate, cum este cazul pe engleză, pentru că Marea Britanie nu este interesată să extindă cunoașterea limbii, am contactat British Council, Cambridge-ul, alte ONG-uri sau entități universitare care să ne ofere know-how-ul. Avem toate nivele de examinare Cambridge, cu Alianța Franceză am extins Centrul de Pregătire pe DALF/DELF.

Avem programele pentru Bacalaureatul american și acest program de pregătire în informatică, ECDL, lui i se alătură un program de bază ORACLE, pentru care am avut o colegă trimisă în SUA, la perfecționare. Academia CISCO, care e un fel de inginerie în domeniul informaticii. Pentru profesori au dezvoltat un curs de formare continuă pentru tehnologia informațională. Am făcut foarte multe parteneriate, directe sau multiple.

Suntem membrii fondatori ai Alianței Colegiilor Centenare din România și nu este doar un aspect formal, ci avem numeroase proiecte care asigură transferul de experiență, care asigură atragerea, implicarea în noi domenii și proiecte, noutăți științifice. Suntem și membri ai Asociației Europene a Profesorilor, un ONG profesional care militează pentru unitatea europeană. Organizația este cea mai veche, înființată în 1956 la Paris și prin intermediul acestei organizații am realizat o serie de proiecte, inclusiv pe ERASMUS, mai înainte pe Comenius, ceea ce a permis schimburi directe de profesori, de elevi. Am dezvoltat din aceste relații internaționale și naționale, apărute ca urmare a unor programe europene, și relații bilaterale. Anul trecut, de exemplu, am avut în vizită peste 80 de elevi și profesori din 14 unități din 12 țări la un concurs de creație literară. și anul acesta, tot la noi se va desfășura acest concurs, în aprilie 2019 și așteptăm tot același număr de concurenți. Este deja realizată rețeaua, suntem la a 16- a ediție a concursului. Am scos, anul trecut, un volum cu creațiilor premiate ale elevilor noștri. Ne-au suspicionat italienii, care după mine au o școală mai slăbuță, mai ales din punct de vedere disciplinar. Au zis că elevii noștri au câștigat un an, al doilea, al treilea, au venit să vadă ce se întâmplă, nu cumva le fac profesorii lucrările sau le cumpără din altă parte. Au venit, au asistat și la ore, le-am propus noi, pentru că nu era în specificul concursului. Pentru anul școlar 2018 – 2019, vom organiza să se asiste la cursuri în două zile. Au fost multe lucruri care i-au atras, de la rigurozitatea științifică, până la forma disciplinată în care lucrează elevii. I-au încântat nivelul de cunoaștere al limbilor, nivelul ridicat de informație științifică.

Pentru asta ne-am zbătut să aducem și profesori din alte țări care să lucreze aici. În momentul acesta, avem un profesor și un asistent voluntar din Germania, un profesor din Franța, și pentru câțiva copii vorbitori de limba turcă și de religie islamică, avem un profesor din Turcia. Ei dau și multiculturalitate, și diversitate, dar aduc și alte provocări, pentru că sunt întrebați: „La voi cum se face ora, cum se predă?”. Este deja un schimb util de experiență.

Am inițiat proiecte pentru a călca mai apăsat în UE, și suntem parte în programul „Rombul Dobrogean”, împreună cu frații bulgari. Este un program în care sunt incluse școli din Tulcea, Dobrici, Silistra și colegiul nostru. Acum suntem implicați într-un proiect pe fonduri transfrontaliere, cu Complexul Muzeal de Științe ale Naturii, cu Academia Navală „Mircea cel Bătrân” și muzeul din Kavarna pentru crearea unor observatoare astronomice pe care să le implementăm apoi în circuitul turistic și o parte din astronomii ghizi și profesori vor fi din elevii noștri.

Nu vreau să uit că o dimensiune extrem de importantă este cultura și identitatea națională. Am avut în vedere, pe lângă relația din țară și relații externe din spațiul românesc. Avem două licee din Chișinău cu care suntem înfrățiți, Liceul „Mircea cel Bătrân” Chișinău și Liceul „Mihail Kogălniceanu”. Prin intermediul lor, în martie 2018 am invitat directorii a zece licee din Chișinău care au încheiat parteneriate cu zece licee din Constanța. Și deja unii dintre ei au fructificat aceste parteneriate, aceste declarații de unire.

În nordul țării, în Maramureșul istoric, există comunități românești; cu Școala Medie din Apșa de Mijloc am încheiat un parteneriat, au fost prezenți la Festivalul Internațional de Teatru. Avem bune relații în Serbia – pentru că în Voievodina sunt comunități românești – cu licee de acolo am dezvoltat un parteniat constant. Vin la festivalul nostru de teatru, acum în noiembrie câțiva profesori de la noi vor merge la conferința lor didactică internațională. Practic în fiecare an ne întâlnim. Avem două licee din Turcia cu care am dezvoltat parteneriate, unul în zona Traciei și altul în Asia Mica.

Pentru diversitate de viață culturală a școlii, avem ansamblul folcloric de dansuri populare care, din 2004, de când a fost în China, în fiecare an participă la festivaluri din Europa; avem corul liceului, avem echipe de volei și baschet, băieți și fete, care au ajuns la performanță regională; organizăm niște concursuri și activități educative ale școlii: concurs național de matematică ajuns la a 18-a ediție și poartă numele unui absolvent al liceului, Nicolae N. Mihăileanu, ilustru matematician. Organizăm Festivalul Internațional de Teatru pentru Elevi, care a avut deja zece ediții, avem un concurs național de literatură, un program special dedicat Săptămânii Spațiului. A început de vineri, 19 octombrie a.c., și are o parte de matematică, concursuri pe computer, observații astronomice.

Am creat concursuri de dezbatere publică în limba română sau limba engleză. Este o modalitate mai nouă, foarte apreciată de copii, de a învăța să comunice sau de a învăța reguli de politețe în comunicare și de toleranță. Pentru că ce avem noi în societate ori este dialogul surzilor ori al nepoliticoșilor. În dezbaterile organizate, trebuie să respecte reguli stricte, să asculte, să găsească argumente, să contrazică, niciodată abandonând tema subiectului, cred că va fi util parlamentarilor de peste câțiva ani.

Pentru că tot se aduce în discuție cum se face școala astăzi și că nu se mai citește: avem două cluburi de lectură, pentru gimnaziu și liceu. Sunt aproximativ 40 de copii pasionați de lectură care, sub coordonarea unor profesoare talentate, își propun câte o carte. Se întâlnesc fie la săptămână, fie la două săptămâni. Această analiză critică îndrumată de un profesor este forma cea mai eficientă pentru a face o lectură, eficientă și ca timp și ca rezultat.

Iar rezultatele se văd. Sunt ierarhiile, neoficiale, nu știu cine le face, în care suntem plasați printre cele mai bune licee din țară. Anul acesta suntem pe locul trei, se ține cont de trei criterii: promovabilitatea la Bacalaureat, de 100%, de media la admitere, - care a fost de 9,85 ultima medie la admitere, ne situată pe locul al treilea, după liceele „Sf Sava” și „Ghe. Lazăr” din București, și numărul de premii la olimpiadă. La olimpiadele internaționale au fost 11 premii anul trecut, fiind tot pe locul trei, după Liceul Internațional de Informatică din București apoi Liceul Tudor Vianu din București. Acum, la început de noiembrie, de exemplu, vor pleca în China doi reprezentanți ai colegiului, la olimpiada de astronomie și astrofizică. Din cei șase ai României, doi sunt de la Mircea. Au fost și anul trecut și au venit cu medalii, una de aur și una de bronz.

Reporter: Elevii fac performanță. Dar se aduce în discuție tot mai mult calitatea din ce în ce mai scăzută a generațiilor noi de profesori. Cine le va mai preda viitorilor olimpici, în anii care vin?

Vasile Nicoară: Nu întâmplător, acum vreo 15 ani, s-a propus procentul de 6% din PIB pentru învățământ. Aș fi curios cum s-ar resimți în sistem dacă s-ar aloca acest procent. Eu cred că aproape s-ar dubla banii pentru învățământ. Se va ajunge la momentul critic în care va trebui să se investească mai mult, pentru că deja se trăiește din ce s-a acumulat și format înainte. Iar forța de muncă înalt calificată diminuează tot mai mult, și numeric, și calitativ. Pentru că mă întrebați cine ne înlocuiește, fără îndoială vor fi oameni la catedră. Unii chiar cu chemare, cu har, dar este nevoie de mai mult interes pentru partea metodică. Un deficit în ce privește perspectiva corpului profesoral constă în categoria celor care se îndreaptă spre învățământ. Un astfel de studiu au realizat și americanii, întrebându-se oare de ce cei din nordul Europei au rezultate mai bune decât ei. Și au constatat că în Finlanda, Norvegia, Suedia, cei care se îndreaptă spre profilul didactic, spre meseriile din învățământ provin din primele 10 – 15% din vârful absolvenților, în timp ce în SUA provin din ultimele 10 – 15%. Probabil la noi din ultimele 10 – 5% din coadă. Apoi, tot sistemul, după mine, a primit o lovitură dureroasă, negativă, în momentul în care sistemul universitar a trecut la modelul Bologna, în mod conformist. Practic, s-a făcut precum în croitorie: trebuie să facem pantaloni scurți, ce facem? Tăiam pantalonii lungi, nu contează că nu se potrivește croiala. Apoi, s-a mai tăiat și cu găuri, pentru că mai trebuiau cursuri pentru niște profesori care nu puteau fi înlăturați, și atunci s-a făcut peticeală și pe pantalonii scurți. Nu aș vrea să se înțeleagă că critic sistemul superior de învățământ, pentru că facem parte din același sistem, ci mai degrabă forma de organizare a liniilor didactice. Trebuie mai multă practică, trebuie înființate niște structuri dedicate, și în școlile din preuniversitar, în colegiile pedagogice pe partea de metodică.

Reporter: De aproape trei decenii deja se tot face reformă în educație, mai mult sau mai puțin eficient. Ce ar trebui reformat, în opinia dumneavoastră?

Vasile Nicoară: În educație, reforma este starea normală. Este inevitabil, chiar ministerul face în fiecare an modificări în legislație. Dar lipsește o strategie pe o perioadă mai lungă de timp. Noi am participat, cu Alianța Colegiilor Centenare din România, la programul de la Academia Română, în care a fost realizată o strategie pe 30 de ani pentru învățământul românesc. Dacă veți căuta pe pagina web a Academiei Române, veți găsi 11 programe pe 11 domenii, primul este pe învățământ. „România Educată” se numește, au fost primii care au folosit sintagma. Este o strategie, o elaborare a unor principii. Dar citind primul principiu, va fi și ultimul peste care se vor uita politicienii pentru că acolo spune de alocarea unei finanțări-șoc de 15% în primii doi ani. Dar dacă nu se dau 6% din PIB, de unde să se dea 15%?

Pentru cheltuielile materiale ne-a susținut Consiliul Local Constanța, nu avem datorii, lipsuri, ci chiar am depus o notă de fundamentare pentru refacerea înnoirea mobilierului din aula de festivități. Cu partea de salarii sper în acea rectificare bugetară că ne va aduce acel procent de 6% care ne lipsește în momentul acesta. Ne-am străduit, am redus grupe, am făcut în așa fel încât să nu depășim numărul de norme de anul trecut, de 74 de norme didactice.

Dar nu se mai poate cu legislația așa cârpită cum este. Trebuie făcută o nouă lege a educației, dar trebuie să fie un bun național, nu unul politic. Adică toți care au ceva de spus despre învățământ trebuie să spună, dar asta nu înseamnă că trebuie să ții cont de toți. Pentru că noi între noi nu ne înțelegem. Sunt directori care ar dori să se renunțe la modul de evaluare națională și să se dea examen la fiecare unitate. Eu creed că ar fi un dezastru mai ales cu suspiciunea și neîncrederea pe care o au oamenii, astăzi, în orice. Sigur, perfecționăm ceea ce este, întotdeauna vor fi și neajunsuri. Nu există măsuri 100% pozitive. Chiar și medicamentele cele mai bune pot avea efecte adverse.

În ceea ce privește elevii, da, se învață mult cu tableta cu smartphone-ul, telefonul a devenit prelungirea corpului uman. Nu pot spune însă că se învață mai mult sau mai puțin. Doar dacă facem un studiu putem aflat o valoare medie. Dar statistica este arta minciunii: iei extremele, unul care citește 100 de cărți într-un interval de timp, altul care nu a citit nicio carte și rezultă că, în medie, se citesc 50 de cărți. Eu nu pot să dau o etichetă care să acopere o generație. Sunt copii foarte buni. Sunt printre ei și unii pe care școala nu îi mai interesează. Sunt și greșelile de familie, unde părinții le fac hotel și le spun: „Învață, tată, pentru că acesta va fi al tău când vei crește!”. Și copilul nu mai învață. Dar acestea sunt cazuri, nu generalități. Știți ce mă bucură pe mine? Da, și vârfurile dintre elevi, dar nu neapărat. Mă interesează și mă bucură, dar mă bucură cei peste 600 de elevi care ajung, an de an, la fazele județene ale olimpiadelor. Acest aspect îmi arată că masa mare a elevilor este de calitate!

Florentina BOZÎNTAN

luni, 22 octombrie 20183701
Comentarii

00Mihai(23 oct 23:11)
Frustrare maxima din partea liceelor -de top-ale Constantei . Atacati Colegiul Mircea spunand ca sunt numai elevi -de bani gata - si olimpici . Ne bucuram ca existati voi, ochii din umbra, sa ne luminati cu cunostintele voastre . Desi nu cunoasteti copiii,profesorii,liceul pentru a realiza ca FIECARE elev da dovada de calitati si potential , continuati sa raspanditi vorbe auzite ... Cei care sunt afectati de succesele liceului vor cauta continuu neadevaruri prin care sa influenteze negativ opinia celor din jur .
01Alin(23 oct 07:50)
Toti.. ma dar toti elevii de acolo sunt copii de bani gata. Stiti povestile alea de pe la tv cu copiii foarte saraci dar destepti ? Ei, nu exista. La Constanta numai make cu Range Rover la 18 ani iese olimpic.
00criticilor mei(22 oct 18:21)
Vizitati macar liceul si dupa aceea comentati .
00Gelu(22 oct 16:34)
Oare cine fumeaza si bea cafea tot restul zilei in baruri..da este problema parintilor......
06CITITOR(22 oct 13:22)
Dna.Florentina, va rog frumos verificati ultima medie la admiterea 2018. 9,85 a fost ultima medie la mate-info bilingv, ultima medie la admitere in CNMB a fost 9,42 la stiinte sociale.. Sa fim corecti. Restul.....
06@Constanta(22 oct 11:50)
Am terminat acum 20 de ani Mircea. Asa era si atunci, se chiulea pe ruptelea, olimpicii isi faceau treaba, restul se bucurau de libertatea de a fi elevi la CNMB in centrul Constantei. Pe vremea aia era doar Beta, maxim 10 masini in parcare si parcarea gratis, banci in parc, connex gsm, alte vremuri, dar cam aceleasi obiceiuri.
18Nume(22 oct 10:49)
Domnul profesor Nicoara este in primul rand un pedagog foarte bun. In rest, scoala plina de makedoni prosti, pustoaice cu aere de porniste si cativa olimpici.
35Constanta(22 oct 10:42)
Colegiul mentionat nu mai este ce a fost...o stim cu totii...interese, meditatii.."s-au ridicat" alte unitati scolare..de Mircea a ramas doar renumele..noroc cu cei cativa olimpici..ca in rest,nu trec pe la scoala cu zilele
85Gino(22 oct 09:14)
Hai, Spectrum si ICHC! Cele mai bune scoli din CT!
310Elev Mircea(22 oct 08:54)
Mancare de rahat. Liceul se duce an de an in jos cu aceste cadre didactice retarde interesate numai de banutul meditatiior
39nelu(22 oct 07:41)
ei... lasati...dupa Nicoara potopul...
mai mult...Replica
3 iun 17:45ReplicaParlamentul a decis: ALOCAȚIILE se MAJOREAZĂ

A trecut de Parlament proiectul de lege privind dublarea alocațiilor, după ce Orban a amânat mărirea pentru luna...1211

3 iun 14:58ReplicaVIDEO EXCLUSIV: COCALAR cu PISTOLUL, LIVE pe Facebook: Trag după Poliție!3139
3 iun 00:41ReplicaCine vrea să PUNĂ MÂNA pe reabilitarea ZONEI COSTIERE din sudul litoralului!2777
3 iun 00:00ReplicaPe ruta Constanţa – Mangalia se circulă CLAIE peste GRĂMADĂ şi FĂRĂ MASCĂ

Vechile metehne se pierd greu, indiferent de context și pericole. Deși firmele de transport persoane sunt obligate să...1770

3 iun 00:00ReplicaCum a ajuns un 'amărăştean' din Piaţa Griviţei SPĂRGĂTOR de CONTURI BANCARE2176
3 iun 00:51ReplicaŞi beach barul lui Matichescu, din Năvodari, aproape de DEMOLARE3166
3 iun 00:00ReplicaÎmpărtăşania cu linguriţa s-a mutat în sala de judecată

Profesorul Emil Moise, prin Asociația Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă, a solicitat judecătorilor...2283

3 iun 14:35ReplicaCIUDAT! Virusul moare în Supermarket şi Terase, dar trăieşte în MALL-uri?!?!1343
3 iun 00:00ReplicaVIDEO! Cum se fură noaptea florile de pe domeniul public din Constanţa1306
3 iun 00:00ReplicaPrimarul din Eforie, depăşit de situaţia hotelurilor abandonate

În sudul litoralului contrastul între lux și imobile aflate într-o stare foarte avansată de degradare este destul...1497

3 iun 00:00ReplicaLa staţiile de carburant, ţepele se dau cu numere FALSE2041
3 iun 00:00ReplicaLuna iunie va da startul petrecerilor până în zori, pe litoral?790
Vremea
19°18.3° - 19° miercuri, 3 iunie 2020
ConstanțaUmiditate: 43%
Vânt: 4.94 m/s
Presiune: 1007 milibari

Loto
6/494925283848
5/405613153827
joker122227424313
Horoscop
mai mult...SPSportRT
3 iun 00:00SportAmicalul Dinamo - Rapid s-a amânat! Când se va disputa

Partida amicală dintre FC Dinamo şi FC Rapid, programată iniţial miercuri, la Baza Sportivă de la Săftica, a fost...152

3 iun 00:00SportJo-Wilfried Tsonga a povestit cum s-a confruntat cu rasismul şi a menţionat că nimeni nu spunea "franco-românul Cedric Pioline"

Jo-Wilfried Tsonga a reacţionat la moartea lui George Floyd, bărbatul de culoare ucis în timpul unei acţiuni a...515

3 iun 00:02SportBayern Munchen ar putea să nu facă transferuri în vară

Gruparea Bayern Munchen ar putea să nu facă transferuri în vară, din cauza crizei provocată de coronavirus, a...260

3 iun 00:00SportDinamo se desparte de extrema Muhamed Zulfic

Echipa masculină de handbal CS Dinamo Bucureşti a anunţat, marţi, că se desparte de extrema dreapta bosniacă...290

Local
3 iun 21:32LocalFără permis și MORT de BEAT la volan, pe Aurel Vlaicu!

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier Constanța, la data de 31 mai a.c., în jurul orei 22.00, au identificat un...3080

3 iun 21:31LocalPeste 100 kg peşte, confiscate de polițiștii de frontieră

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat în zona de competență doi cetățeni români...1066

3 iun 21:31LocalOFICIAL! Neversea şi Untold nu se mai ţin în acest an

922

3 iun 21:32LocalMedgidia: campanie de colectare a deşeurilor electrice

Primăria Municipiului Medgidia alături de Asociația RoRec, organizează în luna iunie o acțiune specială de...453

3 iun 21:24LocalPrimăria Constanţa organizează licitaţie în vederea atribuirii de amplasamente în Stațiunea Mamaia

Primăria Municipiului Constanța organizează în data de 16.06.2020, la sediul din b-dul. Tomis nr. 51, licitație...851

3 iun 21:24LocalAccident rutier cu victimă, pe bulevardul I.C. Brătianu

780

Politică
3 iun 00:00PoliticăÎntâlnire Aurescu - ambasadorul Marii Britanii. Cei doi au vorbit despre noul Parteneriat Strategic România - UK

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a avut marţi o întrevedere cu Ambasadorul Regatului Unit al Marii...251

3 iun 00:00PoliticăCioloş: Un demnitar e dator să fie mult mai atent decât un cetăţean obişnuit, funcţia implică o responsabilitate

Preşedintele PLUS, Dacian Cioloş, apreciază că discuţia legată de fotografia în urma căreia cinci membri ai...264

3 iun 00:00PoliticăOrban: Vom lansa programul de susţinere a marilor companii

247

Interviuri
21 mai 00:06InterviuriINTERVIU SENZAȚIONAL cu RAREȘ BOGDAN! PSD este respins de electorat pentru că iese cu aceleași fețe compromise. VIDEO

Starea de urgență a trecut, însă în urma ei au rămas anumite întâmplări care merită dezbătute alături de...8296

21 mai 00:06InterviuriVirginia Uzun: Eforie, lipsit de strălucire din cauza proastei gestionări a banilor VIDEO

Virginia Uzun a fost directorul Serviciului Public de Impozite şi Taxe (SPIT) din cadrul Primăriei Constanţa timp de...4507

16 mai 00:50InterviuriEugen Teodorovici: Eu sunt, de fapt, preşedintele PSD

3860

6 mai 00:26InterviuriPrefectul Niculescu: Din 605 carantinați la Constanța, 21 aveau Coronavirus! VIDEO

Prefectul George Niculescu, numit în funcție la finele lui 2019, a apucat vremuri greu încercate. Și ne referim la...3463

29 apr 00:26InterviuriProcurorul Teliceanu: dacă minți în adeverință, riști să te alegi cu ani grei de pușcărie! Video

Viorel Teliceanu este unul dintre cei mai tineri prim procurori din țară, el conducând, o bună perioadă de timp,...4248

14 apr 00:05InterviuriSorin Mihai, șeful Inspectoratului Școlar: NU se pune problema înghețării anului școlar! VIDEO

3079

Monden
3 iun 00:00MondenBruce Willis: cum a ajuns să se bâlbâie şi să îşi piardă auzul. Dramele care i-au încercat viaţa cunoscutului actor

Unul dintre cei mai populari actori de acţiune, Bruce Willis, a sărbătorit recent 65 de ani, dar femeile din...444

3 iun 00:00MondenKylie Minogue a făcut mai mulți bani din afaceri decât din muzică

Kylie Minogue (52 de ani) a făcut peste 60 de milioane de dolari din vânzarea de costume de plajă, parfumuri,...328

3 iun 00:00MondenJennifer Aniston a scos la vânzare celebra fotografie în care pozează nud. Pentru ce vor fi folosiţi banii

344

3 iun 00:00MondenKylie Jenner a mințit că e miliardară! Cine a învățat-o să mintă și a regizat totul?

Kylie Jenner, în vârstă de 22 de ani, a mințit în legătură cu averea ei! Jurnaliștii de la Forbes au demascat...363

3 iun 00:56MondenActrița din "James Bond" și "Taken" e de nerecunoscut. Cum a ajuns să arate așa

Famke Janssen şi-a câştigat faima la mijlocul anilor 80, ca model şi actriţă, dar astăzi e total schimbată şi...515

3 iun 19:18MondenReluarea filmărilor la „Avatar 2“ în Noua Zeelandă provoacă critici în contextul pandemiei de COVID-19

254

Mapamond
3 iun 00:00MapamondSUA: Poliţişti împuşcaţi, pe fondul manifestaţiilor violente după moartea unui afro-american

Mai mulţi poliţişti au fost împuşcaţi în ultimele ore în SUA, pe fondul manifestaţiilor uneori violente care au...312

3 iun 00:00MapamondCoronavirus - OMS: Cresc cazurile de COVID-19 în Rusia şi Europa de Est, scad în Europa de Vest

Noile cazuri de COVID-19 raportate zilnic sunt în scădere constantă în Europa de Vest, dar nu în zone sensibile ca...294

3 iun 00:00MapamondSUA: Funerariile lui George Floyd vor avea loc pe 9 iunie la Houston

230

3 iun 00:00MapamondCoronavirus: Peste 1,8 milioane de cazuri şi 105.003 de decese au fost raportate în Statele Unite

Statele Unite au depăşit luni pragul de 1,8 milioane de cazuri confirmate de COVID-19 şi raportează peste 105.003 de...220

3 iun 00:00MapamondCoronavirus: Japonia aprobă un nou test PCR, pe bază de salivă, mai sigur pentru personalul medical

Guvernul Japoniei a aprobat marţi utilizarea unui nou tip de teste PCR, pe baza mostrelor de salivă prelevate de la...241

3 iun 00:00MapamondCoronavirus: Peste 10.000 de decese, confirmate în Mexic

222

Sănătate
3 iun 00:00SănătateCeaiul de scorțişoară: beneficii și efecte uimitoare

Aroma dulce a scorțișoarei ne duce cu gândul la bunătățile dulci bogate în acest condiment. Puțini știu,...328

3 iun 00:00SănătateMedicamente pe care vârstnicii trebuie să le utilizeze cu precauție

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, reacționăm diferit la medicamente. În cazul vârstnicilor, sistemul digestiv...352

3 iun 00:00SănătateBoala celiacă, asociată cu poluanții chimici obișnuiți

251

3 iun 00:00SănătateCum să adormi mai repede la loc când te trezești noaptea

Extrem de mulți oameni se trezesc în timpul nopții și nu mai pot adormi decât foarte greu, iar alții nu mai...399

3 iun 00:00SănătatePlante care stimulează memoria și concentrarea

Dacă îți este greu să-ți duci la îndeplinire sarcinile de la locul de muncă ori ai de studiat pentru un examen...318

3 iun 00:00SănătateLeacuri rapide împotriva mahmurelii

Este perioada Sărbătorilor, ne reunim cu cei dragi, mergem la petreceri, iar unii dintre noi tindem să bem un pahar...278

3 iun 17:59SănătateCum te ferești de căpușe, în parc sau în grădina ta

În sezonul cald, petrecem mai mult timp în aer liber, în natură, ceea ce este extrem de benefic pentru sănătatea...294

3 iun 00:00SănătateAnevrism aortic abdominal: cauze, simptome, tratament

Anevrismul aortic abdominal reprezintă o mărire localizată a aortei abdominale, astfel încât diametrul să fie mai...287

3 iun 17:54Sănătate10 alimente pe care nu trebuie să le speli înainte de a le găti

344

Prin accesarea replicaonline.ro, sunteți de acord cu termenii de utilizare și politica de confidențialitate.
ACCEPT