REPLICA ONLINE CONSTANTA

7.4° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
7.4° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

SOARTA Șantierului DMHI se decide în două săptămâni. La Mangalia ar putea fi construite corvete militare

SOARTA Șantierului DMHI se decide în două săptămâni. La Mangalia ar putea fi construite corvete militare

Replica API 16 februarie 2018 | 00:08 614

Promisiuni peste promisiuni

Promisiuni peste promisiuni

Muncitorii de pe șantierul naval din Mangalia au trecut prin niște luni cumplite, trecând de la agonie la extaz, apoi iar la agonie, soarta lor fiind în brațele statului român. S-a jonglat constat cu deciziile foștilor miniștri, iar chiar fostul prim-ministru Mihai Tudose a spus că pe acel șantier se construiesc „bărcuțe”, lucru aspru criticat de sindicaliști. Laurenţiu Gobeajă, președintele sindicatului „Navalistul” a fost în audiență la actualul ministru al Economiei, Dănuț Andrușcă, în cursul zilei de vineri, 16 februarie, pentru a discuta situația șantierului DMHI din Mangalia, în condițiile în care pe 7 martie expiră termenul la care trebuie luată o decizie concretă. Liderul sindical a spus că a ieșit optimist de la întâlnirea cu ministrul, primind asigurări că în maxim două săptămâni va fi trasă o linie clară cu ce se va întâmpla.

„Ne-au asigurat că în această perioadă au avut discuții cu reprezentanții DAMEN și DSM. Negocierile sunt avansate, sunt aproape de finalizarea acestora. Mai au de pregătit anumite detalii. Nu ne pot pune la dispoziții mai multe informații, dar ne-au asigurat că la sfârșitul acestei perioade, în maxim 2-3 săptămâni, până în data de 7 de martie fiind termenul stabilit ca final stabilit de părți. Conform statutului societății, ei au stabilit că perioada de acceptare este de 60 de zile de la data la care unul dintre parteneri comunică celuilalt că are intenția de a vinde. Oricare dintre parteneri are dreptul primului cumpărător. Statul Român și-a exercitat dreptul în data de 7 ianuarie și a însemnat că acest termen limită este 7 martie. Până la această dată statul trebuie să facă toate demersurile necesare pentru a cumpăra acțiunile”,a precizat Laurențiu Gobeajă.

Tudose i-a supărat pe muncitorii de la Mangalia cu „bărcuțe”

Oamenii au trecut prin stări emoționale extreme și nu înțelegeau ce se întâmplă cu ei. Posibilitatea ca Damen să preia activitatea managerială ar fi de bun augur atâta timp cât vor veni cu proiecte ample. Astfel, fostul prim-ministru Mihai Tudose a făcut o afirmație care a supărat atât conducerea sindicatului, cât și muncitorii care trudesc pe șantier la nave cu capacități impresionante, atunci când a punctat că acolo se construiesc „bărcuțe”.

„Pentru că Damen a fost interesant și în decembrie anul trecut, printr-o adunare generală, statul român a votat împotrivă. Damenul este interesat în continuare să cumpere, acum și noi suntem curioși dacă sunt interesați să fie parteneri minoritari. Cei de la Minister (n.r. Ministerul Economiei) mi-au spus că Damen este interesat să dețină managementul societății, în sensul că să se ocupe de portofoliul de comenzi, de aprovizionare și tot ce implică construcția unei nave. Sunt vești bune. Tot am citit prin presă și am preferat să aflăm astfel de informații direct de la sursă. Să nu ne lăsăm influențați de tot ce ce scrie prin presă. Multe informații erau pesimiste. Noi fiind direct implicați cunoaștem cel mai bine situația. Noi am vrut mai de mult să avem o discuție cu Ministerul Economiei, doar că având în vedere schimbarea care a avut loc, am fost puși în situația să așteptăm până se va instala, nu puteam fi în prima zi acolo că să avem o discuție. Trebuia să îl lăsăm să se pună la curent cu informațiile. De aceea am așteptat până acum. Oamenii trebuie să își recapete încrederea în această societate, asta pentru că starea generală era una foarte pesimistă și deprimantă. După afirmația fostului premier cu „bărcuțe”, chiar ne-am simțit jigniți. Noi nu suntem niște constructori de bărci, noi am făcut vapoare cu o capacitate foarte mare. Nu simple bărcuțe de pescuit. Un vapor construit de noi are nu știu câte bărcuțe de salvare, deci comparația a fost chiar nefericită. Să admitem că domnul fost premier nu era la curent situația de la Mangalia, chiar dacă a fost o perioadă destul de lungă și ministru al Economiei – ar fi trebuit să știe ce potențial are șantierul. Poate așa este felul lui de a se exprima”, a mai punctat liderul sindical.

Actualul ministru oferă speranță, dar „acum suflăm și în iaurt”

Actualul ministru a făcut o impresie bună, în sensul că a oferit asigurări de implicare, însă Gobeajă a precizat că se așteaptă să vadă fapte, nu vorbe goale, care să impulsioneze muncitorii și să aibă bani să își plătească datoriile la bănci, să își întrețină familiile, să trăiască.

„Ca și primă impresie, ne-a asigurat că este direct implicat, că se va apleca asupra situației de la Mangalia, că ne va comunica toate deciziile care se vor lua. Este bine intenționat. Dar având în vedere că are aproximativ 2 săptămâni de când a fost învestit în funcție, trebuie să îi dăm ocazia să demonstreze. Nu vrem să fim prea critici. Nu numai dumnealui, sunt destul specialiști acolo. Pe noi ne interesează să avem de muncă și să fim plătiți corespunzător. Munca într-un șantier naval este destul de dificilă”, a mai punctat Gobeajă.

Demoralizarea pe șantier a dus la renunțare! Oamenii au început să își caute de muncă pe unde apucă – în țară, în afară – de fapt, oriunde este mai bine, ținând cont că salariile sunt cele mai mici din domeniu.

„Sper că odată cu acest demers, să le mai dăm o speranță și să îi încurajăm să mai reziste o perioadă. Și eu sunt oarecum rezervat până când vorbele nu vor deveni fapte. Nu că nu am încredere în tot ce mi s-a comunicat astăzi, dar știți că situațiile se pot schimba de la una la alta, cum s-a schimbat și în decembrie. Acum suflăm și în iaurt ca să zic așa. Dacă în decembrie mai aveau o speranță, chiar dacă ar fi venit acel investitor străin, tot nu se schimbau lucrurile în bine de a doua zi, tot ar fi fost o perioadă de tranziție, după șocul din decembrie, a fost așa o demoralizare generală. Fiecare și-a dat seama că nu se va rezolva problema. Unii au căutat o soluție individuală, și-au căutat un alt loc de muncă, nu neapărat în afara țării, chiar și în România în alte șantiere. La șantierul din Mangalia, salariile au rămas cele mai mici din industria navală. În ultimii 3 ani, noi nu am putut să obținem o creștere salarială semnificativă. La început, coreenii s-au lăudat și au încercat ca în șantierul Mangalia să fie cele mai mari din industria navală românească. Spre finalul perioadei nu au putut să se țină de promisiune”, a adăugat liderul sindical.

Corvetele lui Fifor, construite la Mangalia?!

Ministrul Apărării, Mihai Fifor, s-a aflat de dată recentă la Constanța, unde a comentat că România și-ar putea construi chiar ea corvetele. Fapt care dă speranță celor din Șantierul Daewoo că tocmai ei s-ar putea ocupa de respectivele ambarcațiuni.

„Ieri a fost hotărârea aceea de Guvern privind construcția celor patru corvete, numai că nu s-a menționat explicit în care șantier. Se vehiculează și în presă și în comunitatea locală că Mangalia ar fi șantierul respectiv. Nu pot să spun asta, chiar dacă am întrebat la minister, nu mi s-a dat un răspuns clar. Nu este exlus! Este posibil să fie. Din câte am citit, v-a dura cam trei ani până se va finaliza acest proiect. Noi nu avem cum să așteptăm acest timp. Problema e că la Mangalia nu s-ar constri decât structura corpului navei, iar dotarea cu tehnică militară și așa mai departe se va face în altă parte. Noi nu avem cum să facem asta. Ca și procent din costul total al lucrării, deși pare o sumă foarte mare – 1.6 miliarde de euro – dar cea mai mare parte o reprezintă înzestrarea cu armament, mentenanța, o garanție după ce este predată. Statul ca să obțină un profit consistent, nu cred că ar avea de câștigat dacă ar construi doar corpul. Nu au o capacitate foarte mare. Corveta este cam un sfert din ultima navă livrată”, a mai precizat Gobeajă.

„Sunt 3-4 cereri de lichidare pe zi, în ultima săptămână”

Numărul angajaților de pe șantier scade de la o zi la alta, un fenomen care va duce în timp la o situație alarmantă. De aceea este important să se stabilească exact ce se va întâmpla cu șantierul cât mai repede, pentru cei aproximativ 1.700 de oameni care încă mai au răbdare să lucreze într-un șantier care oferă cele mai mici salarii din domeniu, iar unde angajații extracomunitari au salarii mai mari decât ei.

„Situația nu s-a degradat brusc. Nu am o situație la zi. Când am început negocierile, pe 15 februarie, erau peste 1.749 de angajați. Acum suntem cam 1.700, dacă nu am scăzut sub. Zilnic, în ultima perioadă, sunt 3-4 cereri de lichidare, în ultima săptămână. Asta pentru că au găsit în altă parte. Salariile nu s-au diminuat. Noi chiar am avut noroc. În decembrie, am găsit înțelegere să se majoreze salariul brut cu 20% ca salariile să nu fie afectate de modificările fiscale. Chiar am avut o șansă – tot răul spre bine ca să zic așa. Am eliminat și niște coeficienți de corecție. La negocierile din decembrie am avut câteva realizări notabile. Dacă termenul este 7 martie, e o chestiune de timp. Putem aștepta până atunci să vedem cum vor evolua lucrările. Este o perioadă dificilă pentru o anumită categorie de salariați. Dacă a plecat ultima navă, unii au fost relocați către alte șantiere. Se contractează lucrări, nu proiecte, căci astea durează minim 6 luni. Se fac lucrări pentru Tulcea. Avem o gură de oxigen pentru o perioadă de câteva luni, poate chiar până în iulie. Încercăm să mai aducem nave la reparat, să contractăm noi lucrări cu armatori. Sperăm că între timp situația să se clarifice, iar Damen dacă va fi noul investitor să vină cu noi proiecte și să avem și speranța că ne vor crește salariile și să fim măcar la același nivel cu celelalte șantiere.

Este foarte greu să găsești forțe de muncă calificativă. Au venit cetățeni polonezi, vietnamezi. Este cel puțin ciudat că pentru cetățenii extracomunitari trebuie să facă dovada unui venit minim cât brutul național, puțin peste 3.300 de lei, iar pentur salariatul român nu există aceeași condiție și au salarii sub mediul pe economie. Mi se pare o discriminare”, a concluzionat sindicalistul.

Claudia CORBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
sa inchida dracu' odata tot santieru' si sa plece acasa toti managerii generali si directorii pulii incompetenti impreuna cu toti koreenii de kakat
0
0
Cine spune ca sunt doar 3 firme subcontractoare , fa rost de un raport unde se duc bani la subcontractori luna asta , sa vezi sume nejustificate acolo ;
0
0
Daca nu o sa luati si voi o tzeapa in freza ca la Galati , cu olandezii , daca ii lasati sa ia tot santierul si sa faca apoi ce vor , vedeti voi !
5
1
...frinare nu mai sunt nici 3 firme dubcontractoare in Dmhi
3
0
ptr.alte tari le facem flota si ptr noi nu se poate ...vrajeala, nu se vrea ,.nu exista nu se poate,.
4
0
Nu vede nimeni de la subcontractorii ca si acum cand nu este de munca in dmhi sunt 10 firme subcontractoare care facrureaza enorm de mult fara sa faca nimic
2
1
Fifor nu a specificat in ce santier si olandezii nu sant singurii care merita santierul Mangalia care au facut numai lucrari proaste de ex plajile largite surpate dupa putin timp podul lui mazare abandonat acum vin gramada sa distruga santierul Mangalia dupa ce sant mereu contra Romaniei in UE de ce nu gasim un roman s au cineva care sa restarteze Mangalia cu totul alungat puturosul de primar si reorganizat litoralul cu santier cu tot s au distrugem zona da ii luam gazele si petrolul din mare altii se opun forarilor in marile lor in Mangalia toti sant bucurosi ca sant vanduti orcui
5
0
care sindicalist vb?gemal betivul?
2
1
santierul nu este rentabil decat pentru o economie socialista nicidecum pt economie de piata capitalista nici cei de la dannem nu l iau pentru performanta ci doar pentru a ramane singurii in europa fara concurenta! cei 1700 nu va ganditi ca va va reangaja olandezu,gasiti va serviciuri acum pana nu vor busnii ceilalti 1000
6
0
multumim replica zi de zi de zi
3
0
Multumim Replica ca tot scrieti de soarta santierului. Minunat materialul. Ne dati o speranta celor care muncim aici. Multumim, redactie! Multumim, doamna Corbu!
4
0

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212