REPLICA ONLINE CONSTANTA

20° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
20° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Strategia de dezvoltare turistică a Constanței: primăria a dat 85 de mii de lei pe 199 de pagini în care nu se spune nimic nou!

Strategia de dezvoltare turistică a Constanței: primăria a dat 85 de mii de lei pe 199 de pagini în care nu se spune nimic nou!

Replica API 7 martie 2018 | 00:00 644

Strategia de dezvoltare turistică a Constanței a fost prezentată printr-o dezbatere în cursul zilei de marți, 6 martie, în sala Remus Opreanu, din cadrul Prefecturii Constanța. Toate bune și frumoase, evident: o sală plină, invitați de seamă – primar, lideri de autorități publice locale, primărița de la Cumpăna (nelipsită de la evenimentele de amploare, evident!), hotelieri, oameni de afaceri de seamă. O strategie care a costat 85.000 de lei fără TVA din bani publici. 199 de pagini, dar lipsa noutății a fost clară.

Problemele expuse în strategie erau deja cunoscute, iar proiectele propuse, o parte, desigur a recunoscut și edilul Constanței, Decebal Făgădău, erau mai vechi și trebuiau incluse. O analiză a numărului de turiști din anii anteriori nu reprezintă o strategie, asta dacă ne îmbătăm cu apă rece. Turismul este într-adevăr într-o evoluție dinamică de la an la an: publicul țintă se schimbă în funcție de ce se oferă la fața locului. Iar cum Constanța are deja probleme cu infrastructura, cu oferta turistică, iată că s-a găsit soluția. Un grup de tineri a câștigat o licitație pentru care au oferit jumătate din suma propusă (de reținut!) pentru ca să facă o strategie cu aspecte deja cunoscute de orășeni, iar proiectele, unele greu de atins în următorii 10 ani, să nu aibă o nuanță puternică.

Să revenim totuși câteva minute la ce s-a petrecut la dezbatere. Mihaela Pușnava, unic asociat al firmei Agorapolis, a câștigat licitația publică în luna august 2017 pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare și promovare a turismului în municipiul Constanța. Suma contractată: 85.000 lei fără TVA. Municipalitatea stabilise cheltuieli de 136.000 de lei, firma venind cu o ofertă greu de refuzat. Zis și făcut. Și-a format o echipă de non-constănțeni (pentru un proiect de promovare a turismului constănțean, unde un principal aspect era dezvoltarea din interior pentru turiști), formată din: Jamil Benabdallah, Andreea Ciortea, Sabina Leopa, Teodor Manea, Mihaela Pușnava, Ilie Rotaru, Vlad Tăușance. Echipa a fost lăudată de către primarul Constanței pentru modul în care au conceput strategia. Asta pentru că ei „propun” construcția unui stadion de mari dimensiuni, unui centru de conferință, unui acvariu mare etc. Totuși, nu vorbește nimeni de reabilitarea stadioanelor deja existente? De faptul că avem Pavilionul Expozițional, care deși are un spațiu generos, este de multe ori evitat de organizatorii de conferințe și întruniri (exceptând cele politice), faptul că acvariul din vecinătatea Cazinoului nu are vizitatori, deși în momente de crize precum cele curente, intrarea costă doar 2 lei pentru elevi și studenți? Aceste aspecte de ce nu sunt dezbătute de inițiatori? Vorbim de construcții, deci investiții care nu se fac peste noapte. Vorbim de infrastructură care trebuie dezvoltată, de căi de acces, pe care primărița din Cumpăna, Mariana Gâju, a punctat un aspect foarte important: „primăria Constanța trebuie să se îngrijească de căile de acces din metropolă către zonele limitrofe, care încet vor acapara și comunele din apropiere, implicit Cumpăna”.

Legătura dintre echipa care a conceput strategia și Organizația Patronală Mamaia-Constanța

Revenim la lauda adusă echipei care a elaborat strategia. Întrebat de către reporterii „Replica de Constanța” ce părere are primarul despre cei care au lucrat la proiect, edilul a răspuns numai cu apelative evlavioase. „O echipă foarte dinamică! Este una dintre cele mai dinamice strategii pe care le-am citit. De altfel, vorbeam cu domnul Jugănaru, prin mâna căruia au trecut foarte multe strategii, și chiar am apreciat abordarea multidisciplinară, foarte actuală, care ține cont de toate tendințele, nu doar europene, ci mondiale în materie de turism. Turismul a căpătat o altă dinamică și din nefericire am văzut că amenințările neînțelese au generat pe anumite zone probleme mari de tot. Nu vreau să dau exemple punctuale. Această strategie ne va ajuta foarte bine să construim tema de proiectare pentru strategia de branding și comunicare a orașului și a stațiunii. Suntem ombilical legați. Nu mai putem trata spațiul separat. Mamaia este o stațiune de sine stătătoare. Îi felicit, le mulțumesc pentru abordare și au avut înțelepciunea să asculte și să își însușească foarte multe dintre propunerile mai vechi, mai noi ale constănțenilor”, a spus Decebal Făgădău.

Ce este cu atâta accent pus pe stațiunea Mamaia? Hai să ne amintim de conferința de presă de acum câteva săptămâni, în care era prezentat Organizația Patronală Mamaia-Constanța, unde în fruntea acestuia nu se află decât nimeni alta decât Anca Nedea, alături de Nicolae Bucovală. Acolo se vorbea de viitoarea implicare a Organismelor de Management al Destinației (OMD), proiect amplu susținut de Anca Nedea. Până la legiferarea acestuia, Organizația Patronală Mamaia-Constanța s-a ocupat de standul de la Târgul de Turism al României. La conferința respectivă se vorbea clar că este necesară o strategie clară de dezvoltare a turismului, dar și de un branding al orașului. Aspect confirmat și la dezbaterea de marți de către primarul Constanței. „Urmează foarte clar: OMD, strategia va fi urmată de un action plan, veți vedea un branding al orașului Constanța, un concurs de branding, o agendă de evenimente din ce în ce mai încărcată și mai dinamică, cu elemente de vizual și cu foarte mulți ambasadori din rândul constănțenilor. Veți vedea o comunitate care va cupla publicul nostru țintă: tinerii români și străini, care au cea mai mare notă”, a spus primarul Constanței.

Este clar că între Organizația Patronală Mamaia-Constanța, echipa care s-a ocupat de strategia prezentată și viitorul branding al municipiului va exista o cooperare activă. Edilul Constanței a precizat faptul că există deja bani alocați din bugetul local pentru branding. Deci, acest lanț: atribuire licitație pentru strategie către Mihaela Pușnava, implicarea activă a Organizației Patronale Mamaia-Constanța, condusă de directorul executiv Anca Nedea și viitorul brand al orașului a fost gândit strategic dinainte.

Firma Agorapolis a licitat la jumătate majoritatea proiectelor la care a aplicat

Nu doar strategia pentru dezvoltare a turismului municipiului Constanța a fost câștigat de firma Agorapolis, unic asociat fiind Mihaela Pușnava, pentru o sumă la jumătate aproape din cât s-a propus. Reamintim câteva proiecte pe care le-a câștigat firma înființată în anul 2015: în noiembrie 2017 a câștigat contractul privind „achiziționarea serviciului de elaborare documentație tehnico-economică aferentă obiectivelor de investiții: Reabilitare școală gimnazială nr. 16 Marin Ionescu Dobrogianu”. Au fost mai multe firme înscrise la licitație, suma propusă de primăria Constanța fiind de 73.400 lei, iar Agorapolis a licitat 49.500, cu care a și câștigat. La Râmnicu Vâlcea a folosit aceeași tehnică. La atribuirea unui contract pentru renovarea grădiniței a licitat 45.000 de lei, față de suma propusă de 83.500, concurența neavând nicio șansă.

Cine sunt ceilalți oameni din spatele proiectului de strategie de dezvoltare a turismului din Constanța

Jamil Benabdallah este un afacerist care deține o firmă de consultanță, SC Detente Consultants SRL, prin care a câștigat mai multe proiecte cu statul român pe strategii. A încercat să câștige și un contract de la Prefectura Constanța, dar fără succes. Desigur, în 2017 presa de specialitate îl prezenta ca și președintele Asociației pentru Dezvoltarea Turismului de Sănătate și Social din Franța.

Andreea Ciortea a fost director executiv al Fundației Baia Mare 2021 și din această poziție a reușit să ducă Baia Mare pe lista scurtă a orașelor românești rămase în cursa pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Andreea Ciortea a lucrat la Sibiu ca manager de proiect în Centrul Cultural German Sibiu și a implementat o serie de proiecte culturale în cadrul acțiunii Sibiu Capitală Culturală Europeană 2007.

Sabina Leopa a fost director de proiecte Urbasofia, urbanist de meserie, cu predilecție către smart city-uri.

Vlad Tăușance s-a ocupat de campania online a lui Klaus Iohannis, el afirmând în 2014 că s-a ocupat de „branding și de strategie online, apoi de strategie de conținut, implementare, tuning și certuri cu colegii". Acesta a colaborat în mai multe proiecte cu Mihaela Pușnava.

Claudia CORBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Orasul Constanta stagneaza de vreo 25 ani, sursa de voturi PSD pentru marele partid national, pe care il doare in fund de un oras vechi de peste 2000 ani. Liberalii sunt praf, iar aia de la USR si PMP sunt prea iresponsabili pentru a le incredinta in administrare macar wc ul public. Constantenii carora le pasa de orasul asta -indiferent de sex, religie si conditie sociala ar trebui sa candideze ca independenti, sa stranga semnaturi pe strada. Daca au un program fezabil, realist eu ii voi vota. Mandat dupa mandat, primaria a devenit mijloc de parvenire pentru niste mediocritati ignorante.
2
0
Nici nu stiu cu ce sa incep traiesc in acest oras de 50 de ani nu cred ca a aratat mai rau ca acum niciodata pe toate planurile constructii anapoda oare cine le aproba, caini vagabonzi exact in centru in nasul edilului, mizerie peste tot, infrastructura praf, de ce oare nici o investitie in portul Constanta sa ajungem pe locul 7 in Romania este pur si simplu caraghios propun o dezbatere publica de care sa se tina cont si pana sa facem o strategie haideti sa facem macar curatenie si sa vopsim marcajele din Constanta sa lasam gratuitatile si sa scoatem la munca toti cei carora le dam bani.
4
0
cum ma, sa dai 1 miliard pe o carte care spune ce? despre kitsch-ul din Mamaia, despre stucaturile care-ti cad in cap cand treci pe langa Cazinou sau Casa cu Lei, despre cartierul Henri Coanda, despre pavelele din centrul istoric ce-ti rup picioarele, despre jefuirea parcului Tabacarie, despre singurul oras dintre marile orase ale tarii fara stadion sau sala de sport decente? mai spuneti si voi...
4
0
Dar Corina? Corina Martin nu se mai ocupa de turism? Nu a participat ea la elaborarea strategiei astea de 2 lei??? Am inteles. A plecat in Madagascar
1
0
Decii se cunosc toate smenurile prin Interpusi...la intelegere aia or sa te toarne de nu o sa mai sti de tine ...
1
0
O mai musti mult de chur pe primarita de la Cumpana? Daca a fost prezenta, inseamna ca a fost invitata. Nu cred ca cei din sala, au trecut prin fata Primariei si au zis sa intre in cladire sa vada daca are loc vreo expunere publica. Hai sa ne facem fiecare meseria cu maxim profesionalism....ca sa nu ne mai injure lumea
1
0
Orasul Constanta este praf, fara infrastructura si macinat de intrigi machidonesti. este condus de incompetenti. de oameni care nu au facut nimic reprezentativ in viata lor. Fagadau pus acolo de Mazare, luat de la Delfinariu unde a fost tot pus. acum Anca Nedea care nu mai poate daca nu apare public, moare sa fie vazuta. In afara de blanuri ce o reprezinta? Pusa la ANT pe influenta securista. Juganaru, ce sa mai discutam - un incompetent rasfoittor de hartii. Toti imbracati frumos, ca la nunta in fiecare zi, in rest nonvalori.
15
1
Cucule mori de ciuda ca n-ai prins si tu un os de ros ? Sa critici in halul asta o alta femeie pentru ca are succes doar la Constanta mai merge, de aia avem un atat de .. minunat ..
7
4

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367