REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.6° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
12.6° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Tomis Marina și CNAPM merg la Curtea de Arbitraj pentru CONCESIUNEA Portului TOMIS

Tomis Marina și CNAPM merg la Curtea de Arbitraj pentru CONCESIUNEA Portului TOMIS

Replica API 11 mai 2021 | 00:32 3694

În câteva săptămâni, firma care a concesionat, în 2004, Portul Tomis, ar putea să rămână fără afacerile pe care le tranzacționează în zona veche a orașului. Contractul de concesiune încheiat cu CNAPM ajunge la final în iunie 2021, iar SC Tomis Marina Management nu a stat cu mâinile în sân, încercând să obțină, de la Portul Constanța, un nou contract. Cum altfel, dacă nu printr-o hotărâre judecătorească, în contextul în care conducerea companiei refuză încheierea tranzacției. Numai că speța nu este de competența instanțelor judecătorești, așa că dosarul va ajunge la Curtea de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa de pe lângă C.C.I.N.A. Constanţa.

Tomis Marina Management vrea să oblige CNAPM la încheierea unui contract de închiriere infrastructură de transport naval, aferentă contractului de închiriere nr. 3849 – CHI – 01/17.12.2004. Concret, vrea închirierea pe o durată egală cu perioada rămasă până la amortizarea integrală a investițiilor realizate de societate în baza contractului de închiriere în derulare, respectiv până în decembrie 2043; prin închirierea integrală a infrastructurii de transport naval aferentă aceluiași contractul de închiriere din 2004, obiectul închirierii urmând a cuprinde dreptul de folosință a 19.190 mp teren domeniul public, dreptul de folosință a 19.190 mp platformă, suprastructură proprietate privată a Portului Constanța, punerea la dispoziție a bunurilor domeniu public, constând în cheuri, acvatoriu, diguri, taluz, dreptul de utilizare neexclusivă a tuturor bunurilor de interes comun. Totodată, are pretenția închirierii bunurilor CNAPM la un tarif care să nu depășească valoarea actuală de închiriere din contractul din 2004, respectiv 5.206 euro / lună.

Pretenția Tomis Marina, de încheiere a unui nou contract pentru Portul Tomis, tranșată de Curtea de Arbitraj

Potrivit contractului de închiriere nr 3849-CHI-01/17.12.2004 din care izvorăște pretenția societății în privința dreptului la închiriere bunurilor Portului Constanța, în art. 36 este prevăzut că orice litigiu provenit din interpretarea sau executarea prezentului contract va fi soluționat de instanțele arbitrate ale CCINA Constanta, iar potrivit art. 44 alin 3 este prevăzut că în caz de litigiu între părți acesta va fi suspus arbitrajului, la CCINA Constanța. Așa că, magistrații au dispus declinarea soluţionării dosarului în favoarea Curţii de Arbitraj Comercial şi Maritim Constanţa de pe lângă C.C.I.N.A. Constanţa.

Cum a pus mâna Tomis Marina pe Portul Tomis

Să ne amintim, însă , cum s-a derulat tranzacția. În anul 2004, CNAPM, condusă la acea vreme de Gheorghe Moldoveanu, a concesionat Portul Tomis, până-n 2021, firmei Sisteme Internaționale de Afaceri –București SA. Între timp, rolul de antreprenor general a fost preluat de firma SC Tomis Marina Management SRL, numită înainte SC Sisteme Integrate de Afaceri. Inițial, singurul acţionar al firmei era chiar Sisteme Internaționale de Afaceri SA, ulterior schimbându-se acționariatul. În iunie 2006, când APMC era condusă de Mircea Banias, contractul de închiriere a fost renegociat, iar printr-un act adițional s-a stabilit o noua chirie, valabilă de la 1 decembrie 2005, de 3.224,5 euro / lună. În februarie 2008, Adunarea Generală a Acționarilor din firma Tomis Marina Management a decis cooptarea în afacere a SC Euromarina SA, firmă cu capital turcesc, reprezentată de Hasan Malik Kececioglu și Mustafa Nihat Demirel. Pe cheiul portului Tomis au răsărit containere, construcții provizorii care au fost transformate în cafenele şi restaurante. Acestea au fost închiriate de Tomis Marina Management altor afaceriști Societatea a avut și un om în Consiliul Local, în persoana lui Valentin Pîrvulescu, de la PSD, directorul societății. Aceasta a rămas în consiliu, din perioada lui Mazăre, până în 2020.

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a constatat mai multe nereguli

Corpul de Control constatat o serie de nelegalități, astfel: Prețul contractului nu a fost fundamentat economic, având în vedere potențialul economic al zonei, valoarea stabilită fiind foarte mică, respectiv 2605 euro/lună + TVA. Garanția constituită de chiriaș nu a fost realizată la nivelul valorii de 1 milion euro, astfel cum era stipulat în contract. Termenul de finalizare a investițiilor din sarcina chiriașului a depășit cele 36 de luni stabilite prin contract, fără sancțiuni.

Preluarea de către Tomis Marina Management a altor 3 contracte de închiriere platforme, încheiate anterior de CNAPM S.A., cu obligativitatea respectării în întregime a obligațiilor contractuale, conferă acesteia implicit drept de folosință și asupra terenului aferent suprafețelor închiriate de către cele 3 societăți, încasând astfel și sumele aferente tarifului utilizare domeniu portuar, aspect ce vine in contradicție cu obiectul contractului care dă drept de folosință TMM numai asupra platformelor proprietate privată a CNAPM și nu asupra terenului aferent acestora. O altă neregulă stabilită de Corpul de Control face referire la existența pe platformele închiriate a unor construcții, diferite de cele realizate de chiriaș, în urma investițiilor convenite prin contract, fără să se poată face dovada existenței autorizațiilor de construire și a acordului Administrației. Urmare a celor constatate, organele de control au solicitat documente justificative privind construcțiile suplimentare, dar compania, condusă la acea vreme de Ionescu, nu le-apus la dispoziție până la finalizarea acțiunii de control.

Tomis Marina Management, controlată de turci

Societatea Tomis Marina Management este deținută de firma Euromateria (50 %), aceasta fiind controlată de turcii Suat Surmen (38%), Mehmet Kerim Kalgay (30%), Seref Surmen(28%), Mustafa Nihat Demirel (2%) Hasan Malik Kececioglu (2%. Al doilea acționar al SC Tomis Marina Management Aterina Global SRL (50 %). În 2019, Sisteme Internaționale de Afaceri SA s-a retras din acționariat. Firma Sisteme Internaționale de Afaceri SA este deținută de Valentin Gheorghe Ionescu, condamnat în dosarul Retrocedărilor.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
PIRVULESCULE CU APARTAMENTUL PRIMIT MOKA DE LA PRIMARIE CUM E ...
4
1
Pirvulescu ala care tine spatiile goale nu le inchiriaza ca sa protejeze acolitii lui si escrocii care ca sa schimbe o piulita la barca cer cate 500 de euro. Asta e motivul pentru care nu exista un service si servicii pentru barci. Niste hoti protejati de Tomis Marina si Pirvulescu escrocul din comisia de urbanism. Luati labele de pe Portul tomis hotilor!
10
1
5.000 de euro sa inchiriezi portul tomis si apoi sa subinchiriezi la cafenele pe zeci de mii de euro, vreau si eu un asa contract
10
1
Bordul.Tumis e al meu !
5
5
te pup Mirel@ cand iesim la o cafea in portul tomis ? ma inebunesti cu tzatzele alea mari.
9
0
o cocina imputita cu pretentii de locatie de lux .cand ploua e o mizerie fantastica in spatele dughenelor .in fata e vopsit gardul si in spate leopardul.ha ha ..un gard de protectie pe mal cand puneti?
15
4

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108