Va INTRA România în SCHENGEN pe mâna PORTULUI Constanța?!
Va INTRA România în SCHENGEN pe mâna PORTULUI Constanța?!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPrivatizarea companiilor de stat este un subiect amplu dezbătut în ultimele zile, după ce premierul Florin Cîțu a anunţat că a fost aprobat un proiect care abrogă legea ce interzicea vânzarea activelor companiilor de stat din România, cum ar fi Portul Constanța. Imediat după declarațiile oficialului, au bubuit rețele de socializare, adversarii politici, în special cei de la PSD, exprimându-și indignarea față de poziția premierului, acțiune pe care o consideră criminală. Operatorii economici care activează în port au primit cu brațele deschise vestea, considerând că este nevoie de investiții care să conducă la dezvoltarea companiei. Dar cine are interes să se vândă Portul Constanța? Cine și-a manifestat, de-a lungul timpului, intenția de a-l cumpăra? Sunt întrebări care își găsesc răspunsul, ținând cont de antecedentele din trecut, atunci când olandezii urlau că vor să cumpere portul.
Recent, a fost aprobat un proiect de lege care a stârnit zeci de controverse. Este vorba de proiectul care abrogă legea aprobată în Parlamentul României ce vizează dreptul companiilor de stat să acceseze fonduri din sectorul privat. Dacă va trece de Parlament, companiile de stat ar putea să treacă sub control privat. Un lucru bun, spun unii, în special operatorii, criminal spun alții, în speță adversarii politici.
Daniel Zamfir: Nu excludem o ieșire în stradă alături de oameni
Unul dintre cei mai critici dintre critici este senatorul PSD, Daniel Cătălin Zamfir, care vorbește despre o acțiune criminale a Guvernului și care spune că va face tot posibilul, împreună cu colegii săi, pentru a bloca privatizarea. Vor ieși în stradă, dacă este nevoie.
Daniel Cătălin Zamfir
”Sunt inițiator al acestui proiect de lege abrogat de Guvern. Noi am trecut de două ori în Parlament această lege, prima dată a fost atacată la CCR, Guvernul Orban a dat OUG prin care au anulat legea. Am revenit cu ea, a fost promulgată de președinte pentru a doua oară, iar acum prin OUG au anulat-o. Noi ne vom opune prin toate mijloacele necesare, sper din suflet să convingem și alți parlamentari să ni se alăture, măcar cei de la UDMR. Nu excludem o ieșire în stradă alături de oameni. Uitați-vă ce fac țările din jur, care au reglementări clare, participațiuni la strategiile tehnice, Franța, Germania. Germania protejează inclusiv companiile private, ca să nu cadă pradă unor speculatori care pot cumpăra ieftin acțiunile. Tu, statul român, ești în momentul acesta, singurul din Europa care faci lucrul ăsta. Păi tu nu vinzi perla coroanei Hidroelectrica, Portul Constanța, acum când piețele sunt jos. În pandemie a fost de departe protejat sistemul bancar și au fost îngropate companiile românești. Companiile românești nu au fost susținute de amânare plății ratelor, de anulare obligațiilor către stat. Amânarea plății ratelor vine la pachet cu creșterea dobânzii”, a declarat, pentru Replica, Daniel Cătălin Zamfir.
Este o acțiune criminală
Acesta consideră că nu era momentul luării acestei decizii, având în vedere că, din punct de vedere economic, România trece printr-o perioadă grea. ” Să listezi cele mai mari companii pe care le are țara asta, domeniul strategic, în perioadă de criză, este acțiune criminală. Nu o dată Cîțu și guvernul Orban au demonstrat că sunt împotriva intereselor naționale.”, a mai spus senatorul. Acesta este de părere că agenții economici care activează în Portul Constanța vor avea de suferit. ”Ar putea fi afectați atâta timp cât managementul și acționariatul acestei companii uriașe este în altă parte și nu mai este la Statul Român. Statul Român trebuie să dețină controlul pentru a putea echilibra piața. Nu putem lăsa în mâna altor companii acest lucru, statul este obligat să păstreze controlul asupra acestor companii. Statul nu are nimic de câștigat, ba chiar are de pierdut. Al doilea mare port din Europa, Portul Constanța este un punct extrem de important. Nici nu vreau să mă gândesc ce consecințe negative ar avea dacă Portul Constanța se va vinde. Cel care vine și preia nu o să mai urmărească interesele statului român, ci pe ale ei.”, a mai precizat parlamentarul.
Ce spun parlamentarii constănțeni cu privire la privatizarea Portului Constanța
Parlamentarul PNL Mircea Banias, membru în Comisia Transporturi, spune că proiectul încă nu a ajuns pe masa colegilor săi din comisie însă, a ținut să precizeze că nimeni nu va fura portul, statul rămânând acționar majoritar.
Mircea Banias
”În principiu, capitalizarea este un lucru bun, cu condiția ca statul să rămână acționar majoritar. Portul nu se vinde, PSD e un pic ipocrit, listarea la bursă nu înseamnă vânzarea, vorbim despre listarea unui pachet minoritar. Aștept să văd proiectul”, spune Banias.
La rândul său, Marian Crușoveanu, tot deputat PNL, și el în Comisia Transporturi, spune că PSD încearcă să dezinformeze sau nu este suficient de informat. ”Din discuțiile avute cu cei direcți implicați, Portul Constanța nu se află pe lista companiilor care ar urma să fie listate. Este imposibil, din punct de vedere tehnic nu se poate privatiza. El este o societatea comercială și este și autoritate a statului-companie națională. Pentru a putea lista la bursă trebuie să faci separarea între cele două două. Cei din PSD ori dezinformează ori nu sunt suficient de bine informați”, spune Crușoveanu.
Operatorii din port sunt de acord cu privatizarea!
”Cred că ar fi un lucru bun dacă s-ar privatiza. Dacă asta înseamnă dezvoltarea portului, sunt de acord. Dacă ne uităm la unitățile de stat care au fost... doar au fost căpușate de tot felul de interese. Dacă ar veni un privat serios, nu o firmă cu o căsuță poștală, se va dezvolta. Noi ne plătim lunar taxele, n-am văzut nicio dezvoltare, infrastructura lasă de dorit, nu știu unde se duc banii. Interesul unui privat nu este să mărească taxele. El face bani din tranzit. Atâta timp câta agenții economici mici câștigă bani, și Administrația Portului câștigă bani. Ca administrație, trebuie să creeze facilități în port ca să poți să aduci venit”, a declarat, pentru Replica, unul dintre operatorii portuari.
Specialist în nave și domenii portuare: Listarea la bursă, un lucru bun
Replica a contactat un expert în probleme portuare, iar acesta ne-a declarat că Portul Constanța nu va putea fi vândut niciodată, bucată cu bucată, însă poate fi listat la bursă cu un pachet minoritar, iar asta este un lucru bun pentru dezvoltarea companiei. ”Depinde ce se înțelege prin privatizare. Privatizarea Portului este praf în ochi aruncat... nu știu cui. Când spui privatizare, te referi la Administrația Portului care administrează bunurile statului, în conformitate cu Legea Apelor și a OUG 202/2002. Nu pot fi vândute la bucată, sunt ale statului. Dacă vorbim de listarea la bursă a unui pachet minoritar, ar putea, teoretic să fie un lucru bun. Atunci când privații, chiar dacă sunt minoritari, sunt implicați într un proiect de genul acest, cum este Portul Constanța, vor fi foarte atenți la componența echipei manageriale de conducere și nu vor permite să fie numite persoane care nu au pregătire sau n-au legătura cu activitate portuară, navală. Aceasta va duce la creșterea eficienței, ceea ce este un lucru de așteptat. Din experiența actuală, Consiliul de Administrație au în componență persoane care n-au legătură cu zona portuară, cu exploatarea de nave. Sunt pentru dezvoltarea portului, partea privată vrea să aibă câștig. Iar câștig ai, dacă funcționează bine compania”, ne-a declarat specialistul în nave și domenii portuare.
Cine și-a manifestat, de-a lungul timpului, intenția de a cumpăra Portul Constanța!
În urmă cu câțiva ani, Olanda, una dintre cele mai influente țări din lume, (n.red. este principala poartă pentru mărfurile non-UE, prin marele port Rotterdam) a avut o atitudine rasistă superioară față de România, dorind să le dăm pe tavă Portul Constanța ca să ne accepte în Schengen. În realitate, aceștia nu doreau ca portul nostru să facă concurență portului Rotterdam, pentru că ajunsese să creeze Rotterdam-ului o concurență aproape letală.
Ca o paranteză, menționăm un lucru care este deja știut: olandezii dețin un control pe Dunărea românească, concernul olandez Damen fiind proprietarul Șantierului Naval Galați.
Frans Timmermans spunea că Dacian Cioloș ar fi dat semnale că Olanda este dispusă să preia Portul Constanța, în schimbul promisiunii intrării României în Schengen
Interesul pe care Olanda îl manifestă în România s-a remarcat în urmă cu mai mulți ani. Încă din 2014, de când era ministru de Externe al Olandei, Frans Timmermans era un avanpost al unui deziderat major al Olandei — să obțină managementul sau controlul asupra portului Constanța. „Premierul Cioloș a dat semnale în Olanda că este dispus să cedeze Portul Constanța, în schimbul promisiunii intrării României în Schengen”, spunea, la acea vreme, ministrul olandez de Externe, Frans Timmermans.
Despre așa zisele discuții dintre fostul prim ministru Cioloș și olandezi vorbește și senatorul Cătălin Zamfir. ”De multă vreme, dacă vă aduceți aminte de ultimele luni din mandatul lui Cioloș, chiar invita Olanda să participe la investiții. De multă vreme unii și alții au pus ochii pe Portul Constanța”, spune Zamfir.
Interes pentru Portul Constanța nu au doar olandezii. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, saluta, la finele anului trecut, iniţiativa SUA de a sprijini construirea unei căi ferate între România şi Polonia. Este vorba despre proiectul Rail-2-Sea care vizează construirea unei linii cu dublă utilizare civilă-militară între Portul Gdansk şi Portul Constanţa.
Cum în politică și în economie nu e nimic întâmplator, așteptăm cu nerăbdare ca România să intre în Schengen și Portul Constanța să se privatizeze... sau nu.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News