REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.4° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
16.4° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

Atenţie, constănţeni, la creditele bancare! Vezi ce "strategii" folosesc băncile pentru a păcăli clienţii

Atenţie, constănţeni, la creditele bancare! Vezi ce "strategii" folosesc băncile pentru a păcăli clienţii

Replica API 19 aprilie 2013 | 00:00 105

Atenţie, constănţeni! Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor trage un semnal de alarmă, sfătuind populaţia să se informeze temeinic în momentul în care vrea să obţină un credit bancar. În acest sens s-au derulat controale, iar rezultatele nu au fost tocmai cele scontate, Constanţa fiind fruntaşă la pliantele publicitare ce nu conţineau informaţii legate de dobânda anuală efectivă, durată, de valoarea totală plătibilă de client şi valoarea ratelor. Unităţile bancare au fost luate la control, atât în ţară cât şi la Constanţa. În perioada 18 - 28.03.2013 s-a desfăşurat o acţiune tematică naţională de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare. Au fost verificate 370 de puncte de lucru ale societăţilor bancare, s-au aplicat 86 amenzi contravenţionale în valoare totala de 919.000 lei şi 47 avertismente. De asemenea, s-au dispus măsuri de remediere în termen de 15 zile a deficienţelor constatate. " Există bănci care nu prezintă în oferte sau chiar în contracte toate costurile pentru serviciile prestate. Ţinâd cont de perioada economică pe care o parcurgem şi de dificultăţile finaciare pe care le avem noi toţi în a returna creditele, serviciile financiare trebuie să fie transparente, fără ambiguităţi ce pot submina încrederea consumatorilor. Acţiuni de control vor avea loc ori de câte ori este necesar.", a declarat Bogdan Cristian Nica, preşedintele ANPC. Inspectorii din cadrul ANPC au verificat toate detaliile, iar la capitolul "informarea clienţilor" s-au găsit foarte multe nereguli, precum lista cu dobânzi care nu era actualizată la zi, fie nu era afişată sau chiar nu exista.

De asemenea, unele unităţi bancare nu au putut face dovada înmânării formularului cu cel puţin 15 zile înainte de data încheierii contractului, formularul nu preciza ipotezele pentru calculul valorii, valoarea DAE era mai mică cu 2 procente faţă de cea din contract, dobânda penalizatoare aplicabilă nu era menţionată, precum şi modul de calcul al acesteia, lipsa acordului scris al consumatorului de reducere a termenului legal de 15 zile necesar studierii informaţiilor precontractuale. Printre neregulile menite să inducă în eroare clientul s-au mai numărat şi: informarea consumatorilor în urma solicitărilor şi a verificării în baza de date - banca nu informează imediat şi gratuit asupra rezultatelor consultării unei baze de date în cazul în care cererea de creditare este respinsă, impunerea anumitor societăţi de asigurare de viaţă obligatorie, fără să i se ofere posibilitatea consumatorului de a opta, cât şi altele. Însă, Constanţa a fost găsită "fruntaşă" la pliantele publicitare ce nu conţineau informaţii legate de dobânda anuală efectivă, durată, de valoarea totală plătibilă de client şi valoarea ratelor.

Sfaturi pentru consumatori

Clienţii sunt sfătuiţi, pentru a evita neplăcerile, să obţină informaţii complete referitoare la condiţiile de creditare, să compare ofertele de pe piaţă şi să ia decizia ţinând cont de nevoile şi de posibilităţile financiare de care dispun pentru restituire. Orice credit funcţionează prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare, retragere numerar etc. şi se adaugă la cele aferente creditului. Clienţii trebuie să verifice cu atenţie costurile totale pe care urmează să le suporte, raportând aceste costuri la nivelul procentual de dobândă pe care banca îl oferă şi să aleagă oferta pe care o consideră cea mai avantajoasa. Solicitaţi băncilor, la lichidarea creditelor, încetarea contractului şi emiterea unei adrese care să ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212