Ce se ascunde în spatele Strategiei de vaccinare, pusă în dezbatere publică de Ministerul Sănătății?!
Ce se ascunde în spatele Strategiei de vaccinare, pusă în dezbatere publică de Ministerul Sănătății?!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestMinisterul Sănătății a lansat la data de 1 august a.c. un proiect de hotărâre de guvern privind Strategia națională de vaccinare în România până în anul 2030. Proiectul a fost pus în dezbatere publică zilele trecute și nu impune vaccinarea obligatorie. „Strategia de vaccinare nu impune vaccinarea obligatorie, dar dă dreptul tuturor, mai ales pacienţilor cu boli cronice, să se vaccineze gratuit, dacă doresc. Compensarea vaccinurilor este contrară principiului obligativităţii, iar România face în acest moment acest pas important pentru adolescenţi şi adulţi”, se precizează într-un comunicat al Ministerului Sănătăţii. Însă întrebarea care stă pe buzele multor români este ce ascunde, de fapt, proiectul cu pricina? De altfel, în luna mai a.c. a avut loc o dezbatere la Ministerul Sănătății, la solicitarea Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților, în cadrul căreia au participat și medici care și-au expus opiniile cu privire la această strategie și ce anume ar trebui modificat.
Deşi este posibil ca anumite boli să fi fost eradicate în ţară, trăim într-o lume tot mai interconectată, motiv pentru care aceste boli se pot răspândi din zonele în care sunt încă prezente. Acoperirile vaccinale împotriva difteriei, tetanosului și tusei convulsive, precum și împotriva poliomielitei și a rujeolei (pojarului) au scăzut în perioada 2000 – 2017 cu circa 10% la copiii în vârstă de un an, probabil din cauza lipsei cazurilor de boală în ultimii ani și prin creșterea în influență a mișcării anti-vaccinare.
Proiectul, în dezbatere publică
De aceea, a fost emis un Proiect de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Strategiei Naționale de vaccinare în România pentru perioada 2023 – 2030, care a fost postat în transparență decizională. Proiectul de act normativ are ca scop atingerea beneficiilor maxime ale vaccinării în România, prin asigurarea accesului echitabil la servicii de vaccinare sigure și eficace, care să contribuie la o stare de sănătate mai bună a populației, astfel încât oricine, oricând și la orice vârstă să beneficieze de vaccinuri în folosul propriei sănătăți și a stării sale de bine.
„Deși în România vaccinarea este susținută expres sau implicit de o serie de documente strategice și legislative și este furnizată gratuit pentru toți copiii, acoperirile vaccinale nu ajung în prezent la țintele recomandate de OMS. Din acest considerent, vaccinarea trebuie să rămână o prioritate în agenda națională de sănătate”, se precizează în inițiativa legislativă.
Acces universal la servicii de informare, educare și consiliere
Conform strategiei proiectului legislativ, se dorește ca în anul 2030 să fie asigurat accesul universal la servicii de informare, educare și consiliere pentru promovarea prevenției și adoptarea unui stil de viață fără riscuri, precum și reducerea mortalității. De asemenea, se vrea dezvoltarea unei platforme comune de colaborare între autorități, medici, pacienți și organizații internaționale cu experiență în acest domeniu.
În strategie sunt lucruri nejustificate?
Însă sunt câteva semne de întrebare ridicate de anumiți specialiști și de care mai marii din minister ar trebui să țină cont. De exemplu, în data de 17 mai 2023 a avut loc o ședință publică de dezbatere a proiectului mai sus menționat, organizată de Ministerul Sănătății în sistem de videoconferință, la solicitarea Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților.
La dezbatere, Geanina Hagină, medic primar Obstetrică – Ginecologie, semnala faptul că în strategie sunt lucruri nejustificate. ”În proiect au fost foarte puțini bani alocați pentru screening, pentru prevenția primară și secundară, dar sunt mulți bani alocați vaccinurilor, testărilor în anumite programe de sănătate, bolilor rare, boli genetice, etc.”, a spus medicul. Tot medicul Hagină a mai spus că reprezentanții ministerului nu sunt la curent cu documentele publicate de Pfizer privind reacțiile adverse la vaccinuri și că ”ar trebui ca oamenii să aleagă dacă vor vaccinare, digitalizare, rețete electronice”.
Mai mult, a mai spus medicul, ”prin acest proiect nu au fost alocate sume pentru investigarea reacțiilor adverse, post vaccinare ale persoanelor și că ministerul nu recunoaște decesele postvaccinare Covid, că nu au fost investigate conform protocolului cu INSP. Au fost prezentate cauze de mortalitate: probleme cardiovasculare, cancerul, accidente, consum de alcool, medicamente și bolile aparatului respirator dar nu ați alocat bani. Țintele de la pct.5 pag.23 din anexa nr.1 sunt nerealizabile din moment ce pentru Programul naţional de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate din Anexa la Ordinul ministrului sănătății nr. 964/2022 s-au alocat doar 0.012% din Bugetul alocat programelor naţionale de sănătate publică, în timp ce pentru programul național de vaccinare și testele PCR s-au alocat 73.05%”.
Medicul a mai semnalat că ținta „Acoperire vaccinală peste 90% la toate vaccinurile incluse în programul național de imunizare și 70% pentru vaccinarea grupelor la risc pentru bolile prevenibile prin vaccinare” este în contradicție cu libertatea omului de a decide pentru propriul corp, pentru propria sănătate. Pentru țintel privind digitalizarea cine garantează confidențialitatea datelor, că acestea nu ajung pe mâinile unor persoane de rea-credință?“, se întreabă medicul.
facsimil din minuta publicată de Ministerul Sănătății, legată de dezbaterea din luna mai, organizată la solicitarea Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților
Sebsecretarul de stat în Ministerul Sănătății, prezent la dezbatere, a răspuns că digitalizarea este un proces normal, european, internațional care duce la eficientizarea activității medicale, la transparența cheltuirii banilor și nu la pierderea de date. Serverele sunt securizate și se face în acord cu legislația națională și europeană. Strategia nu îngrădește dreptul la alegerea serviciului medical și nu se alocă bani suplimentari pentru vaccinuri, cei ce doresc să beneficieze de servicii medicale gratuite. „Nu se alocă bani suplimentari vaccinării și nu obligăm pe nimeni să se vaccineze”, a spus secretarul.
În cadrul acestei dezbateri ce a avut loc în mai a.c., Marina Ioana Alexandru, reprezentantul Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților, și-a expus punctul de vedere și propunerile concrete cu privire la strategie. Alexandru susține că trebuie ”să se țină cont de faptul că ministerul nu are voie să treacă peste consimțământul omului și este interzis să se oblige la vaccinare pentru că vaccinarea este un act medical, facultativ, opțional. Strategia este imperios necesar a fi reluată și discutată în totalitate nu în această formă, cu un timp de 3 minute, deci solicită o nouă dezbatere cu discutarea strategiei cât este nevoie fără stabilirea unui termen de discuție”. Un alt participant la dezbatere a atras atenția asupra faptului că trebuie eliminat din proiect ținta privind căreia la nivelul anului 2030 se dorește a avea acoperire vaccinală de 90% la toate vaccinurile incluse în programul național de imunizare și 70% pentru vaccinurile din grupele la risc pentru bolile prevenibile prin vaccinare. De asemenea, propune punerea în locul acestei ținte o alta și anume: până în 2030 statul român să obțină din partea producătorilor de vaccinuri asumarea în scris a răspunderii civile și penale pentru siguranța propriilor vaccinuri. Un alt participant la dezbatere, Nițulescu Anca, punctează același aspect: ”În Anexa 1 – Strategia Națională de Sănătate, la pagina 25, găsim că una din țintele pentru anul 2030 este „Acoperire vaccinală peste 90% la toate vaccinurile incluse în programul național de imunizare și 70% pentru vaccinarea grupelor la risc pentru bolile prevenibile prin vaccinare.” Solicita eliminarea acestei fraze. În Anexa 2 – Planul de acțiuni, la pagina 10, în cadrul direcției de acțiune DA.3.1.1. Îmbunătățirea performanței Programului Național de Vaccinare inclusiv prin creșterea acceptabilității și sustenabilității vaccinării la orice vârstă. Nici un act medical nu poate fi obligatoriu. Inaintea oricărui act medical este necesar consimțământul informat al pacientului. Decizia de vaccinare trebuie luată de medic impreună cu pacientul său, în mod individual. Solicită eliminarea acestei prevederi din strategie”.
facsimil din minuta publicată de Ministerul Sănătății, legată de dezbaterea din luna mai, organizată la solicitarea Asociației Juriștilor pentru Apărarea Drepturilor și Libertăților
Ce prevede proiectul!
Tot în cadrul Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, adoptată în anul 2015 la Adunarea Generală a Națiunilor Unite, se prevede, la unul dintre obiective ”Asigurarea vieții sănătoase și promovarea stării de bine pentru toți oamenii și la toate vârstele”. Acest obiectiv are în primul rând în vedere eliminarea deceselor prevenibile la nou-născuți și copii până la 5 ani, precum și eliminarea epidemiilor de SIDA, tuberculoză, malarie, alte boli tropicale neglijate și combaterea hepatitei, a bolilor transmise prin apă și a altor boli transmisibile. De asemenea, se dorește asigurarea acoperirii universale cu servicii de sănătate, inclusiv accesul la medicamente și vaccinuri esențiale, sigure, eficace, de calitate și la prețuri accesibile pentru toți și sprijinirea cercetării și dezvoltării de vaccinuri și medicamente pentru bolile transmisibile și netransmisibile și implicit, asigurarea accesului la acestea.
Încurajarea vaccinării
Angajamentul este global și stabilește o viziune ambițioasă și o strategie de vaccinare pentru deceniul 2021-2030 pentru toate statele lumii, din care face parte, bineînțeles, și România. Strategia are mai multe obiective. Se dorește asigurarea unui cadru de politici și reglementări favorabile pentru încurajarea vaccinării, în scopul asigurării dreptului la sănătate și îmbunătățirea cadrului legislativ pentru asigurarea și respectarea dreptului la vaccinare. De asemenea, este foarte importantă creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește vaccinarea și asigurarea accesului universal la acesta de-a lungul vieții. O importanță deosebită o are Programul Național de Vaccinare, căruia trebuie să i se asigure o guvernare eficientă, prin aprobarea legii vaccinării.
Vaccinare anti HPV
Foarte multe femei tinere află că au virusul HPV, după ce fac testările specifice pentru Papa Nicolau. Acest lucru poate fi prevenit prin creșterea gradului de cunoaștere și de încrede în sfera vaccinării anti-HPV și implementarea unor strategii moderne și eficiente de comunicare pentru creșterea interesului populației de a face acest vaccin. De asemenea, cadrele didactice trebuie instruite, ca la rândul lor să informeze elevele din școli asupra importanței vaccinării anti-HPV. Un alt obiectiv este asigurarea accesului la vaccinare pentru grupurile de populație cu risc mai mare de a contracta boli prevenibile prin vaccinare. Din păcate, pot apărea focare sau epidemii cauzate de boli prevenibile prin vaccinare. În aceste cazuri se vrea asigurarea continuității programului de vaccinare în timpul situațiilor de urgență create de acestea printr-o detectare precoce și un răspuns rapid prin completarea cu vaccinuri noi. În acest sens este foarte importantă armonizarea cadrului legislativ pentru autorizarea temporară și procurarea rapidă a unor vaccinuri.
Aprovizionare continuă cu vaccinuri
Aprovizionarea cu vaccinuri trebuie făcută în mod continuu, iar acestea trebuie utilizate în cadrul Programului National de Vaccinare. Este de dorit și dezvoltarea unui program integrat pentru aprovizionarea cu vaccinuri, gestionarea necesarului de spații de depozitare și a mijloacelor de transport care să asigure respectarea lanțului frigorific și monitorizarea constantă a sistemului de distribuție și administrare a vaccinurilor, precum și condițiile în care sunt păstrate prin îmbunătățirea continuă a sistemelor de monitorizare a siguranței vaccinurilor.
Acces universal
Se dorește accesul universal la servicii de sănătate, în particular pentru vaccinare și introducerea modulului de vaccinare a adultului în Registrul Electronic Național de Vaccinare. “Prin implementarea prezentei strategii se urmărește consolidarea capacității naționale de a contribui la progresul în atingerea obiectivelor globale de imunizare, ca parte din Agenda de Imunizare 2030, din Agenda Europeană de Imunizare 2030 și din obiectivele de dezvoltare durabilă ale Națiunilor Unite. Totodată, acțiunile pe plan național vor avea în vedere stimularea progresului către accesul universal la servicii de sănătate, în particular pentru vaccinare. De asemenea, este încurajată punerea în aplicare a vaccinării pe parcursul vieții”, se mai arată în proiect.
Acoperire de 90%
Strategia are ca scop o acoperire vaccinală de peste 90% la toate vaccinurile incluse în programul național de vaccinare și o acoperire vaccinală de 70% pentru vaccinarea de-a lungul vieții la grupele supuse la risc pentru bolile prevenibile prin vaccinare. Totodată, se dorește ca România să-și păstreze statutul de țară care a eliminat rubeola endemică, poliomielita, rujeola endemică și care previne în continuare infecția rubeolică congenitală și sindromul rubeolic congenital.
Colaborare cu toate instituțiile abilitate
Monitorizarea și evaluarea strategiei se vor realiza prin Institutul Național de Sănătate Publică (INSP), pe baza colaborării instituționale cu toate entitățile implicate. INSP va dezvolta un cadru de monitorizare și un mecanism de colectare regulată a datelor de la responsabilii instituționali. Tot conform notei de fundamentare, pentru implementarea strategiei este necesară adoptarea Legii vaccinării, ca legislație primară.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News