REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Mar., 23 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6708
11.4° Constanța Marți, 23 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6708
 

Fosta CONDUCERE a CT BUS, dată pe mâna PARCHETULUI, pentru management DEFECTUOS

Fosta CONDUCERE a CT BUS, dată pe mâna PARCHETULUI, pentru management DEFECTUOS

Replica API 16 octombrie 2021 | 22:05 12046

În ultima perioadă, au avut loc mai multe schimbări în conducerea CT BUS. Mai întâi, Bogdan Niță, care era și directorul societății, și-a dat demisia din funcția de membru în CA al CT BUS, după care și-a dat demisia și din funcția de conducere, lăsând, pentru mai bine de o lună, societatea fără director. Ulterior, după mai multe analize, s-a luat decizia ca Aristide Dumitrache să conducă, provizoriu, societatea de transport. Imediat după ce acesta a preluat frâiele, a luat la puricat documentele, pentru a se pune la curent cu situația CT BUS. În paralel, și Primăria Constanța a realizat un audit. Ambele anchete au scos la iveală un ”management defectuos” și faptul că societatea Consiliului Local a fost prejudiciată cu 10 milioane de lei, motiv pentru care s-a formulat plângere penală la Parchet.

Imediat după ce a preluat conducerea primăriei Constanța, Vergil Chițac a dispus un audit la CT BUS, societatea de transport a Consiliului Local. Astfel, a fost efectuat un audit tehnico economic, despre cum s-au făcut cheltuielile, audit care a scos la iveală nereguli grave și care au condus la un prejudiciu de 10 milioane de lei. Aspectele sunt constatate și în Raportul CA privind activitatea CT BUS pe anul 2020.

Dar haideți să vedem ce inginerii spun auditorii că au făcut fostul director general și actualul director economic, Mariana Soceanu!

Auditorii, dar și ancheta noului Consiliu de Administrație al CT BUS, dau de pământ cu fostul director Bogdan Niță, despre care spun că ”a încercat să-și exercite cu oarecare interes, dar în modul său caracteristic autocratic, atribuțiunile de serviciu, continuând să dirijeze inclusiv ședințele noului Consiliu de Administrație și să blocheze inițiativele noilor membri cu mandat provizoriu, începând cu data de 23.03.2021, când și-a depus demisia din funcția de membru al Consiliului”.

Niță a fost ”secondat și sprijinit în manifestarea acestui stil de conducere discreționar, defectuos, neperformant (caracteristici demonstrate de constatările auditului tehnico-economic), într-o măsură mai mare de către directorul economic (n.red. Mariana Soceanu), și una minoră de către directorul tehnic provizoriu, ocupat de Gevat Bari”. Rapoartele au scos în evidență o criza managerială care și-a făcut simțită prezența ulterior. Mai mult, au avut loc controale ale inspectorilor ITM, Auditul Statutar, Camera de Conturi, ANAF, Comisia de audit a UAT Constanța și care au constatat nereguli ce impuneau măsuri urgente de remediere și care semnalau, de asemenea, efectele unui management defectuos. Conducerea din eșalonul 1 și 2 nu exista, fusese îndepărtată sau își dădea demisia, reprezentanții sindicatelor solicitau drepturi salariale și de altă natură. Astfel, angrenajul structural al conducerii era blocat, iar îndeplinirea obligațiilor din contractul de servicii publice de transport era în pericol.

Mariana Soceanu

Una din dovezile care atestă criza managerială pomenită mai sus o constituie lipsa raportului conducerii executive pentru activitatea CT BUS în trimestrul I al anului 2021, deși administratorii au solicitat acest raport. Astfel, pentru anul 2021, indicatorii de măsurare a responsabilităților specifice guvernanței corporative nu pot fi îndepliniți 100 % de către directorii aflați în funcție în trimestrul I. ”Directorul general Nicolae Bogdan Niță se face vinovat de încălcarea prevederilor OUG 109/2011, art 54, cu referire la obligația de prezentare trimestrială la Consiliu a unui ””raport în care sunt prezentate informații privind execuția mandatului său, schimbările semnificative în situația afacerilor și în aspectele externe care ar putea afecta performanța întreprinderii publice!””, reiese din raportul CA.

Postul de contabil șef-neocupat de trei ani din cauza Marianei Soceanu

Directorul economic al CT BUS, Mariana Soceanu, exercită această funcție în baza unui contract de mandat din februarie 2018. Până la data respectivă, Mariana Soceanu a ocupat funcția de contabil șef funcție rămasă blocată și neocupată până în prezent.

Funcția aceasta, de contabil șef, cât și cea de director adjunct au fost păstrate vacante cu bună știință asupra consecințelor manageriale negative, spun auditorii, consecințe arătate atât în rapoartele de audit public intern pentru anul 2020 cât și în raportul de audit tehnico economic realizat de Primăria Constanța, în primăvara acestui an.

Astfel, binomul directorial (director general și director economic( nu a avut înlocuitori, nu și-au luat concediu de odihnă, au încasat contravaloare, speculând clauzele generoase ale contractelor de mandat. Direcția de Exploatare (una din cele trei direcții ale societății care cuprinde zona operațională cu un număr mare de personal implicat direct în prestarea serviciului public de transport) este condusă de un director numit ”adjunct, de exploatare, comercial și marketing), deși compartimentele Comercial și Marketing se află în subordinea directorului economic, respectiv directorul general. Prin lăsarea acestei funcții vacante începând cu 1.9.2020, directorul general a preluat și atribuțiile de conducere ale acestui sector operațional important.

Conform organigramei, în subordinea directorului general se află 13 persoane, șefi de departamente, compartimente sau birouri. Conform studiilor din domeniul managementului, numărul optim de subordonați direct este de 7 plus sau minus 2.

Compartimentele IT și Comercial se află în mod nefiresc în subordinea directorului economic, cu consecințe de performanță scăzută în două din sectoarele cheie cu impact financiar: de creștere a veniturilor și de creștere a calității serviciului public prestat.

Cifra de afaceri în 2020, mai mare, dar ”nemeritată”

Cifra de afaceri obținută în anul 2020 este de 121.1010 mii lei, mai mare decât în anii precedenți, cu 34 % decât în 2019, este motiv de mândrie în ”raportul conducerii executive”, însă este mândrie nemeritată, deoarece este compusă din 18.962 mii lei producție vândută (scădere cu 42 % față de 2019( și din 102.148 mii lei-venituri din subvenții de exploatare aferente cifrei de afaceri nete. Referitor la cheltuielile de personal, acestea au crescut cu 24 %

Cheltuielile totale ale CT BUS au crescut cu 32 % în 2020,, față de 2019, fără ca această creștere să fie justificată sau explicată, decât prin faptul că în prima parte a semestrului I s-a aplicat ultima etapă de majorare prevăzută de contractul colectiv de muncă.

Ajustarea prețurilor și tarifelor

Prețul biletelor pentru cursele obișnuite nu au fost actualizate din 2020. Începând cu 1 septembrie 2020 au fost reduse tarifele la călătorie pe linia turistică City Tour astfel: o călătorie 3 lei, bilet de o zi-5 lei. În orice oraș unde funcționează un astfel de serviciu turistic prețurile pleacă de la aproximativ 90 de lei pe zi. Nu există nicio explicație privind reducerea tarifului șa un nivel atât de scăzut și care nu-și atinge scopul de a genera venituri suplimentare pentru CT BUS și pentru Municipiul Constanța.

Nu există o procedură clară de determinare a numărului de km parcurși pentru prestarea obligației de serviciu public conform programului de transport și a contractului de delegare. Astfel, în Raportul conducerii executive pentru anul 2020, apare un număr de 10.764.839 km efectuați în exploatare.

Raportul privind activitatea de audit public intern aferentă anului 2020 scoate în evidență faptul că în decursul anului 2020, au fost urmărite un număr de 46 de recomandări, din care 4 au fost implementate după termenul stabilit, 20 au fost implementate parțial, 22 nu au fost implementate

Prejudicii de 10 milioane de lei

Peste 10 milioane de lei au fost încasate în exces la nivelul anului 2020, contribuind la creșterea veniturilor din exploatare cu această sumă necuvenită și astfel realizându-se profit. Deși situațiile financiare pentru anul 2020 nu se schimbă, deși constatarea supracompensării este făcută pe anul 2021, ea are efecte retroactive, se va constitui în datorie ce trebuie returnată printr-un plan de eșalonare și grevează pe viitor bugetul deja auster al societății.

Managementul resurselor financiare în anul 2020 a fost unul cu un grad de risc ridicat din cauza compensării excesive și consecințe grave pe viitor. La o evaluare profundă a managementului întreprins de către conducerea executivă în anul 2020 se observă minusuri substanțiale, deficiențe cu influențe nefaste pentru societate, inclusiv pentru viitor, față de care fostul Consiliu de Administrație a manifestat indulgență excesivă și permisivitate, se mai arată în rapoartele CA și de audit.

În perioada supusă evaluării, în CA al CT BUS erau următorii membri: Gheorghe Ungureanu (președintele CA), decedat, Cristian Dumitru Fuior, Bogdan Niță, directorul CT BUS, Cristian Radu Palan, Mariana Marcela Frigioiu, Cristina Aldea, Adrian Bizineche, Iorgu Paraschiv. Raportul de audit tehnico economic al primăriei evidențiază o diferență substanțială în minus și drept urmare solicită returnarea compensației facturate și încasate în exces pentru anul 2020.

Toate fărădelegile vor fi sau nu constatate de procurori, care au deschis o anchetă, după ce Primăria Constanța a formulat plângere penală, în urma neregulilelor constatate în timpul auditului. Nu pe numele directorului, ci in rem, urmând ca anchetatorii să decidă cine se face vinovat pentru dezastru financiar de la CT BUS.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
mancati rahat ,toti,sa va zica ARMANDO de cea venit, sa directioneze ciordelile spre cine,stie el.
1
1
Absolut toti managerii, cred ca institutiile pe care le conduc, sunt mosiile lor!
0
3
mariana cap de porc cu salariu de 16.000 de lei care isi spala hainele de acasa la spalatoria de haine unde se spala tot ce tine de ct bus!!! soferul marianei soceanu stie mai bine!!!
7
1
si cei din guvern, cand???
1
0
Care sunt caracterele nepermise
3
0
Excellent milf
1
0
Oare Marcela Frigoiu scapa de DNA si de dats asata?
6
0
Mai voi stia care le luati apararea hotilor de la C.T.Bus nu o mai dati politic,intrebarea este daca cifrele alea sunt reale sau nu?si daca sunt la puscarie cu hoti si sa dea inapoi bani pe care iau furat.
10
12
De ce blocati comentariile la articolul cu Feliciu
26
2
Urmeaza oare intre 3 si 7 ani fara sutien?
11
12
Articol de 2 lei bravo bogdane
22
5
Tipic lui Ovanesian, Chitac habar nu are ce este in Primarie. De ce nu lasati comment urile libere si la doamna Ovanesian?
32
4
Ce fata de bufnita are Mariana! Cum ajung javrele aste pe functii?
24
15
v a vine randul ,cwrvelor!!!
40
4
Hartia de sters la cwr a pnl ului
45
7
asta vrea amiralu de carton inpreuna cu poponarii usr-isti
49
12
Cel mai ipocrit primar. Greaua mostenire de care se vaita acest wc de om si cu feliciu. Popa psd la termoficare. Horica fara frica psd. Merla psd. Apropo doamna gestioneaza fondurile europene unde ziceati ca trebuie sa plece toti dar e prietena cu felicia si nu merge. Frigioiu psd. Constantin psd. Continuam? Mai aveti obraz sa le vorbiti constantenilor de psd?
53
13

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218