La Universitatea Ovidius predau și profesori acuzați de hărțuire sexuală: „Trebuie să stai goală...“
La Universitatea Ovidius predau și profesori acuzați de hărțuire sexuală: „Trebuie să stai goală...“
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestCe se întâmplă la Universitatea Ovidius și modul în care este selectat personalul academic nu ne mai miră de mult. Iar cel mai recent mediatizat caz, chiar de Replica, este cel al Corinei Barbu care a ajuns mare cadru universitar, deși a avut media la licență 6,33. Universitatea trebuie să fie calibrată de un spectru de valori care să îi ghideze activitatea și are nevoie de repere de moralitate pentru ca performanța ei să nu fie doar o iluzie. În comunitatea academică de UOC regăsim, însă, dascăli a căror moralitate este pusă sub semnul întrebării, cu un bagaj stufos de scandaluri în spate. Cum este cazul lui Horațiu Cherecheș, din cadrul Facultății de Arte, un celebru maestru-coregraf. Adevărat, are și o carieră de invidiat, o vastă experiență în domeniu, însă CV-ul este pătat de unele scandaluri cu iz sexual în care acesta a fost implicat. Chiar și așa, Cherecheș a fost primit în sânul marii familii Ovidius, având calitatea de cadru universitar asociat. Adevărat, acuzațiile nu au fost confirmate de un organ al statului însă, având în vedere că vorbim despre o instituție care se pretinde a fi prestigioasă, ne așteptăm ca și mediul academic să fie fără pată.
Anul 2021 a fost marcat de un scandal ce a zdruncinat Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski. Mai multe persoane din trupa de balet au adus, începând din luna august, acuzații grave atât coregrafului, Horațiu Cherecheș, în prezent profesor la Universitatea Ovidius, cât și soției sale, directorul companiei de balet, Cherecheș Monica, și managerului Daniela Vlădescu. În final s-a ajuns chiar la depunerea unor plângeri la Poliție, Prefectură, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Direcția de Sănătate Publică, plângeri pe care s-au așternut, probabil, praful.
O parte din angajații Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ Constanța a semnalat la momentul respectiv, printr-un memoriu adresat ministrului Culturii, umilințele, certurile, abuzurile sexuale, jignirile, mediul toxic în care își desfășoară activitatea. Semnatarii au susținut atunci și o conferință de presă prin care au explicat toate suferințele prin care au trecut.
VIDEO:
Totodată, tot balerinii declarau faptul că fiul marelui maestru de balet, Oleg Danovski Jr., ar vrea să retragă numele teatrului.
În memoriul întocmit, au fost aduse acuzate grave, precum cele menționate în pasajul: „Unei balerine de la Teatrul Național de Opera și Balet «Oleg Danovski» Constanța i s-a cerut de către domnul Cherecheș, citez «dacă vrei să-ți dau derogare trebuie să stai goală la mine acasă în poante, vreau să te... și pe tine și pe Monica». Menționăm că tot aceleiași balerine i s-a «fabricat» o comisie de disciplină, în cele din urmă, tot dumneaei fiind cea care a suportat în repetate rânduri injuriile domnilor Cherecheș Horațiu și Mihaiu Adrian (acolitul acestuia). Altă balerină a fost agresată fizic de către domnul Cherecheș Horațiu, hărțuită sexual și umilită, fiind pusă să danseze în chiloți, filmată și postată pe Facebook, pe motiv că e grasă.“
unul din artiștii care l-au acuzat pe Cherecheș
Artiștii au trimis o scrisoare către ministrului Culturii
Chiar dacă în prezentarea noastră vom folosi și numele unor colegi care nu mai sunt angajați ai acestei instituții, Teatrul Național de Opera și Balet «Oleg Danovski» Constanța, aceștia pot fi întrebați și pot confirma (sau nu) cele relatate de noi. Vrem să credem că, după atâția ani în care totul a fost mușamalizat, acest memoriu nu va avea repercusiuni asupra noastră, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată când am încercat să ne expunem și să ne susținem punctul nostru de vedere. Menționăm că situația este cunoscută de doamna Daniela Vlădescu – manager general, încă din anul 2012, și mușamalizată, ascunsă, încercând de fiecare dată să ne găsească tot pe noi vinovați. Imediat ce a fost instalată pe funcția de conducere doamna Cherecheș Monica, soțul dânsei, Cherecheș Horațiu, profitând de funcția soției, a început avansurile sexuale asupra balerinelor și vai de cele ce nu voiau să dea curs avansurilor domnului Horațiu Cherecheș, erau amenințate cu concedierea, persecutate, înghesuite fizic prin vreun colț de culisă, lovite, unele chiar bătute.
Cherecheș Horațiu și soția sa, Cherecheș Monica
În umilințe, certuri, hărțuiri sexuale, bătăi, răzbunări, persecuții și persiflări se desfășoară activitatea în compania de balet a teatrului pe care din păcate noi, membrii companiei de balet, trebuie să-l numim «locul de muncă»!”
„Dacă vrei să-ți dau derogare, trebuie să stai goală la mine acasă în poante, vreau să te... și pe tine și pe Monica“
Mai departe, artisștii au transmis în scrisoare că „unei balerine de la Teatrul Național de Opera și Balet «Oleg Danovski» Constanța s-a cerut de către domnul Cherecheș, citez «dacă vrei să-ți dau derogare trebuie să stai goală la mine acasă în poante, vreau să te... și pe tine și pe Monica». Menționăm că tot aceleiași balerine i s-a «fabricat» o comisie de disciplină, în cele din urmă, tot dumneaei fiind cea care a suportat în repetate rânduri injuriile domnilor Cherecheș Horațiu și Mihaiu Adrian (acolitul acestuia). Alta balerina a fost agresată fizic de către domnul Cherecheș Horațiu, hărțuită sexual și umilită, fiind pusă să danseze în chiloți, filmată și postată pe Facebook, pe motiv că e grasă. Din decembrie 2013, ca urmare a abuzurilor, umilințelor, persecuțiilor și hărțuirilor, un număr important de angajați ai teatrului și-au dat demisia. Practic demisiile au «curs pe bandă rulantă» începând cu: Lintzmaier Mihaela - solist, după 23 de ani de muncă, Eliza Maxim - solist, Sergiu Dan - solist, Delia Luca - solist, Claudiu Dan - colaborator, Alexandru Ducan și alții, oameni care au fost de bază în acest teatru și au fost nevoiți să plece. Sayaka Tanno, Saki Koda, Yuria Soeta, Kanoko Suzuki, o parte dintre colegele noastre (cetățeni japonezi), venite în România, la Teatrul Național de Opera și Balet «Oleg Danovski» Constanța, cu scopul nobil de a-și face meseria, au suferit și suferă la rândul lor avansurile și persecuțiile domnului și doamnei Cherecheș. Menționăm că Sayaka Tanno, Saki Koda, Kanoko Suzuki au și plecat din teatru pe motivele menționate mai sus. Referitor la turneele susținute în Germania de-a lungul anilor menționăm următoarele: în ceilalți ani (când teatrul de balet era condus de familia Danovski) se întocmea un contract individual pentru fiecare balerin, cu prezentare transparentă și legală privind documentația; în prezent această «practică» nu mai există, nimeni nu mai știe exact valoarea diurnei ce urmează a fi primită.
„Au fost cazuri când balerinii au fost obligați de soții Cherecheș să facă deplasarea în Germania; în caz contrar, cei ce refuzau turneul, din motive obiective (familii monoparentale, probleme de sănătate), erau forțați să-și ia concediu fără plata. De asemenea, au fost cazuri în care diurna pe teritoriul Germaniei nu a fost nici măcar plătită și aici vă expunem cazul colegului nostru Basarabeanu, care în urma unui accident vascular cerebral, a fost abandonat într-un spital din Germania și lăsat fără bani de diurnă. Tot în turneul din Germania eram puși să semnăm state de plată improvizate, neștampilate, despre care doamna Cherecheș Monica ne spunea că reprezintă impozitul pe care, prin firma Konzertdirektion Landgraf, trebuia să-l plătim statului german; este vorba de sume importante de bani, luate de la noi, an de an, turneu după turneu. Pe lângă faptul că a agresat-o fizic pe doamna Iordache Petronela, în turneul din Germania, domnul Cherecheș a mai agresat-o grav și pe doamna Mihaela Avram, colega noastră (ieșită la pensie), pe motiv că și-a permis să aibă o discuție în contradictoriu cu soția dânsului și să nu fie de acord cu punctul de vedere al direcțiunii. Mai mult de atât, menționăm că doamna Mihaela Avram suferea de o boală mintală cronică (schizofrenie).
Au cerut Corpul de Control pentru investigații
„Cea mai proaspătă agresivitate fizică (lovire, injurii, amenințare, persiflare) a fost asupra colegului nostru Răuț Ștefan, pe motiv că acesta “și-a permis să poarte mască sanitară în timpul desfășurării spectacolului «Prinț și Cerșetor» – premieră ce a avut loc pe data de 13 iunie 2021. Acestea sunt doar o mică parte a evenimentelor ce stau la baza revoltei noastre, multe au fost uitate, multe nu au fost spuse de frică. În consecință, ne dorim prezența Corpului de Control în instituția la care noi lucrăm – Teatrul Național de Operă și Balet «Oleg Danovski» Constanța, pentru investigații privind situația tensionată în care ne desfășurăm activitatea și care, din punctul nostru de vedere nu mai poate continua. De asemenea, ne dorim un audit financiar legat de banii din turneu și nu numai. Mai menționăm că domnul Cherecheș Horațiu abuza de faptul că fratele lui lucrează în Ministerul Culturii, amenințâdu-și victimele astfel: “am un frate care lucrează la Ministerul Culturii și dacă pleci de aici nu te vei mai putea angaja în altă parte aici în România”. Așa cum a fost amenințată colegă noastră japoneză Sayaka Tanno, care a venit plângând în cabina și a întrebat colegele dacă este adevărat că fratele domnului Horațiu Cherecheș lucrează în cadru ministerului Culturii, fiind amenințată de către acesta, pentru că nu răspundea avansurilor lui. De asemenea în anul 2019 când a fost dat spectacol matineu cu Crăiasa Zăpezii, după terminarea spectacolului domnul Horațiu Cherecheș a fost surprins când încerca să o sărute în foaierul teatrului pe Sayaka Tanno, care se lupta să îi întoarcă obrazul, iar Horațiu Cherecheș o strângea de mâna și o trăgea către el. La baza sesizării noastre către dumneavoastră stau umilințele, persecuțiile, avansurile sexuale, răzbunările, bătăile, înșelătoria, aluziile și discriminările. Îi considerăm că răspunzători de toate acestea pe domnii Cherecheș Horațiu, Cherecheș Monica și Vlădescu Daniela. De asemenea, în sprijinul celor prezentate mai sus, solicităm acordarea unei audiențe. Există o adresa a altei balerine care a fost terorizată de către Horațiu Cherecheș ,care menționează că, și-a dat demisia și a plecat din teatru deoarece era umilită și amenințată de către Horațiu Cherecheș dacă nu face poziția 69. Acest lucru s-a întâmplat în anul 2019,și din cauza că nu i-a răspuns acestuia o umilea în repetate rânduri spunându-i că e că o vacă și era scoasă din distribuția spectacolelor. Psihic a fost afectată de comportamentul denigrator dar și de comportamentul față de alte fete, până când a ajuns să își dea demisia din instituție“, au scris artiștii nemulțumiți.
În ianuarie 2022 a apărut și raportul Corpului de Control al Ministerului Culturii, raport respinge acuzațiile de hărțuire sexuală ale balerinelor de la Teatrul Oleg Danovski din Constanța. A confirmat situația tensionată din cadrul instituției publice de cultură, însă a constatat că balerinii nu ar fi depus plângeri oficiale la conducerea teatrului, iar cazul balerinului bătut nu poate fi judecat până când instanța nu se va pronunța asupra lui.
raportul Corpului de Control al ministrului, sursa foto: culturaladuba.ro
Cherecheș continuă însă să profeseze, fără griji, în cadrul Facultății de Arte a Universității Ovidius din Constanța, unde activează drept cadru didactic asociat, cu contract de muncă individual, alături de soția sa, Monica Cherecheș, o altă protagonistă a scandalului din 2021.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News