Navigatorii vor condiții mai bune pe nave: este nevoie de MEDIC, INTERNET și mai puțină birocrație!
Navigatorii vor condiții mai bune pe nave: este nevoie de MEDIC, INTERNET și mai puțină birocrație!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestAtractivă din punct de vedere financiar, meseria de navigator este caracterizată, și în prezent, de numeroase probleme care pun în pericol viața și sănătatea oamenilor, cu lipsuri și hibe. Dintre acestea menționăm necesitarea unor măsuri pentru urgentarea intervențiilor medicale pe nave, în caz de accidente și îmbolnăviri, îmbunătățirea metodelor de comunicare între navigatori și cei dragi, de pe țărm, reducerea birocrației și consecințele salvării vieții migranților.
Reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor au participat, în perioada 8 – 9 octombrie a.c., la întrunirea Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi, care s-a desfășurat la Bruxelles. Ocazie pentru responsabilii din domeniu să expună problemele de actualitate din navigație. Una dintre cele mai stringente nemulțumiri ale marinarilor vizează sănătatea și siguranța la bordul navelor. „Sunt necesare noi măsuri care să asigure intervenții urgente și reducerea timpilor de așteptare, în cazul accidentelor și îmbolnăvirilor, până se asigură o asistență medicală calificată. Acest lucru a cauzat prejudicii majore navigatorilor aflați în situațiile amintite, ajungându-se până la decesul acestora din cauza neluării măsurilor urgente de transport de la navă până la cel mai apropiat punct de intervenție medicală specializată”, a punctat Adrian Mihălcioiu, lider SLN Constanța, prezent la întrunire.
De altfel, cazurile în care marinarii au decedat la bordul navelor, în urma îmbolnăvirilor sau accidentelor au tot fost mediatizate de-a lungul anilor. Unul dintre cele mai recente cazuri este cel a unui marinar constănțean, de 36 de ani, Stelian Mevlit. Acesta a decedat, în 2017, în sala motoare a navei „Berge Artic”, la doar o săptămână după îmbarcare. Nava la bordul căruia era constănţeanul se afla la 277 kilometri în largul Lauban, în apele statului malaysian Sabbah.
Sindicaliștii consideră că este necesară introducerea unui medic la bordul navelor, în funcție de numărul membrilor echipajului și rutele de navigație. „Este o dezbatere care este abia la început, dar deosebit de importantă pentru navigatori”, a punctat Adrian Mihălcioiu.
De menționat că, în prezent, la bordul navelor nu este asigurat medic, ofițerul I punte având atribuții în acest sens, având cursuri medicale, la un nivel de bază.
Pe multe nave navigatorii nu au acces la internet!
Un alt punct atins de sindicaliștii de la ETF vizează realizarea unei campanii privind drepturile sociale ale navigatorilor, care trebuie să beneficieze de asigurări de sănătate și asigurări sociale în conformitate cu MLC 2016.
Facilitățile de comunicare sunt un alt of al navigatorilor. „În urma unui sondaj realizat pe un număr de peste 1.000 de navigatori, aceștia au afirmat în proporție covârșitoare că internetul este o necesitate la bordul navei. Telefonul prin satelit a fost și el menționat, antena TV prin satelit sau noutățile din presă, de asemenea, căci îi țin pe navigatori conectați cu uscatul”, a mai arătat liderul sindical.
O altă nemulțumire vizează birocrația. „Este necesară reducerea activităților administrativ/birocratice pentru navigatori și armatori, având în vedere multitudinea de documente ce trebuiesc întocmite până/la sosirea navei în port, în timpul staționării și la plecare dau mare bătaie de cap ofițerilor. Apoi, documentele cerute diferă de la o țară la alta și iarăși fac ca timpul alocat efectiv operațiunilor de navigație și operare a mărfii să nu fie suficient sau să creeze situații de stres și suprasolicitare. De aceea, reducerea acestor documente și standardizarea lor sunt măsuri foarte importante”, a adăugat liderul sindical.
Zona din ce în ce mai PERICULOASĂ în largul Africii de Vest
Sindicaliștii mai atrag atenția și asupra problemelor ridicate de salvarea migranților găsiți în largul apelor. „Sunt deja dezbateri pe acest subiect, legate de imposibilitatea de a nu interveni când oameni sunt în pericol pe mare, dar și problemele cu care se confruntă navigatorii și armatorii când au salvat vieți omenești pe mare, dar nu au unde să îi debarce, deoarece foarte multe state nu mai acceptă migranți”, a arătat liderul sindical.
„Pirateria și atacurile armate asupra navelor și echipajelor este o temă de mare actualitate, având în vedere zona Africii de Vest, care devine pe zi ce trece tot mai periculoasă. S-a menționat cazul navei Glarus, unde, în urma atacului piraților au fost luați ostatici 12 navigatori, printre care și un român”, a mai arătat Mihălcioiu.
Florentina BOZÎNTAN
Citește și: Marinarul român răpit în largul apelor nigeriene A FOST ELIBERAT!
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News