REPLICA ONLINE CONSTANTA

17.4° Constanța Mie., 24 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6709
17.4° Constanța Miercuri, 24 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6709
 

Nu-i a bună! Transportul mărfurilor cu vaporul a crescut de 10 ori, în Portul Constanța!

Nu-i a bună! Transportul mărfurilor cu vaporul a crescut de 10 ori, în Portul Constanța!

Replica API 18 aprilie 2022 | 00:10 3703

Portul Constanța a devenit cel mai important port de la Marea Neagră, după cum anunța luni vicepremierul Sorin Grindeanu, dar și costurile de transport ale navelor au crescut de peste 10 ori din cauza războiului rus din Ucraina. În prezent, primele de asigurare au devenit mai scumpe decât închirierea propriu-zisă a navei, calculele realizate de Bloomberg arătând că un tanc petrolier, de pildă, care acostează în Portul Constanța ajunge să coste clientul în total 8,5 milioane de dolari, de peste 10 ori mai mult decât înainte.

Companiile de asigurări au introdus acum și prima de risc de război pentru navele care circulă în Marea Neagră, care include inclusiv pericolul reprezentat de minele ce plutesc în derivă, în condițiile în care România și Turcia au fost nevoite să neutralizeze deja astfel de mine, apărute în urma războiului declanșat de Rusia în Ucraina.

Potrivit datelor prezentate de Bloomberg și preluate de Profit, companiile de asigurări percep acum în plus pentru navele din Marea Neagră un tarif suplimentar de 10% din valoarea navei ca activ, solicitat ca primă de risc de război.

Închirierea unui tanc petrolier a ajuns la 3,5 milioane de dolari, de la 700.000 de dolari înaintea războiului

Așa s-a ajuns ca asigurarea unei nave să depășească costul închirierii acesteia, iar clienții să plătească în total de peste 10 ori mai mult ca înainte. Un cargo de un milion de barili în valoare de 50 de milioane de dolari este acum taxat de companiile de asigurări cu o primă de risc de război de 5 milioane de dolari.

Asta în condițiile în care închirierea propriu-zisă a tancului petrolier de un milion de barili oricum a crescut până la suma de 3,5 milioane de dolari, față de 700.000 de dolari cât era la începutul acestui an, înainte de izbucnirea războiului.

În aceste condiții, clienții care plătesc aceste costuri, Rompetrol sau Lukoil, de exemplu, pentru că au cele mai importante activități de acest fel din Portul Constanța, ajung să închirieze un tanc petrolier de la Novorosisk până în Italia cu 8,5 milioane de dolari.

Iar astfel de curse sunt, practic, obligatorii, din moment ce Lukoil trebuie să ducă petrol la rafinăria sa ISAB din Italia, pe lângă cele pe care le mai deține la Burgas și în România.

95% din motorina importată de România vine prin Oil Terminal

În prezent, două treimi din petrolul rafinat în România este importat pe căi maritime. Iar recent, Rusia a anunțat că terminalul său de la Novorosisk, prin care Rompetrol importă țiței kazah, va intra în revizie pentru 2 luni. La rândul său, Lukoil importă atât țiței rusesc, dar și kazah, tot de la terminalele din Novorosisk.

În plus, România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. În 2021, nu mai puțin de 30% din necesarul de motorină din România a fost importat prin Marea Neagră din Rusia, 90-95% din aceasta prin terminalele Oil Terminal, compania de stat din Constanța.

Pe de altă parte, prin porturile de la Marea Neagră din România, Ucraina, Rusia, Georgia și Bulgaria sunt manipulate anual mărfuri din containere în aproximativ 3,5 milioane TEU de mărfuri.

O cincime din containerele de la Marea Neagră sunt manipulate prin Portul Constanța

Un container standard de 1 TEU are o masă proprie egală cu 2.360 kg și poate fi încărcat cu maximum 21.640 kg. O cincime din această cantitate este manipulată prin terminalele din România, cel operat de Dubai Ports World, companie din Emiratele Arabe Unite, fiind cel mai mare terminal de la Marea Neagră.

Traficul de mărfuri prin Constanța și alte porturi românești a crescut anul acesta cu 8% față de aceeași perioadă a anului 2021. În ceea ce privește volumele, media zilnică a mărfurilor în tranzit a crescut cu 30.000 de tone pe zi în medie în luna martie, până la 160.000 de tone pe zi.

De parcă nu era suficient pericolul militar și cel al minelor, transportatorii se confruntă acum și cu alte riscuri în Marea Neagră. Atât forțele maritime ruse, cât și cele ucrainene pot confisca oricând nave comerciale invocând securitatea națională. Dacă o navă este reținută pentru o perioadă cuprinsă între 6 luni și 1 an, aceasta va fi declarată “daună totală”, ceea ce-i permite proprietarului să recupereze de la firmele de asigurare întreaga valoare a navei.

Apele Mării Negre, pe lista celor mai riscante zone maritime de pe Pământ

În teorie, proprietarii ar putea să renunțe la asigurarea navelor. În practică însă, din cauza sistemului de funcționare al asigurărilor, aceștia ar deveni direct responsabili pentru alte riscuri care rămân neasigurate, precum cel de poluare, al valorii mărfii transportate, al echipajului sau de repatriere.

Iar asiguratorul Lloyd's Market Association a adăugat apele rusești ale Mării Negre pe lista cu cele mai riscante zone maritime de pe glob.

Asta înseamnă că asigurătorii vor percepe prime și mai mari pentru mai multe porturi rusești în perioada următoare, iar la acestea se adaugă și presiunea guvernului ucrainean, care a solicitat asigurătorilor maritimi internaționali să înceteze toate raporturile comerciale cu transportatorii prin intermediul cărora Rusia exportă petrol, gaze lichefiate și cărbune.

Andreea POPA

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
e normal la ce drumuri avem
1
0
de ce va plingeti ? Nu mai fac fata amantele si nevestele si boracii angajati pe pile ?
1
0
Nu ne este frica atata timp cat il avem in conducerea portului pe Catanel junior.
0
0

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218