REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.2° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
18.2° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Obiective cu potenţial turistic din municipiul Constanţa, lăsate într-un con de umbră: strada Ştefan cel Mare, Gara şi Casa de Cultură

Obiective cu potenţial turistic din municipiul Constanţa, lăsate într-un con de umbră: strada Ştefan cel Mare, Gara şi Casa de Cultură

Replica API 11 mai 2018 | 00:00 558

Zona Gării Constanţa, strada Ştefan cel Mare şi Casa de Cultură a Sindicatelor sunt câteva dintre obiectivele din municipiul Constanţa spre care administraţia locală ar trebui să-şi îndrepte atenţia, cu prioritate, dacă se doreşte dezvoltarea turistică a oraşului. Strategia de dezvoltare şi promovare a turismului în Constanţa, pentru care autorităţile au plătit nu mai puţin de 85.000 de lei, arată că oraşul ar avea mult mai multe puncte de interes, nu doar staţiunea Mamaia, plajă şi cluburi.

Constanţa reprezintă un punct turistic important al României, astfel că una din preocupările principale trebuie să rămână amenajarea plajelor, dar şi accesul către plajă. Aceasta este una dintre ideile prezentate în Strategia de dezvoltare şi promovare a turismului în Constanţa, comandată de administraţia locală. În consecinţă, taluzul de pe toată lungimea plajelor Constanţei trebuie să fie amenajat.

“O problemă majoră pentru atractivitatea turistică şi percepţia urbană este reprezentată de lipsa amenajării taluzului pe toată lungimea plajelor Constanţei. În prezent, coborârea pe plajă se face din multiple puncte: strada Salonic, prelungirea Ion Raţiu, strada Turda, strada Renaşterii, prelungirea Bucovinei, strada Mihai Eminescu, pe poteci create organic, existând numai câteva trasee amenajate cu rampe sau scări. Potenţialul de belvedere al anumitor puncte, precum capetele de stradă (exemplu strada Patriei) sunt neutilizate, iar taluzul nu este amenajat sau întreţinut, pierzându-şi potenţialul de amenajare ca spaţiu de agrement umbrit, în vecinătatea plajei”, se arată în respectivul document.

Are Gara Constanţa „valenţe de poartă metropolitană”?

Muncipiul Constanţa are, însă, câteva obiective, ignorate în mod nedrept în ultimii zeci de ani. În primul rând, Gara CFR, punct de intrare în municipiu pentru cei care ajung pe litoral cu trenul. Iar realizatorii strategiei punctează un aspect bine ştiut de toţi locuitorii Constanţei: gara şi zona din jur nu arată precum cea dintr-un oraş european, cu valenţe de metropolă. Mizeria, înghesuiala, lipsa sistematizării, spaţiul verde neîngrijit toate contribuie la o primă impresie negativă.

De punctat că realizatorii strategiei susţin că Gara Constanţa are o configuraţie care se aseamănă cu cea a Gării Roma Termini. Puţin exagerat, din punctul nostru de vedere, dar până la urmă, este un ţel frumos!

„O zonă cu un nivel ridicat de complexitate este Piaţa Gării – Piaţa Victoriei, situată între Gara Constanţa şi Parcul Gării, ce se întinde de la strada Labirint (autogară) şi până la Şoseaua Mangaliei.

Gara nu este una de tip terminus, însă configuraţia formală a pieţei din faţa acesteia se aseamănă cu cea a Gării Roma Termini. Spaţiul are o importanţă capitală în peisajul turistic, fiind primul spaţiu perceput la intrarea în oraş, pentru cei care vizitează Constanţa cu trenul. Valenţele de poartă metropolitană nu sunt însă susţinute de aspectul şi serviciile prezentate în momentul de faţă în acest areat. Unul dintre motive este faptul că amprentele la sol ale funcţiunilor logistice sunt foarte ample: autogara, staţiile de autobuz, facilităţile de parcare păzită, spaţii reziduale/nefolosite, bucle de întoarcere pentru transportul public”, se descrie în strategie.

Cât priveşte propunerile pentru dezvoltarea zonei, se menţionează amenajarea unor căi de acces mai bune către parcul din apropiere. „Este necesară, cu prioritate, o mai bună conexiune a Gării cu Parcul Gării, prin intermediul unei mai bune şi mai prietenoase reconfigurări. La nivel de PMUD, se prevede un proiect în valoare de 2 milioane de euro, dedicat redezvoltării zonei Gării oraşului Constanţa.

SIDU ZMC prevede de asemenea un proiect mai amblu pentru îmbunătăţirea mobilităţii în municipiul Constanţa, între Gara CFR şi staţiunea Mamaia – B-dul Lăpuşneanu – buget 31, 05 milioane lei, finanţabil din fonduri europene sau buget local. (...) Asigurarea legăturii cu parcul Gării trebuie să ţină cont de volumele mari de trafic de pe strada Theodor Burada şi de necesitatea asigurării unui flux continuu pietonal şi velo, cu utilizarea strictă a rampelor pentru preluarea diferenţelor de nivel, atât din raţiuni de accesibilitate pentru biciclişti, cât şi pentru vizitatorii cu bagaje, căruciore, cu mobilitate diferită”, se propune în strategie.

Casa de Cultură trebuie scoasă din „conul de umbră”!

Casa de Cultură este un alt obiectiv care a avut mult de suferit în ultimii ani. Deşi cu un potenţial imens, pentru organizarea de conferinţe, de întruniri sau spectacole, clădirea se află într-un con de umbră. Ba mai mult, are o „puternică imagine publică negativă”, care se impune a fi modificată.

„Casa de Cultură a Sindicatelor este unul dintre cele mai reprezentative obiecte de arhitectură ale municipiului Constanţa, fiind realizată între anii 1976 şi 1983, după proiectul arhitectului K. Ghengiomer, care preia în faţadele specifice vremii, elemente ale artei construcţiilor româneşti tradiţionale. Construcţia dispune de o sală mare pentru spectacole, festivităţi şi evenimente cu 735 de locuri, o sală mică cu 176 de locuri şi o sală de protocol pentru festivităţi, şedinţe sau întâlniri de afaceri cu 100 de locuri.

Casa de Cultură formează împreună cu parcul cu acelaşi nume un ansamblu urban gândit la scară umană, funcţional, care poate reprezenta un atractor de fluxuri turistice, datorită configuraţiei şi numeroaselor posibilităţi de utilizare, spaţiul adiacent Casei de Cultură mineral fiind suficient de flexibil pentru a putea găzdui activităţi în aer liber diverse.

Principala problemă a spaţiului este reprezentată de uzul exagerat al panourilor şi afişajelor mari publicitare, care creează o imagine urbană puternic negativă şi disruptivă şi care maschează elementele valoroase de arhitectură în loc de acestea să fie puse în evidenţă. Nu există în prezent o hotărâre care să reglementeze utilizarea şi afişarea mesajelor publicitare la nivel de oraş, iar acest lucru este exploatat puternic, cu consecinţe negative asupra atractivităţii turistice, coerenţei şi esteticii imaginii urbane.

De asemenea, nu există la nivelul întregului spaţiu o abordare unitară a elementelor de mobilier urban, cele existente nefiind în concordanţă cu imaginea pieţei – stâlpi de iluminat de forme şi culori diferite, băncuţe de lemn cu metal”, se precizează în strategie.

Cum poate fi „revitalizată” strada Ştefan cel Mare

Principala arteră comercială istorică a municipiului Constanţa, strada Ştefan cel Mare, este, în prezent, o dezamăgire pentru constănţeni. Iar acest aspect este notat şi în strategia de dezvoltare turistică.

„În ultimii ani, zona pietonală s-a degradat vizibil, fiind observabile următoarele disfuncţii: degradarea pavelelor de beton, spaţii pietonale decopertate; mobilier urban insuficient, de slabă calitate, în contradicţie cu valenţele spaţiului; faţade ce prezintă rezultatele unor modificări istorice fără considerarea principiilor de estetică urbană (faianţă de interior, uşi termopan, placări cu OSB), nerenovate, unele prezentând pericol pentru trecători; magazine cu semnale şi reclame ţipătoare, în lipsa unor reglementări care să sprijine o abordare specifică de centru urban, din care majoritatea închise sau abandonate; lipsa siguranţei publice, prezenţa câinilor fără stăpân. Mai departe de aspectul urban, una dintre problemele principale este decăderea arterei pietonale ca spaţiu de promenadă, ceea ce a condus la închiderea multor magazine şi unităţi de alimentaţie publică, odată cu reorientarea populaţiei către alte alternative de cumpărări, precum mall-urile”, se arată în document.

„Revitalizarea acestui spaţiu reprezintă o prioritate, însă nu poate fi realizată fără o acţiune concertată care să aibă în vedere un pachet de politici pentru: închiderea şi utilizarea, inclusiv temporară sau în sistem barter a spaţiilor comerciale de la parter; reabilitarea faţadelor clădirilor; reabilitarea spaţiului public pietonal şi dotarea cu elemente de mobilier urban; reglementarea utilizării firmelor magazinelor (paletă de culori şi dimensiuni agreate, standardizarea limbajului) şi interzicerea panourilor publicitare pe suprafaţa pietonală sau pe clădiri; dezvoltarea unor programe de evenimente şi micro-evenimente în spaţiul public.

Un prim demers în acest sens a fost realizat prin conversia, în 2017, a pasajului pietonal de pe strada Ştefan cel Mare, în Galeria de Artă Virgil Coman. Proiectul a fost realizat de Asociaţia Culturală Wild Art în parteneriat cu Primăria constanţa şi Consiliul Judeţean Constanţa şi cuprinde o expoziţie permanentă, dar şi un spaţiu care poate găzdui lansări de artă şi expoziţii temporare de pictură şi fotografie”, se mai arată în strategia de dezvoltare turistică a municipiului Constanţa.

Florentina BOZÎNTAN

Citeşte şi:

https://www.replicaonline.ro/strategia-de-dezvoltare-turistica-a-constantei-primaria-a-dat-85-de-mii-de-lei-pe-199-de-pagini-in-care-nu-se-spune-nimic-nou-348117/

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Daca primaru , ar vrea cu adevarat sa vada , ce parere au constanteni , despre orasul si primaru lor , ar trebui sa citesca ziarele online sau forum online . Oare se intreaba , de ce locuitorii din Cluj , Sibiu , Brasov sau Timisoara , se mandresc cu adevarat , cu orasele lor ?
1
0
Am avut parte doar de primari corupti si incompetenti, care au avut ca prioritate furatul, nu bubele Constantei.
1
0
Studiile trebuiau facute de angajatii primariei Constanta ca de aia iau salarii grase. La primarie avem o gramada de incompetenti, caratori de mape, impingatori de creioane cu creieri mici, patrate si niste parveniti pusi pe capatuiala de sus pana jos. Chiar nu are sansa orasul asta la un viitor mai bun care nu include turismul cu 3 luni de munca pe an ci educatia, cultura si servicii IT?
2
0
Ce asta e gara? Au facut un rond in mijloc, ca sa puna un panou publicitar. Unde opresti masina sa cobori bagajele celui pe care-l conduci la gara? Unde astepti pe cineva? Si acest rond s-a facut de curand. Cine a gandit asa ceva?
5
0
Gara chiar are potential , mai ales ca ajungi f repede in Centru si in P-ta Ovidiu .. de cand au facut si strada paralele cu Traian
1
1
continua politica Saltimbancului..are de finalizat afaceri ce au ramas suspendate odata cu plecarea acestuia in Madagascar si elibereaza autorizatii pe banda pentru constructii facute de etnia din care face parte...atat. Ce obiective turistice...nu il intereseaza...face pe boemul ...Constanta arata sub orice critica...o mizerie de oras...scuarul de pe bd Mamaia arata ca un islaz comunal...ce sa mai vorbim ...
11
0
...caracterele nepermise dintr-un fel de cabine telefonice,unice in Europa ,sa fie declarate obiective turistice . furnizoare de hepatite !
2
0
Razi cu lacrimi....da ce Constanta are obiective turistice ??? ....ca arata ca o mahala din India, pana si alea au pitorescul lor la noi e doar tiganie nesimtire si mizerie crunta!!! La asa oameni asa oras....nu mai e nici o speranta.
18
0
LIPSA EDUCATIE PESEDEI si locuitori BALCANICI LIPSA CULTURA
16
0
Nu poti cere de la machidoni curatenie ,ordine cand ei sunt niste jegosi si nesimtiti din tata in fiu.
14
1
Primarul machidon trebuie sa mearga la primaria din oradea sa vada cum sa procedat acolo si ce minune de oras a reusit sa faca primarul din oradea cu fonduri europene ..dar cum machidonii sunt analfabeti si oieri asa ceva nu se va intampla niciodata in orasul constanta condus de interlopi in cardasie cu politia si jandarmeria !
20
1
CAZINOUL!!!! La Gara taximetristii parca sint tilharii de la Sinesti. Pe Stefan cel Mare Sa se planteze pomi si flori. Sint multe de spus dar, n-ai cu cine.....
21
0
de cazino nu ziceti nimic?ca sta sa cada, zilele trecute au facut un concert acolo,ce a vrut sa arate Fagadau cu acel concert?a vrut sa arate merge si asa, adica ce sa-l mai restaureze.Si va intrebati unde merg banii din taxele si impozitele voastre?pai acum ceva zile tot in ziarul asta Fagadau spunea ca cheltuie o suta de mii de euro pe cafelele din cluburile pt pensionari,pai uite si raspunsul de ce arata Constanta asa, arata pt ca banii vostri sunt vanturati pe unde nu trebuie ca sa ajunga parandarat in buzunarele lu' Fagadau
18
0
la casa de cultura se vind haine de piele si se joaca bingo plus manelistii cu club acolo .ce dracu obiectiv turistic acolo ?
18
0
Am vazut gara termini si nu putem sa comparam --primaria n-afost in stare sa deschida portile parcului a facut lumea poteci si a rupt gardul --si mai vorbim de studii si proiecte
10
0
In 2008 , asteptand in gara Sibiu , trenul direct Sibiu - Constanta , am dat de o biblioteca destul de maricica , in gara . Oameni , care asteptau trenu , puteau citi carti , din aceea biblioteca , gratis . In rest harti imense istorice ale Sibiu-lui , prin care se mandreau si se mandresc , cu originea germana a orasului.....
15
0
Obiectivele orasului: polistiren,termopan,rigps, parchet laminat, osb, gresie sau faianta. In casa de cultura este un club de manele, un bingo si targuri de ciorapi si chiloti. Parterul oricarui bloc este spatiu comercial in stilul arhitectural bazar ori mahala. Biserici si mall-uri in parcuri. Gara a fost mutilata la propriu cu cele "2 aripi" noi. Cazinoul in ruina. Mamaia este defrisata si ingropata in betoane
26
0
Fagadau, mergi un pic in pasajul Virgil Coman. Va bateti joc de memoria acestui om. Plasicul firmelor mazariste a inecat orasul in prost gust. O mizerie!... Casa de Cultura a devenit un soi de tualeta publica. Vizual, Constanta este un focar de poluare iar haosul urban a facut din acest oras o un loc unde te poti pisa oriunde fara sa te intrebe nimeni nimic.
24
0
O bijuterie de oras lasata prada bataii de joc
20
0
CAT A PLATIT PRIMARIA PT MARELE STUDIU?
17
0
Articolul la obiect si un semnal de alarma banii care se strang din impozite si taxe si sunt destui slava Domnului , constantenii sunt primii care stau la cozi sa achite ...sa fie folositi pentru comunitate nu sa fie directionati altor activitati sunt constantati care doresc Constanta de altadata nu o mizerie in garaa, o mizerie str ST cel Mare, iar la Casa de cultura sala de spectacole ar putea fi renovata astfel incat sa aiba un confort caldura, garderoba, scaune confortabile acustica etc ...trebuie gospodari in administratie si bani alocati de consilieri ...
18
0
In sfarsit dupa 20 de ani au descoperit ca la treipapuci se coboara pe poteci pe cand la bulgarasi ai scari rulante...Ce frumoz..Taluzul e tot propietate privata si daca vreodata vor sa faca scari o sa guitze ca nu au pe unde..retrocedari maica...vanzari de terenuri pe cip cip ca n-are primaria bani...
18
0
Si primar.... Sa faca pe ghizii si sa ii plimbe pe turisti printre mizerii
11
1
apoi reconstructie din temelii mai poate readuce la viata orasul.evacuati romanii si lasati tiganii si machedonii si bombardati temeinic inclusiv "centrul istoric"
14
2
La cati tigani sunt pe stefan cel mare, aduceti niste camile, si ziceti ca e in maroc. Si la gara la fel.
26
0
Sigur,cu metrou sub gara,cu spatii comerciale ce forfotesc de oameni,cu supermarket,mcdonalds,starbucks ar semana.Dar asa...pana si tiganii lor sunt mai fiorosi ca ai nostri.Daca e ceva cu care Romei ii e rusine,Termini se numeste.
14
2
Ba voi sunteti normali? in lipsa de obiective turistice voi inventati gara obiectiv turistic?Dar o statie de autobuz nu puteti s-o catalogati ca obiectiv turistic?! Oricum cele mai vizitate obiective turistice sunt lidl,kaufland,carefour..Mai bine Aduceti niste pietre de la munte cu basculanta,le asezati intr-un anume fel si ziceti ca sunt obiectiv turistic...poate mai prostiti niste cocalari sa-si faca selfie cu ele...
24
4

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102