REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
15.4° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Peste 200 de mămici din judeţul Constanţa, somate să restituie indemnizaţia de creştere a copilului

Peste 200 de mămici din judeţul Constanţa, somate să restituie indemnizaţia de creştere a copilului

Replica API 7 septembrie 2018 | 00:00 299

De la începutul anului şi până în prezent, mai multe mame care beneficiează de indemnizaţie creştere a copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani sau stimulent au fost somate să restituie banii încasaţi ilegal către Agenţia de Prestaţii Sociale Constanţa. Motivul? Îl explică chiar şefa AJPS Constana, Laura Constandin, în cadrul interviului de mai jos, precizând, totodată, modalitatea de returnare a sumelor încasate de către beneficiari, pe nedrept. Precizăm că numărul mamelor care au fost somate să restituie sumele este de 275.

Reporter: Nu este o noutate faptul că România este o țară cu foarte mulți asistați sociali. Care este numărul acestora, în județul Constanța, și care este localitatea cu cei mai mulți beneficiari ai ajutorului de la stat?

Laura Constandin: Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, reglementeaza acordarea ajutorului social pentru familiile și persoanele singure, aflate in situație de risc social și care îndeplinesc condițiile legate. Conform legii, cuantumul acestui beneficiu se calculează in funcție de vaîoarea ISR (500 îei) și are următoarele valori: 0,284 ISR (142 lei) pentru persoana singură; 0,510 ISR (255 de lei) pentru familiile formate din două persoane; 0,714 ISR (357 de lei) pentru familiile formate din trei persoane; 0,884 ISR (442 de lei) pentru familiile formate din patru persoane; 1,054 ISR (527 de lei) pentru familiile formate din cinci persoane; câte 0,074 ISR (37 lei) pentru fiecare altă persoană peste numărul de cinci persoane, care face parte din familie.

Cuantumul ajutorului social se stabilește ca diferență intre aceste niveluri in lei și venitul net lunar at familiei sau at persoanei singure realizat in luna anterioară depunerii cererii. Cererea privind solicitarea ajutorului social se înregistrează de către reprezentantul legal la prìmăria de domiciliu, se acordă sau se respinge dreptul prin dispoziție a primarului, iar plata este asigurată prin decizie a directorului A.J.P.I.S.

La nivelul județului Constanța, in luna iulie 2018 a fost efectuată plata ajutorului social aferentă lunii iunie 2018 pentru un număr de 3.741 beneficiari, pentru care a fost plătită suma totală de 988.557 lei. Localitatea cu cei mai mulți beneficiari de ajutor social din județul Constanța este Municipiul Constanța cu 353 de beneficiari.

Rep.: Asistaţii sociali trebuie să presteze muncă în folosul comunităţii?

Laura Constandin: Pentru sumele acordate ca ajutor social, conform prevederilor legii, una sau mai multe persoane majore apte de muncă, raportat la cuantumul ajutorului social din familia beneficiară, au obligația de a presta lunar, la solicitarea primarului, acțiuni sau lucrări de interes local, fără a se putea depăși regimul normal de lucru și cu respectarea normelor de securitate și igienă a muncii.

Orele de muncă se însumează pentru toate persoanele apte de muncă din familia beneficiară de ajutor social și se calculează proportional cu cuantumul ajutorului social de care beneficiază familia sau persoana singură, cu un tarif orar corespunzător salariului de bază minim brut pe țară garantat in plată, raportat la durata medie lunară a timpului de muncă.

În situația in care persoana nominalizată să efectueze acțiunile sau lucrările de interes local se află in incapacitate temporară de muncă sau și-a pierdut total ori parțial capacitatea de muncă, obligația de a presta acțiunile sau lucrările de interes local se transferă celorlalte persoane apte de muncă din familie, cu acordul primarului.

În scopul valorificării forței de muncă locale, primarii au obligația să întocmească planul de activități sezoniere pe baza solicitărilor primite de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau intreprinderi familiale care au nevoie de forță de muncă și funcționează pe raza unității administrativ-teritoriale, denumite in continuare beneficiari de lucrări.

Planul de acțiune se aprobă prin dispoziție a primarului, se afișează la sediul pr1măriei și cuprinde activitățile sezoniere, beneficiarii de lucrări, precum și repartizarea persoanelor din familiile beneficiare de ajutor social pentru desfășurarea activităților sezoniere.

Efectuarea activităților sezoniere nu exceptează persoanele de la îndeplinirea obligației de a presta munca in folosul comunitatii. Repartizarea activităților sezoniere se realizează de către primar, după efectuarea de către beneficiarii de ajutor social a orelor de muncă stabilite. Planul de acțiune se transmite agențiilor teritoriale in luna următoare aprobării.

Rep.: Mulți dintre asistați muncesc la negru, beneficiind, ilegal, de aceste ajutoare oferite de către stat. În cazul altora, s-a constatat existența unor conturi bancare sau altor unor bunuri, fiind obligați să restituie banii. Câte cazuri s-au înregistrat în județul Constanța, de la începutul anului? În cazul în care nu restituie sumele, ce măsuri se iau?

Laura Constandin: Pentru anul 2018, verificarea persoanelor care au conturi bancare cu sume mai mari de 3.000 lei se efectuează la finele anului calendaristic, după ce se primește baza de date de la A.N.P.I.S. Pentru perioada 01.01.2018- 30.06.2018 s-au făcut verificări prin suprapunerea de baze de date ( beneficiari ajutor social cu venìturì reatizate, dispoziții de mod1ficare /1ncetare) și au fost identificate un număr de 275 persoane cărora le-a fost constìtuit debit, suma totală debitoare fiind de 111.723 lei. Recuperarea debitului se face in baza deciziei emise de A.J.P.I.S. și transmisă la domiciliul reprezentantului legal. Debitorul are la dispoziție un termen de 180 de zile de la comunicare pentru plata debituluì, iar după trecerea termenului, decizia devine titłu executoriu și se supune executării silite.

Rep.: Pe 24 iulie, a fost publicat în Monitorul Oficial proiectul de lege ce prevede, printre altele, faptul că ajutorul social încetează în cazul refuzului unui loc de muncă oferit. Au existat cazuri în Constanța?

Laura Constandin: În scopul valorificării forței de muncă locale, primarii au obligația să întocmească planul de activități sezoniere pe baza solicitărilor prìmite de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale care au nevoie de forță de muncă și funcționează pe raza unității administrativ-teritoriale, denumite in continuare beneficiari de lucrări.

Efectuarea activităților sezoniere nu exceptează persoanele de la îndeplinirea obligației legate de a presta lunar, la solicitarea primarului, acțiuni sau lucrări de interes local. Lunar, pe data de 1 ale fiecărei luni, pentru luna următoare, beneficiarii lucrărilor au obligația de a transmite primarului, în scris, situația cu persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social care au efectuat activitățìle sezoniere, precum și numărul de ore efectuate.

Pe baza acestei situații, primarul stabilește menținerea acordărli ajutorului social sau încetarea acestuia. Refuzul repetat de două ori at persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social de a efectua activitățile sezoniere conduce la încetarea dreptului.

Rep.: Să ne axăm puțin și pe drepturile acordare mămicilor sau, după caz, tăticilor, după nașterea unui copil. Nu de puține ori, statul a obligat beneficiarii acestei legi să dea banii înapoi, după ce s-a constatat, în urma verificărilor efectuate, că încasau ilegal aceste sume. În ce condiții sunt returnați acești bani și câte cazuri au fost, de la începutul anului, la Constanța?

Laura Constandin: Acordarea concediului și a indemnizației lunare pentru creșterea copilului, precum și a stìmulentului de inserție sunt reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernuluì nr. 111 /2010, cu modificările și completările ulterioare. Începând cu 01.09.2016 cuantumul indemnizației a lost plafonat la 8.500 lei lunar. La indemnizație creștere copil și stimulent de inserție sunt constîtuite debite lunar, motivele fiind următoarele: reluare de activitate și necomunicare in termen de 15 zile la primăria de domiciliu modificarea, realizarea de venituri in perioada indemnizației pentru creșterea copilului care depășeşte plafonul de 3.750 lei anual permis de lege și nerealizarea de venituri profesionale in perioada cât beneficiază de stimulentului de inserție. În perioada 01.01.2018- 30.06.2018 la indemnizație creștere copil și stimulent de inserție au fost constituite debìte la nivelul județului Constanța pentru un număr de 798 beneficiari, in sumă totală de 877.149 lei. Recuperarea debìtului se face în baza deciziei emise de A.J.P.I.S. și transmisă la domiciliul reprezentantului legal. Debitorul are la dispoziție un termen de 180 de zile de la comunicare pentru plata debitului, iar după trecerea termenului, decizia devine titlu executoriu și se supune executării silite.

Rep.: S-au constatat cazuri de fraudă, în sensul că s-a descoperit că, la întocmirea dosarului de solicitare a indemnizaţiilor, au folosit adeverinţe de venit false? Dacă da, câte cazuri sunt?

Laura Constandin: A.J.P.I.S. Constanța nu a înregistrat cazuri de adeverințe false eliberate de angajatori în vederea stabilirii dreptului la indemnizație creştere copil și stimulentului de inserție.

Rep.: Referitor la alocația copilului, un copil poate să primească alocația din două state membre UE(în cazul în care un părinte este în străinătate, și unul în țară)? Dar două state, dintre care unul nu este membru UE. Ce prevede legislația? Dacă nu este legal, există posibilitatea verificării?

Laura Constandin: Conform Regulamentelor europene, un copil poate să primească alocația din România și diferența de sumă dintr-un stat membru UE sau at Spațiului Economic European, dacă unul din părinți realizează venituri profesionale sau are calitatea de şomer in România, iar celălalt părinte realizează venituri profesionale într-un stat membru UE sau al Spațiului Economic European. Dreptul la alocația de stat se suspendă in România in situația în care un părinte realizează venituri profesionale într-un stat membru UE sau al Spațiului Economic European, iar celălalt părinte nu lucrează în România, plata integrală a dreptului făcându-se ïn această situație integral din statul UE. În situația in care copilul și familia locuiesc pe teritoriul altui stat care nu este membru UE, dreptul se acordă din România până la împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani.

Mirela Sorina PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
numai tigani si iarasi...tigani...ne-am saturat de...tigani...la munca..golanilor...
2
0
Toate pirandele sifilitice vor alocatii din banii fraierilor. Le-a obligat statul sa scoata puradei cocosati dintre picioare?
8
0
Mai terminati cu termenii astia de rahat: mamici, bebelusi!!! Exista mame si copii!!
10
1

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102