REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024
Anul XX Nr. 6717
12.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024 Anul XX Nr. 6717
 

Plăţi nelegale pentru 'Festivalul Iernii 2016'?! Primăria cere să i se restituie o parte din suma alocată, neregulile sunt DE AMBELE PĂRŢI!

Plăţi nelegale pentru 'Festivalul Iernii 2016'?! Primăria cere să i se restituie o parte din suma alocată, neregulile sunt DE AMBELE PĂRŢI!

Replica API 6 iulie 2019 | 12:31 298

Cum a încasat Fundaţia Clopot pentru Festivalul Iernii bani de la Primăria Constanţa fără să presteze servicii! În noiembrie 2016, Primăria Constanţa a încheiat cu Funaţia Clopot un contractul de finanţare având ca obiect acordarea finanţării nerambursabile în vederea implementarii proiectului nonprofit de interes general "Festivalul Iernii 2016". În urma unui control al Curţii de Conturi din 2017, s-a constatat, printre altele, ca pentru evenimentul „Festivalul Iernii 2016" s -au făcut plăţi nelegale reprezentând servicii neefectuate sau efectuate fără acordul primăriei: onorarii, servicii neefectuate, brosuri tipărite fără acordul U.A.T.M Constanta etc.Cheltuiala neeligibilă - 480.664,03 lei, bani pe care primăria se chinuie să-i recupereze.

Valoarea totală a proiectului Festivalul Iernii 2016 a fost de 1.659.620 lei, inclusiv TVA, din care primăria a suportat suma de 1.440.000 lei, inclusiv TVA. În scopul implementării poiectului, Fundaţia Clopot a primit din partea primăriei suma de 1.008.000 lei, inclusiv TVA, reprezentând tranşa I din cuantumul total al finanţării nerambursabile. Tranşa a doua a finanţării nerambursabile urma să fie achitată după finalizarea evenimentului şi în baza documentelor justificative prezentate de către beneficiar. În cursul anului 2017, Curtea de Conturi a României a efectuat un control la primărie, în urma căruia a fost emisă Decizia nr. 31/10.08.2017 în care s-a reţinut, printre altele, ca pentru evenimentul „Festivalul Iernii 2016”, organizat şi desfăşurat de Fundaţia Umanitară Clopot în Parcul Tăbăcăriei s-au constatat plăţi nelegale reprezentând servicii neefectuate sau efectuate fără acordul beneficiarului.

În urma analizarii documentelor depuse de către fundaţie, raportat la cele reţinute de către Curtea de Conturi a României în urma controlului efectuat, primăria a constatat că, din finanţarea nerambursabilă totală, în cuantum total de 1.440.001,60 lei, au fost acceptate la plată doar cheltuieli în cuantum de 527.335,97 lei, fiind respinsă la plată suma de 912.665.63 lei, reprezentând cheltuiala neeligibilă. Pe cale de consecinţă, având în vedere că doar cheltuielile în cuantum de 527.335,97 lei îndeplinesc condiţiile de eligibilitate, fundaţia trebuie să restituie suma de 480.664,03 lei (reprezentand diferenţa până la suma de 1.008.000 lei).

Aşa că a fost deschisă acţiune în instanţă, prin intermediul căreia s-a solicitat obligarea fundaţiei la restituirea sumei de 480.664,03 lei, reprezentând cheltuiala neeligibilă aferenta contractului de finanţare şi obligarea la plata penalităţilor de întârziere în cuantum de 14.996,72 lei, calculate de la data de 23.01.2018 şi până la data introducerii cererii de chemare in judecată, sumă ce urmeaza a fi actualizată până la data achitării integrale a debitului datorat.

Servicii neprestate, deşi figurau în contract

Nerespectarea prevederilor contractuale în ceea ce priveşte concertul din ziua deschiderii, 1 decembrie 2016, Ziua Naţională a României, precum şi a obligaţiei de a prezenta un concert susţinut de un artist recunoscut pe plan national, în fiecare zi de weekend şi un foc de artificii care să marcheze Ziua Naţională. Totodată, se menţiona că, în fiecare zi de weekend, pe toata perioada festivalului, se vor desfăşura concerte cu artişti cunoscuţi la nivel naţional, impunându-se condiţia prezentei a "minimum 1 artist cunoscut în fiecare seară de spectacol".

Din programul prezentat de Fundaţia Umanitară la dosar nu rezultă că pe scena festivalului ar fi avut loc un concert al vreunui interpret sau trupă de notorietate, cunoscut(ă) la nivel naţional. Din verificările efectuate de primărie, s-a constatat ca artiştii care au prestat în perioada contractată sunt fie elevi ai unor şcoli de artă, fie au participat în cadrul unor concursuri de talente tipul "Next Star", "Mamaia copiilor", referinţele despre aceştia pe interne find minime. „Simplul fapt că o persoană a participat la o emisiune televizată nu o transformă într-un artist de notorietate, recunoscut pe plan naţional”, au relatat apărătorii primăriei în instanţă, potrivit rolii.ro.

De asemenea, în contract figura şi prestaţia orchestrei Teatrului Naţional de Opera şi Balet Oleg Danovski, dar şi a Corului Arhiepiscopiei Tomisului. Fundaţia Clopot a dat vina pe condiţile meteo pentru nerespectarea contractului. "Din cauza condiţiilor atmosferice improprii pentru utilizarea instrumentelor de suflat (în special flautul şi taragotul, alamurile etc.) şi cu corzi (temperaturi foarte scăzute în săptămâna 19-25 decembrie 2016), întreaga orchestră a Teatrului Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski nu a putut efectua prestaţia artistică în ziua de duminică, 25 Decembrie 2016". S-a imputat, de asemenea, nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la desfăşurarea spectacolelor unor companii internaţionale, respectiv spectacolul Compagnie des Quidams din Franţa — spectacol cu 12 cai Pegasus, dar şi nerespectarea dispozitiilor contractuale cu privire la renii care trebuiau aduşi în zilele de weekend. În loc de renii vii, au fost aduse elemente de butaforie sub forma de reni. Fundaţia a motivat lipsa renilor prin faptul că, în urma discuţiilor avute cu directorul Complexului Muzeal de Ştiinţe ale Naturii Constanţa, a constatat că, în Parcul Tăbăcăriei, zona Ţara Piticilor "nu pot fi asigurate condiţiile privind siguranţa sănătăţii populaţiei, având în vedere aspectele legate de miros şi excrementele pe care prezenţa animalelor le-ar fi adus".

Instanţa a respins acţiunea!

Instanţa a respins acţiunea în luna februarie, motivându-şi şi decizia. Astfel, în ceea ce priveşte cheltuielile considerate de primărie neeligibile din categoria “Onorarii” instanţa a constatat că primăria a verificat, ulterior executării contractului, pe internet, site-uri de specialitate şi a constatat că onorariile solicitate sunt mai mici decât cele prezentate de pârâtâ. Instanţa a apreciat că această verificare a primărie trebuia efectuată anterior acceptării ofertei financiare.

Mai mult, judecătorii au mai susţinut că propunerea tehnică nu se precizează prestaţia artistică a unui interpret recunoscut pe plan naţional, iar propunerea tehnică a pârâtei a fost acceptată aşa cum a fost formulată. În concluzie, instanţa a reţinut că cererea primăriei este neîntemeiată întrucât, în analizarea cheltuielilor eligibile nu a stabilit dacă cheltuielile efectuate reflecta costuri necesare şi rezonabile pentru efectuarea proiectului, dacă sunt necesare, oportune şi justificate, ci a invocat motive de formă astfel încât, deşi evenimentul cultural s-a desfăşurat, pârâta să restituie parte din sumele primite cu titlu de finanţare nerambursabilă din tranşa I.

Primăria a formulat recurs, acesta fiind înregistrat pe rolul Curţii de Apel Constanţa joi, 4 iulie.

Valentin Ispas, reprezentantul Fundaţiei Clopot, a declarat următoarele: "În primă instanţă s-au respins atât cererile noastre, cât și cererile Primăriei Constanţa. Am depus recurs, așteptăm termenul în instanţă. Noi am respectat Propunerea tehnică, programul a fost avizat de Primărie de la început, iar la decont, s-a răzgândit, că nu a fost bine".

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Cum sa dai atatia bani unor neica nimeni, cam 2-3 prapaditi, de prin Suceava?! Cica Fundatia CLOPOT?!? Ai cui sunt banii astia?! Cine poate sa ii risipeasca asa de usor? Mi-e si frica ce poate iesi la iveala la cea mai mica ancheta!
2
1
De ce nu i trage nimeni la raspundere pe cei din primarie care au efectuat platile ? Arunca pisica pe fundatie ca ei au acceptat platile....pai ei erau prosti sa zica nu la bani ?
8
2

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272